![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar het bij mij op neerkomt is dat men vanaf het middelbare minder belang hecht aan de correcte schrijfwijze en uitspraak van het nederlands. Dit verklaar ik omdat men op hoger niveau minder geneigd is tijd en moeite te steken in een taal die op gebied van communicatie internationaal weinig betekenis heeft. Dit heeft niets te maken met kultuur maar met de realiteit die ook taalfanaten onder ogen moeten zien. Maar vergis je niet, dit is niet alleen het geval met het nederlands, ook het frans begint op dit gebied af te brokkelen.
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Enkele bemerkingen mijnerzijds : * U spreekt over "...Vlaams te kleineren..." : ik mag aannemen dat u daarmee eigenlijk nederlands bedoelt. * Ik kan u volgen in uw redenering als u het hebt over een taal die op gebied van communicatie internationaal weinig betekenis heeft. Het valt inderdaad niet te ontkennen dat het nederlands als communicatiemiddel in internationale betrekkingen weinig dienstig is : we weten allemaal dat een soort vervlakt business-engels daarbij de norm is sinds vele jaren. Eén en ander betekent voor mij echter niet dat wie zich een taal - welke die ook weze - wil eigen maken, dat slechts half en half moet doen en/of er geen tijd en moeite moet aan besteden. Mochten we allen slechts tijd en moeite steken in de taal die ons als internationaal communicatiemiddel het best kan dienen, dan spraken we nu allen, thuis en elders, dat soortement business-engels, nietwaar. Dat zou weliswaar gemakkelijk zijn, maar dan zouden we het taalaspect van onze eigen cultuur volkomen naast ons neerleggen. Dergelijke algehele taal- en cultuurvervlakking kan toch nooit de aanbevelenswaardige bedoeling zijn, dacht ik. * U hebt gelijk als u zegt dat ook het frans als internationaal communicatiemiddel begint af te brokkelen. Méér dan afbrokkelen zelfs, volgens mij. Ik woon zelf 50/50 in Bretagne sinds zowat 25 jaar, en ik kan de evolutie aan den lijve ervaren : daar waar de voertaal qua internationale handelsbetrekkingen in onze franse bedrijven twintig jaar geleden nog quasi uitsluitend le français was, is dat nu evenzeer uitsluitend engels. Erger nog : ik stel vast dat onze jongere franse medewerkers, zowel in electronische als fysieke interne correspondentie, minder en minder belang hechten aan een juist en foutenloos gebruik van de franse taal. Ik vind dat een jammerlijke evolutie. Nog dit, waarde Schaveiger : ik beschouw mezelf absoluut niet als een taal- of zelfs talenfanaat. Maar ik heb het altijd als een erezaak gezien van de diverse talen die ik spreek en schrijf (sommige uit professionele noodzaak, andere uit culturele interesse), zo goed als mogelijk te beheersen. Pas dan is die talenbeheersing niet enkel een praktische, maar tevens een culturele verrijking, naar mijn mening. Ook al betekent het beheersen van andere talen dan de moedertaal niet, dat je moedertaal - en dus je eigen cultuur - daardoor minder belangrijk wordt, vind ik. Als ik vaststel dat iemand een taalfout begaat in de menselijke en/of zakelijke communicatie, waarbij hij/zij een andere taal gebruikt dan zijn/haar eigen moedertaal, zal ikzelf nooit ofte nimmer daaromtrent enige bemerking maken. Ik vind het immers op zich al voldoende bewonderenswaardig dat mensen zich niet beperken tot hun eigen taal, al ware het louter uit wellevendheid. Om diezelfde reden heb ik ook zo mijn principes. Zo zal ik in Frankrijk in aanwezigheid van franse vrienden, kennissen of medewerkers, nooit in het nederlands praten met de paar nederlandstalige mensen uit mijn omgeving. In die omstandigheden hoort dat niet, vind ik. Tenslotte, en meer direct aansluitend bij mijn eerste reactie op uw stelling dat het nederlands geen must is : mij zult u nooit horen beweren dat een taal en/of cultuur - welke die ook weze - onbelangrijk is. Ik beschouw dat als een belediging ten aanzien van die taal en/of cultuur, en derhalve tevens als een belediging ten aanzien van diegenen die tot bedoelde taal- en cultuurgroep behoren. Aan uw voorliggend antwoord te zien, durf ik aannemen dat u het wellicht niet als een belediging bedoelde, maar het kwam mij zo over. Communicatie leidt tot begrip, zo blijkt andermaal. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 3 januari 2008 om 15:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Minister
