Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoe voelt u zich geografisch gezien
Gemeentenaar (vb. Antwerpenaar, Kortrijkenaar) 8 9,30%
Provincie-bewoner (vb. West-Vlaming, Limburger) 3 3,49%
Vlaming 34 39,53%
Belg 11 12,79%
Benelux-bewoner 1 1,16%
Groot-Nederlander 9 10,47%
Europeaan 7 8,14%
Wereldbewoner 13 15,12%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2008, 11:38   #161
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Ik lees daar anders dat Vlaanderen nog maar uit 2 provincies zal bestaan
Idereen kan op wiki schrijven wat hij wil. En in de contrext van de rest van de alinea waarin dat stuk staat (waar het voor de rest inhoudelijk niets mee te maken heeft), lijkt me die zin eerder toegevoegd door een of andere trol. Kunt u die zin overigens staven met een bewijs of officiële bron, aangezien u er toch blijkbaar een grote waarde aan lijkt te hechten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:38   #162
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Waar lees jij dat?

EDIT: Nu zie ik het; blijkbaar heeft Bruno dat daarbij geschreven.
Dus wie heeft er nu gelijk?
Yoda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:39   #163
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar lees jij dat?

EDIT: Nu zie ik het; blijkbaar heeft Bruno dat daarbij geschreven.
Tot daar de geloofwaardigheid van dat stukje...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:39   #164
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Er is geen Belgische cultuur. Een samenraapsel van wat eetwaren en drank noem ik geen cultuur op zich. Het kan wel een deel vormen van een cultuur. De Boergondische levenstijl is niet alleen kenmerkend aan de Zuidelijke Nederlanden maar ook aan Frankrijk. Trouwens deze levenstijl is uit dat land afkomstig. Ze behoort tot de Romaanse cultuur. Door de Franse bezetting van Vlaanderen zijn er delen van de Romaanse cultuur in de Vlaamse (Germaanse) verzeild. Als Vlaanderen nooit onder Franse invloed zou gestaan hebben, zouden we misschien zoals de Noord-Nederlanders een minder eetgerichte cultuur hebben. De Katholieke godsdienst is nog zo'n erfenis van de Romaanse wereld alhoewel ze minder vertegenwoordigd is in Wallonië (grotendeels Romaans) dan in Vlaanderen. De tegenstellingen tussen Vlaanderen en Wallonië, het uitgebreide Vlaamse verenigingsleven, de mannelijkere samenleving van Vlaanderen opgeteld met het feit dat er in alle landen veel huizen worden gebouwd en gelachen doet me niet echt onmiddelijk denken dat België, gebasseerd op staatsnationalisme, een cultuur heeft.
Onze eetcultuur is geen cultuur? Meen je dat?
Natuurlijk is die ontwikkeld onder de invloed van Bourgondië. Onze Belgische cultuur is nu eenmaal het resultaat van eeuwenlange invloeden. Ik denk dat de Noord-Nederlanders hun eetcultuur beinvloed werd door de calvinisten.
De Walen hebben geen verenigingsleven?
Wat bedoel je met "de mannelijkere samenleving van Vlaanderen "?
Gelukkig wordt er overal gelachen, maar onze humor is toch niet die van vb. de Brit.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:39   #165
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Idereen kan op wiki schrijven wat hij wil. En in de contrext van de rest van de alinea waarin dat stuk staat (waar het voor de rest inhoudelijk niets mee te maken heeft), lijkt me die zin eerder toegevoegd door een of andere trol. Kunt u die zin overigens staven met een bewijs of officiële bron, aangezien u er toch blijkbaar een grote waarde aan lijkt te hechten?

Ik ben het niet die naar wikipedia verwijst om mijn groot gelijk te halen, maar als ik het moet staven verwijs ik u dan maar blijkbaar beter door naar wikipedia
Oud 17 februari 2008, 11:42   #166
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus wie heeft er nu gelijk?
Ik. Jij gaat toch niet ontkennen dat Antwerpen niet in Vlaanderen ligt?

Jij bent toch naar school geweest, mag ik hopen?

Laatst gewijzigd door stropdrager : 17 februari 2008 om 11:43.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:43   #167
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is nu net het probleem bij vlamingen ze spreken over een groot vlaanderen terwijl ze in de vloanders zelfs nog geen moeite willen doen om zich voor de rest van nerlandstalig belgie verstaanbaar te maken. Ne waal versta ik maar ne west flut is enkel maar gissen wat die ook maar zou willen zeggen.
Doe eens de moeite om in het AN te tikken vooraleer u zoiets uitkraamt.

Het Nederlands is meer dan het AN op zich. De streektalen vallen ook onder de Nederlands taal. Daarom vind ik zowel de kennis van het AN als de volkstaal d.i. de streektaal van het dorp waar u woont belangrijk. Het AN wordt gebruikt in het geval dat u met iemand praat uit een ander streektaalgebied, met een vreemde binnen het Nederlandse taalgebied of in geschreven/getikte zaken. De streektaal wordt gebruikt als u met een kennis uit uw omgeving praat. Het is een uiting van gezelligheid en van de dorpsgemeenschap. De streektaal is altijd een gesproken taal. Hoewel er op dit forum bv. wel eens een klanknabootsing verschijnt van een of andere streektaal. De kennis van het AN zou op school geleerd (maar dit moet veel beter gebeuren) worden terwijl de kennis van de streektaal thuis door uw ouders wordt bij gebracht. De moeilijkheid bij de laatste is dat sommigen ouders het nut niet meer zien in de kennis van de streektaal. Ook kan het zijn dat de ouders de streektaal weinig of niet beheersen of dat vader en moeder uit twee (wezenlijk) verschillende streektaalgebieden komen. De kennis van de streektaal wekt vandaag de dag minder belangstelling op door de "globalisering". Door de "globalisering" geraken verschillende streektalen, het AN en soms andere talen vermengd met elkaar en dit zien we door het ontstaan van het Verkavelingsvlaams in Vlaanderen en het Poldernederlands in Noord-Nederland, een spijtige ontwikkeling.

Als iemand mij in een Brabantse of Limburgse streektaal aanspreekt, zal ik me best doen om hem te verstaan zoals ik me best zal doen om een Waal te verstaan. Maar ik weet al dat ik die Brabants of Limburgs sprekende mens zonder veel moeite zal verstaan (ik spreek uit ervaring). We moeten gewoon een beetje beter ons best doen om iemand die een andere Nederlandse streektaal spreekt te verstaan. De grote verschillen zijn er maar er wordt meestal met die verschillen gelachen. Het zijn geen afstanden die niet te overbruggen zijn zoals u beweert. Ik vind het nogal dwaas om de West-Vlaamssprekenden te verwijten als onverstaanbare wezens want dit is niet zo. Ik begrijp best die Oost-Fluten.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 17 februari 2008 om 11:43.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:45   #168
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben het niet die naar wikipedia verwijst om mijn groot gelijk te halen, maar als ik het moet staven verwijs ik u dan maar blijkbaar beter door naar wikipedia
Dit is de officiële site van Vlaanderen, veel leesplezier.

http://start.vlaanderen.be/index.php?nav=burger
Oud 17 februari 2008, 11:47   #169
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik. Jij gaat toch niet ontkennen dat Antwerpen niet in Vlaanderen ligt?

Jij bent toch naar school geweest, mag ik hopen?
Ja en toen lag Antwerpen in België. En echt waar over vlaanderen werd amper gesproken enkel alst over de guldensporenslag ging en de oorlog en zo. Maar niet op de wijze hoe men nu over vlaanderen spreekt.

