Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2008, 10:21   #161
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het hoofddoel in het leven van de mens is niet werken. De mens is niet gemaakt om alleen maar te werken en geld te verdienen. Personen met zulke instelling zijn huurlingen, geen werknemers. Met een bijna gegarandeerd 'succes' op hartinfarct op hun 45 ste. Ik heb zelf zo'n familielid gehad, werken, werken en nog eens werken ... en uiteraard veel poen scheppen, chique kleren en dure hotels kunnen permitteren. Maar wel voor z'n 50 ste onder de grond !

Als je jong bent, moet je ook niet altijd maar werken en wroeten. Zeker dan moet je van het leven genieten en veel ontspannen, je weet immers niet zeker of je die zogenaamde rustige, onbekommerde 'oude dag' kunt halen (en dan zit je ook met meer fysieke beperkingen). Ander alternatief is van je hobby je werk kunnen maken, zoals bij mezelf. Voor mij is 80 uur per week werken niet echt een opgave, maar driekwart van de tijd pure ontspanning. Ik vind het triestig dat er mensen hun eigen (letterlijk) kapot werken voor wat extra centen, maar de job in se in feite niet graag doen. En niet in het minst zijn dat managers of afdelingshoofden in de privé. Veel geld wil niet zeggen dat het geen afstompende job kan zijn.

Werken is ijdel en inderdaad noodzakelijk, ook om de 'gemeenschap' te onderhouden, maar dat werk mag je leven totaal niet beheersen, dit in tegenstelling met wat men vaak in de overprestatiegevoelige privé-branches van je verwacht. Een troost: van het vele geld dat je verdient kan je een mooie doodskist van goud kopen, afgezet met diamantjes.

Goed geprobeerd, schat! Maar zoals ik al schreef: niet reageren indien niet ernstig.
Oud 15 oktober 2008, 10:26   #162
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Goed geprobeerd, schat! Maar zoals ik al schreef: niet reageren indien niet ernstig.
Alles wat niet in uw kraam past is niet ernstig ? Tja, dan moet ik hier ook geen woorden meer aan vuilmaken. Gaat u alvast maar genieten van uw sauna en uw zeiljacht.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 10:29   #163
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Gaat u alvast maar genieten van uw sauna en uw zeiljacht.
You bet!

Laatst gewijzigd door Jukes : 15 oktober 2008 om 10:57.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 10:54   #164
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook tegen die maximumfactuur op school, omdat ze onrealistisch laag is gesteld. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat men armere kinderen en hun ouders moet laten vallen als een baksteen, hé ! Maar we zijn het dus toch over iets eens, al is het hier wat off topic. Het lukt dus toch !
Beter dat dat helpen niet via een vorm van liefdadigheid gebeurt maar via uniforme regels. Die maximumfactuur is niet zo verkeerd: scholen begonnen tegen elkaar op te bieden met dure schoolreizen, om "arm volk" (andersgekleurden meestal dus) uit hun school weg te houden. Ik kan je voorbeelden geven: is 3 weken Los Angeles nog wel "normaal" ? 2 weken Florence en Rome?

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 oktober 2008 om 10:54.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:01   #165
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Beter dat dat helpen niet via een vorm van liefdadigheid gebeurt maar via uniforme regels. Die maximumfactuur is niet zo verkeerd: scholen begonnen tegen elkaar op te bieden met dure schoolreizen, om "arm volk" (andersgekleurden meestal dus) uit hun school weg te houden. Ik kan je voorbeelden geven: is 3 weken Los Angeles nog wel "normaal" ? 2 weken Florence en Rome?
Ik ben toch blij dat ik 2 weken italie heb kunnen doen als laatstejaarsreis. En ja dat kost geld. Maar ik blijf er bij: veel van die ouders die "moeite" hebben om zulke dingen te betalen moeten maar eens leren dat die plasma TV geen prioriteit heeft.

Voor echte armen moet je gewoon een fonds oprichten zodat deze kinderen toch mee zouden kunnen gaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:14   #166
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat geval van 3 weken Los Angeles is er misschien wel een beetje over. 2-weken op Italiëreis moet echter nog wel kunnen. De hoge kostprijs kan je opvangen door de leerlingen ervoor te laten werken. Laat ze fuiven, dineetjes, autowassen, babysit, enz. organiseren. Het brengt geld op en het bevordert de groepssfeer ! En hoeveel van die zogenaamde arme ouders kunnen het echt niet betalen ? De echte armen kunnen eventueel gesteund worden door de schoolkas, die kan worden aangevuld door enkele activiteiten vanuit de gehele school te organiseren.
Oud 15 oktober 2008, 11:36   #167
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat geval van 3 weken Los Angeles is er misschien wel een beetje over. 2-weken op Italiëreis moet echter nog wel kunnen. De hoge kostprijs kan je opvangen door de leerlingen ervoor te laten werken. Laat ze fuiven, dineetjes, autowassen, babysit, enz. organiseren. Het brengt geld op en het bevordert de groepssfeer ! En hoeveel van die zogenaamde arme ouders kunnen het echt niet betalen ? De echte armen kunnen eventueel gesteund worden door de schoolkas, die kan worden aangevuld door enkele activiteiten vanuit de gehele school te organiseren.
Hey we agree !
Oud 15 oktober 2008, 11:44   #168
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hey we agree !
IK zelfs ook!
Oud 15 oktober 2008, 12:35   #169
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
IK zelfs ook!

Ik ben er zeker van dat we het over meer punten eens zijn dan we zelf willen toegeven. Ik heb het misschien niet laten blijken, maar ik wilde u geenszins in persoon bekritiseren of beledigen, eerder een maatschappelijk systeem waar u in mijn ogen een schakeltje in bent.
Oud 15 oktober 2008, 12:51   #170
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben er zeker van dat we het over meer punten eens zijn dan we zelf willen toegeven. Ik heb het misschien niet laten blijken, maar ik wilde u geenszins in persoon bekritiseren of beledigen, eerder een maatschappelijk systeem waar u in mijn ogen een schakeltje in bent.
Tof. Ik vond alleen dat u te veel generaliseert en iedereen wat clichématig indeelt. Ik behoor absoluut niet tot het archetype van rijkelui dat u beschrijft, en daarom was ik wat 'in mijn gat gebeten' zoals ze dat in Antwerpen noemen...
Oud 16 oktober 2008, 09:01   #171
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik snap overigens niet hoe mensen met lonen tussen de 1000 en 1600 per maand nog zoveel kunnen uitgeven. Als ik in de stad rondloop zie ik de dure restaurants vollopen, zie ik massaal in chique boutiques aankopen gebeuren en worden er exotische reizen bij de vleet geboekt. Waar halen al die 'gewone' mensen dat geld? Zeker met de huidige crisissen een interessante vraag. Hebben zij een hoop zwart geld achter de hand of steken ze het in een zwarte sok?
mogelijkheden genoeg e:
bijklussen
premies van de voetbal
pokeren
kansspelen
verhuur
...
Oud 16 oktober 2008, 11:22   #172
Tavek
Banneling

Standaard

De echte schooiers in de maatschappij zijn mensen gelijk ik : geen rijke ouders.
Oud 16 oktober 2008, 13:15   #173
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De echte schooiers in de maatschappij zijn mensen gelijk ik : geen rijke ouders.
Idem dito hier.
Oud 16 oktober 2008, 13:51   #174
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
I agree, mijn vader was reeds gestorven toen ik nog een klein kind was. Mijn moeder werd dus alleenstaande ouder en door het feit dat zij een universitair diploma haalde en een goede job had/heeft, ben ik niets tekort gekomen tijdens m'n verdere opvoeding. Anderzijds werd mijn moeder wel als een 'big earner' beschouwd door de staat, wat resulteerde in het feit dat ze minder dan de hleft van haar 'riante' bruto-inkomen op het einde van de maand overhield. Mensen daarentegen die een kleiner loon hebben, maar van allerlei extra-legale voordelen genieten, nog huizen verhuren en ondertussen nog wat in het zwart bijklussen die kunnen zich natuurlijk veel meer veroorloven en die werden/worden niet door de staat uitgeperst zoals een citroen.

Ik heb één chance gehad: een deel van de levensverzekering van mijn vader, dat mij nu hopelijk in staat zal stellen (makkelijker) als jonge single met een redelijk loon, een hypotheeklening vast te krijgen voor een bescheiden woning.

Laatst gewijzigd door freespirit : 16 oktober 2008 om 13:57.
Oud 16 oktober 2008, 14:13   #175
Jan VM
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik heb in principe niets tegen vakbonden en CAO's, deze beschermen de werknemers en men kan niet van iedereen verwachten dat men genoeg 'balls' heeft om tegen zijn werkgever in het verweer of zelfs maar in onderhandeling te gaan. Er is uiteraard wel een groot probleem van machtsmisbruik door de vakbonden en een te starre houding. Zeker de dag van vandaag. Maar dat is een ander verhaal.
wat bedoel je met machtsmisbruik en starre houding?
deze post was je m.i. anders goed begonnen
Jan VM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 14:19   #176
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn ouders daarentegen zijn niet onbemiddeld, maar je perst nog eerder water uit een rotsblok dan een cent uit mijn vader.

Enerzijds is het niet slecht dat je als jongere op eigen benen leert staan maar anderzijds mag er toch ook wat supra-generationele solidariteit zijn vind ik.

En dat geldt overigens in beide richtingen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 14:31   #177
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Mijn ouders daarentegen zijn niet onbemiddeld, maar je perst nog eerder water uit een rotsblok dan een cent uit mijn vader.

Enerzijds is het niet slecht dat je als jongere op eigen benen leert staan maar anderzijds mag er toch ook wat supra-generationele solidariteit zijn vind ik.

En dat geldt overigens in beide richtingen.
Nu worden inderdaad nog vele kinderen die gaan trouwen, huis kopen of bouwen inderdaad financieel geruggensteund door hun ouders. Dat maakt het voor de kinderen nog nipt betaalbaar om het ouderlijke huis te verlaten. De ouders behoorden immers nog tot een generatie die het niet per se makkelijk had om het hoofd boven water te houden, maar die - indien één van hen of beiden een vaste job hadden- nog wel in staat waren zonder extra kapitaal aan een eigen woning te beginnen afbetalen. Ik vraag mij echt af hoe het met de volgende generatie over twintig jaar gesteld zal zijn. Moeder/vader moeten nu al zwoegen om, met hulp van hun ouders, hun zware hypotheek af te betalen. Er zal niets extra meer overschieten voor hun kinderen. Ik voorspel niet alleen nu met de aankomende prijsdalingen, maar zeker op lange termijn een zware huizencrisis in ons landje.

En wat houdt volgens u 'supra-generationele solidariteit' dan wel in? Als je het in de richting van de kinderen naar de ouders hebt, ben ik absoluut gekant tegen de nu nog bestaande onderhoudsplicht die je als kind moet ophoesten indien de ouders hulpbehoevend zijn en ze te weinig eigen pensioen / middelen hebben om zelf hun verzorging te kunnen financieren. Dat is totaal onrechtvaardig, de werkende mens betaalt al zoveel belastingen en RSZ en dan wordt je nog eens gestraft als je ouders hulpbehoevend worden.
Oud 16 oktober 2008, 14:34   #178
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan VM Bekijk bericht
wat bedoel je met machtsmisbruik en starre houding?
deze post was je m.i. anders goed begonnen
Wel, doordat de vakbonden tegenwoordig staken als hun kleine teen pijn doet. Het is imers allemaal de schuld van de werkgever. En doordat men een staking hield in het midden van een zware financiële crisis, die ook de 'gewone man' treft. Totaal ongepast en onethisch. Bovendien niet solidair. De vakbonden moeten eens hun verouderde 19e-eeuwse discours laten varen en zich wat aanpassen aan de tijd.
Oud 16 oktober 2008, 14:57   #179
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Zou het niet kunnen zijn dat de generatie van tegenwoordig veel meer zaagt en klaagt dan de vorige?
En te veel rekent op gebraden duifjes?

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 oktober 2008 om 14:58.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 15:19   #180
Jan VM
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wel, doordat de vakbonden tegenwoordig staken als hun kleine teen pijn doet. Het is imers allemaal de schuld van de werkgever. En doordat men een staking hield in het midden van een zware financiële crisis, die ook de 'gewone man' treft. Totaal ongepast en onethisch. Bovendien niet solidair. De vakbonden moeten eens hun verouderde 19e-eeuwse discours laten varen en zich wat aanpassen aan de tijd.
is koopkracht hetzelfde als pijn hebben aan je kleine teen? zijn het de werknemers die bepalen dat er jobs verdwijnen? wanneer is het een geschikt moment om ongenoegen te uiten? wat is dan wel ethisch en gepast? niet solidair met wie? aanpassen aan de tijd: is dat dan gewoon met alles akkoord gaan?
Jan VM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be