|
![]() Citaat:
C'est koi ca ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde nederlands maar ik schreef Vlaams omdat het bij mij de gangbare taal is. Ik zal ook nooit beweren dat een taal onbelangrijk is. Wat ik wel beweer is dat een taal niet altijd een must is op internationaal vlak. Taalethiek is wel een must bij zij die met schrijven hun brood verdienen maar in de gewone omgang kan je dit moeilijk verlangen. Hetgeen je business-engels noemt heet men door de band "globish", ttz een 3000-tal woorden waarmee men voldoende in huis heeft om de zaken overal te doen draaien. Ik ben het met je eens dat men zijn en andere talen naar best vermogen aanleerd, maar geef toe dat zij die zich bezighouden met regelmatig taalcorrecties door te voeren er soms toch een zootje van maken. Het komt me voor dat in bepaalde gevallen ze alleen maar hun vergoeding trachten te wettigen. Ik weet dat bij de Vlamingen de taal gevoelig ligt, zeker als er kritiek uit franstalige hoek komt. Ik zal in't vervolg meer aandacht schenken aan de zinsbouw om je niet op een verkeerd been te zetten ![]()
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mochten beide taalgroepen sinds het ontstaan van dit land wat meer aandacht geschonken hebben aan elkaars gevoeligheden, zoals u en ik bereid zijn te doen, dan zou België misschien ooit een natie geworden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tja, de kwaliteit van onze politiekers was en is hiervoor te primitief. Eerst dachten de Walen dat de vette jaren gingen blijven duren en dat alleen zij mede door hun economisch overwicht anderen mochten onderdrukken. Nu zijn het de Vlamingen die hetzelfde denken en doen. Sommigen verdienen er hun brood mee en zolang wij dit ballonetje niet doorprikken hebben ze nog vele jaren voor de boeg.
![]() |
![]() |
#167 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ontkent u ook dat de onderdrukking van Vlamingen in een beperkte vorm niet gewoon doorgaat op sommige plaatsen, of op zijn minst wordt geprobeerd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||
Banneling
|
![]() omdat het een begrip is dat iedereen naar wens kan definiëren.
Citaat:
Citaat:
In Irak zijn er eeuwenoude problemen tussen sunnieten en sjiïeten, met Koerden als 3° partij. (ttz tussen sedentaire groepen, aansluitend bij het vroegere Perzië, nomadengroepen , aansluitend bij de Arabische landen en volkeren uit de bergen: differentiatie door levenswijze meer dan door taal) In Afghanistan zijn er sinds mensenheugnis territoriale stammentwisten tussen nomaden. Weer weinig met de taal te maken dus. Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 3 januari 2008 om 20:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Gouverneur
|
![]() Waar is Straatrue naar toe???
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, u kletst gewoon uit uw nek. Laat ik u dat maar eens zeggen; iemand die al jaren in het onderwijs staat en weet hoe het er her en der aan toegaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister
|
![]() Citaat:
verfransing is helemaal geen natuurlijk proces. Het is een teken van luiheid, arrogantie, minachting en imperialisme (prestige ![]() Nederlandstaligen hebben zich ook massaal in wallonië gevestigd en zich niet als zonnekoningen gedragen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister
|
![]() ![]() En weg zijn uw argumenten. Citaat:
tja ik kan de belgische geschiedenis ook niet veranderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Minister
|
![]() Brussel is tot de dag van vandaag een TWEETALIGE stad. Franstaligen hebbeb blijkbaar nog altijd moeilijkheden de nederlandstaligen in belgique.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Eigenlijken moeten franstaligen ook geen Engels, Duits of Spaans leren. Daar zijn de dialectische verschillen nog groter. Dat nederlandstaligen ondertitles gebruiken is omdat we het gewoon zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Minister
|
![]() Omdat dat soort franstaligen dan nog minder redenen hebben de taal van de meerderheid te leren en de verfransing voort te zetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is nog springlevend, er is WEL iets mis mee en het proces zal eerst na een onafhankelijk Vlaanderen vorbij zijn.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 4 januari 2008 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |