Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2008, 10:32   #161
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik kan in grote mate in uw gedachtegang treden, gewoon omdat elk fanatisme mij vreemd is. Enkel en alleen gaat u volgens mij voorbij aan een feit: u blijft heel de problematiek benaderen vanuit een (lovenswaardige?) Vlaamse mentaliteit die wil dat het "allemaal zo erg nog niet is", dat het "mijnen tijd wel zal duren" en vooral ook dat het "op een ander nog veel slechter gaat". Oké, allemaal argumenten die tot op zekere hoogte misschien zelfs kloppen maar het is gewoon een objectief feit dat dit landje niet meer werkt! Er kan op nagenoeg geen enkel beleidsdomein nog fatsoenlijk werk worden geleverd. En 't ergste van al is nog dat aan Franstalige kant veel minder wordt gestreefd naar een gemeenschappelijk "goed" en enkel naar de eigen keuken wordt gekeken. Let wel, daar is NIETS mis mee en nagenoeg niemand in Wallonië heeft daar dan ook problemen mee - niet in de politiek, niet in de media, en slechts weinig in de bevolking. Aan Vlaamse kant is dat anders, uiteraard. Daar wordt elke gerechtigde vraag naar meer transparantie, meer openheid, meer verantwoordelijkheidszin voor de eigen beleidsdaden door zowel politiek, media als culturele "elite" afgedaan als separatistische praat. Het is net deze "verdomhoekpolitiek" die elk sereen, genuanceerd debat onmogelijk maakt.
Tel daarbij ook nog dat sommige Franstalige eisen die gesteld worden enkel mogelijk zijn doordat er langs Vlaamse kant steeds weer mensen zijn die laten uitschijnen dat ze bereid zijn om er eventueel over te praten en te onderhandelen. Hetgeen voor de Franstaligen juist een extra aansporing betekent om hiermee verder te doen. Indien de Vlamingen in blok de Franstaligen voor het voldongen feit stelden dat er NIET onderhandeld wordt over de uitbreiding van Brussel, een versoepeling van het taalregime in Brussel of de Rand of het geven van compensaties voor het rechttrekken van een ongrondwettelijke toestand, zouden ze ook niet in de verleiding gesteld worden om die zaken telkens weer op tafel te gooien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 14:40   #162
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Tel daarbij ook nog dat sommige Franstalige eisen die gesteld worden enkel mogelijk zijn doordat er langs Vlaamse kant steeds weer mensen zijn die laten uitschijnen dat ze bereid zijn om er eventueel over te praten en te onderhandelen. Hetgeen voor de Franstaligen juist een extra aansporing betekent om hiermee verder te doen. Indien de Vlamingen in blok de Franstaligen voor het voldongen feit stelden dat er NIET onderhandeld wordt over de uitbreiding van Brussel, een versoepeling van het taalregime in Brussel of de Rand of het geven van compensaties voor het rechttrekken van een ongrondwettelijke toestand, zouden ze ook niet in de verleiding gesteld worden om die zaken telkens weer op tafel te gooien.
Inderdaad, zoals zo vaak doen we onszelf pijn door heiliger te willen zijn dan de paus. Zonder meer rationele, gematigde verzuchtingen worden zelfs in eigen kringen met een scheef oog bekeken. De verantwoordelijkheid van zij die zichzelf graag tot onze Vlaamse "elite" willen rekenen, is op dit vlak verpletterend. Maar eigenlijk... hebben we enkel en alleen wat we verdienen. Hoe jammer en ongelukkig dit ook mag klinken. We zijn geen volk, we zijn enkel een bende platte opportunisten die omwille van het postje graag onze nobele principes en verzuchtingen aan de kant schuiven. Ook nu heeft het Belgische elitaire netwerk weer puik werk geleverd!

