Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2009, 12:19   #161
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Again, care ?

We hebben al een erg uitgebreid sociaal vangnetsysteem en toch zijn er schijnbaar mensen die arm blijven.

Ligt het ook niet een beetje aan andere dingen ?

In ieder geval, we moeten onze vooruitgang als mensheid niet laten blokkeren door het feit dat er minderbedeelde bevolkingsgroepen zijn, zeker niet als we al meer als voldoende voor hun doen.
De wereldwijde armoede daalt gestaag. De onlangs verschenen cijfers van de Wereldbank geven dit aan.
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland...ngslanden.aspx

Zelfs het linkse wereldmagazine Mo bericht erover.
http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_...ash=591fe714ba

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 7 maart 2009 om 12:19.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 12:35   #162
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Ik heb dat project thuis eens nagespeeld met een berg steenkool als de Maan en de Lego van mijn kinderen als gesofisticeerd ruimtemateriaal. De resultaten waren zo verbluffend dat onmiddellijk een volgens project werd gelanceerd.
Toen we echter de berg steenkool lieten fikken om de toestand op Mars te simuleren, kwamen toch nog enkele technische mankementen aan het licht.

Maar nog altijd veel goedkoper dan die dure programma's van NASA. En het spel is toegankelijk voor minder bedeelden.
Oud 7 maart 2009, 14:01   #163
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ieder geval, we moeten onze vooruitgang als mensheid niet laten blokkeren door het feit dat er minderbedeelde bevolkingsgroepen zijn, zeker niet als we al meer als voldoende voor hun doen.
"Onze vooruitgang als mensheid..."

Wat een mensheid zijn we, als we meer belang hechten aan een koud stuk steen miljoenen kilometers van hier dan aan onze eigen bevolking ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 14:37   #164
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Welk voordeel? We kunnen tot op Mars geraken en het daar onderzoeken dan. Zien of er nu werkelijk ooit leven was. Beter nog, misschien kunnen we daar bomen gaan aanplanten en noem maar op, waarop een paar eeuw later Mars bewoonbaar wordt voor de mens. Een reserveplaneet voor als Aarde faalt.
We zitten intussen wel met een opwarming he, hoewel ik daar relatief op aankijk.

Toch vind ik ruimtevaart een essentieëel onderdeel van "mens zijn". We zijn nieuwsgierig, we ontdekken graag. Er is meer tussen de aarde en de hemel dan wij kunnen dromen beste

Toch fascinerend ? Dat kan je gewoonweg niet links laten liggen vind ik. Armoede is van alle tijden, ruimtevaart betekent echte vooruitgang waarop je bouwen kan.
mars is niet bewoonbaar en zal dat ook nooit worden
Een reserveplaneet is dikke kwatsj. We moeten geen excuses zoeken om onze eigen aarde naar de kloten te mogen helpen. We hebben reeds een planeet waar alle condities perfect zijn om te leven, laten we deze koesteren en verzorgen zodat de komende generaties er met evenveel comfort de vruchten van kunnen plukken.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 7 maart 2009 om 14:38.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 17:21   #165
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
"Onze vooruitgang als mensheid..."

Wat een mensheid zijn we, als we meer belang hechten aan een koud stuk steen miljoenen kilometers van hier dan aan onze eigen bevolking ?
Exploratie, onderzoek en wetenschap zitten in onze genen.

Het is het meest menselijke wat we kunnen doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 17:22   #166
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Een reserveplaneet is dikke kwatsj. We moeten geen excuses zoeken om onze eigen aarde naar de kloten te mogen helpen. We hebben reeds een planeet waar alle condities perfect zijn om te leven, laten we deze koesteren en verzorgen zodat de komende generaties er met evenveel comfort de vruchten van kunnen plukken.
Mars heeft een te ijle atmosfeer om bewoonwaar te zijn ZONDER biodomes en dergelijke.

Maar laten we eerlijk zijn, die dingen kunnen we gerust bouwen. En we weten nog steeds niet wat voor mineralen daar in de grond steken....
Oud 7 maart 2009, 17:34   #167
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mars heeft een te ijle atmosfeer om bewoonwaar te zijn ZONDER biodomes en dergelijke.

