![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Stel uzelf even de vraag hoe het komt dat je nooit een niet-jager de jacht hoort verdedigen. Dat er eerder melding wordt gemaakt van misdrijven door jagers. Dat de spreekwoordelijke witte raaf in hun midden eveneens het risico loopt neergeschoten te worden. De meesten van uw door het veld dartelende halve would be Rambo's schieten op al wat beweegt en intimideren iedereen die in "hun weg" durft te lopen. Het is hoog tijd dat men hier in Vlaanderen paal en perk stelt aan die gewapende bendes die menen het alleenrecht te bezitten over leven en dood in de vrije natuur. Zonder enig probleem kan je binnen de kortste tijd een lijst van misdrijven opstellen. Katten neergeschoten, roofvogels aan flarden geschoten, incidenten met wandelaars of fietsers, noem maar op. Als de kick van het doden u dusdanig kan opwinden, ga naar Irak of Afghanistan, dan kan je meteen ook voelen hoe het aan de andere kant van de geweerloop is.
Bij deze eindig ik ook deze polemiek, wat de jacht betreft zullen we beiden lijnrecht met getrokken messen tegenover elkaar blijven staan en dit debat hoort evenzeer niet thuis in K&K. Laatst gewijzigd door lantjes : 10 juni 2008 om 08:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat de vlaming vaak er nog eens een sport van maakt tegenwoordig om zo intolerant mogelijk te zijn helpt deze -toch wel al zeer uitgebreide) soep niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
les nummer 1 over predatoren: roofvogels in je jachtrevier zijn heilig! spijtig voor u dus. De verwilderde kat is de grootste onheil die onze vlaamse natuur kent en dus moet die geschoten worden als het niet anders kan ja dat klopt. Ale ja nu niemeer he nu moeten we een rotkooi gaan leggen... Dank aan u daarvoor. Citaat:
Wat wij doen is WILD schieten voor consumptie. Dit op een weidelijke manier (wat dat allemaal inhoudt bespaar ik u of zoek het eens op het kan u deugd doen)... Dat wij daar ook plezier aan beleven vind u duidelijk niet leuk. Dat is natuurlijk mijn probleem niet hé. Ik zit zo niet in elkaar als jij plezier hebt aan het melken van uw schapen dan zal ik u daar veel succes bij wensen; ieder zijn plezier in het leven. Dat jij ook nog steeds het onderscheid niet schijnt te maken tussen mens en dier is op z'n minst schrikwekkend te noemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar omdat je er zo om vraagt dus ... ik heb niets tegen ordentelijk georganiseerde jacht zonder uitwassen. (heb daar in elk geval minder ethische bedenkingen of problemen bij dan bij de reguliere Westerse voedselproductie) at your service ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() edit: we zijn wel in het verkeerde subforum bezig zeker...Sorry allen ik zal mijn betoog hier dan ook bij houden het heeft trouwens toch weer geen zin.
Laatst gewijzigd door largo_w : 10 juni 2008 om 09:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() omdat je er naar vraagt, deze had ik nog zitten :
Dinsdag 7 maart 2006 Zondag hebben wandelaars in Maldegem (tussen Brugge en Eeklo) opnieuw vijf buizerdkadavers gevonden. Drie ervan lagen op enkele meters van elkaar in een open weideakkerland in de buurt van het natuurgebied 'Maldegemveld'. Het gebied is eigendom van de vereniging Natuurpunt en maakt deel uit van het 'Drongengoedbos', het grootste aaneengesloten boscomplex van Oost-Vlaanderen. Alle buizerds vertoonden verkrampte klauwen. Eén karkas was al aangevreten en in de onmiddellijke omgeving werden het kadaver van een aangevreten kat en de resten van een duif gevonden. Oorzaak is ook hier hoogstwaarschijnlijk moedwillige vergiftiging. Vogelbescherming Vlaanderen maakt zich ernstige zorgen over het plaatselijke broedvogelbestand van de buizerd. Rond deze tijd (tot eind april) trekken de bij ons overwinterende buizerds terug naar hun broedgebieden in Noord-Europa. Een aantal van die dieren zal dus nooit in zijn broedgebied aankomen, de vogels die erna het slachtoffer worden van dergelijke jachtexcessen zijn dus zeker onze eigen broedvogels. Het is algemeen geweten dat in de streek intensief wordt gejaagd. Verschillende mensen uit de omgeving klagen erover dat er regelmatig nachtritten plaatsvinden langs dreven in de buurt waar de buizerdkadavers zijn gevonden. Met terreinwagens en grote lichten wordt dan de omgeving afgespeurd, vermoedelijk naar verwilderde katten, hazen en vooral vossen. Maandag 27 februari 2006 De vervolging van roofvogels lijkt maar niet te stoppen. Na het afschot en de opzettelijke vergiftiging van tientallen beschermde roofvogels (buizerd, havik, rode wouw, sperwer, blauwe kiekendief) in de provincies Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen is het nu blijkbaar de beurt aan West-Vlaanderen. Op één week tijd kreeg het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren te Beernem vier verdachte kadavers van roofvogels binnen, twee sperwers (uit Moerkerke en Zedelgem) en twee buizerds (uit Izegem en Adegem). De symptomen wijzen alvast in de richting van moedwillige vergiftiging. Medisch onderzoek toonde aan dat een vijfde slachtoffer (eveneens een sperwer) met loodhagel doorzeefd werd (Ruiselede). Een drietal weken terug kreeg het centrum ook al een vergiftigde buizerd binnen. Dat was al het vierde exemplaar dat gevonden werd op nagenoeg dezelfde plaats. En dit zijn enkel de gevallen die én gevonden én gemeld werden. Katrien Werbrouck van VOC-Beernem bij de vijf roofvogelkadavers De afdeling Natuur van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap te Brugge werd op de hoogte gebracht van de diverse vaststellingen. Het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren van Beernem zal de kadavers toxicologisch laten onderzoeken door de Faculteit Dierengeneeskunde van de Universiteit Gent. Dit onderzoek zal uitmaken welk soort gif werd gebruikt. In opdracht van Vogelbescherming Vlaanderen werden al verschillende roofvogelkadavers onderzocht. Daaruit is gebleken dat gevaarlijke landbouwpesticiden (Carbofuran, Aldicarb, Strychnine) worden gebruikt om roofdieren te vergiftigen. Vermoedelijk gaat het om malafide jagers die dit goedje verwerken in dode dieren die als lokaas worden gebruikt om bijvoorbeeld vossen te verdelgen. Zaterdag 11 februari 2006 Gisteren heeft een boswachter van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap in Neerpelt (Noord-Limburg) het verse kadaver van een rode wouw (Milvus milvus) gevonden. Met de recente berichten over roofvogelvervolging in het achterhoofd, bracht hij het kadaver over naar het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren te Opglabbeek. Aanvankelijk dacht men aan vergiftiging omdat rode wouwen vaak aas eten, maar toen de vogel onder de röntgenmonitor werd gelegd, bleek dat hij geschoten was. Er werd loodhagel aangetroffen in de borststreek en in een poot. Rode wouwen zijn net als alle andere roofvogels onvoorwaardelijk beschermd. Bovendien is de rode wouw een erg zeldzame verschijning; de soort heeft zich in Vlaanderen nog niet kunnen vestigen als vaste broedvogel. In Wallonië echter wordt de populatie geschat op 50-80 broedparen. Vogelbescherming Vlaanderen en enkele andere organisaties (vooral uit Limburg) vinden dat het nu welletjes is geweest. De laatste weken zijn ook al tientallen buizerds, haviken, een blauwe kiekendief en andere beschermde vogels het slachtoffer geworden van illegaal afschot en opzettelijke vergiftiging. En? Het zullen geen jagers geweest zijn zeker? En uit mijn eigen omgeving : -Meerdere katten neergeschoten bij mijn schoonouders. -Zelf de hagel al om de oren gekregen. -Tot tussen de schapen kwamen ze schieten, eveneens bij een collega En verder, ik eet geen vlees, laat staan wild en ga bijgevolg mijn stukje fazant niet halen in de Delhaize....Afgunst? wie mij kent weet beter, het redden van dieren is eerder iets waar ik me dagdagelijks nuttig mee maak. Laatst gewijzigd door lantjes : 10 juni 2008 om 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat beetje verdraagzaamheid is er uitgekloot, brave jongen, na de zoveelste scheld-tirade (in het vlaemsch uiteraard) van zo een Stock-Américain fanaat omdat ik door het bos liep (zijn bos, natuurlijk, hij heeft tenslotte een vuurwapen vast). Je kan net zo goed oproepen voor verdraagzaamheid tov. Marrokaanse sz-parasieten, Poolse messentrekkers of pedo's. Laat de andere doen wat hij zelf wil; Uw vrijheid eindigt waar de mijne begint. Hou dat eens in gedachten de volgende keer dat u op oorlogspad gaat. De voedselindustrie is weerzinwekkend. Ik heb daar genoeg gezien. Er is ooit gezegd dat je de mate van beschaving van een maatschappij kan aflezen aan hoe ze haar gevangenen behandeld. Ik gebruik eerder de behandeling van dieren als maatstaf. Er is geen ordentelijk georganiseerde jacht. Daarin spreekt Largo zichzelf trouwens tegen: Citaat:
Oh en ik ben helemaal geen lid van gaia hoor... gewoon een mens die leeft met respect voor alles wat respect naar hem toe toont.
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stropers mogen ze van mij opknopen aan de hoogste boom, want die brengen zeer veel schade aan de natuur toe, maar jagers, die de natuur wel respecteren, moet men in mijn ogen niet aanvallen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voor alle duidelijkheid, ook wij zijn geen lid van Gaia maar soms is extremisme de enige mogelijkheid om ander extremisme mee aan te vallen. Of je een jaarlijkse kost van +/- 5000 euro om de opvang, voeding en de nodige gezondheidszorg van gedumpte, achtergelaten of geredde sukkels allerhande (kippen/schapen/ganzen/eenden en katten op dit ogenblik) te financieren nog als een hobby kan beschouwen durf ik sterk te betwijfelen. De sukkels in kwestie kunnen het echter niet helpen dat ze slachtoffer zijn van de onverantwoordelijke houding van hun gewezen "eigenaars". Het lijkt me eerder een vorm van idealisme...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||||||||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Afgunst, jaloezie,slecht omgang met uw medemens,... ik weet nie wat het is bij u. paradox: het schieten van katten (en andere pest zoals rechtbekken en vossen) IS net het redden van dieren. Maar zover denken ze niet bij de groene bende... maar ale vooruit ze gaan het niet snappen en de reden is dat ze het niet willen snappen. We moeten wachten tot er geen haas, geen fazant, geen patrijs en geen korhoen (wat natuurlijk al is ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over katten kan ik zeggen dat het een vuile moordenaar is hij moord alles wat hij kan en wat meer is eet niet alles wat hij doodt. Net zoals de vos moet hij dagelijk 1/10 van zijn lichaamsgewicht eten (en dat zijn dus geen bessen hé te weten kleine fazanten, hazen, patrijzen,...). Wat nog erger is bij deze dieren is dat ze zeer veel kleinen hebben en gezien ze geen natuurlijke vijand (meer) hebben er dus op los fokken. Past dit allemaal in uw zienswijze? Citaat:
Citaat:
2. indien op een openbaar bos staat "vandaag wordt hier gejaagd geen doorgang" moet je al behoorlijk een steenezel zijn om erdoor te lopen (en zeer gevaarlijk) 3. liberalisme laat de jacht helemaal toe het zijn de onverdraadgzamen van uw allooi die een gevaarte zijn. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Ordentelijk georganiseerde jacht is wat wij weidelijk jagen noemen en IEDERE jager moet daar aan voldoen wie zich daarbuiten wil zetten is ons probleem niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben een ex-ParaCommando (negen jaar) waarvan ik vier jaar als sniper en instructeur lichte bewapening heb gewerkt als cumulfuncties (ook als aid-man maar dat is gaten dichtmaken in feite). Missies in Africa en Balkan. U? Weekend-warrior met de tweeloop van bompa? Verkoop uw 'jamaar dat zijn de anderen' onzin maar ergens anders. Trouwens: Ik begeef me nooit in een privé bos, en zeker niet als er een geschifte zelfverklaarde 'wapensexpert' zoals uw wapenbroeders meegaan. Als er aangegeven wordt dat er jacht is durven we hier al nauwelijks nog onze dieren in de velden te laten, laat staan dat we ons zelf het bos in gaan begeven. Ik vermoedt dat een oogtest ook niet in het jachtexamen zit. U bent overduidelijk overtuigd van uw gelijk. Helaas geeft de praktijk voor een niet-jager u ongelijk en inderdaad, dat suckt. Feiten blijven feiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||||||||
|
![]() Citaat:
![]() En weet goed dat verwilderde katten achtergelaten katten zijn door MENSEN. En dat jagers geen "vetzakken zijn die schieten op alles dat beweegt" en dus ook niet op huiskatten. bezig zijn in de natuur kan helpen om dat te snappen... Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
onlangs reportage geweest over de jacht op canvas trouwens... de echte jacht. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Weet u welk effect een hagelgeweer heeft op wild? Verder ben ik maar een leerling jager... Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is duidelijk, wij spreken over 'patronen', de kogel is daar een onderdeel van. Terug naar uw cursus. Citaat:
Groenen? waar?
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |