![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#162 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#163 |
|
Gouverneur
|
Omdat aan een vegetarier niet genoeg vlees zit om een lekkere stoverij van te maken.
|
|
|
|
|
|
#164 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Had ik gisteren niets geschreven over karikaturen? Ik zie echt geen redenen om dergelijke karikaturale dingen te schrijven, behalve dan om de tegenstander belachelijk te maken in de hoop hem zo te kunnen overwinnen. Maar dat is zo'n doorzichtige strategie dat men er enkel toevlucht in neemt als laatste redmiddel, als men geen stevige tegenargumenten meer heeft.
|
|
|
|
|
|
#165 | |||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gebrek aan schuldgevoelens en berouw? Dat zijn de kenmerken van een psychopaat, weet je. Dus ben jij psychopatisch naar dieren toe? En bij parcifal moest ik ook al aan Hannibal denken... Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#166 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
http://www.veganbodybuilding.com/ Er is er zelfs ene mister universe ofzoiets geweest... |
|
|
|
|
|
|
#167 |
|
Gouverneur
|
Hormonen zijn verboden bij vee, dus ik houd het bij biefstuk.
|
|
|
|
|
|
#168 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Omdat er geen traditie, maar eerder een taboe is wat betreft het eten van mensenvlees. Omdat er wel degelijk risico's zijn, betreffende overdraagbaarheid van ziektes e.d. En omdat er al genoeg runderen, varkentjes en schapen zitten te wachten om onder het mes te gaan. |
|
|
|
|
|
|
#169 | |||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Soit, maakt het het leven voor u draaglijker als u mij die kenmerken toedicht? Ik voel me dan ook niet geroepen om dergelijke goedkope beschuldigingen te weerleggen. Je kan perfect empatisch zijn tov dieren, zonder ze te vermenselijken en tegelijkertijd toch rationeel genoeg zijn om te beseffen dat het instrumentaliseren van dieren daar soms bij hoort. Voor de vooruitgang van de wetenschap bvb. Voor een goeie steak, bvb als gij dat psychopatisch vindt, dan wordt het tijd om de definitie van psychose nog eens na te kijken. natuurlijk zijt ge daar tegen, ik had ook niets anders verwacht. Maar ben je dan tenminste zo consequent om de producten die ontwikkeld zijn ten koste van die dieren niet te gebruiken? Maar het is genoteerd dat u het recht opeist om, vanuit Uw morele superioriteit natuurlijk, te bepalen dat het groepsbelang van de mens, de vooruitgang van de wetenschappelijke kennis over het lichaam en hoe het te genezen, duidelijk onderschikt is aan het individueel belang van het proefdier. Citaat:
Uw morele superioriteit is ervan overtuigd dat die dieren rechthebbend zijn, terwijl het draagvlak bij de rest van de bevolking ontbreekt. Ge zult dus die bevolking moeten overtuigen. En als ge het forum gebruikt als testcase van uw kruistocht... Citaat:
En ik kan je overzicht geven van huidskleurgradaties tussen de blonde blanke Scandinaaf en de zwarte Zulumens en alles wat daar tussen zit, en ik garandeer je dat je de grens tussen blank en zwart niet éénduidig kunt trekken. Objectief vast te stellen? Alvast even objectief dan als Uw Universele Moreel Superieure Ethiek
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 4 februari 2009 om 11:06. |
|||||
|
|
|
|
|
#170 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Onzin. De schijn van dat principe is belangrijk, in de praktijk wordt er rustig verdergediscrimineerd, zelfs in de toepassing van het non-discriminatieprincipe.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
#171 | ||||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat van die 'vermenselijking' snap ik ook ni. Wat bedoel je met dat woord? Ik ken ernstig mentaal gehandicapten, ik kan er niet mee babbelen, ze snappen niks van wat ik zeg, ze beseffen waarschijnlijk niet zoveel van hun toekomst,... Ze zijn dus wel erg verschillend van mij. Maar als ze bv pijn hebben, dan merk ik dat en dan heb ik medelijden. Vermenselijk ik nu die gehandicapten? Citaat:
Citaat:
Maar inderdaad, het basisrecht is een niet consequentiele bescherming van een belang. Stel twee zieken in het ziekenhuis, de ene heeft een nieuw hart nodig, de ander een lever. Maar er is geen geschikt hart en lever meer. Mogen we nu een onschuldige persoon opofferen om diens hart en lever te transplateren? Twee zieken gered en één persoon opgeofferd. Netto dus één persoon gered. En toch is dat immoreel, en wel omdat het basisrecht van die ene persoon wordt geschonden. Citaat:
En vrouwen hebben kleinere hersenen dan mannen, dus vrouwen zijn dommer. En vrouwen hebben minder spieren dan mannen, dus zijn zwakker. En in de geschiedenis van de mensheid hebben vrouwen nauwelijks iets gepresteerd, nauwelijks uitvindingen gedaan, nauwelijks de top bereikt, nauwelijks continenten en de maan veroverd,.... En zo rechtvaardigen we het seksisme.... Nu is seksisme verkeerd, dus bovenstaande rechtvaardigingen zijn ongeldig. |
||||||
|
|
|
|
|
#172 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Nog eerlijker zou zijn dat de vleeseters op dit forum zouden toegeven dat ze gewoon speciecist zijn. Moreel even erg als seksist of racist, maar die mensen zijn opportunist. De enige reden waarom ze niet zo racistisch doen, is omdat het strafbaar is. Speciecisme is nog niet strafbaar, dus... Ik denk dat de meest eerlijke houding van de vleeseters op dit forum zou zijn dat ze zouden zeggen: ja, wij discrimineren als het ons goed uitkomt. ja, wij zijn opportunistisch. ja, wij zijn egoistisch omdat onze triviale belangen gaan boven de vitale van anderen. ja, wij zijn leugenaars omdat we zeggen dat elke vorm van discriminatie niet goed is. ja, wij zijn psychopatisch naar de dieren (en ook zwakzinnige mensen) toe: gebrek aan empathie, schuld of berouwgevoelens. Dus we hebben hier opportunistische, leugenachtige, speciecistische, egoistische psychopaten. Nu staat het natuurlijk niet netjes in onze samenleving om dergelijk label toegedicht te krijgen. Dus om dat te camoufleren verzinnen ze drogredenen, proberen ontwijkmanoeuvres, maken ze de tegenpartij belachelijk met karikaturen,... Dat is de indruk die ik krijg als ik vanop afstand en zo nuchter mogelijk kijk naar de reacties op dit forum. |
|
|
|
|
|
|
#173 | ||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#174 | |||||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar vertel me eens, ken je de Softenon-affaire? Vind je het een goede zaak dat er getracht wordt om dergelijke nieuwe gevallen te vermijden? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel, een tram geraakt defect en dondert naar beneden, verder op de sporen. Een beetje verder staan er 5 tramarbeiders te werken aan de spoorlijn. Op een zijspoor is er maar 1 arbeider aan het werken. Tussen de tram en de arbeiders staat nog een wissel. Als je niets doet, ramt de tram de 5 arbeiders, verander je de wissel gaat er maar 1 arbeider dood. Wat doe je? Een alternatief: zelfde situatie: tram ontregelt, stevent af op 5 tramarbeiders. Je aanschouwt het geheel. Naast je staat een man van 250 kg die, als je hem een duwtje zou geven, op het tramtraject terecht komt, voor de tram, en door zijn gewicht en zijn omvang de tram kan tegenhouden. Geef je hem het duwtje? Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#175 | |
|
|
Citaat:
Ik ben niet meer een speciëstische egoist dan gij. Ik trek de lijn onder mensen, gij trekt de lijn onder zoogdieren. Beiden sluiten we een heel spectrum aan organismen uit. Beiden kunnen we dat volgens arbitraire redenen verantwoorden (met dit verschil dat ik mijzelf niet superieur beschouw). Ik discrimeer niet, discriminatie slaat op mensen. Daarmee vervalt al de rest. en de enige die hier continu zit te kappen op andersbegaafden, dat zijt gij
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
|
#176 |
|
|
again, dat doet er niet toe, ze worden als mensen geboren. De enige die er een labeltje op kleeft (zwakzinnige), dat zijt gij. De enige die hen betrekt bij en vergelijkt met dieren, dat zijt gij
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 4 februari 2009 om 12:47. |
|
|
|
|
|
#177 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
En dieren wel? De kippen thuis worden ook niet geslaan, erger nog die worden beschermd door ons voor vossen. En ja we eten die hun eieren op, so what ik heb nog niet gemerkt dat onze kippen depressief werden. Laatst gewijzigd door monza : 4 februari 2009 om 13:14. |
|
|
|
|
|
|
#178 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Toch even een kanttekening t.a.v. de vergelijkingen met gehandicapten of comapatiënten.
Ik meen te weten dat in onze rechtsorde t.a.v. personen een onderscheid wordt gemaakt tussen rechtsbekwaam (het hebben van rechten) en handelingsbekwaam (het uitoefenen van rechten). Wat impliceert dat wanneer men handelingsonbekwaam wordt (b.v. coma of mentale handicap), dit niet automatisch rechtsonbekwaamheid met zich meebrengt. Daarom dat wij gehandicapten e.a. blijven beschouwen als mensen en ervoor zorgen, terwijl in de natuur gehandicapte dieren aan hun lot worden overgelaten door hun soortgenoten. Ik vind dat een behoorlijk valse noot in deze discussie omdat de mens in zijn relatie met dieren op dat vlak altijd een streepje voor zal hebben, welke systeem van rechten je ook bedenkt. De mens geeft de wereld vorm zoals geen enkel dier dat kan. Ik kan mijn hond morgen alle rechten geven die ik ook heb. Ik kan hem het eigendomsrecht over zijn hok geven. Maar als het dak begint te lekken, zal bibi hier het wel moeten herstellen. Ik kan hem totale bewegingsvrijheid geven, en toch zal ik hem eten moeten geven of hij is verloren. Met dergelijke vorm van onvermijdelijke en natuurlijke ondergeschiktheid is het volslagen absurd van gelijkschakeling in rechten tussen mens en dier te spreken.
|
|
|
#179 | |
|
Banneling
|
Citaat:
"Op grond van hun dieet vallen de zoogdieren uiteen in drie groepen. Allereerst zijn er de carnivoren, die dierlijk materiaal eten...." Laatst gewijzigd door Knipp : 4 februari 2009 om 13:17. |
|
|
|
|
|
|
#180 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Man man man toch, ik had het op de maatschappij in het algemeen en jij maakt er een of andere morele anti-carnivorenkruistocht van. En, hoop je dat "speciecisme" algemene ingang vindt, kwestie van anderen lekker labeltjes te kunnen opplakken? Vlees eten heeft geen rotte ruk te maken met speciecisme, opportunisme, drogredenen, of andere modewoordjes. Vlees eten heeft gewoon te maken met lekker eten en genieten. Je maakt jezelf belachelijk.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|