![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 |
|
Minister
|
In de stad.
Ik zou echt niet op de buiten kunnen wonen. Ik ben van een kleine stad naar een iets grotere stad verhuisd, en als ik nog eens verhuis is het naar een nog grotere stad. Ik hou van nachtwinkels, lawaai, frietkoten en pittakoten overal die laat open zijn, ... Ik wil te voet op bezoek bij vrienden kunnen gaan. Ik wil een terrasje kunnen doen aan de Graslei als het een eerste mooie lente-avond is.
|
|
|
#162 |
|
Minister-President
|
Zou het niet beter zijn, moest Vlaanderen slechts 2 partijen hebben met in die partijen een progressieve en conservatievere vleugel? Wat vind je van rechtstreekse burgemeesterverkiezingen?
|
|
|
|
|
|
#163 |
|
Minister
|
@Evilbu, over die maanlanding.
Ik had beter moeten opletten denk ik. Mijn wantrouwen tegenover dat verhaal over Kubrick bijkt dus wel degelijk gerechtvaardigd. Ik was met een half oor aan het luisteren, en had niet eens door dat The Dark Side of the Moon een 'mockumentary' is, een nep-documentaire, een prank. Het grappige is dat alles wat in die film gezegd wordt, nu al een eigen leven leidt op het net.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 20 februari 2008 om 16:37. |
|
|
|
|
|
#164 | |
|
Minister
|
Citaat:
Plus, in een tweepartijenstelsel gaat de strijd meestal om de cenrtrumkiezer, aangezien men er van uitgaat dat de "base" toch wel voor de partij gaat stemmen, ook al zwenkt men naar het centrum, want die hebben immers geen andere keus. Dat lijkt mij geen goede zaak,want ik ben geen centrum-mens. Het voordeel is anderzijds wel dat je in een dergelijk stelsel geen moeizame coalities moet vormen, en dus een helderder en minder door compromissen bepaald beleid kunt voeren. Ik ben voor de rechtsstreekse verkiezing van de burgemeester, alhoewel ik niet denk dat dit plots het democratisch deficit zou oplossen. Maar het kan zeker geen kwaad. En: het vermindert de formele macht van de monarchie, wat ik altijd een goede zaak vindt.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 20 februari 2008 om 16:37. |
|
|
|
|
|
|
#165 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Onderscheidingen in drugwetten worden meestal gehanteerd aan de hand van toxicologische of farmacologische eigenschappen van een stof, terwijl dat niets zegt over gebruik en gebruiker. Het is wel objectief-chemisch vast te stellen, maar de illegaliteit van het druggebruik impliceert meestal dat gebruiker niet kan nagaan wat hij neemt. De eigenschappen van een stof zijn dan een kwalijk criterium. Velen denkt dat goede heroïne mooi bruin ziet, maar in wezen is dat enkel omdat het een derivaat betreft dat versneden wordt met smeerlapperij. Het is als americain preparé vol sulfiet. Is het niet beter om dan druggebruik open te trekken naar alles, ook medicijnen al dan niet voorschriftplichtig en zelfs drank en tabak, waarbij gekeken wordt: a) aard, hoeveelheid en wijze van inname van de stof in kwestie b) fysieke en psychologische dispositie van de gebruiker c) sociale positie gebruiker (met inbegrip 'omgeving') Met dienen verstande dat de laatste 2 criteria subjectieve criteria zijn die mee bepalen in hoeverre druggebruik van onschuldige recreatie kan omslaan in problematisch gebruik mét gevaar voor de omgeving. In functie daarvan zou men druggebruik meer vrij kunnen laten, maar met een duidelijke disclaimer op maat van de potentiële, individuele gebruiker: in geval van deze toestand en die positie die u bekleedt, wees er bewust van dat er een gevaar bestaat, waar u zich achteraf niet op kunt beroepen uit hoofde van onwetendheid. Dat zou aansprakelijkheidkwesties bij crimineel gedrag onder invloed al eens op een degelijke manier kunnen beslechten. Feit blijft wel dat ik tegen elke vorm van 'commercieel drugcircuit' ben. Het moet duidelijk blijven dat het verkrijgen van deze producten enkel mogelijk moet zijn, maar niet makkelijk en 24/7.
|
|
|
|
#166 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Het gaat hier niet over mij, héh? Maar op economisch gebied heb ik het inderdaad wel gehad met dat 'heilige marktdenken' van de neo-liberalen. Op ethisch gebied heeft u denk ik wel gelijk met die 'gedeelde inspiratiebronnen'. |
||
|
|
|
|
|
#167 | |
|
|
Citaat:
Als Stanley Kubrick uit het rijk der doden zou mogen terugkeren om nog één boek te verfilmen, welk boek zou dat dan moeten zijn?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 20 februari 2008 om 18:13. |
|
|
|
|
|
|
#168 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Heb je geen auto uit principiële of praktische overwegingen? Stel dat een auto op een bepaald moment in je leven wel handig zou zijn, zou je er dan één kopen, of je het comfort ontzeggen?
|
|
|
#169 |
|
|
Beste doctor Strangelove,
graag van u als politicoloog uw mening over het volgende: Welk politiek kiessysteem verkies je: D'hondt, first-past-the-post, één of meerdere kieskringen, Single Transferable Vote, het Japanse systeem, het Schotse, het Duitse, het Britse, het Franse,.... Verder : - kiesdrempels : ja of nee? - moet de uitvoerende macht rechtstreeks verkozen worden (zoals de president in de VSA) of door een parlement (zoals bij ons)?
Steun Oranje-Blauw!Laatst gewijzigd door evilbu : 20 februari 2008 om 21:02. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Minister
|
Wat vind je van de hoogte van je ww-uitkering?
|
|
|
|
|
|
#171 |
|
Minister
|
Hoe zou je het vinden als je de uitkering zou moeten verdienen met gemeenschapsdienst? (uiteraard wel nog tijd krijgen voor solliciteren)
|
|
|
|
|
|
#172 |
|
Minister
|
Zou openbaar vervoer in heel België gratis moeten worden voor iedereen?
|
|
|
|
|
|
#173 | |
|
Minister
|
Citaat:
Nu, aangezien je dus niet heel de psychische kenmerken en sociale omgevingskenmerken kunt checken bij een gelegaliseerde verkoop, dit is praktisch niet doenbaar, en zou de privacy schenden, zal je dus iets anders moeten vinden. Maar ik weet niet of die disclaimers veel zouden helpen.
|
|
|
|
#174 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#175 | |
|
Minister
|
Citaat:
En wie benoemt er tegenwoordig de gouverneurs dan, formeel gezien? (maar ik eigenlijk moet ik hier geen vragen stellen, ik moet antwoorden geven) Mocht zombie-Kubrick oprijzen uit zijn graf en een boek willen verfilmen, dan zou ik hem de volledige vrije keuze geven. Maar Kubrick zou niet iets willen doen dat hij al gedaan had, dus geen oorlogsroman, geen science-fiction, niets over de Romeinen, geen horror, geen comedy, geen seksueel geladen schandaalroman, geen 19de eeuwse kostuumfilm... Nu ik erover denk, één van de weinige genres die hij nooit heeft geprobeerd is de western. Misschien moet Kubrick from the grave maar de ultieme cowboy-film maken.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 21 februari 2008 om 01:21. |
|
|
|
|
|
|
#176 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik heb er in al die jaren nooit over gedacht om mijn rijbewijs te halen eigenlijk. Nooit het nut van ingezien. Ik geraak overal waar ik moet zijn. Het is heus niet uit een soort moreel ascetisme dat ik niet met de auto rij, ik rij niet rond met de fiets foeterend op al die CO2- en fijn stof-uitstotende stinkmobielen. Het gaat mij niet om het opzetten van een 'holier-than-thou'-attitude. Ik vind gewoon niet dat ik een auto echt nodig heb. Er zijn toch al auto's genoeg, nee? Is er nu één Belgische automobilist die bij zichzelf denkt "Wat ons wegennetwerk écht nodig heeft, is meer auto's. Iedereen moet een rijbewijs hebben!" ?
