Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2008, 16:42   #161
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik heb er ook moeite mee dat te begrijpen. Het is intrigerend en gevaarlijk tegelijk.

Het is ook een kwestie van 'selectief' lezen denk ik.
Vooral van selectief denken.
Oud 9 mei 2008, 18:21   #162
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Zulke (universele) moraal bestaat volgens mij niet. Wat vandaag onacceptabel wordt geacht, is morgen misschien de orde van de dag.
Wat alleen vandaag of alleen binnen een bepaalde cultuur of religie geldt is inderdaad niet universeel geldend. Dat gaat voor moraal ook op.

Ik denk bijvoorbeeld dat zorgen voor jezelf zonder dat de andere daaronder te lijden heeft en zorgen voor de anderen zonder dat jezelf eronder te lijden hebt, universele goede waarheden zijn.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 00:06   #163
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Neen, hoor, ik heb de tekst gelezen. En ik zie niet in hoe die tekst verondersteld wordt de "irrationaliteit van gelovigen" bloot te leggen.
Ga maar rustig Hank zijn gat kussen, man. Als het geen goed doet, het kan u ook geen slecht doen...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 00:15   #164
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
daar gaan we weer.

Bewijs jij maar eerst dat er geen kaboutertjes bestaan!
Maar kabouters best�*�*n ! Zij waren de eerste bewoners van Europa, en omdat er meer en meer mensen kwamen, moesten ze zich terugtrekken in de bossen,hoog in de bergen, en onder de grond.
Oud 11 mei 2008, 00:18   #165
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ja, ik had er al zo'n vermoeden van. Enkel een gelovige haalt het in zijn of haar hoofd om atheisme als een geloof te beschouwen. Neen, het kenmerkt zich net door het ontbréken van een geloof. De religieuze versie "ik geloof dat goden niet bestaan" versus de atheistische versie "ik geloof niet dat goden bestaan". Die kleine nuancering geeft een hemelsbreed verschil tussen beide stellingen.

Tot nader order is er geen enkele reden om aan te nemen dat goden en godinnen wel degelijk bestaan. Nog veel minder zijn er redenen die wijzen op een bepaalde godheid die zich dagdagelijks met zijn of haar scheppingen bezighoudt of tussenbeide komt na een gebed te hebben aanhoord.

Een korte blik op de geschiedenis leert dat er tientallen, zoniet honderden goden en godinnen doorheen de eeuwen zijn verdwenen en/of vervangen geweest door andere. Een mooier bewijs dat goden allerhande een menselijke constructie zijn, is niet voorhanden.

Als atheisme niet op rationaliteit is gestoeld, mijn beste, op wat dan wel?
Mischien betekent dat enkel dat goden en godinnen net zoals mensen sterfelijk zijn. Daarom worden ze met de tijd vervangen.
Oud 11 mei 2008, 00:26   #166
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik had er al zo'n vermoeden van. Enkel een gelovige haalt het in zijn of haar hoofd om atheisme als een geloof te beschouwen. Neen, het kenmerkt zich net door het ontbréken van een geloof. De religieuze versie "ik geloof dat goden niet bestaan" versus de atheistische versie "ik geloof niet dat goden bestaan". Die kleine nuancering geeft een hemelsbreed verschil tussen beide stellingen.

Tot nader order is er geen enkele reden om aan te nemen dat goden en godinnen wel degelijk bestaan. Nog veel minder zijn er redenen die wijzen op een bepaalde godheid die zich dagdagelijks met zijn of haar scheppingen bezighoudt of tussenbeide komt na een gebed te hebben aanhoord.

Een korte blik op de geschiedenis leert dat er tientallen, zoniet honderden goden en godinnen doorheen de eeuwen zijn verdwenen en/of vervangen geweest door andere. Een mooier bewijs dat goden allerhande een menselijke constructie zijn, is niet voorhanden.

Als atheisme niet op rationaliteit is gestoeld, mijn beste, op wat dan wel?
Dit is ook een mogelijk antwoord:
an apatheist is someone who considers the question of the existence of gods as neither meaningful nor relevant to his or her life; nor perhaps to human affairs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apatheism

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 mei 2008 om 00:28.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 13:40   #167
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het wèl over die stellingen waarvan je nu blijkbaar het aantal niet meer relevant vindt. Soit, daar gaat het niet over.
Ik ben van mening dat, als we het a priori nog niet eens zijn over de invulling van het begrip geloof, die andere stellingen op zich (nog niet) relevant zijn. Ik ga er, vanuit een eerder apopatisch godsbeeld, trouwens voor een groot deel wel mee akkoord, maar zonder consensus over de basisbegrippen lijkt het mij onmogelijk dit verder toe te lichten of hierover een zinvolle discussie te houden.

Citaat:
Geloof - in de religieuze context - is de aanname van én het onwankelbare vertrouwen in een bepaalde godheid, zoals beleden wordt door de overgrote meerderheid van de wereldbevolking. Een geloof in een godheid die zijn scheppingen dagelijks bijstaat en bepaalde voorschriften en regels heeft uitgevaardigd.
Dat is een definitie van Theisme, niet van geloof. Op zijn beurt kan dit nog op uiterst verschillende manieren ingevuld worden.

Citaat:
Deze aanname en opvolging kan niet worden beredeneerd, enkel en alleen worden geloofd,
Dat hangt af van je premissen.

Waar deze conclusie ook geen rekenschap mee houdt, is het ervaren van een God. Zowel de rechtstreekse mystieke ervaring als het ervaren van God als "sumtotal" van individuele ervaringen tijdens iemands leven.

Citaat:
hetgeen de definitie is van het door jou gehanteerde begrip "fideisme".
Nee, zeker niet. De definitie die je hier geeft van geloof is vanuit mijn optiek zeer verschillend met je vorige. Fideisten halen hun theologie volledig uit een externe autoriteit (gezagspersonen, Bijbel, de Traditie,... ) en plaatsen dit boven alles, inclusief persoonlijke ervaringen en de rede. Het fideisme (in zijn zuiverste vorm) kan uiteraard niet beredeneerd worden, aangezien de fideist er juist van uitgaat dat de rede ondergeschikt is aan het geloof. Met andere woorden, dat men vanuit de rede geen uitspraken kan doen over het geloofsdomein.
Oud 12 mei 2008, 18:25   #168
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
an apatheist is someone who considers the question of the existence of gods as neither meaningful nor relevant to his or her life; nor perhaps to human affairs.
Ik denk dat die definitie niet echt van toepassing is op iemand die in dit subforum actief is.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 18:28   #169
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Ga maar rustig Hank zijn gat kussen, man. Als het geen goed doet, het kan u ook geen slecht doen...
Pascal's Wager... En het nut daarvan zou zijn...

Ter uwer informatie, ik zie meer in het zogeheten Atheist's Wager.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 13 mei 2008, 07:25   #170
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik denk dat die definitie niet echt van toepassing is op iemand die in dit subforum actief is.
O jawel. Het concept "god" heeft in mijn leven geen plaats, het is gewoonweg irrelevant.

Relevant is helaas het feit dat ik dagelijks met voorschriften uitvaardigende zelfbenoemde aardse vertegenwoordigers van de diverse goden word geconfronteerd...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 mei 2008 om 07:48.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 13:49   #171
Geert C

Standaard

Citaat:
O jawel. Het concept "god" heeft in mijn leven geen plaats, het is gewoonweg irrelevant.
Maar de vraag of er een God is is blijkbaar voor jou wel relevant, zelfs al denk je het antwoord te kennen.

Anders zou je hier immers niet zitten, als je deze discussies irrelevant zou vinden.

Je vindt het dan toch op z'n minst relevant voor die "human affairs", zou ik zo denken.

Citaat:
Relevant is helaas het feit dat ik dagelijks met voorschriften uitvaardigende zelfbenoemde aardse vertegenwoordigers van de diverse goden word geconfronteerd...
Dat is dan weer een ander gegeven, en dat is ook iets waar ik in vele gevallen zo m'n bedenkingen bij heb.

Het "Woord van God" wordt per slot van rekening altijd door mensen geschreven.

Laatst gewijzigd door Geert C : 13 mei 2008 om 13:51.
Oud 16 mei 2008, 14:30   #172
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is mijns inziens een verkeerde, zelfs beledigende definitie. Een 'apatheist' is eerder iemand die onverschillig staat tegenover geloofszaken. Hij/zij 'considers' helemaal niets, zoals in die definitie staat. De term 'apatheist' toepassen op iemand die de relevantie van bepaalde geloofszaken in vraag stelt veronderstelt dat deze persoon geen interesse heeft in die zaken. Maar als je geen interesse in geloofzaken ben je er gewoon niet mee bezig, en stel je je dus ook niet de vraag naar de relevantie van die geloofszaken.

Het is nodig het onderscheid te benadrukken tussen 'apatheisme' en iets zoals 'relevanteisme'.

Ik vraag me af uit welke 'hoek' die wikipedia 'definitie' komt?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 mei 2008 om 14:31.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 10:09   #173
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Citaat:
an apatheist is someone who considers the question of the existence of gods as neither meaningful nor relevant to his or her life; nor perhaps to human affairs
.
Ook deze is mogelijk...

Citaat:
'Atheïst(e): Een persoon die medelijden verdient omdat hij/zij niet in staat is in zaken te geloven waar geen schreintje bewijs voor bestaat, en zich dus een eenvoudige methode ontzegt om zich superieur over anderen te voelen.'

Chaz Bufe
Oud 19 mei 2008, 11:00   #174
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

“All thinking men are atheists”
Ernest Hemingway
Oud 19 mei 2008, 11:47   #175
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
“All thinking men are atheists”
Ernest Hemingway
Seksistische opmerking!

Oud 19 mei 2008, 16:12   #176
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Seksistische opmerking!

Misschien daarom dat hij zo dikwijls gescheiden is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be