Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2009, 15:16   #161
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Voorstel 1.

Schaf de kiesdrempel af.

Voorstel 2.

Vervang het systeem- D'Hondt door proportionele zetelverdeling.

Voorstel 3.

Vervang het systeem-Imperiali bij gemeenteverkiezingen door het systeem-D'Hondt.

Voorstel 4.

Herzie de functies van Kamer en Senaat zodat deze laatste weer wat werk krijgt!

Voorstel 5.

Samenvallende verkiezingen voor de federatie en de gewesten. Nu mag de Vlaamse regering in juni de prijs betalen voor het geknoei van de federale, terwijl die laatsten blijven zitten!

Voorstel 6

Maak van de Europese verkiezingen aparte verkiezingen! Er is voorlopig nog te weinig bewustzijn over Europa, terwijl het 80% van onze wetten bepaalt! Dwing de politici zo om ook hieromtrent luider kleur te bekennen.

Voorstel 7

Onderwerp het lijstensysteem aan een globale evaluatie...
Oud 4 maart 2009, 09:00   #162
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als al de Vlaamsgezinde die niet op het VB willen stemmen vanwege hun gewetensbezwaar, gewoon blanco stemmen he.
Zodanig dat die blanco stemmen kunnen verdeeld worden over traditionele partijen
?
Neen, voor een Flamingant die een stem voor het VB een brug te ver vindt, is een stem voor n-va nuttig.
Partijpolitieke concurrentie tussen die 2 partijen is onvermijdelijk , maar men hoeft daarvoor elkaar niet tot politieke vijand uit te roepen.
Persoonlijk vind ik dat wat dat laatste betreft , de bal wel in het kamp vd n-va ligt en hoofdverantwoordelijke de rancuneuze emo-politicus BDW is.
Oud 4 maart 2009, 09:16   #163
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zodanig dat die blanco stemmen kunnen verdeeld worden over traditionele partijen
?
Neen, voor een Flamingant die een stem voor het VB een brug te ver vindt, is een stem voor n-va nuttig.
Partijpolitieke concurrentie tussen die 2 partijen is onvermijdelijk , maar men hoeft daarvoor elkaar niet tot politieke vijand uit te roepen.
Persoonlijk vind ik dat wat dat laatste betreft , de bal wel in het kamp vd n-va ligt en hoofdverantwoordelijke de rancuneuze emo-politicus BDW is.
Je moet dat anders bekijken he. Ik heb gezegd,” alle Vlaamsgezinde die het een drempel te ver vinden om op het VB te stemmen”. Daartoe behoren ook een deel van wie nu VLD, LDD, CD&V, en zelfs NVA stemmen. Wanneer die allemaal blanco stemmen en wanneer alle andere Vlaamsgezinde die niet het een drempel te ver vinden om op het VB te stemmen dat ook doen, dan is het VB ongetwijfeld de grootste partij. Laat ze dan al die blanco stemmen maar verdelen he

Ze bekijken het maar. Ik denk toch nooit nog een onafhankelijk Vlaanderen te zullen meemaken. Die onderlinge haat als het ware, betekend onze ondergang.

Of ze stappen over die eeuwige drempel tussen beide partijen of ik stem steevast op het VB, ik niet alleen, gans het gezin hier incl mijn oudste zoon zijn schoonfamilie. Het VB is staatsvijand nr 1 toch? Waarom moeten wij Vlamingen het dan elders gaan zoeken?

Laatst gewijzigd door Garry : 4 maart 2009 om 09:39.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 12:03   #164
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je moet dat anders bekijken he. Ik heb gezegd,” alle Vlaamsgezinde die het een drempel te ver vinden om op het VB te stemmen”. Daartoe behoren ook een deel van wie nu VLD, LDD, CD&V, en zelfs NVA stemmen. Wanneer die allemaal blanco stemmen en wanneer alle andere Vlaamsgezinde die niet het een drempel te ver vinden om op het VB te stemmen dat ook doen, dan is het VB ongetwijfeld de grootste partij. Laat ze dan al die blanco stemmen maar verdelen he

Ze bekijken het maar. Ik denk toch nooit nog een onafhankelijk Vlaanderen te zullen meemaken. Die onderlinge haat als het ware, betekend onze ondergang.