|
|
|
|
#177 | |
|
Minister
|
Citaat:
Nauurlijk zullen er mensen die zeggen dat je di nie mag doen, want dan heb je versnippering en zo. Wel, mijn antwoord is: als er versnippering is, dan is dat een reële afspiegeling van een echt bestaande diversiteit aan opinies bij de bevolking. Kiesdrempels vind ik dus ondemocratisch, en ik ben er altijd al vierkant tegen geweest. En trouwens, als je kiesdrempels invoert, dan krijg je dus kartels, zo hebben we gezien. En ik betwijfel of dat nu zo'n goede bijdrage is aan de politiek. Ik denk dat een rechtstreek verkozen uitvoerende macht zowel voor- als nadelen heeft. Het grootste voordeel is dat er een directer mandaat van de bevolking. Het grootste nadeel is dat er een directer mandaat van de bevolking is. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, in de handen van wat men vroeger een 'volksmenner' noemde, is zo'n versterkt uitvoerend ambt potentieel zeer gevaarlijk. Anderzijds, met getrapt verkozen staatshoofden heb je ook problemen, allerlei koehandeltjes worden opgezet. Een rechtstreekse verkiezing is eerlijker, meer recht door zee. You get what you voted for.
|
|
|
|
#178 |
|
Minister
|
nogal laag eigenlijk, maar ik ben dan ook een samenwonende en geen gezinshoofd, dus dat is normaal
|
|
|
#179 | |
|
Minister
|
Citaat:
In ieder geval, het zou zeker vrijwillig moeten zijn, niet verplicht. Want het is toch de bedoeling om de werkzoekenden te motiveren, en niet om hen te demotiveren en schuldgevoelens te bezorgen? Concreet gesteld: ik zou kunnen leven met een systeem waarbij pakweg mensen die al maandenlang niet reageren op uitnodigingen van trajectbegeleiding en zo, dat je die de keuze stelt: ofwel wordt de schorsingsprocedure ingesteld, ofwel meld je je aan bij de gemeenschapsdienst, waar je de keuze hebt uit verschillende mogelijkheden. Maar ik zou nooit akkoord kunnen gaan met een systeem waarbij werklozen verplicht worden om allerlei rotklusjes te doen, en geschorst zouden worden omdat ze weigeren. Bvb omdat ze liever voor hun kinderen zorgen ipv die naar de creche te doen. Of liever proberen bij te blijven in hun vakgebied. Of iets nieuws willen studeren, met meer toekomstmogelijkheden.
|
|
|
|
#180 | |
|
Minister
|
Citaat:
Nee, serieus nu, ik besef dat 'gratis' niet bestaat en dat uiteindelijk de kostprijs van het openbaar betaald moet worden. Ik zie zeker voordelen, zowel op ecologisch als op sociaal vlak. Maar als je massa's mensen naar het openbaar vervoer lokt door het gratis te maken, dan moet je ook veel meer bussen, trams en treinen inleggen. Want de mensen moeten ook comfortabel kunnen reizen. Dus dan moet je investeringen doen, meer dubbeldektreinen inleggen bvb. In ieder geval, het is geen mirakeloplossing. Gratis openbaar vervoer zal niet als effect hebben dat de auto verdwijnt. Kostprijs is niet de enige overweging die mensen maken. Elk van 3 belangrijkste vormen van openbaar vervoer hebben hun nadelen. Wachttijden, vaste trajecten, het probleem dat je na 11 uur niet meer thuisgeraakt, ...
|
|