![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je bedoelt dus wellicht 'verplicht frans als tweede taal voor de Vlamingen zit er voor iets tussen'.
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat we als Vlamingen ondertussen wel al stevig genoeg in onze schoenen stonden om dat met de glimlach te pareren? Voor mensen die talen op die manier rangschikken is dat frans vaak niet veel meer dan een stuiptrekking. En een behoorlijk lachwekkende stuiptrekking wat dat betreft. Iedereen weet dat het engels onstuitbaar opgang maakt en dat we als Vlamingen ook d�*�*r kilometers voorsprong hebben op de franstaligen. (het wordt saai...) MAAR: je moet ook niet fanatiek overstag gaan zoals Knuppel doet; het frans is belangrijk omdat het ons als Vlamingen 'ook' voeling geeft met onze romaanse achtergrond. Voor mijn part -als dat beter te slikken is- geef je Spaans of Italiaans als tweede taal. Dat taalonderricht is voor velen de enige kans die ze krijgen om daar ook daadwerkelijk kennis mee te maken. Eerlijk gezegd ben ik bang voor het engels. En dat terwijl het engels mijn tweede moedertaal is geworden. Ik denk grotendeels in het engels, schrijf en lees voor 90% eentalig in het engels, en ik zie het ook komen bij m'n kinderen... Voor je het weet hoef je zelfs niet meer over Vlaamsche cultuur te praten. Dat engels is een tsunami vergeleken bij het wassende water dat het frans al sinds het begin van vorige eeuw is.
![]() |
![]() |
#168 |
Minister-President
|
![]() Ik zou het persoonlijk geen slecht idee vinden om op Europees vlak een gemeenschappelijke taal te kiezen die dan aan iedereen als eerste vreemde taal wordt aangeleerd (de eerste taal blijft natuurlijk de moedertaal).
Voor mij maakt het zelfs niet uit welke taal dat dan zou moeten zijn, Frans, Engels, Latijn, Chinees, Swahili... Ik bekijk het gewoon praktisch. Als ik Frans leer als tweede taal dan kan ik daarmee in Wallonië en Frankrijk terecht (en bij andere Europeanen die heel toevallig ook Frans kennen). Met Engels enkel in het Verenigd Koninkrijk en Ierland... Met een gemeenschappelijke "Europese" taal als 2de taal kan men in heel Europa terecht. En het spaart enorm veel vertalingskosten uit (sorry voor de tolken onder ons).
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel deze discussie draait rond de vraag of men het in ons onderwijs de regeling moet behouden dat het Frans de eerste verplichte taal is. Welnu, als man van het onderwijs verwerp ik de huidige regeling. Niet, zoals door sommigen suggereerd wordt, omdat er politieke of nationalistische opvattingen in het achterhoofd zitten, maar enkel en alleen uit gerechtvaardigde pedagogische redenen: geef aan de ouders (en leerlingen) ook op dat vlak de keuzevrijheid, net zoals ze ook op andere vlakken die vrijheid hebben. Ik zie daarin geen enkel kwaliteitsverlies. En als de werkelijkheid zoals sommigen hier beschrijven, dan zullen de meeste ouders nog steeds voor het Frans kiezen. Alleen zal dat tenminste dan een bewuste en verantwoorde keuze zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoog tijd dus voor de Franstaligen om via taal voeling te krijgen met de cultuur van de degenen die hen de kop boven water houden.
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#173 |
Minister-President
|
![]() Mij ook goed, het ging me eerder om het principe van een gemeenschappelijke 2de taal in heel Europa (of desnoods de wereld), de keuze van die taal is voor mij van ondergeschikt belang (de opsomming was dan ook niet limitatief, elke taal komt ervoor in aanmerking).
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat lijkt me toch heel eenvoudig: net zoals een leerling een keuzepakket wiskunde kan samenstellen naargelang zijn of haar aanleg, zo ook is het volkomen pedagogisch gerechtvaardigd een leerling als eerste vreemde taal voor een Germaanse (Engels of Duits) of Romaanse taal (Frans of Spaans) te laten kiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ik heb het al de hele tijd over het middelbaar onderwijs. Voor het lager onderwijs ben ik voorstander om Frans als Engels reeds mee te geven, opdat er dan in het middelbaar onderwijs een eigen keuze kan gemaakt worden welke van de twee talen eerste of tweede vreemde taal wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor mij is de toegevoegde waarde van een school altijd geweest dat ze expertise levert. Anders had ik net zo lief een gouvernante kunnen inhuren om m'n kinderen onderricht te geven. Ik héb nogal wat vertrouwen in het inzicht van sommige (lang niet �*lle) leerkrachten.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 6 februari 2008 om 00:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In dat geval ben ik het volstrekt met je eens hoor. De topicstarter had het over het lager onderwijs, vandaar mijn reactie.
![]() |