![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, mij is het te doen om het hoofdstuk in dat boek dat gaat over de Guldensporenslag. Welnu, daarin staan meerdere groteske blunders (die vaak teruggaan op de belgicistische geschiedschrijving waarvan meerdere elementen door Verbruggen op basis van betrouwbaar bronnenmateriaal volledig ontkracht werden).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Met de Vlaamse feestdag is het niet anders gesteld. De Vlaamse nationalisten verwijten België vaak zijn (echte of vermeende) kunstmatigheid. Ook in dat opzicht verschilt Vlaanderen niet wezenlijk van België. Er is geen geschiedenis te schrijven van de Lage Landen bi der Zee die niet ook de Franstalige provincies omvat. Ik gebruik dit argument van kunstmatigheid niet om het Vlaamse independentisme aan te vallen, want ik vind kunstmatigheid of niet geen politiek argument van de eerste orde. Niet voor Vlaanderen en ook niet voor België. Ik ben nu eenmaal een koele Popperiaan.
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe... One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om welke redenen is Verbruggen een grotere autoriteit dan anderen?
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() Om als Vlaams-nationalist 11 juli te vieren, moet je inderdaad een serieus probleem hebben in je bovenkamer. Maar is dat eigenlijk nieuws?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Banneling
|
![]() ga op 2 juni in de limburg eens zeggen dat wat ze herdenken een zottendag italiano is en je krijgt een kom pasta over je kop
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Vlaamsgezinde heb ik het nog nooit gehad over "België als kunstmatige staat". Alle staten zijn immers "kunstmatig", d.i. product van de mens. Staten groeien niet aan bomen of in de grond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooreerst wordt hij door andere geschiedkundigen alsdusdanig gezien. Daarnaast heeft hij de moeite genomen heel wat bronnenmateriaal te bekijken, in het bijzonder bronnen die tot dan toe nooit in verband waren gebracht met de Guldensporenslag (als bijvoorbeeld bepaalde rekeningen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omschrijvingen als "goed" en "slecht" zijn ideologisch geladen begrippen als men ze toepast op geschiedschrijving.
Godevaart was een dissident; Jan was de legitieme en heersende vorst. D�*t is wel de passende geschiedkundige benaming. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als ge da maar weet... ![]()
![]() |
![]() |
#172 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In mijn eenvoudige visie, geen. Nu is het willen annexeren via de taal, het nieuwe wapen voor het zelfde idee zoals Alvader zegt: Onder het mom van het personaliteitsbeginsel dringen ze hun sterkere taal aan iedereen op. Dus de eerste slag in 1302 is gewonnen, nu nog de tweede slag. Daarom is met recht 11 Juli een vlaamse feestdag. En er zijn ook walen, franstaligen die wel moeite doen om nederlands te spreken. Zoals laatst op de Euregiodag van de politie en hulpverleningsdiensten in Maastricht met Belgie en Duitsland. Daar sprak ik met een waalse commissaris uit Visé en die sprak, wel duidelijk met frans accent, behoorlijk vlaams. Moet ook wel vanwege samenwerking met Maastricht. Maar die man deed het maar toen ik zei dat ik mijn frans beetje verleerd was, sinds ik in NL-Limburg woon. Verstaan gaat nog kan het volgen int frans , maar spreken gaat ver achteruit als ge niet meer gebruikt. Wel dat respecteer ik van die man dat hij dan in het nederlands verder ging. Toen zei ik: ge moogt ook in het frans uitleggen, dan rakel ik mijn frans beetje op. Hier ziet ge niet die taalarrogantie van frans politici. We hadden het er nog samen over. Allemaal politiek, zei hij, de gewone man in de straat doet hier niet zo moeilijk over. Als ik in Visé kom zal men best mij in het vlaams helpen en dan doe ik ook den effort om frans boven water te halen Alvader ge hebt de kern aangehaalt, daar gaat het telkens om: overheersing, of het nu met het zwaard is of met de taal. BTW ik heb er ooit een draad over geschreven met titel "taal als wapen" maar kan die niet meer terug vinden ![]() Moet straks naar ne verjaardag van een vriend. Die is op ne schonen dag geboren en ik heb zijne verjaardag nooit overgeslaan. ![]() ![]() ![]() Tis een nederlander en ik zei ooit tegen hem: zij content dat we in 1302 gewonnen hebben anders had ge nu frans moeten spreken. En tot slot: ik heb per definitie nix tegen het frans, de taal. Vind het als taal mooier dan duits. ( heeft nix met de WOII vandoen) Zuiver taalkundig vind ik duits niet mooi en te ingewikkeld met al die rot naamvallen enz. Maar wat ik wel heb tegen frans is dat het als middel tot overheersing dient. Ik buisde aaltijd voor frans op school omdak het vertikte het te leren uit protest. Toen moest ik toch uiteidelijk om te passeren. Uiteindelijk heb ik in militaire dienst toch frans geleerd in Namur tussen de para's. Allez mag ik u ne gelukkige 11 juli wensen. ![]()
![]() |
![]() |
#173 |
Parlementslid
|
![]() [quote=Alvader;3545255]
Sorry tweede post verwijdert. Ging iets fout met PC.
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 11 juli 2008 om 03:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is een oude traditie dat Franstaligen denken dat alle Vlamingen (zeer) goed Frans spreken en dat de Vlamingen denken dat geen enkele Franstalige Nederlands beheerst en dat zodoende gesprekken tussen Vlamingen en Franstaligen in het FR verlopen. En als de Vlaming niet zo goed Frans kent, zegt hij nu vaak: laten we toch maar Frans spreken, zo kan ik oefenen. Maar doe eens alsof je amper Frans kent, je zult verbaasd staan hoeveel Franstaligen zich toch (goed) uit de slag kunnen trekken in het Nederlands; maar ja als de andere partij (automatisch) Frans wil spreken; dan aanvaard je dat meestal (uit traditie en beleefdheid). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() Ik heb Groeninge vereerd met een bezoek.
De vele vlaamse vlaggen die ik onderweg mocht tegenkomen deden mij plezier. Respect voor zij die hun leven hebben gegeven voor het vaderland |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ook voor respect voor de Henegouwers die in deze sociale strijd meevochten met de Vlamingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() ik maakte geen onderscheid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan Franse kant was er een klein groepje Henegouwers onder leiding van Jan van Henegouwen. Officieel was Henegouwen trouwens niet in dit conflict betrokken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uit "De Morgen" van deze week: Citaat:
![]() |
![]() |
#180 | ||