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 17 oktober 2008 om 14:43.
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 17:18   #163
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, allemaal argumenten die tot op zekere hoogte misschien zelfs kloppen maar het is gewoon een objectief feit dat dit landje niet meer werkt! Er kan op nagenoeg geen enkel beleidsdomein nog fatsoenlijk werk worden geleverd. En 't ergste van al is nog dat aan Franstalige kant veel minder wordt gestreefd naar een gemeenschappelijk "goed" en enkel naar de eigen keuken wordt gekeken. Let wel, daar is NIETS mis mee en nagenoeg niemand in Wallonië heeft daar dan ook problemen mee - niet in de politiek, niet in de media, en slechts weinig in de bevolking.
Uhh, de dingen die fout zijn heb ook ik aangeduid. 'k Zou mezelf kunnen citeren. Maar dat lijkt me saai.

Mag ik (om het citeren maar te vermijden) jou een vraagje stellen? Namelijk?

Dat 't bestuur van 't land niet meer werkt op federaal niveau (en dat is een feit) ... is dat allemaal en enkel de schuld van de Franstaligen ?
Oud 17 oktober 2008, 17:21   #164
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Uhh, de dingen die fout zijn heb ook ik aangeduid. 'k Zou mezelf kunnen citeren. Maar dat lijkt me saai.

Mag ik (om het citeren maar te vermijden) jou een vraagje stellen? Namelijk?

Dat 't bestuur van 't land niet meer werkt op federaal niveau (en dat is een feit) ... is dat allemaal en enkel de schuld van de Franstaligen ?
Wanneer heeft het bestuur op federaal niveau dan wel ooit gewerkt?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 17:25   #165
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Wanneer heeft het bestuur op federaal niveau dan wel ooit gewerkt?
** staat met mond vol tanden **

Maar vraagt zich nog steeds af of 't nu allemaal echt de schuld is van de Walen.
Oud 17 oktober 2008, 17:25   #166
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nobel !!

Maar als ik je goed begrijp, dan staat 'Waals' voor jouw niet gelijk aan 'Frans'.

En dan is jouw betoog nog nobeler.

'k Vind 't zo vreemd dat er geen enkele Vlaamse Politieke beweging is die van dat standpunt vertrekt.

Nochtans is het standpunt van 'een sterk Vlaanderen in een sterk België" gemakkelijker om en minder controversieel. Er zijn daar volgens mij meer stemmen mee 'te ronselen' dan met een seperatistisch standpunt.
Nobel? Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het zou best kunnen dat dat een deel van de motivatie is. Ik kreeg het idee omdat ook ik op zoek ben gegaan naar strategieën die ècht mijn 'Vlaams' belang dienen. En uiteraard ben ik ook maar een mens, het zou dus best kunnen dat menselijke warmte of iets dergelijks meespeelde.

Ik zie bij mijn niet-Nederlandstalige buren in mìjn (en ùw) hoofdstad de meest uiteenlopende gelaatsuitdrukkingen, maar slechts bitter weinig gelukkige gezichten. Kinderen en bejaarde vrouwtjes vormen zoals gewoonlijk de grote uitzondering.

Hoe kan ik mij nu als èchte Vlaming (van 't Bruhse Vrye) nu ècht gelukkig gaan voelen tussen al die mensen die ge maar moeilijk kunt gaan haten omdat wij met z'n allen door een onwaarschijnlijk stelletje hansworsten constant bij de neus worden genomen?

Voor mij betekent 'Vlaming' zijn ondermeer het onbevreesd onderschrijven van volgende waarden & normen :

vreedzaamheid, vrijmoedigheid, vrijheidsdrang, vrijgevigheid, vindingrijkheid, vingervlugheid, verdraagzaamheid & vlijt

(niet noodzakelijk in deze volgorde, dat hangt een beetje van de omstandigheden af).

Er is geen Saxoburger of phlamanodphobe, maar ook geen verstarde of verkrampte Vlaams-Nationalist in de wereld die mij gaat tegenhouden nu ik voluit voor deze waarden & normen wil gaan.

'Waals' en 'Frans' staan naar mijn bescheiden mening inderdaad niet voor hetzelfde, en dan is er nog zoiets als 'Belgisch' ook, wat de zaken alleen maar spannender maakt, daarom niet 'onmogelijker'.

Een vrijgevochten Vlaams volk acht ik ook best in staat het barstende Belziek helemaal op te lappen en er iets toonbaars van te maken. Het nieuwe bouwwerk kan gerust herdoopt worden, da's maar een etiket, hé.
Is onze traditie terzake (ik behoor tot een volk van metsers, knutselaars, tuinbouwers, keuterboeren, timmerlui, ... en bovendien staan dicht bij mijn geboortegrond enkele van de mooiste en drukstbezochte bouwsels ter wereld (Unesco-werelderfgoed !!! )) niet één van onze meest overtuigende argumenten daarvoor? Dat zullen zelfs 'de Walen' niet ontkennen!

Het komt er voor mij in elk geval ook op aan dat ik 's nachts weer beter slaap

Vriendelijk groeten,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 17 oktober 2008 om 17:44.
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 17:28   #167
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zie bij mijn niet-Nederlandstalige buren in mìjn (en ùw) hoofdstad de meest uiteenlopende gelaatsuitdrukkingen, maar slechts bitter weinig gelukkige gezichten. Kinderen en bejaarde vrouwtjes vormen zoals gewoonlijk de grote uitzondering.

Hoe kan ik mij nu als èchte Vlaming (van 't Bruhse Vrye) nu ècht gelukkig gaan voelen tussen al die mensen die ge maar moeilijk kunt gaan haten omdat wij met z'n allen door een onwaarschijnlijk stelletje hansworsten constant bij de neus worden genomen?

Voor mij betekent 'Vlaming' zijn ondermeer het onbevreesd onderschrijven van volgende waarden & normen :

vreedzaamheid, vrijmoedigheid, vrijheidsdrang, vrijgevigheid, vindingrijkheid, vingervlugheid, verdraagzaamheid

(niet noodzakelijk in deze volgorde, dat hangt een beetje van de omstandigheden af).

Er is geen Saxoburger of phlamanodphobe, maar ook geen verstarde of verkrampte Vlaams-Nationalist in de wereld die mij gaat tegenhouden nu ik voluit voor deze waarden & normen wil gaan.

'Waals' en 'Frans' staan naar mijn bescheiden mening inderdaad niet voor hetzelfde, en dan is er nog zoiets als 'Belgisch' ook, wat de zaken alleen maar spannender maakt, daarom niet 'onmogelijker'.

Een vrijgevochten Vlaams volk acht ik ook best in staat het barstende Belziek helemaal op te lappen en er iets toonbaars van te maken. Het nieuwe bouwwerk kan gerust herdoopt wordt, da's maar een etiket, hé.
Is onze traditie terzake (ik behoor tot een volk van metsers, knutselaars, tuinbouwers, keuterboeren, timmerlui, ... en bovendien staan dicht bij mij geboortegrond enkele van de mooiste en drukstbezochte bouwsels ter wereld (Unesco-werelderfgoed !!! )) niet één van onze meest overtuigende argumenten daarvoor? Dat zullen zelfs 'de Walen' niet ontkennen!

Het komt er voor mij in elk geval ook op aan dat ik 's nachts weer beter slaap

Exact !
Oud 17 oktober 2008, 17:36   #168
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:

Maar vraagt zich nog steeds af of 't nu allemaal echt de schuld is van de Walen.
geen schande, denk dat niemand hier een goed belgistisch antwoord op kan geven.

Denk niet dat we mogen praten met wie de schuld heeft, want dat komt over alsof er gaat moeten gestraft worden ofzo.

Feit is wel dat we gekomen zijn op een moment dat er deftig gaat moeten hervormd worden en het wel duidelijk is wie er wringt en moeilijk doet.

De feiten zijn er en de rede kan niet weggebabbeld en ontweken blijven worden vind ik.
Oud 17 oktober 2008, 17:42   #169
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is zeer zeker niet allemaal de schuld van 'de Walen'. Was het maar waar, dan zou het allemaal véél eenvoudiger zijn, nietwaar.

De verschillende zelfverklaarde Vlaamse elites en hun voetvegen die we al zagen opmarcheren of spelletjes op TV spelen, dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.

