![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ben IK blij zeg, dat jij je als notoire belgicist niet door dit zielige kliekje liet vangen! Jij bewijst de 'normale' belgicisten tenminste de broodnodige eer... ![]()
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Superstaaf, op Vivant na is er geen enkele partij die het bindend referendum verdedigt. Mag ik van jou eens concreet weten hoe je dat bindend ref. ziet?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#166 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het wordt door het volk aangevraagd (en niet door de politiek). Er is geen stemplicht aan verbonden maar stemrecht. Alles mag aan bod komen. (Je kan er dus ook het land wel of niet mee opsplitsen of een minister naar huis sturen die het te bont maakt). Alvorens de stemming kan plaatsvinden wordt het volk voorgelicht over de voor- en nadelen. Wie niet komt opdagen laat de beslissing over aan wie wel opdaagt en klaagt achteraf niet dat het referendum niet representatief is omdat hij (of anderen) niet meestemden. En het referendum is inderdaad bindend dus de politiek voert de eindbeslissing onverkort uit. Wisten jullie dat dan niet? En er werden al zoveel postings aan gewijd? Voor zover ik weet waren jullie er eerst niet in geïnteresseerd. Op vraag van Superstaaf gingen jullie het in jullie programma opnemen. Daarna werd er niet meer over gepraat tot jullie er dringend aan herinnerd werden. Toen moest er natuurlijk kleur bekend worden en waren jullie er plots tegen. Daarna krabbelden jullie terug omdat Superstaaf zich tegen jullie keerde en 'zou er wel eens ooit over gepraat worden 'als' en 'indien'... Tot Superstaaf jullie onlangs pas goed in jullie blootje zette. En nu is de interesse van de BUB opeens gewekt! Wel wat laat, want intussen is er één en ander met jullie uit de hand gelopen. (hakenkruisen op het forum zetten en zo)
![]() |
![]() |
#169 |
Banneling
|
![]() Referenda bestaat nu al op gemeentelijk en provinciaal vlak. Mankeert nog het gewestelijk en nationaal vlak. Maar er zijn twee problemen: er mogen er niet teveel zijn (1 op 5 jaar is al genoeg) en over wat? Hoe gaat de vraagstelling zijn? Hoeveel mensen gaan komen stemmen? Ervaringen in het buitenland leren dat referenda maar bitter weinig belangstelling krijgen van de gewone burger. En als dan niemand komt stemmen, dan is het juist anti-democratisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar als er voldoende handtekeningen bijeen gehaald worden om het BROV te kunnen organiseren zullen en ook wel voldoende mensen komen opdagen om te stemmen. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#172 |
Banneling
|
![]() Wat is een volk? Hoe drukt het de vraagstelling uit? Wat is dat "niemand komen stemmen" (er zal er zich toch wel ene verplaatsen zeker, al is het de eerste minister zelf
![]() In Zwitserland en Italië worden om de haverklap referenda georganiseerd, er komt geen kat naartoe. Wat Superstaaf hierover denkt, is mijn laatste zorg. Ik stel me gewoon veel praktische vragen bij referenda op basis van berichten in de pers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ga eens wat informatie inwinnen over Zwitserland, als je niet weet hoe alles werkt (lijkt me sterk voor iemand die bij Vivant heeft gezeten, maar goed): www.schweiz-in-sicht.ch (ook in het Frans ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote]
Citaat:
Straks gaan ze nog zeggen dat er geen referenda hoeven te komen omdat er toch geen volkeren bestaan. Het gaat om HET volk Van Cauter. Zoals HET Europese volk straks wellicht via referenda zal mogen mee beslissen. Citaat:
Via één of meerdere zinnen met een vraagteken achter inplaats van een punt. Maar jij bedoelde zeker dat een welbepaald 'volk' niet tot zoiets moeilijks in staat is, zeker? Citaat:
Citaat:
Wat een ondemocratische landen zijn me dat, zeg! Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#176 |
Banneling
|
![]() Een referendum is in se goed, maar dan mét opkomstplicht. Teveel referenda werken chaos in de hand. Voorbeeldje: wil u belastingen betalen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Ze hebben die dicsussies dus nog nooit gevolgd maar komen hier wel even de wetten stellen!
![]() |
![]() |
#178 |
Banneling
|
![]() Waarom niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN