Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2008, 18:17   #161
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, maar het unieke van het 19e eeuws Brugge was juist dat de binnenstad nog volledig ommuurd was en de oude stadsmuren nog in redelijk goede staat. Een aantal andere Vlaamse steden bezitten nog slechts gedeelten van hun oorspronkelijke of later ge/verbouwde stadsmuren en -wallen.
Zonde. In Nederland is het met stadsmuren niet anders: nergens zijn ze nog volledig aanwezig. Naar het schijnt heeft Harderwijk vandaag de langste stadsmuren van Nederland over, maar ook daar zijn het slechts nog resten van wat er ooit was.

Stadswallen daarentegen zijn er wel nog op veel plaatsen te vinden. Het aantal vestingsteden is in Nederland vrij groot.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 18:19   #162
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, beschermd dorpsgezicht bestaat. Alleen weet ik niet in welke mate het toegepast werd of wordt. Het dorp Mullem (in Oost-Vlaanderen) is bijvoorbeeld in z'n geheel beschermd. In Mullem mag er zelfs niet meer gebouwd worden. In het nabijgelegen Huise mag dat wel nog, maar er zijn daar heel strenge bouwvoorschriften opdat het bestaande dorpsgezicht alsook het landschap behouden blijft.
Goed om te horen dat er nog dorpen in 'oorspronkelijke' staat gebleven zijn. En dan ook nog eens in een van de mooiste streken van Vlaanderen!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 21:49   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het enige wat men kan aanmerken is dat de zeer individuele smaak van de bouwheren misschien niet altijd de elegantste was. En dan druk ik me eufemistisch uit. Maar goed, de vrijheid heeft een prijs. En ik heb het nog liever zo, dan die eentonige, door de overheid gestuurde, nietszeggende, saaie, op mekaar lijkende, troosteloze huisjes die men nu overal aan het neerplanten is.
Mij verwondert het dat er bij u schijnbaar geen enkele poging tot nuancering voorkomt, dat er in uw gedachten blijkbaar geen plaats is voor een middenweg. U schijnt alles te herleiden tot twee uitersten: ofwel de Nederlandse eenheidsworst uit de jaren vijftig/zestig (want, nogmaals, er worden al lang niet meer dergelijke bouwels neergepoot), ofwel de ongebreidelde vrijheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 22:01   #164
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij verwondert het dat er bij u schijnbaar geen enkele poging tot nuancering voorkomt, dat er in uw gedachten blijkbaar geen plaats is voor een middenweg. U schijnt alles te herleiden tot twee uitersten: ofwel de Nederlandse eenheidsworst uit de jaren vijftig/zestig (want, nogmaals, er worden al lang niet meer dergelijke bouwels neergepoot), ofwel de ongebreidelde vrijheid.
Persoonlijk vind ik dat je hem niet zo af moet vallen. System is hier natuurlijk wel Dé Nederlanderkenner van huis uit. Hij weet tot in de puntjes hoe wij in elkaar zitten. Maar het probleem blijft 'm toch zitten in dat eeuwige minderwaardigheidscomplex, dat eeuwig trappen tegen degene waar je het gemakkelijkst tegenaan kan trappen. Het zit 'm vast diep omdat Koning Willem I Oost-Limburg heeft gered van de Belgische misere Daardoor lijkt het mij toch vooral in Limburg te zitten dat men sterk anti-Nederlandse sentimenten kent.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 06:43   #165
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat je hem niet zo af moet vallen. System is hier natuurlijk wel Dé Nederlanderkenner van huis uit. Hij weet tot in de puntjes hoe wij in elkaar zitten. Maar het probleem blijft 'm toch zitten in dat eeuwige minderwaardigheidscomplex, dat eeuwig trappen tegen degene waar je het gemakkelijkst tegenaan kan trappen. Het zit 'm vast diep omdat Koning Willem I Oost-Limburg heeft gered van de Belgische misere Daardoor lijkt het mij toch vooral in Limburg te zitten dat men sterk anti-Nederlandse sentimenten kent.
Dank u. Ik wilde het zelf al niet zeggen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 06:45   #166
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan geeft u wel vaak uw naamkaartje weg telkens wanneer u tegen Belgie trapt.

Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2008 om 06:46.
Oud 1 augustus 2008, 16:38   #167
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan geeft u wel vaak uw naamkaartje weg telkens wanneer u tegen Belgie trapt.
Het is ook niet moeilijk tegen België aan te trappen, want zelfbewust zijn ze daar nog steeds niet. Al blijf je tot je groen en geel bent herhalen dat we gierig zijn, dan interesseert het ons nog niet. Maar aangezien jullie steeds weer in de verdediging klimmen of moord en brand gillen als er maar iemand naar jullie wijst, bewijs je toch maar weer dat jullie het niet naast je neer kunnen leggen. En dat leidt dan weer tot het eeuwig aanpiesen tegen d'n Ollander, want dat is een eeuwenoud verdediginsmiddel voor de gekwetste zielen.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 16:45   #168
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ook niet moeilijk tegen België aan te trappen, want zelfbewust zijn ze daar nog steeds niet. Al blijf je tot je groen en geel bent herhalen dat we gierig zijn, dan interesseert het ons nog niet. Maar aangezien jullie steeds weer in de verdediging klimmen of moord en brand gillen als er maar iemand naar jullie wijst, bewijs je toch maar weer dat jullie het niet naast je neer kunnen leggen. En dat leidt dan weer tot het eeuwig aanpiesen tegen d'n Ollander, want dat is een eeuwenoud verdediginsmiddel voor de gekwetste zielen.
Je hebt wel eens van die oude mannetjes die de hele dag naar het gezeur van hun ouwe taart moeten luisteren. Het oude mannetje is er intussen immuun voor geworden, maar als er dan een boze buurman komt aan de deur, dan gaat al die opgekropte woede er in de volle lading uit.

Vlaanderen is het oude mannetje (bij wijze van spreken natuurlijk )

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 1 augustus 2008 om 16:45.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 17:20   #169
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
O jee, weer een van die conflictionisten. Je zoekt een verschil en beweert dan dat iemand anders dat wil gaan opleggen. Zo zal het echt niet worden. Vlamingen bouwen huizen zoals ze hun huizen willen bouwen en wij blijven kroketten uit de muur eten en Heineken drinken. Niet moeilijk doen
Hierzo iemand die volkomen gelijk heeft, alsof het feit dat menb in België of Zwitserland of de Duitse Bondrespubliek.. leeft betekent dat er een grote gelijkvormigheid bestaat op woon- architecturaal, culinair, theater enz.. gebied

In de grotere steden komen er overigens voortdurend bewoners bijeen van zeer diverse binnen- en buitenlandse origines & dat kan reuze-gezellig zijn (ook al moet men soms een of merdere "andere" voertalen gebruiken). Wie mij weet wonen weet dat ik in het antwerpse in een typisch "engels cottagestijl" wijk woon é& zo zijn er nog talrijke in België alsook le Corbusier-achtige modernistische architectuur die ook in Rotterdam niet zou misstaan.

Her en der was men in België allicht te liberaal - daar kwamen dan aan de noordgrens menige welstellende Noordnederlander op af om "Freestyle"
een 4garage Villa te zetten (ook het ontbreken van een vermogensbelasting speelt hier een rol).

Waarom zouden we dan verenigen ?

Er zijn zo van die praktische zaken die het wonen en werken in het "andere"
land nog wat bemoeilijken, vestigingswetten e.d. die nogal onoverzichtelijk zijn, BTW tarieven die allicht beter wat naar elkaar aangepast worden
& vooral openbare diensten die beter grenzeloos zouden opereren (zoals EU begrepen heeft met het vrijmaken van de intra-europese overschrijvingen)
Internetverbindingen zullen door zulke vrijmaking mooi goedkoper worden -
de keuze aan nederlandstalige TV programma's groter - ook het krantenaanbod wordt verscheidener & mogelijk komen er meer en goedkopere gespecializeerde tijdschriften.

Dat is subsidiariteit : houdt plaatselijk wat plaatselijk beter geregeld wordt
en doe samen wat je beter samen kan doen. Het is een principe dat misschien de provincies in Noordnederland nieuw leven kan inblazen & ons gevoel voor wat meer gestroomlijnde heel-nederlandse (con)fedraliteit in bestuurszaken kan bijbrengen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 17:23   #170
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je hebt wel eens van die oude mannetjes die de hele dag naar het gezeur van hun ouwe taart moeten luisteren. Het oude mannetje is er intussen immuun voor geworden, maar als er dan een boze buurman komt aan de deur, dan gaat al die opgekropte woede er in de volle lading uit.

Wat een vooroordelen ! Innovatie zou on-belgisch zijn ? Het enige dat de noordnederlanders op ons voor hebben is aardgas, dat je in feite aan de Friezen
zou moeten geven.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 17:27   #171
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Die burgelijke huisjes en tuintjes zorgen ervoor dat er in grote delen van Nederland überhaupt nog een landschap over is. Had men in het westen van Nederland gebouwd als in Vlaanderen, dan was de Randstad nu inderdaad één grote stad geweest, zonder ook maar een stukje weiland of groen. Want voor de goede orde: de bevolkingsdichtheid in Zuid-Holland (meer dan 1200 inwoners per km2) is dubbel zo hoog als in de provincie Antwerpen (600 inwoners per km2). Nu zijn er in Zuid-Holland nog grote stukken open landschap, maar gezien de drukte in de provincie Antwerpen moet ik er niet aan denken hoe Zuid-Holland eruit had gezien als daar ook overal vrij gebouwd had mogen worden.
Ik zou zelfs durven stellen dat die kleine huisjes en tuintjes van visionair inzicht getuigen.

In tegenstelling tot wat men wel eens hoort beweren, is 'de toekomst' niet langer 'groter, luider, harder, sneller, ...' maar net het tegendeel ervan.

Nanotechnologie geprofeteerd in architectuur, dat is voor mij de bewoningsvorm in Zuid-Holland.

Een andere bewoningsvorm die ik fascinerend èn visionair vind, zijn de woonboten.

Als ik ooit naar het Noorden emigreer, dan wil ik op een plas of in een kreek een klein kot op vlotters, vastgelegd met een tien meter lange ketting aan een anker. Op het dak zonnepanelen en ergens in een hoekje een windmolentje. En rondom bakken voor planten die graag véél water drinken.

En op het dek een paar kippen. Voor de eieren en de mest.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 18:37   #172
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Dat is nu zo'n typische Holandse of Nederlandse reactie. Vele Nederlanders menen dat ze het recht hebt om ongestraft of ongezouten of ongegeneerd kritiek te hebben op België. Bon, het is u gegund. Maar dan mogen wij hetzelfde doen met Nederland. Maar als wij dan kritiek spuien op Nederland dan heet dit plots in het Nederlands jargon een ' eeuwenoud verdedigingsmiddel van oude zielen'. Waarom? Wij geven toch precies dezelfde afbrekende kritiek ten opzichte van Nederland als u Nederlanders dit doet ten opzichte van België? Toch even de lat gelijk leggen. Niet? Misschien bent u dat niet gewoon in uw arrogant denken, maar u zult zich er toch moeten aan gewennen vrees ik.

Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2008 om 18:41.
Oud 1 augustus 2008, 18:44   #173
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Wat een vooroordelen ! Innovatie zou on-belgisch zijn ? Het enige dat de noordnederlanders op ons voor hebben is aardgas, dat je in feite aan de Friezen
zou moeten geven.
Wat ik zei heeft eigenlijk niet zoveel met vooruitstrevendheid te maken, maar met het temperament van sommige Vlamingen als het om Nederlanders gaat.

En de aardgasbel ligt in Groningen, niet Friesland.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 22:16   #174
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zeg heeej ik ben pas 58 zunne...
Nu weet iedereen het, maar ik hou de buitenkant jong door fitness.
De binnenkant voelt nog als 18...

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 1 augustus 2008 om 22:17.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 14:46   #175
Pavolini
Banneling

Standaard

Laten we als Vlamingen gewoon van Nederland terug maken wat het in wezen is: natuurlijk overstromingsgebied van de Noordzee.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 19:11   #176
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Laten we als Vlamingen gewoon van Nederland terug maken wat het in wezen is: natuurlijk overstromingsgebied van de Noordzee.
Tiens, ik dacht dat jij een prodietser was.
Oud 7 augustus 2008, 19:20   #177
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen moet het huis kunnen bouwen waar hij zin in heeft. De normen van veiligheid, nabuurschap, enz moeten wel gerespecteerd worden, maar voor de rest moet men de mensen (bouwheren) zoveel vrij mogelijk laten. Punt uit.

Straks gaat men nog bepalen hoeveel keren per dag men in zijn eigen huis het licht mag aansteken en welke lampen er moeten worden geplaatst en hoeveel.
Ga dan op 1 of ander Oost-Indisch eiland wonen als je overal je zin in wil doen. Het mooie aan Nederland is juist het keurslijf waar alles in gegoten is, geen met onkruid verwilderde wegen met gedateerde telefoonpalen en verroeste wegsignalisatie maar mooie nette wegen als het ware echte "landingsbanen". Wat ben je met een mooi huis als het staat naast een vergane weg waar de Russen zelfs beschaamd zouden voor zijn....
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2008, 19:33   #178
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ga dan op 1 of ander Oost-Indisch eiland wonen als je overal je zin in wil doen. Het mooie aan Nederland is juist het keurslijf waar alles in gegoten is, geen met onkruid verwilderde wegen met gedateerde telefoonpalen en verroeste wegsignalisatie maar mooie nette wegen als het ware echte "landingsbanen". Wat ben je met een mooi huis als het staat naast een vergane weg waar de Russen zelfs beschaamd zouden voor zijn....
Het mooie aan Nederland? Het saaie bedoelt u wellicht.
Oud 8 augustus 2008, 22:56   #179
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het mooie aan Nederland? Het saaie bedoelt u wellicht.
Deze onderstaande foto toont een Vlaamse landweg. Dit is niet saai, maar gewoon spuuglelijk en gedateerd.......

Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2008, 23:03   #180
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Deze onderstaande foto toont een Vlaamse landweg. Dit is niet saai, maar gewoon spuuglelijk en gedateerd.......

Zwaluwen, duiven, kraaien, ... denken daar helemaal �*nders over.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be