Dat neemt niet weg dat er aan de andere kant van de gewestgrens ook nogal wat hoofden onder de boter zitten. En dat die boter flink ranzig is, en stinkt als de pest.

De cholera, of is het scheurbuik (wegens gebrek aan Vitamine C - voor creativiteit, cultuur en conceptueel inzicht-) uit het noorden van het land, of de pest uit het zuiden, dat is zo'n beetje de keuze waar mìjn stad (waar ge ook uw stuk van moet komen opeisen) voor geplaatst wordt.

Ik heb al een kale plek van het krabben in het haar.

Oud 17 oktober 2008, 17:42   #170
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
het wel duidelijk is wie er wringt en moeilijk doet.
Laat mij een beetje 'dignity'. En laat het mij benaderen als:

"het wel duidelijk is wat er wringt en moeilijk doet."

Ik denk echt wel dat ook de meeste Vlaamse politici competentie missen. Maar ik ben dan ook, als je 't strikt neemt, partijloos.

Ik behoor tot de 'un-served' groep. Om een populaire media term te gebruiken.
Oud 17 oktober 2008, 17:44   #171
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Als ik nu eens mijn laatste bericht had gepost voordat dit op het bord verscheen ..blah ....

Citaat:
De verschillende zelfverklaarde Vlaamse elites en hun voetvegen die we al zagen opmarcheren of spelletjes op TV spelen, dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.
Ik ben net een beetje te lief om 't zo uit te drukken, maar daar komt het wel op neer.
Oud 17 oktober 2008, 18:06   #172
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tis allemaal de schuld van de Brusselaars, Franstalig of Nederlandstalig. De Walen worden opgejut door hun Brusselse media.
Oud 17 oktober 2008, 18:10   #173
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik nu eens mijn laatste bericht had gepost voordat dit op het bord verscheen ..blah ....

Ik ben net een beetje te lief om 't zo uit te drukken, maar daar komt het wel op neer.
Ik wil ook mijn eigen verantwoordelijkheid niet ontlopen, dat zou een beetje onkies zijn.

Ik kan het ook niet helpen dat ik van mijn volk hou, en het beter toewens.

Ik stel mezelf dan ook de vraag:

"En, wat hebt gij eigenlijk al voor uw volk gedaan, luilak?

Is leraartje Nederlands spelen in een Franstalige school genoeg, denkt ge?

Volstaat het een vlag te halen om aan je raam uit te hangen?

Is een zelfklever op je portefeuille een heldendaad, soms?

Zijt ge niet tot wat beters in staat?

Hup, uit je lui nest, de koffie is al koud!!!"

Allé, nu moet ik soep gaan maken. De beer grolt.

Oud 17 oktober 2008, 18:16   #174
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Tis allemaal de schuld van de Brusselaars, Franstalig of Nederlandstalig. De Walen worden opgejut door hun Brusselse media.
Hebt ge nog zo'n veralgemening, of blijft het bij dit lijstje?

Ik zou het wat korter maken, en het net iets hoger gaan zoeken.

Ik zou in jouw plaats beginnen met een wandeling door Laken.

Vroeg of laat zult ge de hoofdschuldigen voor dit drama wel tegen "t lijf lopen of in het vizier krijgen.

Dooie vis begint te rotten bij de kop.

Als ge nog iets in de pan wilt gooien, snijdt die er dan het eerst af.

Laatst gewijzigd door djimi : 17 oktober 2008 om 18:25.
Oud 17 oktober 2008, 18:16   #175
Vette Pois(s)on

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik wil ook mijn eigen verantwoordelijkheid niet ontlopen, dat zou een beetje onkies zijn.

Ik kan het ook niet helpen dat ik van mijn volk hou, en het beter toewens.

Ik stel mezelf dan ook de vraag:

"En, wat hebt gij eigenlijk al voor uw volk gedaan, luilak?

Is leraartje Nederlands spelen in een Franstalige school genoeg, denkt ge?

Volstaat het een vlag te halen om aan je raam uit te hangen?

Is een zelfklever op je portefeuille een heldendaad, soms?

Zijt ge niet tot wat beters in staat?

Hup, uit je lui nest, de koffie is al koud!!!"

Allé, nu moet ik soep gaan maken. De beer grolt.
Andere mensen overtuigen van de Vlaamse zaak en laten inzien dat belgique vierkant draait via gezonde discussie en goede argumenten is voor mij al genoeg.
Oud 17 oktober 2008, 18:19   #176
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
geen schande, denk dat niemand hier een goed belgistisch antwoord op kan geven.

Denk niet dat we mogen praten met wie de schuld heeft, want dat komt over alsof er gaat moeten gestraft worden ofzo.

Feit is wel dat we gekomen zijn op een moment dat er deftig gaat moeten hervormd worden en het wel duidelijk is wie er wringt en moeilijk doet.

De feiten zijn er en de rede kan niet weggebabbeld en ontweken blijven worden vind ik.
Volmondig mee eens.

Laten we dus niet te lang daarmee wachten.

Waar beginnen we mee?

Oud 17 oktober 2008, 18:23   #177
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Andere mensen overtuigen van de Vlaamse zaak en laten inzien dat belgique vierkant draait via gezonde discussie en goede argumenten is voor mij al genoeg.
Over de precieze inhoud daarvan blijkt toch ook nog enige onenigheid te bestaan.

Moet die 'zaak' niet eerst eens goed uitgeklaard worden?

Oud 17 oktober 2008, 18:30   #178
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is zeer zeker niet allemaal de schuld van 'de Walen'. Was het maar waar, dan zou het allemaal véél eenvoudiger zijn, nietwaar.

Dat neemt niet weg dat er aan de andere kant van de gewestgrens ook nogal wat hoofden onder de boter zitten. En dat die boter flink ranzig is, en stinkt als de pest.

De cholera, of is het scheurbuik (wegens gebrek aan Vitamine C - voor creativiteit, cultuur en conceptueel inzicht-) uit het noorden van het land, of de pest uit het zuiden, dat is zo'n beetje de keuze waar mìjn stad (waar ge ook uw stuk van moet komen opeisen) voor geplaatst wordt.

Ik heb al een kale plek van het krabben in het haar.
Feit is in ieder geval dat indien die Vlaamse elite iets meer verantwoordelijkheidszin aan de dag had gelegd ten overstaan van hun eigen volk, het Vlaams-nationalisme anno 2008 dan een stuk minder relevant en noodzakelijk was geweest. En België een stuk minder bedreigd in zijn voortbestaan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 18:40   #179
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Feit is in ieder geval dat indien die Vlaamse elite iets meer verantwoordelijkheidszin aan de dag had gelegd ten overstaan van hun eigen volk, het Vlaams-nationalisme anno 2008 dan een stuk minder relevant en noodzakelijk was geweest. En België een stuk minder bedreigd in zijn voortbestaan.
Zal ik niet ontkennen. Ik ben niet op die manier gek .

Oud 18 oktober 2008, 10:09   #180
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt ge nog zo'n veralgemening, of blijft het bij dit lijstje?

Ik zou het wat korter maken, en het net iets hoger gaan zoeken.

Ik zou in jouw plaats beginnen met een wandeling door Laken.

Vroeg of laat zult ge de hoofdschuldigen voor dit drama wel tegen "t lijf lopen of in het vizier krijgen.

Dooie vis begint te rotten bij de kop.

Als ge nog iets in de pan wilt gooien, snijdt die er dan het eerst af.
Mijn excuses, ik had moeten nuanceren.

Citaat:
Tis allemaal de schuld van de haute finance - Brusselaars, Franstalig of Nederlandstalig. De Walen worden opgejut door hun Brusselse media.
En daar moet u mij gelijk in geven, en geef ik u gelijk. Vanuit het Brusselse royalistische establishment worden de wetten gedicteerd, en daar zitten heus niet alleen Franstaligen in. Het zijn zij die Brussel hoger aanprijzen dan wat het in werkelijkheid is. Het zijn zij die het meeste aan België verknocht zijn. Het zijn zij die die hun invloed laten gelden, om hun politieke wil door te drijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be