Of ze stappen over die eeuwige drempel tussen beide partijen of ik stem steevast op het VB, ik niet alleen, gans het gezin hier incl mijn oudste zoon zijn schoonfamilie. Het VB is staatsvijand nr 1 toch? Waarom moeten wij Vlamingen het dan elders gaan zoeken?
Blanco stemmen worden, zoals ongeldige stemmen, niet meegeteld. zij worden dus niet "verdeeld" zoals sommigen laten uitschijnen of ze komen ook niet de grootste partijen ten goede. Ze tellen gewoon niet.

Citaat:
De blanco stembiljetten waarop geen enkele stem werd uitgebracht, worden, overeenkomstig artikel 157 van het Algemeen Kieswetboek, beschouwd als ongeldig, en ze worden ondergebracht in de categorie blanco en ongeldige stembiljetten, bedoeld in artikel 156 van het Algemeen Kieswetboek.
www.democratie.nu

Paul
Oud 4 maart 2009, 13:27   #165
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Blanco stemmen worden, zoals ongeldige stemmen, niet meegeteld. zij worden dus niet "verdeeld" zoals sommigen laten uitschijnen of ze komen ook niet de grootste partijen ten goede. Ze tellen gewoon niet.

www.democratie.nu

Paul
en toch komt de zetelverdeling op 100% niet tegenstaande blanco's en ongeldige.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 14:43   #166
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

er zijn dus nog mensen die niet weten dat dat onze politiekers in eerste plaats voor zichzelf uitkijken en het democratisch gehalte van hun job niet echt een prioriteit is voor hen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 15:59   #167
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Daar ben ik uiteraard tegen, ook als is het VB niet mijn ding.
Tel het aantal kiezers achter het Cordon samen met de niet/blanco/ongeldig en op een partij die de kiesdrempel niet haalde stemmers en je komt quasi aan de helft van de kiesgerechtigden.

De zogenaamde 'meerderheid' is er meestal helemaal geen in stemmen. In zetels is een andere zaak natuurlijk.

Nu dat was geen nieuwe informatie voor mij. Het meest wraakroepend vind ik dat zowat alle media en de politieke partijen zelf het voortdurend over 'democratische' partijen hebben (in zogenaamde tegenstelling tot het VB dan natuurlijk) terwijl ze het absoluut niet zijn.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 16:02   #168
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GZV Bekijk bericht
en toch komt de zetelverdeling op 100% niet tegenstaande blanco's en ongeldige.
Inderdaad, dat komt omdat de berekeningen uitgaan van het aantal "geldig uitgebrachte stemmen". En blanco of ongeldig worden gelijk behandeld, zij tellen niet mee.

www.democratie.nu

Paul
Oud 4 maart 2009, 18:42   #169
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

www.democratie.nu

Paul
Is moor mij eender hoor, gelijk verdelen of niet verdelen verandert niets aan de door mij aangebrachte stelling.. Zolang er maar geen partij komt die zich blanco noemt," Stem op ons, stem blanco"!
Oud 7 maart 2009, 08:08   #170
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
?

Je moet Bart niet met alle zonden van........

Ik ga regelmatig naar bijeenkomsten van de VVB.
Op een keer was Bart daar gastspreker, ik weet niet meer wat het onderwerp was maar, Bart zei op een bepaald moment:

"Mede door mijn schuld........."

En onmiddellijk vliegt daar een blokker recht die roept:

"Ziet ge wel, het zijn weer de anderen geweest".

Begin in zo'n sfeer maar eens een debat te houden. En dan is Bart nog steeds de kwade.
Oud 7 maart 2009, 08:18   #171
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat komt omdat de berekeningen uitgaan van het aantal "geldig uitgebrachte stemmen". En blanco of ongeldig worden gelijk behandeld, zij tellen niet mee.

www.democratie.nu

Paul
zot he, als je dan pleit voor electronische stemming, waar iedereen dan foutloos kan stemmen van thuis uit..., heb je dan van die pipo's die deze ondemocratie blijven verdedigen ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 10:11   #172
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zot he, als je dan pleit voor electronische stemming, waar iedereen dan foutloos kan stemmen van thuis uit..., heb je dan van die pipo's die deze ondemocratie blijven verdedigen ???
Ik zou de "directe democratie" en electronisch stemmen toch niet door mekaar haspelen . De computer en het internet hebben ongetwijfeld een enorm potentieel, ook voor de democratie, maar er zijn wat het stemmen betreft toch nog wel enkele hindernissen te nemen. De perfectie moeten we niet eisen, dat hebben we met stemmen op papier ook niet, maar we mogen niet blind zijn voor de veiligheidsrisico's van de computer.
Er wordt wereldwijd gezocht naar efficiente oplossingen en ik denk wel dat de toekomst ons redelijke oplossingen zal brengen om ook stemmingen redelijk te beveiligen maar we zijn daar nog niet. Zoals altijd zal het met staan en vallen wel tot stand komen. Maar voor debat en informatie is het internet en de computer,zoals het nu is, al zeker een machtig medium. Nu is er in Nederland ook de mogelijkheid voor handtekeningwerving via internet (om een referendum af te dwingen), wat ook al een enorme stap is, maar voorlopig houden ze, wat het stemmen zelf betreft via internet, de boot wel af.

Paul

www.democratie.nu

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 7 maart 2009 om 10:11.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 12:45   #173
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Je moet Bart niet met alle zonden van........

Ik ga regelmatig naar bijeenkomsten van de VVB.
Op een keer was Bart daar gastspreker, ik weet niet meer wat het onderwerp was maar, Bart zei op een bepaald moment:

"Mede door mijn schuld........."

En onmiddellijk vliegt daar een blokker recht die roept:

"Ziet ge wel, het zijn weer de anderen geweest".

Begin in zo'n sfeer maar eens een debat te houden. En dan is Bart nog steeds de kwade.
Bedoelde het waarschijnlijk sarcastisch .

Laatst gewijzigd door Garry : 7 maart 2009 om 12:46.
Oud 8 maart 2009, 08:55   #174
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedoelde het waarschijnlijk sarcastisch .

Nee helemaal niet, de hele zaal was op dat moment muisstil.
Wat ik wil zeggen, de goede man was zo bezig om Bart aan te vallen, zodat hij niet meer luisterde naar hetgeen er gezegd werd.

Ik heb trouwens nog altijd contact met die VBer die op dat moment die uitspraak deed, deze man heeft geen sarcastische humor.

BTW, als een VBer een uitspraak doet die ons niet zint, is het sarcastisch bedoelt, als een N-VAer (in de persoon van Bart Dewever, die gekend is om zijn sarcastische uitspraken), een uitspraak doet is het bittere ernst.
Oud 8 maart 2009, 13:13   #175
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Nee helemaal niet, de hele zaal was op dat moment muisstil.
Wat ik wil zeggen, de goede man was zo bezig om Bart aan te vallen, zodat hij niet meer luisterde naar hetgeen er gezegd werd.

Ik heb trouwens nog altijd contact met die VBer die op dat moment die uitspraak deed, deze man heeft geen sarcastische humor.

BTW, als een VBer een uitspraak doet die ons niet zint, is het sarcastisch bedoelt, als een N-VAer (in de persoon van Bart Dewever, die gekend is om zijn sarcastische uitspraken), een uitspraak doet is het bittere ernst.
Ja guido, verspreken doen we allemaal toch wel eens en fout reageren omdat we in het vuur van het gesprek iets verkeert interpreteren, wie heeft dat nu nog niet voor gehad.
Oud 8 maart 2009, 15:37   #176
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja guido, verspreken doen we allemaal toch wel eens en fout reageren omdat we in het vuur van het gesprek iets verkeert interpreteren, wie heeft dat nu nog niet voor gehad.

Was echt niet persoonlijk bedoelt hoor, was eigenlijk maar een randopmerking.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be