Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2008, 20:42   #161
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dus wat je eigenlijk zegt, is dat de staat inderdaad over het algemeen volslagen onbetrouwbaar is als beschermer van mensenrechten. Dat lijkt me eerder een argument pro libertarisme, bedankt daarvoor.
Nee. Wat ik zeg is dat uw systeem min of meer overeen komt met de situatie in bepaalde Afrikaanse landen, waar de facto complete anarchie heerst en de macht wordt uitgeoefend door elkaar bestrijdende militaire clans. Dan betaal ik toch liever braafjes mijn belastingen.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 29 maart 2008 om 20:43.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 20:42   #162
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
in sommige staten is er idd een dictator die de mensen onder de knoet houdt dmv geweld. Is dat een argument om de staat HIER in westeuropa af te schaffen? In de oertijd kon de mens overleven zonder staat. Is dat een argument om de staat hier en nu af te schaffen?
twee keer nee.
Indien het mogelijk is dat de publieke opinie verhindert dat een staat haar macht misbruikt, dan is het a fortiori ook mogelijk dat die publieke opinie machtsmisbruik door privé-bewakingsfirma's verhindert. Staten kunnen immers belastingen innen en hebben geen concurrentie, terwijl privé-bewakingsfirma's wel concurrentie hebben en afhankelijk zijn van consumenten die hun diensten kopen. Als de publieke opinie zich keert tegen één bewakingsfirma en zich aansluit bij de concurrent, dan heeft de concurrent een betere positie om het machtsmisbruik tegen te gaan dan de doorsnee burger heeft in een staat.

Je hebt dan toch eindelijk toegegeven dat de staat slechts in een paar uitzonderlijke gevallen (nl. de gevallen met een sterke burgerlijke samenleving, en een lange culturele traditie van vrijheidsideeën) de rechten van haar onderdanen min of meer respecteert.
Oud 29 maart 2008, 20:42   #163
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat ge 1) geen geld moet hebben om van politiebescherming te genieten, en 2) de politie zowiezo geen onderscheid maakt op basis van aangeboden kapitaal, maar enkel op basis van staatsburgerschap.
Ah, gij wéét hoe dat dé politie redeneert?
Straf.

Daar is geen corruptie enzo. Daar is geen tekort aan middelen enzo. Oef.

Trouwens, je gaat er alwéér vanuit dat dé politie u zal komen helpen. (Net zoals ik er vanuit ga dat 'mensen' in het algemeen geneigd zijn anderen te helpen, indien nodig.)

Als ik daar niet vnauit moogt gaan, dan gij ook niet. Dus, wat ga jij doen als niémand - dat is dus ook de politie niet - u wilt helpen en ge hebt geen geld?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 20:43   #164
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Nee. Wat ik zeg is dat uw systeem min of meer overeen komt met de situatie in bepaalde Afrikaanse landen, waar de facto complete anarchie heerst en de macht wordt uitgeoefend door elkaar bevechtende militaire clans. Dan betaal ik toch liever braafjes mijn belastingen.
Welke Afrikaanse landen? Welke bevechtende militaire clans?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 maart 2008, 20:43   #165
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Enneuh, hoe word jij beschermd door de staat?
En zál de staat u altijd beschermen?
1) de staat heeft politie, leger, en centrale (en uniforme) rechtspraak. Als ik als boer een veld bezit en er komen een paar rakkers mijn maïs stelen, wie helpt mij dan? normaal kunt ge de politie bellen die de de daders probeert te vatten. En zónder dat de politie eerst afweegt of de boer wel genoeg geld op tafel kan leggen.

2) niet relevant. Het gaat over het hier en nu. Het is toch ook niet relevant - eens in een libertarisch systeem - of dat systeem 300 of 500 jaar standhoudt? wat is het nut daarvan?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 maart 2008 om 20:46.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 20:44   #166
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ah, gij wéét hoe dat dé politie redeneert?
Straf.

Daar is geen corruptie enzo.
corruptie is strafbaar en wordt vervolgd wanneer blootgelegd. (man man toch, da's al de derde keer ofzo, en ge w�*lt het niet begrijpen hé)
Oud 29 maart 2008, 20:44   #167
Percalion

Standaard

Citaat:
Nee. Wat ik zeg is dat uw systeem min of meer overeen komt met de situatie in bepaalde Afrikaanse landen, waar de facto complete anarchie heerst en de macht wordt uitgeoefend door elkaar bevechtende militaire clans. Dan betaal ik toch liever braafjes mijn belastingen.
"De facto complete anarchie"? Voor alle eenvoud negeer je dan maar dat pakweg nazi-Duitsland niét gekenmerkt werd door anarchie, dat pakweg Vlaanderen onder Alva niét gekenmerkt werd door anarchie, dat Frankrijk ten tijde van Robespierre niét gekenmerkt werd door anarchie, en zo kan ik nog wel een avond doorgaan.

In de meeste Afrikaanse landen is men trouwens veertig jaar geleden begonnen met een democratie, en kijk waar we nù beland zijn: clans die elkaar bestrijden om - jawel - de macht over de staat in handen te krijgen. Dat wil dus zeggen dat staten niet in staat zijn (haha) om burgeroorlogen te voorkomen, zelfs niet als die staten democratische principes in hun grondwet inschrijven en verkiezingen organiseren.
Oud 29 maart 2008, 20:45   #168
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Indien het mogelijk is dat de publieke opinie verhindert dat een staat haar macht misbruikt, dan is het a fortiori ook mogelijk dat die publieke opinie machtsmisbruik door privé-bewakingsfirma's verhindert. Staten kunnen immers belastingen innen en hebben geen concurrentie, terwijl privé-bewakingsfirma's wel concurrentie hebben en afhankelijk zijn van consumenten die hun diensten kopen. Als de publieke opinie zich keert tegen één bewakingsfirma en zich aansluit bij de concurrent, dan heeft de concurrent een betere positie om het machtsmisbruik tegen te gaan dan de doorsnee burger heeft in een staat.
ik denk dat ge mijn argument niet goed hebt begrepen.
Wanneer mensen met weinig geld in bedreiging zijn kunnen zij geen of veel minder beroep doen op bescherming. Dáar zit mijn argument, dat op een rechtvaardig (en dus ethisch) waarde-oordeel gestoeld is.
Oud 29 maart 2008, 20:45   #169
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Welke Afrikaanse landen? Welke bevechtende militaire clans?
Och, laten we zeggen Somalië in de jaren 90? Ziedaar een goed voorbeeld van een libertarisch experiment.
Oud 29 maart 2008, 20:46   #170
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) de staat heeft politie, leger, en centrale (en uniforme) rechtspraak. Als ik als boer op mijn veld bezit en er komen een paar rakkers mijn maïs stelen, wie helpt mij dan? normaal kunt ge de politie bellen die de de daders probeert te vatten. En zónder dat de politie eerst afweegt of de boer wel genoeg geld op tafel kan leggen.
Maar waarom zouden die u persé komen helpen? Waarom niet van: jow, dag Ambiorix, sorry, gast, maar nu effe niet. We hebben iets anders te doen.

Citaat:
2) niet relevant. Het gaat over het hier en nu. Het is toch ook niet relevant - eens in een libertarisch systeem - of dat systeem 300 of 500 jaar standhoudt? wat is het nut daarvan?
Alé; 'het is niet relevant wat de houdbaarheid is van mijn voorstel'. Ja, zo is een dictato ook tof. De eerste 4 jaar.
Oud 29 maart 2008, 20:47   #171
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och, laten we zeggen Somalië in de jaren 90? Ziedaar een goed voorbeeld van een libertarisch experiment.
Ge bedoelt, die periode en plaats waar de levensverwachting steeg, de gezondheidsgraad steeg, er meer gevaccineerde kinderen waren, de aanwezigheid van gsms en gsmpalen stijl de lucht in ging, ...

Ja, euhm, wat is uw punt van kritiek daarop?
Oud 29 maart 2008, 20:48   #172
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
corruptie is strafbaar en wordt vervolgd wanneer blootgelegd. (man man toch, da's al de derde keer ofzo, en ge w�*lt het niet begrijpen hé)
Dat is efficiënt? Enneuh, ik ben blij dat in nazi-duitsland er een paar officieren corrupt waren, hoor. Dan leefden er ten minste nog wat meer mensen.

In ieder geval; corruptie verbiede =/= de problemen oplossen.
Oud 29 maart 2008, 20:49   #173
Percalion

Standaard

Citaat:
1) de staat heeft politie, leger, en centrale (en uniforme) rechtspraak. Als ik als boer op mijn veld bezit en er komen een paar rakkers mijn maïs stelen, wie helpt mij dan? normaal kunt ge de politie bellen die de de daders probeert te vatten. En zónder dat de politie eerst afweegt of de boer wel genoeg geld op tafel kan leggen.
Of het zou ook gewoon kunnen zijn dat het de staat geen fuck kan schelen als iemand uw maïs steelt, omdat ze te druk bezig is met het opsporen, afluisteren, martelen en fusilleren van politieke dissidenten. Dat kan ook, en niemand gaat dat tegenhouden - boer Sjarel moet het niet in z'n hoofd halen om eventjes keet te schoppen in het bureau van de Securitate.

Citaat:
Zoals ik al zei: het hier en nu is een historisch unicum, gekenmerkt door een lange traditie van vrijheidsideeën gekoppeld aan een vrij ernstige en moeizame ontvoogdingsstrijd. Jij spreekt voortdurend over "de staat" alhier en alginder zonder rekening te houden met het feit dat "de staat" over het algemeen helemaal niet doet wat jij erover beweert. Ik ben echter wel zo eerlijk om te vermelden dat anarchokapitalisme slechts wenselijke resultaten zal opleveren als mensen akkoord gaan met de basisprincipes: dat mensen recht hebben op vrijheid, dat het individu en zijn eigendom gerespecteerd behoren te worden, dat iedereen zijn leven mag leiden zoals hij dat wil zolang hij dat met zijn eigen middelen doet.
Oud 29 maart 2008, 20:49   #174
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Maar waarom zouden die u persé komen helpen? Waarom niet van: jow, dag Ambiorix, sorry, gast, maar nu effe niet. We hebben iets anders te doen.
.
omdat dat de realiteit is. De politie staat in voor orde handhaving, dat is haar taak. Als gij die in vraag stelt is dat uw probleem.

Over de 'houdbaarheid' van een regime: daar lach ik eens hard mee, waar komt gij als libertariër mee aandraven? Als we het "libertarisme" als systeem installeren, denkt gij echt dat dit geen overgang nodig heeft? hoe lang moet die duren? hoe lang zou uw staatloze maatschappij overeind blijven vooraleer in wanorde, chaos, of zelfs burgeroorlog te vervallen?
Nu niet komen zeveren over tijd als argument hé.
Oud 29 maart 2008, 20:49   #175
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"De facto complete anarchie"? Voor alle eenvoud negeer je dan maar dat pakweg nazi-Duitsland niét gekenmerkt werd door anarchie, dat pakweg Vlaanderen onder Alva niét gekenmerkt werd door anarchie, dat Frankrijk ten tijde van Robespierre niét gekenmerkt werd door anarchie, en zo kan ik nog wel een avond doorgaan.

In de meeste Afrikaanse landen is men trouwens veertig jaar geleden begonnen met een democratie, en kijk waar we nù beland zijn: clans die elkaar bestrijden om - jawel - de macht over de staat in handen te krijgen. Dat wil dus zeggen dat staten niet in staat zijn (haha) om burgeroorlogen te voorkomen, zelfs niet als die staten democratische principes in hun grondwet inschrijven en verkiezingen organiseren.
Dat is juist mijn punt. Voer uw libertarische principes door, en binnen de korste keer eindig je met een dergelijke "staat". Een staat van anarchie. Hoe ga je dat trouwens in praktijk verwezenlijken, het AFSCHAFFEN van de wet? Inderdaad, door militaire overmacht. Dit is nu juist wat we een staatsgreep noemen. Begin je het al een beetje te snappen?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 29 maart 2008 om 20:51.
Oud 29 maart 2008, 20:50   #176
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Of het zou ook gewoon kunnen zijn dat het de staat geen fuck kan schelen als iemand uw maïs steelt, omdat ze te druk bezig is met het opsporen, afluisteren, martelen en fusilleren van politieke dissidenten. Dat kan ook, en niemand gaat dat tegenhouden - boer Sjarel moet het niet in z'n hoofd halen om eventjes keet te schoppen in het bureau van de Securitate.
We hebben het over het hier en het nu. Vooral de "hier" is belangrijk. We leven in een Belgische - bij uitbreiding Westeuropese - context. Verschuif die niet naar andere gevallen aub.
Oud 29 maart 2008, 20:51   #177
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Begin je het al een beetje te snappen?
och, theoretisch kan alles - maar dan moet iedereen zich gedragen als een "homo libertaricus". Niet dus
Oud 29 maart 2008, 20:52   #178
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dat is efficiënt? Enneuh, ik ben blij dat in nazi-duitsland er een paar officieren corrupt waren, hoor. Dan leefden er ten minste nog wat meer mensen.

In ieder geval; corruptie verbiede =/= de problemen oplossen.
Ik vind het belangrijker dat iedereen recht heeft op bescherming en gelijke rechtspraak dan dat een deel van de bevolking geniet van een efficientere service. Kwestie van principes - i know.
Oud 29 maart 2008, 20:53   #179
Percalion

Standaard

Citaat:
ik denk dat ge mijn argument niet goed hebt begrepen.
Wanneer mensen met weinig geld in bedreiging zijn kunnen zij geen of veel minder beroep doen op bescherming. Dáar zit mijn argument, dat op een rechtvaardig (en dus ethisch) waarde-oordeel gestoeld is.
Ten eerste klopt dat niet; ten tweede: wie in [vul hier een willekeurige dictatuur in] niet de juiste partijkaart heeft, moet ook niet te veel rekenen op bescherming. Wie een afwijkende mening heeft (laat staan verkondigt) kan het al helemaal vergeten. D�*�*r zit mijn argument.

Het is niet zo dat bescherming een homogeen goed is; armen kunnen wapens kopen, armen kunnen een hond in huis halen, armen kunnen een alarmsysteem monteren. Je hebt het dus niet over straatcriminaliteit (de "probleembuurten" worden trouwens sowieso liever vermeden door de staatspolitie, of niet soms?) maar over de grote stoute boze bewakingsfirma die denkt dat ze armen zomaar kan bestelen. Ten eerste valt er weinig te stelen bij een arme die - zoals je zelf aanneemt - niet genoeg geld heeft om een bewakingsfirma te betalen. Ten tweede is zoiets ontzettend slecht voor het imago van de bewakingsfirma: ik zou me alleszins niet veilig voelen indien mijn beschermingsfirma onschuldige burgers lastig valt.
Oud 29 maart 2008, 20:53   #180
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik ben echter wel zo eerlijk om te vermelden dat anarchokapitalisme slechts wenselijke resultaten zal opleveren als mensen akkoord gaan met de basisprincipes: dat mensen recht hebben op vrijheid, dat het individu en zijn eigendom gerespecteerd behoren te worden, dat iedereen zijn leven mag leiden zoals hij dat wil zolang hij dat met zijn eigen middelen doet.
Zijt ge ook akkoord als ik zeg dat iedereen daarmee akkoord moet gaan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be