Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2008, 18:43   #161
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik ken een mede-forumster die daar niet mee akkoord zou gaan
Oei, inderdaad, mijn excuses, Uhu!

Een ander voorstel, dan: laten we een eigennaam gebruiken die zodanig gecompromitteerd is geraakt dat niemand z'n kind toch ooit zo zal noemen. "Adolf", bijvoorbeeld. Of "fabiola".

Dus:
- tegen iemand naar wie je opkijkt, zeg je: "Kan u komen rond 4u?"
- tegen iemand t.o.v. wie je neutraal staat, zeg je: "Ik verwacht je on 4u."
- tegen het grofste uitschot: "Ik verwacht fabiola om 4u."
(Zonder hoofdletter uiteraard: grammaticaal is het geen eigennaam meer.)

Ik denk dat ik daar wel aan gewoon kan worden.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 23:50   #162
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Je hebt hen -als gewone burger- niet te tutoyeren!

Trouwens dat is je bedoeling niet, het is je bedoeling te spotten met hen.
Oh, Zijn dat geen gewone burgers maar opgezette poppen misschien?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 00:25   #163
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Oh, Zijn dat geen gewone burgers maar opgezette poppen misschien?
Je moet Fabiola zien als een huisdier. Dat diertje is immers ook geheel en al afhankelijk van je goede zorgen. Aan haar kapsel te zien zou Fabiola kunnen doorgaan voor een langharig Guinees biggetje. Een beetje duur in het onderhoud dat wel. Maar als gezelschapsdier onovertroffen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 07:46   #164
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Je moet Fabiola zien als een huisdier. Dat diertje is immers ook geheel en al afhankelijk van je goede zorgen. Aan haar kapsel te zien zou Fabiola kunnen doorgaan voor een langharig Guinees biggetje. Een beetje duur in het onderhoud dat wel. Maar als gezelschapsdier onovertroffen.
ervaring terzake?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 12:02   #165
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
en in dit geval: letterlijk bedreigd met uitsterven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 12:20   #166
Gargamel
Banneling

Standaard

Is te hopen
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 20:56   #167
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
GIJ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Moeilijk. "Gij" gebruiken christenen, ook Noord-Nederlandse, immers traditioneel om hun god mee aan te spreken. Ik neem aan dat ze daarmee geen minachting willen uitdrukken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het klopt hoor. In Nederland is Gij eerder bijna een aanspreektitel bestemd voor een god of koning(in). In Vlaanderen is het eerder tutoyerend.
In Vlaanderen was het inderdaad de zeer plechtige vorm van aanspreking, bestemd voor hooggeplaatsen en God. Inmiddels is het verworden tot juist een zeer familiaire vorm van aanspreking in de dialecten en mag het in (correct) Nederlands niet meer gebruikt worden.

Dus, als u het zou gebruiken ter aanspreking van de Coburgskes, zouden die -met hun gewèldige kennis van de Nederlandse taal- dit nog aanzien als een zeer duidelijk eerbetoon aan hun persoon
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 21:15   #168
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en mag het in (correct) Nederlands niet meer gebruikt worden.
ik heb het nog geleerd hoor. vooral dat GIJ overal en ten allen tijde "T" drinkt.
Vermits het in onze spreektaal doodnormaal is om "gij" of "ge" te zeggen en het gebruik van "jij" of "je" daarbij niet past vond ik het steeds raar datmijn kinderen geen "gij" gebruik meer aangeleerd kregen.

"zorgde gij maar eens eerst dat ge zelf je rommel hebt opgeruimd"
staat helemaal niet met de "jij" vorm.

je : die éne je moet ik in mijn spreektaal door uw vervangen: met "gij" gaat dat niet.

ofwel is het "dat ge zelf je rommel hebt opgeruimd", ofwel is het "dat jij je eigen rommel hebt opgeruimd" of iets in die aard: hele andere zegswijze.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 24 augustus 2008 om 21:17.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 08:24   #169
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ik heb het nog geleerd hoor. vooral dat GIJ overal en ten allen tijde "T" drinkt.
Vermits het in onze spreektaal doodnormaal is om "gij" of "ge" te zeggen en het gebruik van "jij" of "je" daarbij niet past vond ik het steeds raar datmijn kinderen geen "gij" gebruik meer aangeleerd kregen.

je : die éne je moet ik in mijn spreektaal door uw vervangen: met "gij" gaat dat niet.

ofwel is het "dat ge zelf je rommel hebt opgeruimd", ofwel is het "dat jij je eigen rommel hebt opgeruimd" of iets in die aard: hele andere zegswijze.
In Brugge en wellicht in heel West-Vlaanderen zegt men :

zorg mo da je jen eigen rommel ipkust
Oud 25 augustus 2008, 10:14   #170
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Om correct te zijn zou je: " Zorg dat gij uw rommel opruimt" moeten zeggen. In het Antwerps zou het "zorg dat ge oewe (= uw) rommel opruimt". Allemaal restanten van het oude (vergeten?) karakter van de plechtige aanspreektitel GIJ.

Maar om terug naar de essentie te gaan: de Coburgs zouden de GIJ-aanpsreking zeker niet aanzien als een uiting van minachting, eerder van een overduidelijk eerbetoon...
Oud 25 augustus 2008, 10:49   #171
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Om correct te zijn zou je: " Zorg dat gij uw rommel opruimt" moeten zeggen. In het Antwerps zou het "zorg dat ge oewe (= uw) rommel opruimt". Allemaal restanten van het oude (vergeten?) karakter van de plechtige aanspreektitel GIJ.

Maar om terug naar de essentie te gaan: de Coburgs zouden de GIJ-aanpsreking zeker niet aanzien als een uiting van minachting, eerder van een overduidelijk eerbetoon...
De aanspreekvorm van de Coburgs speelt volgens mij geen enkele rol. In het autonome Vlaanderen is er geen plaats meer voor de Lakense profiteursbende. D�*t is de essentie.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 10:57   #172
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De aanspreekvorm van de Coburgs speelt volgens mij geen enkele rol. In het autonome Vlaanderen is er geen plaats meer voor de Lakense profiteursbende. D�*t is de essentie.
ik dacht dat ze als "monseigneur" moesten worden aangesproken... toch niet inhet vlaams zeker!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 25 augustus 2008, 11:58   #173
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij die 'gij' moet ik steevast aan Maurice De Wilde denken.

'Waar waart gij de vijfentwintigste augustus negentienhonderd vierenveertig, om elf uur in de ochtend?'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 13:58   #174
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
100% mee akkoord.
Oud 25 augustus 2008, 13:59   #175
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

'Waar waart gij de vijfentwintigste augustus negentienhonderd vierenveertig, om elf uur in de ochtend?'
Ja, ik had vroeger een leraar Latijn die steevast in die term sprak, en dat kwam dus absoluut nièt familiair over...
Oud 25 augustus 2008, 14:15   #176
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik had vroeger een leraar Latijn die steevast in die term sprak, en dat kwam dus absoluut nièt familiair over...
Gij waart dan ook niet bij de Vlaamse SS he Kizzy?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 15:00   #177
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht

in feite hebben we het dan allemaal fout geleerd en heeft "tu" niks met "gij" te maken, maar met "u"?

hihi! hebben we ze allemaal lekker getutoyeerd in plaats van hen in de opperste beleefdheidsvorm aan te spreken....

Oud 25 augustus 2008, 23:38   #178
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Nooit meegemaakt, maar wel al eens dat ik in de ochtend niet wist waar ik de avond daarvoor was.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 08:14   #179
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nooit meegemaakt, maar wel al eens dat ik in de ochtend niet wist waar ik de avond daarvoor was.
Ik las laatst in iemands toilet zo'n toilet-posterke:

"ho my god!!!! I remember EVERYTHING !

Oud 26 augustus 2008, 13:48   #180
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
't was maar in de jaren '80 hoor...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be