Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2008, 08:33   #161
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Stel uzelf even de vraag hoe het komt dat je nooit een niet-jager de jacht hoort verdedigen. Dat er eerder melding wordt gemaakt van misdrijven door jagers. Dat de spreekwoordelijke witte raaf in hun midden eveneens het risico loopt neergeschoten te worden. De meesten van uw door het veld dartelende halve would be Rambo's schieten op al wat beweegt en intimideren iedereen die in "hun weg" durft te lopen. Het is hoog tijd dat men hier in Vlaanderen paal en perk stelt aan die gewapende bendes die menen het alleenrecht te bezitten over leven en dood in de vrije natuur. Zonder enig probleem kan je binnen de kortste tijd een lijst van misdrijven opstellen. Katten neergeschoten, roofvogels aan flarden geschoten, incidenten met wandelaars of fietsers, noem maar op. Als de kick van het doden u dusdanig kan opwinden, ga naar Irak of Afghanistan, dan kan je meteen ook voelen hoe het aan de andere kant van de geweerloop is.

Bij deze eindig ik ook deze polemiek, wat de jacht betreft zullen we beiden lijnrecht met getrokken messen tegenover elkaar blijven staan en dit debat hoort evenzeer niet thuis in K&K.

Laatst gewijzigd door lantjes : 10 juni 2008 om 08:43.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 08:55   #162
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Stel uzelf even de vraag hoe het komt dat je nooit een niet-jager de jacht hoort verdedigen.
Is nogtans niet moeilijk niet-jagers kennen dan ook meestal niks van jacht (bewijs kan je hierna lezen), zijn slecht geïnformeerd en mensen houden wel van emo reacties (hoe hypocriet deze ook soms zijn want het zijn diezelfde mensen die naar de delhaize gaan om hun fazant, patrijzepastei of zelf hazenpaté te gaan kopen). Daarbij komt nog eens dat men jacht is gaan associëren om één of andere reden aan het elitaire (je weet wel "die vette rijkzak met zijn dikke auto en zijn dikken tweeloop") en het is tegenwoordig "in" om afgunstig te zijn tegeneover iedereen die meer heeft dan jezelf (de bedenking hoe dat komt achterwege gelaten).

Dat de vlaming vaak er nog eens een sport van maakt tegenwoordig om zo intolerant mogelijk te zijn helpt deze -toch wel al zeer uitgebreide) soep niet.
Citaat:
Dat er eerder melding wordt gemaakt van misdrijven door jagers.
misdrijven door stropers... De jager is er net om dat tegen te gaan. Nog maar eens het bewijs van slechte informatie. Bij misdrijven door jagers verliezen deze hun verlof. En geloof me vrij uw verlof terughalen dat doe je niet aan de locket van het postkantoor...
Citaat:
Dat de spreekwoordelijke witte raaf in hun midden eveneens het risico loopt neergeschoten te worden.
Gij hebt geen flauw idee wat een jachtexamen juist inhoudt hé, niet? tis u vergeven hoor maar hou dan toch in het vervolg uw kritiek voor uzelf want dat klinkt dan toch wat gratis allemaal...
Citaat:
De meesten van uw door het veld dartelende halve would be Rambo's schieten op al wat beweegt en intimideren iedereen die in "hun weg" durft te lopen.
ik riek afgunst, reden? Met jagers heb ik niets dan positieve ervaring meestal heel vriendelijke en ontspannen personen; moet je misschien zelf eens proberen. Eerst wel nog het theorieexamen afleggen (600blz...) en dan nog de praktijkproef in 3 stukken, succes.
Citaat:
Het is hoog tijd dat men hier in Vlaanderen paal en perk stelt aan die gewapende bendes die menen het alleenrecht te bezitten over leven en dood in de vrije natuur.
ma gij schaap... uiteraard heeft de mens dat alleenrecht.
Citaat:
Zonder enig probleem kan je binnen de kortste tijd een lijst van misdrijven opstellen.
Je mag die gerust eens opnoemen hoor ik wacht wel...
Citaat:
Katten neergeschoten, roofvogels aan flarden geschoten, incidenten met wandelaars of fietsers, noem maar op.
dat er accidenten kunnen gebeuren dat staat vast en zal ik dus niet ontkennen maar iedere jager weet dat hij een zeer gevaarlijkinstrument in handen heeft en daar wordt ook naar gewerkt. De cowboys zijn er ook maar die lopen tegenwoordig allemaal tegen de lamp hoor...

les nummer 1 over predatoren: roofvogels in je jachtrevier zijn heilig! spijtig voor u dus.
De verwilderde kat is de grootste onheil die onze vlaamse natuur kent en dus moet die geschoten worden als het niet anders kan ja dat klopt. Ale ja nu niemeer he nu moeten we een rotkooi gaan leggen... Dank aan u daarvoor.
Citaat:
Als de kick van het doden u dusdanig kan opwinden, ga naar Irak of Afghanistan, dan kan je meteen ook voelen hoe hat aan de andere kant is.
ik dacht even dat ik die kick eerder bij jou had gelezen in voorgaande posts...
Wat wij doen is WILD schieten voor consumptie. Dit op een weidelijke manier (wat dat allemaal inhoudt bespaar ik u of zoek het eens op het kan u deugd doen)... Dat wij daar ook plezier aan beleven vind u duidelijk niet leuk. Dat is natuurlijk mijn probleem niet hé. Ik zit zo niet in elkaar als jij plezier hebt aan het melken van uw schapen dan zal ik u daar veel succes bij wensen; ieder zijn plezier in het leven.

Dat jij ook nog steeds het onderscheid niet schijnt te maken tussen mens en dier is op z'n minst schrikwekkend te noemen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 08:58   #163
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel uzelf even de vraag hoe het komt dat je nooit een niet-jager de jacht hoort verdedigen. Dat er eerder melding wordt gemaakt van misdrijven door jagers. Dat de spreekwoordelijke witte raaf in hun midden eveneens het risico loopt neergeschoten te worden. De meesten van uw door het veld dartelende halve would be Rambo's schieten op al wat beweegt en intimideren iedereen die in "hun weg" durft te lopen. Het is hoog tijd dat men hier in Vlaanderen paal en perk stelt aan die gewapende bendes die menen het alleenrecht te bezitten over leven en dood in de vrije natuur. Zonder enig probleem kan je binnen de kortste tijd een lijst van misdrijven opstellen. Katten neergeschoten, roofvogels aan flarden geschoten, incidenten met wandelaars of fietsers, noem maar op. Als de kick van het doden u dusdanig kan opwinden, ga naar Irak of Afghanistan, dan kan je meteen ook voelen hoe het aan de andere kant van de geweerloop is.

Bij deze eindig ik ook deze polemiek, wat de jacht betreft zullen we beiden lijnrecht met getrokken messen tegenover elkaar blijven staan en dit debat hoort evenzeer niet thuis in K&K.
omdat mensen als ik zwijgen en zich daar niet mee moeien

maar omdat je er zo om vraagt dus ... ik heb niets tegen ordentelijk georganiseerde jacht zonder uitwassen. (heb daar in elk geval minder ethische bedenkingen of problemen bij dan bij de reguliere Westerse voedselproductie)

at your service ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 09:00   #164
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
omdat mensen als ik zwijgen en zich daar niet mee moeien

maar omdat je er zo om vraagt dus ... ik heb niets tegen ordentelijk georganiseerde jacht zonder uitwassen. (heb daar in elk geval minder ethische bedenkingen of problemen bij dan bij de reguliere Westerse voedselproductie)

at your service ...
respect,
dit zag ik nu echt niet aankomen ...

edit: we zijn wel in het verkeerde subforum bezig zeker...Sorry allen ik zal mijn betoog hier dan ook bij houden het heeft trouwens toch weer geen zin.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.

Laatst gewijzigd door largo_w : 10 juni 2008 om 09:00.
Oud 10 juni 2008, 09:07   #165
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
respect,
dit zag ik nu echt niet aankomen ...

dat zijn de beste hé

ola stak ik in een (verkeerd) vakje ?
Oud 10 juni 2008, 09:20   #166
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Neen, het gevolg kan ik niet "raden".
Ik ben opgegroeid bij een duivenmelker.
In de buurt zaten veel katten.
Het gevolg kan ù blijkbaar niet raden, namelijk: een natgespoten kat. Als je een kat een paar keer goed natspuit, dan blijft ze wel weg.

Ge moet uw duiven maar wat beschermen.

Als ik mijn hamster in de tuin laat lopen en er loopt een kat mee weg, moet ik die kat niet afmaken, ik moet maar wat slimmer worden.

Er is een verschil tussen een jagende kat en een moordende mens. Een jagende kat is normaal, een moordende mens is weerzinwekkend.

En u bent gewoon een pathetische moordende mens.
nice !
Oud 10 juni 2008, 09:22   #167
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht

Heb je de scheper afgemaakt en op zijn lijk staan trappelen?

dit is toch geen onderhuidse sneer naar ons volkslied hé ,
dat gaat ook Jaz niet plezant vinden hoor !
Oud 10 juni 2008, 09:23   #168
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

omdat je er naar vraagt, deze had ik nog zitten :
Dinsdag 7 maart 2006
Zondag hebben wandelaars in Maldegem (tussen Brugge en Eeklo) opnieuw vijf buizerdkadavers gevonden. Drie ervan lagen op enkele meters van elkaar in een open weideakkerland in de buurt van het natuurgebied 'Maldegemveld'. Het gebied is eigendom van de vereniging Natuurpunt en maakt deel uit van het 'Drongengoedbos', het grootste aaneengesloten boscomplex van Oost-Vlaanderen. Alle buizerds vertoonden verkrampte klauwen. Eén karkas was al aangevreten en in de onmiddellijke omgeving werden het kadaver van een aangevreten kat en de resten van een duif gevonden. Oorzaak is ook hier hoogstwaarschijnlijk moedwillige vergiftiging. Vogelbescherming Vlaanderen maakt zich ernstige zorgen over het plaatselijke broedvogelbestand van de buizerd. Rond deze tijd (tot eind april) trekken de bij ons overwinterende buizerds terug naar hun broedgebieden in Noord-Europa. Een aantal van die dieren zal dus nooit in zijn broedgebied aankomen, de vogels die erna het slachtoffer worden van dergelijke jachtexcessen zijn dus zeker onze eigen broedvogels.

Het is algemeen geweten dat in de streek intensief wordt gejaagd. Verschillende mensen uit de omgeving klagen erover dat er regelmatig nachtritten plaatsvinden langs dreven in de buurt waar de buizerdkadavers zijn gevonden. Met terreinwagens en grote lichten wordt dan de omgeving afgespeurd, vermoedelijk naar verwilderde katten, hazen en vooral vossen.
Maandag 27 februari 2006
De vervolging van roofvogels lijkt maar niet te stoppen. Na het afschot en de opzettelijke vergiftiging van tientallen beschermde roofvogels (buizerd, havik, rode wouw, sperwer, blauwe kiekendief) in de provincies Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen is het nu blijkbaar de beurt aan West-Vlaanderen. Op één week tijd kreeg het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren te Beernem vier verdachte kadavers van roofvogels binnen, twee sperwers (uit Moerkerke en Zedelgem) en twee buizerds (uit Izegem en Adegem). De symptomen wijzen alvast in de richting van moedwillige vergiftiging. Medisch onderzoek toonde aan dat een vijfde slachtoffer (eveneens een sperwer) met loodhagel doorzeefd werd (Ruiselede). Een drietal weken terug kreeg het centrum ook al een vergiftigde buizerd binnen. Dat was al het vierde exemplaar dat gevonden werd op nagenoeg dezelfde plaats. En dit zijn enkel de gevallen die én gevonden én gemeld werden.

Katrien Werbrouck van VOC-Beernem bij de vijf roofvogelkadavers
De afdeling Natuur van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap te Brugge werd op de hoogte gebracht van de diverse vaststellingen. Het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren van Beernem zal de kadavers toxicologisch laten onderzoeken door de Faculteit Dierengeneeskunde van de Universiteit Gent. Dit onderzoek zal uitmaken welk soort gif werd gebruikt. In opdracht van Vogelbescherming Vlaanderen werden al verschillende roofvogelkadavers onderzocht. Daaruit is gebleken dat gevaarlijke landbouwpesticiden (Carbofuran, Aldicarb, Strychnine) worden gebruikt om roofdieren te vergiftigen. Vermoedelijk gaat het om malafide jagers die dit goedje verwerken in dode dieren die als lokaas worden gebruikt om bijvoorbeeld vossen te verdelgen.
Zaterdag 11 februari 2006
Gisteren heeft een boswachter van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap in Neerpelt (Noord-Limburg) het verse kadaver van een rode wouw (Milvus milvus) gevonden. Met de recente berichten over roofvogelvervolging in het achterhoofd, bracht hij het kadaver over naar het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren te Opglabbeek. Aanvankelijk dacht men aan vergiftiging omdat rode wouwen vaak aas eten, maar toen de vogel onder de röntgenmonitor werd gelegd, bleek dat hij geschoten was. Er werd loodhagel aangetroffen in de borststreek en in een poot. Rode wouwen zijn net als alle andere roofvogels onvoorwaardelijk beschermd. Bovendien is de rode wouw een erg zeldzame verschijning; de soort heeft zich in Vlaanderen nog niet kunnen vestigen als vaste broedvogel. In Wallonië echter wordt de populatie geschat op 50-80 broedparen.
Vogelbescherming Vlaanderen en enkele andere organisaties (vooral uit Limburg) vinden dat het nu welletjes is geweest. De laatste weken zijn ook al tientallen buizerds, haviken, een blauwe kiekendief en andere beschermde vogels het slachtoffer geworden van illegaal afschot en opzettelijke vergiftiging.

En? Het zullen geen jagers geweest zijn zeker?
En uit mijn eigen omgeving :
-Meerdere katten neergeschoten bij mijn schoonouders.
-Zelf de hagel al om de oren gekregen.
-Tot tussen de schapen kwamen ze schieten, eveneens bij een collega

En verder, ik eet geen vlees, laat staan wild en ga bijgevolg mijn stukje fazant niet halen in de Delhaize....Afgunst? wie mij kent weet beter, het redden van dieren is eerder iets waar ik me dagdagelijks nuttig mee maak.

Laatst gewijzigd door lantjes : 10 juni 2008 om 09:28.
Oud 10 juni 2008, 09:23   #169
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
alweer een reden waarom de ollanders van mij mogen afgaan als een kapotte gieter op Euro 2008
I think not ... na gisteren kunnen ze daar gewoonweg niet meer afgaan !

finale D - NL !!! met NL Europees kampioen !
Oud 10 juni 2008, 09:53   #170
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sjah... dat is de waarde die jij aan jagen hecht dan. Ik vind motorijden net hetzelfde; hoor je mij klagen? Of vertel me eens jouw hobby...
De waarde die ik er aan hecht is ook de waarde die het heeft: geen. Ik heb meerdere hobby's en geen enkele ervan houdt het brutaal vermoorden van weerloze dieren in dmv. disproportioneel geweld.

Citaat:
Aan jagen an sich is helemaal niks onnatuurlijks de mens is namelijk een jager. Je kritiek komt hoogst waarschijnlijk wel uit je verkeerde perceptie van wat (weidelijk) jagen juist inhoudt maar tsjah...
Ik woon aan de rand van een natuurgebied. Verkeerde perceptie? I think not... Dat een mens jaagt uit honger, ok. Voor wat drinkgeld heb ik er wat meer moeite mee.

Citaat:
Oooh en verder vind ik ook dat je deze visie eens mag gaan uitleggen aan de boer die vorige maand 10 hectaren spruitjes is komen planten waarvan nog maar de helft overblijven .
Allemaal afgevreten door de wilde katten???!!!!! Waar blijven de landmijnen?,

Citaat:
Ik vind het altijd spijtig dat mensen zo ver verwijdert zijn van wat er zich in de natuur afspeelt. Zo ver zelf dat ze het doden van dieren in twijfel gaan trekken... Dat is natuurlijk ieders recht maar wees toch in godsnaam een beetje verdraagzaam en laat de andere toch doen wat hij zelf wil. En ik eet graag eens een steack of zelf wildgebraad (dat enorm gezond is overigens).
Dit klinkt bijna als pure kolder komende vanuit vlaanderen/verkavelgem, waar de meerderheid een isomo-doos met dubbele garage als het toppunt van bouwkunst ervaren... Ik woon in een land waar er wel nog natuur is, in mijn tuin zie ik zelfs af en toe de reëen passeren. Dieren doden dieren, voor voedsel, om te overleven. Die arrogante rambo's (ja wel degelijk, enkel het rood lintje en de spieren ontbreken doorgaans) zien er doorgaans niet echt ondervoedt uit.
Dat beetje verdraagzaamheid is er uitgekloot, brave jongen, na de zoveelste scheld-tirade (in het vlaemsch uiteraard) van zo een Stock-Américain fanaat omdat ik door het bos liep (zijn bos, natuurlijk, hij heeft tenslotte een vuurwapen vast). Je kan net zo goed oproepen voor verdraagzaamheid tov. Marrokaanse sz-parasieten, Poolse messentrekkers of pedo's.
Laat de andere doen wat hij zelf wil; Uw vrijheid eindigt waar de mijne begint. Hou dat eens in gedachten de volgende keer dat u op oorlogspad gaat.

De voedselindustrie is weerzinwekkend. Ik heb daar genoeg gezien. Er is ooit gezegd dat je de mate van beschaving van een maatschappij kan aflezen aan hoe ze haar gevangenen behandeld. Ik gebruik eerder de behandeling van dieren als maatstaf.

Er is geen ordentelijk georganiseerde jacht. Daarin spreekt Largo zichzelf trouwens tegen:

Citaat:
Eerst wel nog het theorieexamen afleggen (600blz...) en dan nog de praktijkproef in 3 stukken,...
dat er accidenten kunnen gebeuren dat staat vast...De cowboys zijn er ook maar...

Oh en ik ben helemaal geen lid van gaia hoor... gewoon een mens die leeft met respect voor alles wat respect naar hem toe toont.

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 10:00   #171
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uit ons lid-magazine:
"talrijke onafhankelijke wetenschappelijke studies van over de hele wereld hebben de funeste invloed van predatie door zwerfkatten/huiskatten op vogelpopulaties en kleine zoogdieren echter al aangetoond. vlaanderen zal opnieuw het warm water uitvinden! Vangen met een kastval -die eindelijk van inhoud opgetrokken wordt naar 1000dm²- blijft wel toegestaan"
...
Daarom dat men mensen eens en voorgoed moet leren dat een kat in huis halen een verantwoordelijkheid is en dat ze die niet nemen, ze strafbaar moeten zijn en niet hun slachtoffer, dat vogelvrij verklaard wordt, om aan flarden geschoten te worden.

Citaat:
""de huidige regeling voorziet enkel nog in een beperkte bestrijdingsmogelijkheid die aan verschillende voorwaarden is gebonden. Wie nu nog van "kattenjacht" spreekt heeft het helemaal fout."
...
Katten levend vangen, sterilliseren en uitzetten waar ze geen kwaad kunnen, is ook een optie.

Citaat:
"van GAIA is al langer geweten dat ze om hun doel te bereiken niet vies zijn van de waarheid wat 'naar hun hand te zetten'. Jagers kan je blijkbaar zonder veel risico als pispaal gebruiken want het grote publiek trapt daar gemakkelijk in"
...
De enige reden waarom ik geen lid wordt van GAIA: hun houding tegenover verantwoorde jagers. Deze mensen moeten er ook zijn, willen we overpopulaties van bepaalde soorten voorkomen. Daar heeft niemand baat bij.

Stropers mogen ze van mij opknopen aan de hoogste boom, want die brengen zeer veel schade aan de natuur toe, maar jagers, die de natuur wel respecteren, moet men in mijn ogen niet aanvallen.

Citaat:
"je kan GAIA kwalijk toedichten dat ze de ware oorzaak van het probleem eerlijk aankaarten en nog minder dat ze zelf een werkbare oplossing voorstellen"
De ware oorzaak van het probleem zijn onverantwoorde mensen. Alleen aanzie ik een jager niet als een oplossing, terwijl mensen verder met dieren kunnen blijven knoeien.

Citaat:
gelukkig dat jij je handtekening hebt gezet. Vandebossche zal content zijn... Sta mij toch toe even te lachen.
Ik heb als kattenliefhebber mijn handtekening ook gezet. Niet omdat ik jagers wil boycotten. Van mij mogen ze anderzijds wel op kattendumpers en niet op de gedumpte katten schieten. Dat zou het probleem wel oplossen, eens en voorgoed.

Citaat:
nog uit ons tijdschrift:
"misplaatst sentiment dat de oorzaak en het gevolg volledig en bewust miskent hoort hier niet thuis
Een structureel probleem moet men niet met een gemakkelijkheidsoplossing aanpakken.

Citaat:
of moet onze al zwaar belaste vlaamse natuur voor de zoveelste keer inboeten voor een paar duizen stemmen...?"
De natuur moet nergens inboeten. Bepaalde mensen moeten inbinden bij het aanschaffen van een kat.
Oud 10 juni 2008, 10:28   #172
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Voor alle duidelijkheid, ook wij zijn geen lid van Gaia maar soms is extremisme de enige mogelijkheid om ander extremisme mee aan te vallen. Of je een jaarlijkse kost van +/- 5000 euro om de opvang, voeding en de nodige gezondheidszorg van gedumpte, achtergelaten of geredde sukkels allerhande (kippen/schapen/ganzen/eenden en katten op dit ogenblik) te financieren nog als een hobby kan beschouwen durf ik sterk te betwijfelen. De sukkels in kwestie kunnen het echter niet helpen dat ze slachtoffer zijn van de onverantwoordelijke houding van hun gewezen "eigenaars". Het lijkt me eerder een vorm van idealisme...
Oud 10 juni 2008, 10:45   #173
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 10:48   #174
largo_w

Standaard

Citaat:
omdat je er naar vraagt, deze had ik nog zitten :
Dinsdag 7 maart 2006
Zondag hebben wandelaars in Maldegem (tussen Brugge en Eeklo) opnieuw vijf buizerdkadavers gevonden. Drie ervan lagen op enkele meters van elkaar in een open weideakkerland in de buurt van het natuurgebied 'Maldegemveld'. Het gebied is eigendom van de vereniging Natuurpunt en maakt deel uit van het 'Drongengoedbos', het grootste aaneengesloten boscomplex van Oost-Vlaanderen. Alle buizerds vertoonden verkrampte klauwen. Eén karkas was al aangevreten en in de onmiddellijke omgeving werden het kadaver van een aangevreten kat en de resten van een duif gevonden. Oorzaak is ook hier hoogstwaarschijnlijk moedwillige vergiftiging. Vogelbescherming Vlaanderen maakt zich ernstige zorgen over het plaatselijke broedvogelbestand van de buizerd. Rond deze tijd (tot eind april) trekken de bij ons overwinterende buizerds terug naar hun broedgebieden in Noord-Europa. Een aantal van die dieren zal dus nooit in zijn broedgebied aankomen, de vogels die erna het slachtoffer worden van dergelijke jachtexcessen zijn dus zeker onze eigen broedvogels.
wat een mens allemaal moet aanhoren zeg
Citaat:
Het is algemeen geweten dat in de streek intensief wordt gejaagd. Verschillende mensen uit de omgeving klagen erover dat er regelmatig nachtritten plaatsvinden langs dreven in de buurt waar de buizerdkadavers zijn gevonden. Met terreinwagens en grote lichten wordt dan de omgeving afgespeurd, vermoedelijk naar verwilderde katten, hazen en vooral vossen.
vossen en katten zijn inderdaad een plaag maar de wet laat ons (nog niet toe) ze 's nachts te schieten (in frankrijk wel? ik weet het niet juist) met de lamp en de kogel zou moeten mogen vind ik. Hazen schieten 's nachts is voor stropers gelieve onderscheid te maken...

Citaat:
En? Het zullen geen jagers geweest zijn zeker?
wie zich bezighoud met zo een zaken wordt inderdaad (volgens de wet en dus ook de jagersverenigingen) niet aanzien als een jager. Daar hangen dan ook grote boetes aan vast en indien toch in bezit van een jagersverlof wordt die onmiddelijk afgenomen... Wat ook logisch is want dat wijst op totale onwetendheid van wat jacht echt inhoudt. En geeft mensen als u alleen wat meer voet aan wal om nog wat meer kritiek te spuien op de jacht.

Citaat:
-Meerdere katten neergeschoten bij mijn schoonouders.
als dat toegelaten is zie ik niet direct waarom dat verkeerd zou zijn.
Citaat:
-Zelf de hagel al om de oren gekregen.
dan moet jij eens gaan praten met het gevaarte die dat deed en aangeven niet komen zagen...
Citaat:
-Tot tussen de schapen kwamen ze schieten, eveneens bij een collega
tussen de schapen, koeien,... is toegelaten ik lees niet "naar de schapen" dus ik zie het probleem niet onmiddelijk. Voorzichtigheid is natuurlijk wel altijd aan de orde.
Citaat:
En verder, ik eet geen vlees, laat staan wild en ga bijgevolg mijn stukje fazant niet halen in de Delhaize....Afgunst? wie mij kent weet beter, het redden van dieren is eerder iets waar ik me dagdagelijks nuttig mee maak.
Dat is uw goed recht maar lever geen kritiek op mensen die wel vlees eten en wel graag wild eten... respecteer ieders beslissing kan jij dat niet dan ben jij een egoïst.

Afgunst, jaloezie,slecht omgang met uw medemens,... ik weet nie wat het is bij u.

paradox: het schieten van katten (en andere pest zoals rechtbekken en vossen) IS net het redden van dieren. Maar zover denken ze niet bij de groene bende... maar ale vooruit ze gaan het niet snappen en de reden is dat ze het niet willen snappen. We moeten wachten tot er geen haas, geen fazant, geen patrijs en geen korhoen (wat natuurlijk al is ) meer is in onze vlaanders vooraleer men door gaat hebben dat men een domigheid begaan heeft met dank aan GAIA en mensen zoals jij.
Citaat:
Oud 10 juni 2008, 11:07   #175
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Animalman Bekijk bericht
De waarde die ik er aan hecht is ook de waarde die het heeft: geen. Ik heb meerdere hobby's en geen enkele ervan houdt het brutaal vermoorden van weerloze dieren in dmv. disproportioneel geweld.
ik ben ongelooflijk blij voor u ik eigenlijk ook niet ik vermoord niet brutaal (weerloze) dieren d.m.v. disproportioneel geweld. Je hebt duidelijk geen enkel idee hoe om te gaan met wapens. Eigenlijk zouden de kritiekspuiers hier misschien best eens informeren wat jacht inhoudt.

Citaat:
Ik woon aan de rand van een natuurgebied. Verkeerde perceptie? I think not... Dat een mens jaagt uit honger, ok. Voor wat drinkgeld heb ik er wat meer moeite mee.
jij mag daar moeite mee hebben ik heb daar geen moeite mee...

Citaat:
Allemaal afgevreten door de wilde katten???!!!!! Waar blijven de landmijnen?,
het spijtige natuurlijk is dat de mensen die de meeste kritiek hebben het minste weten over de jacht zelf. Schade op landerijen is een aanleiding voor speciale bejaging. Vb. schade op spruiten nu (door de houtduif NATUURLIJK) mag verholpen worden mits aanvraag bij de gemeente. De geschoten dieren moeten dan aangeboden worden aan het lokale OCMW...

Over katten kan ik zeggen dat het een vuile moordenaar is hij moord alles wat hij kan en wat meer is eet niet alles wat hij doodt. Net zoals de vos moet hij dagelijk 1/10 van zijn lichaamsgewicht eten (en dat zijn dus geen bessen hé te weten kleine fazanten, hazen, patrijzen,...). Wat nog erger is bij deze dieren is dat ze zeer veel kleinen hebben en gezien ze geen natuurlijke vijand (meer) hebben er dus op los fokken. Past dit allemaal in uw zienswijze?
Citaat:
Dit klinkt bijna als pure kolder komende vanuit vlaanderen/verkavelgem, waar de meerderheid een isomo-doos met dubbele garage als het toppunt van bouwkunst ervaren... Ik woon in een land waar er wel nog natuur is, in mijn tuin zie ik zelfs af en toe de reëen passeren. Dieren doden dieren, voor voedsel, om te overleven. Die arrogante rambo's (ja wel degelijk, enkel het rood lintje en de spieren ontbreken doorgaans) zien er doorgaans niet echt ondervoedt uit.
Ondervoed zijn is dan ook geen criterium om te mogen jagen...
Citaat:
Dat beetje verdraagzaamheid is er uitgekloot, brave jongen, na de zoveelste scheld-tirade (in het vlaemsch uiteraard) van zo een Stock-Américain fanaat omdat ik door het bos liep (zijn bos, natuurlijk, hij heeft tenslotte een vuurwapen vast). Je kan net zo goed oproepen voor verdraagzaamheid tov. Marrokaanse sz-parasieten, Poolse messentrekkers of pedo's.
Laat de andere doen wat hij zelf wil; Uw vrijheid eindigt waar de mijne begint. Hou dat eens in gedachten de volgende keer dat u op oorlogspad gaat.
1. in iemands privé bos hoor jij niet
2. indien op een openbaar bos staat "vandaag wordt hier gejaagd geen doorgang" moet je al behoorlijk een steenezel zijn om erdoor te lopen (en zeer gevaarlijk)
3. liberalisme laat de jacht helemaal toe het zijn de onverdraadgzamen van uw allooi die een gevaarte zijn.
Citaat:
De voedselindustrie is weerzinwekkend. Ik heb daar genoeg gezien. Er is ooit gezegd dat je de mate van beschaving van een maatschappij kan aflezen aan hoe ze haar gevangenen behandeld. Ik gebruik eerder de behandeling van dieren als maatstaf.
ethisch ben jij dan ook een gevaarlijk mens (uitgaande van je posts)...
Citaat:
Er is geen ordentelijk georganiseerde jacht. Daarin spreekt Largo zichzelf trouwens tegen:

Oh en ik ben helemaal geen lid van gaia hoor... gewoon een mens die leeft met respect voor alles wat respect naar hem toe toont.
selectief citeren als argument die is goed

Ordentelijk georganiseerde jacht is wat wij weidelijk jagen noemen en IEDERE jager moet daar aan voldoen wie zich daarbuiten wil zetten is ons probleem niet.
Citaat:
Oud 10 juni 2008, 11:19   #176
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt duidelijk geen enkel idee hoe om te gaan met wapens.
Uw mensenkennis is overduidelijk. Ik buig nederig mijn hoofd voor uw superieur gesprekstalent.

Ik ben een ex-ParaCommando (negen jaar) waarvan ik vier jaar als sniper en instructeur lichte bewapening heb gewerkt als cumulfuncties (ook als aid-man maar dat is gaten dichtmaken in feite). Missies in Africa en Balkan. U? Weekend-warrior met de tweeloop van bompa?

Verkoop uw 'jamaar dat zijn de anderen' onzin maar ergens anders.

Trouwens: Ik begeef me nooit in een privé bos, en zeker niet als er een geschifte zelfverklaarde 'wapensexpert' zoals uw wapenbroeders meegaan. Als er aangegeven wordt dat er jacht is durven we hier al nauwelijks nog onze dieren in de velden te laten, laat staan dat we ons zelf het bos in gaan begeven. Ik vermoedt dat een oogtest ook niet in het jachtexamen zit.

U bent overduidelijk overtuigd van uw gelijk. Helaas geeft de praktijk voor een niet-jager u ongelijk en inderdaad, dat suckt. Feiten blijven feiten.

Oud 10 juni 2008, 11:21   #177
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Daarom dat men mensen eens en voorgoed moet leren dat een kat in huis halen een verantwoordelijkheid is en dat ze die niet nemen, ze strafbaar moeten zijn en niet hun slachtoffer, dat vogelvrij verklaard wordt, om aan flarden geschoten te worden.
mij moet je het niet vertellen wij hebben al 10 tallen katten in huis genomen van die helden die "kleintjes wouden van mienoes" ... Ik heb dan ook persoonlijk nog nooit een kat kwaad gedaan maar als ik mij later moet bezighouden met ons jachtrevier en dat daar een kat al mijn wild uitmoord (een kat die overigens weinig gelijkenissen zal tonen in zijn gedragingen met jouw huiskat) dan moet ik toegelaten worden om die te schieten...

En weet goed dat verwilderde katten achtergelaten katten zijn door MENSEN. En dat jagers geen "vetzakken zijn die schieten op alles dat beweegt" en dus ook niet op huiskatten. bezig zijn in de natuur kan helpen om dat te snappen...

Citaat:
Katten levend vangen, sterilliseren en uitzetten waar ze geen kwaad kunnen, is ook een optie.
dat is de optie van GAIA in een stad kan dat misschien helpen maar da's gewoon een druppel op een hete plaat hoor. Hoeveel ga je er vangen 1000-2000 (aan iedere kat hangt dus een -overigens heel hoog- prijskaartje) en die 100 die overblijven gaan blijven 5-6 jongen hebben hé en wat daarmee? Daarbij komt nog dat gesteriliseerde verwilderde katten tot het iend van hun dagen moordenaars (ik kan dit niet genoeg benadrukken) blijven.

Citaat:
De enige reden waarom ik geen lid wordt van GAIA: hun houding tegenover verantwoorde jagers. Deze mensen moeten er ook zijn, willen we overpopulaties van bepaalde soorten voorkomen. Daar heeft niemand baat bij.
GAIA
Citaat:
Stropers mogen ze van mij opknopen aan de hoogste boom, want die brengen zeer veel schade aan de natuur toe, maar jagers, die de natuur wel respecteren, moet men in mijn ogen niet aanvallen.
stropers zijn dan ook de grootste vijand van de jagers. Onlangs het verhaal gehoord van een stroper die een jager zelf onder schot heeft gehouden (een mens die een ander mens met zijn-geladen- geweer dus onder schot houdt) kan je je dat voorstellen?

onlangs reportage geweest over de jacht op canvas trouwens... de echte jacht.
Citaat:
De ware oorzaak van het probleem zijn onverantwoorde mensen. Alleen aanzie ik een jager niet als een oplossing, terwijl mensen verder met dieren kunnen blijven knoeien.
onverantwoorde mensen type lantje die iemand zou vermoorden voor het schieten op dieren?

Citaat:
Ik heb als kattenliefhebber mijn handtekening ook gezet. Niet omdat ik jagers wil boycotten. Van mij mogen ze anderzijds wel op kattendumpers en niet op de gedumpte katten schieten. Dat zou het probleem wel oplossen, eens en voorgoed.
het artikel in de vlaamse jager zegt genoeg...

Citaat:
De natuur moet nergens inboeten. Bepaalde mensen moeten inbinden bij het aanschaffen van een kat.
ja want dat gaat echt lukken ik zie het al aankomen ... Onze katten (allemaal achtergelaten) worden onmiddelijk gesteriliseerd.
Citaat:
Oud 10 juni 2008, 11:28   #178
largo_w

Standaard

Citaat:
Uw mensenkennis is overduidelijk. Ik buig nederig mijn hoofd voor uw superieur gesprekstalent.
ja inderdaad één zin halen uit een betoog wijst inderdaad op superieur gesprekstalent.

Citaat:
Ik ben een ex-ParaCommando (negen jaar) waarvan ik vier jaar als sniper en instructeur lichte bewapening heb gewerkt als cumulfuncties (ook als aid-man maar dat is gaten dichtmaken in feite). Missies in Africa en Balkan. U? Weekend-warrior met de tweeloop van bompa?
ken je het verschil tussen een kogel die jij gebruikte in het leger en een kogel die wij gebruiken in de jacht? Weet je waarvoor dat verschil dient?

Weet u welk effect een hagelgeweer heeft op wild?

Verder ben ik maar een leerling jager...

Citaat:
Verkoop uw 'jamaar dat zijn de anderen' onzin maar ergens anders.
Ja maar welke anderen? ex-militairen die denken alles te weten over jacht?

Citaat:
Trouwens: Ik begeef me nooit in een privé bos, en zeker niet als er een geschifte zelfverklaarde 'wapensexpert' zoals uw wapenbroeders meegaan. Als er aangegeven wordt dat er jacht is durven we hier al nauwelijks nog onze dieren in de velden te laten, laat staan dat we ons zelf het bos in gaan begeven. Ik vermoedt dat een oogtest ook niet in het jachtexamen zit.
dan zou ik niet weten hoe jij in discussie bent getreden met een man die aan het jagen was in een bos...
Citaat:
U bent overduidelijk overtuigd van uw gelijk. Helaas geeft de praktijk voor een niet-jager u ongelijk en inderdaad, dat suckt. Feiten blijven feiten.
feiten verdaaien naar hun eigen gelijk daarin zijn de groenen goed... de feiten zijn wel heel anders hoor.
Citaat:
Oud 10 juni 2008, 11:34   #179
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ja inderdaad één zin halen uit een betoog wijst inderdaad op superieur gesprekstalent.
Die ene zin die op mij bedoeld was, ja.

Citaat:
ken je het verschil tussen een kogel die jij gebruikte in het leger en een kogel die wij gebruiken in de jacht? Weet je waarvoor dat verschil dient?

Weet u welk effect een hagelgeweer heeft op wild?

Verder ben ik maar een leerling jager...

Dat is duidelijk, wij spreken over 'patronen', de kogel is daar een onderdeel van. Terug naar uw cursus.

Citaat:
dan zou ik niet weten hoe jij in discussie bent getreden met een man die aan het jagen was in een bos...
Omdat hij met zijn plofbuis rondliep waar hij niet hoorde te zijn. Eerst was het een gevloek en getier dat ik 'zijn' beesten wegjaagde, na zijn blaffertje afgepakt te hebben en een paar treffelijke woorden van mijnentwege veranderde hij zijn standpunt in 'ik zal verkeerd gelopen zijn'.

Citaat:
feiten verdaaien naar hun eigen gelijk daarin zijn de groenen goed... de feiten zijn wel heel anders hoor.
Groenen? waar?

Oud 10 juni 2008, 11:40   #180
largo_w

Standaard

Citaat:
Dat is duidelijk, wij spreken over 'patronen', de kogel is daar een onderdeel van. Terug naar uw cursus.
grapjas ik heb het over de kogel . Ik neem aan dat je het verschil nog moet opzoeken; good luck ermee

Citaat:
Omdat hij met zijn plofbuis rondliep waar hij niet hoorde te zijn. Eerst was het een gevloek en getier dat ik 'zijn' beesten wegjaagde, na zijn blaffertje afgepakt te hebben en een paar treffelijke woorden van mijnentwege veranderde hij zijn standpunt in 'ik zal verkeerd gelopen zijn'.
zo hoort het
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be