Voor mij klinkt dat flaminganten gedoe dan ook een beetje als een sekte die zijn zieltjes probeert te winnen.
Oud 17 februari 2008, 11:48   #170
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is de officiële site van Vlaanderen, veel leesplezier.

http://start.vlaanderen.be/index.php?nav=burger
Lees mijn post hierboven, ik ben niet overtuigd.
Oud 17 februari 2008, 11:50   #171
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja en toen lag Antwerpen in België. En echt waar over vlaanderen werd amper gesproken enkel alst over de guldensporenslag ging en de oorlog en zo. Maar niet op de wijze hoe men nu over vlaanderen spreekt.

Voor mij klinkt dat flaminganten gedoe dan ook een beetje als een sekte die zijn zieltjes probeert te winnen.
Ja en Antwerpen ligt niet alleen in België, het ligt ook in Europa, de provincie Antwerpen en jawel; ook in Vlaanderen. Het kan nooit kwaad om jouw geografsiche kennis wat bij te spijkeren.
Oud 17 februari 2008, 11:50   #172
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Doe eens de moeite om in het AN te tikken vooraleer u zoiets uitkraamt.

Het Nederlands is meer dan het AN op zich. De streektalen vallen ook onder de Nederlands taal. Daarom vind ik zowel de kennis van het AN als de volkstaal d.i. de streektaal van het dorp waar u woont belangrijk. Het AN wordt gebruikt in het geval dat u met iemand praat uit een ander streektaalgebied, met een vreemde binnen het Nederlandse taalgebied of in geschreven/getikte zaken. De streektaal wordt gebruikt als u met een kennis uit uw omgeving praat. Het is een uiting van gezelligheid en van de dorpsgemeenschap. De streektaal is altijd een gesproken taal. Hoewel er op dit forum bv. wel eens een klanknabootsing verschijnt van een of andere streektaal. De kennis van het AN zou op school geleerd (maar dit moet veel beter gebeuren) worden terwijl de kennis van de streektaal thuis door uw ouders wordt bij gebracht. De moeilijkheid bij de laatste is dat sommigen ouders het nut niet meer zien in de kennis van de streektaal. Ook kan het zijn dat de ouders de streektaal weinig of niet beheersen of dat vader en moeder uit twee (wezenlijk) verschillende streektaalgebieden komen. De kennis van de streektaal wekt vandaag de dag minder belangstelling op door de "globalisering". Door de "globalisering" geraken verschillende streektalen, het AN en soms andere talen vermengd met elkaar en dit zien we door het ontstaan van het Verkavelingsvlaams in Vlaanderen en het Poldernederlands in Noord-Nederland, een spijtige ontwikkeling.

Als iemand mij in een Brabantse of Limburgse streektaal aanspreekt, zal ik me best doen om hem te verstaan zoals ik me best zal doen om een Waal te verstaan. Maar ik weet al dat ik die Brabants of Limburgs sprekende mens zonder veel moeite zal verstaan (ik spreek uit ervaring). We moeten gewoon een beetje beter ons best doen om iemand die een andere Nederlandse streektaal spreekt te verstaan. De grote verschillen zijn er maar er wordt meestal met die verschillen gelachen. Het zijn geen afstanden die niet te overbruggen zijn zoals u beweert. Ik vind het nogal dwaas om de West-Vlaamssprekenden te verwijten als onverstaanbare wezens want dit is niet zo. Ik begrijp best die Oost-Fluten.
Ge zit op't internet! Oep 't internet ist allemaal antwoarps en brabants wat de klok slaagt. Die AN toestanden horen niet thuis op't internet
Oud 17 februari 2008, 11:52   #173
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Lees mijn post hierboven, ik ben niet overtuigd.
Dat zijn nochtans de harde feiten.
En als je nog niet overtuigd bent; ga dan eens naar het stadhuis van Antwerpen; de kans is groot dat er verschillende vlaggen zullen wapperen. 1 van die vlaggen is de Vlaamse.
Oud 17 februari 2008, 11:55   #174
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en Antwerpen ligt niet alleen in België, het ligt ook in Europa, de provincie Antwerpen en jawel; ook in Vlaanderen. Het kan nooit kwaad om jouw geografsiche kennis wat bij te spijkeren.
Gij zou beter eens uw geografische kennis bijspijkeren. Antwerpen ligt in Antwerpen en dat ligt dan weer in Belgie. Vlaanderen vindt ge bijna op geen enkele kaart terug en ja ge zult wel van die vlaamse sites weten waar ze vlaanderen der wel op zetten. Maar op het gros van de kaarten is er totaal geen sprake van Vlaanderen. Het is dan ook een waanbeeld dat flaminganten iedereen probeert op te dringen.
Oud 17 februari 2008, 11:55   #175
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Papier belangrijker dan gevoel? Ik denk het niet
Ik heb het niet over papier of zelfs maar identiteit (dat zou ik nog als iets anders dan nationaliteit beschouwen), maar over de plaats waar men woont, werkt, ageert,... Als u zich Vlaming voelt maar in Canada woont, mag u zich nog zoveel Vlaming voelen (wat natuurlijk uw volste recht is), maar dat doet niets af aan het gegeven dat u nu eenmaal op uw wijze participeert aan de Canadese maatschappij (en allicht veel meer dan aan de Vlaamse).
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 11:55   #176
Yoda
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn nochtans de harde feiten.
En als je nog niet overtuigd bent; ga dan eens naar het stadhuis van Antwerpen; de kans is groot dat er verschillende vlaggen zullen wapperen. 1 van die vlaggen is de Vlaamse.

Die met die Afrikaanse leeuw zeker?
Oud 17 februari 2008, 11:58   #177
artisjok
Banneling

Standaard

Als iedereen de west-vlaamse spreektaal zo goed begrijpt, waarom worden de west-vlamingen dan voortdurend ondertiteld?
Zolang iedereen een gekuiste versie van zijn spreektaal gebruikt, verstaan we mekaar nog tamelijk. Maar als we plat dialect spreken, verstaan we mekaar amper nog.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 12:00   #178
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Onze eetcultuur is geen cultuur? Meen je dat?
Natuurlijk is die ontwikkeld onder de invloed van Bourgondië. Onze Belgische cultuur is nu eenmaal het resultaat van eeuwenlange invloeden. Ik denk dat de Noord-Nederlanders hun eetcultuur beinvloed werd door de calvinisten.
Frieten, chocolade en bier vormen geen eet -en drinkcultuur.

U bedoelt dat zuinigheid een belangrijk kenmerk is bij de Calvinisten?

Citaat:
De Walen hebben geen verenigingsleven?.
U hoeft het niet zo zwart-wit te bekijken hoor. De Walen hebben ook een verenigingsleven maar die is minder uitgebreid dan de Vlaamse. Ik heb zelfs eens gelezen dat er vanuit een Angelsaksische hoek wordt bewonderd met het Vlaamse verenigingsleven.

Citaat:
Wat bedoel je met "de mannelijkere samenleving van Vlaanderen "?
http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/cultuur.htm

Citaat:
Gelukkig wordt er overal gelachen, maar onze humor is toch niet die van vb. de Brit.
Ik dacht toch dat Vlamingen en Walen andere grappen maakten
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 12:01   #179
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog iemand die in de middeleeuwen is blijven steken.

Ik heb ook geen enkele moeite om Antwerpenaren, Brabanders en Limburgers.
Vorige week was ik in Hasselt; en ik verstond die mensen.
Gisteren op een programma op Ned1 (Raymann is laat) (reeds gepresenteerd door iemand met een voor ons Vlamingen niet alledaags accent) was er een kandidaat van het (Nederlandse) programma "Boer zoekt vrouw" te gast. Die kerel sprak iets wat men bezwaarlijk AN zou kunnen noemen. Niettemin bleek die voor zowel de presentator als voor mij quasi-perfect verstaanbaar. Zo erg als sommigen het laten toeschijnen zal het dus niet zijn.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 12:02   #180
Yoda
Banneling

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=nypSvly-Qf0

En dan durven ze beweren dat niemand er problemen mee heeft. Het is algemeen geweten in Belgie dat die onverstaanbaar zijn. A running gag sinds dat daar wegen liggen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be