Maar laten we eerlijk zijn, die dingen kunnen we gerust bouwen.
Die kunnen we niet bouwen. Op papier ja, in de praktijk no way.
Citaat:
En we weten nog steeds niet wat voor mineralen daar in de grond steken....
Misschien twee keer niets.
Oud 7 maart 2009, 17:39   #168
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Misschien twee keer niets.
En waarom zouden we die niet kunnen bouwen, meneer de ingenieur ?
Oud 7 maart 2009, 17:41   #169
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Exploratie, onderzoek en wetenschap zitten in onze genen.

Het is het meest menselijke wat we kunnen doen.
je bent het belangrijkste nog vergeten: dromen
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2009, 17:49   #170
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Laat de spottende toon maar achterwege.

De twee geldverslindende biosferen die gebouwd werden, waren op de gehele lijn één groot fiasco, en dit op alle gebied (zowel wetenschappelijk als psychologisch).

- Wetenschappelijk fiasco: de biosferen bleken simpelweg niet te kunnen overleven zonder (stiekeme) hulp van buitenaf.

- Psychologisch: eigenlijk weet men niet hoe mensen zich gedragen wanneer ze volledig geïsoleerd zijn. Bleek dat het er heel snel tegen zit.

Als jij je kandidaat wil stellen om te wonen in een dergelijke krakkemikkige constructie, maar dan op een ongastvrije planeet zonder directe hulp en met een stel vijanden, doe maar op hoor.
Oud 7 maart 2009, 17:51   #171
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
je bent het belangrijkste nog vergeten: dromen
Ja inderdaad !
Oud 7 maart 2009, 18:01   #172
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Laat de spottende toon maar achterwege.

De twee geldverslindende biosferen die gebouwd werden, waren op de gehele lijn één groot fiasco, en dit op alle gebied (zowel wetenschappelijk als psychologisch).

- Wetenschappelijk fiasco: de biosferen bleken simpelweg niet te kunnen overleven zonder (stiekeme) hulp van buitenaf.

- Psychologisch: eigenlijk weet men niet hoe mensen zich gedragen wanneer ze volledig geïsoleerd zijn. Bleek dat het er heel snel tegen zit.

Als jij je kandidaat wil stellen om te wonen in een dergelijke krakkemikkige constructie, maar dan op een ongastvrije planeet zonder directe hulp en met een stel vijanden, doe maar op hoor.
Ik denk dat de spottende toon wel erg gepast is voor iemand die vooral denkt in termen van "niet kunnen" ipv "uitdagingen".

Dingen die we niet weten, of nog niet kunnen, zijn simpelweg uitdagingen die we moeten aanpakken. Dat heet vooruitgang btw....

PS: Zo een marsbasis gaat niet stand alone zijn, of self sufficient. Er is altijd aanvoer nodig van buitenaf, al is het water dat men uit de marsbodem haalt, of mineralen, of energie uit zonlicht....
Oud 7 maart 2009, 18:04   #173
Tavek
Banneling

Standaard

En btw, nu en dan falen hoort er ook bij. Thats life....
Oud 7 maart 2009, 18:06   #174
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Zegt wie? Mars is wel heel earthlike he.... Ik denk dat de mens veel kan bereiken. Er zal zowiezo een complex gebouwd moeten worden, overdekt; Dat staat vast. Maar ik denk wel degelijk dat met eeuwen tijd (if not duizenden jaren) Mars bewoonbaar gemaakt kan worden.

Maar ik snap je punt
Oud 7 maart 2009, 18:09   #175
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Zegt wie? Mars is wel heel earthlike he.... Ik denk dat de mens veel kan bereiken. Er zal zowiezo een complex gebouwd moeten worden, overdekt; Dat staat vast. Maar ik denk wel degelijk dat met eeuwen tijd (if not duizenden jaren) Mars bewoonbaar gemaakt kan worden.

Maar ik snap je punt
Het probleem is vooral de atmosferische druk die belachelijk laag is en geen deftige atmosfeer toelaat zoals we die op aarde kennen.

Veroorzaakt door de lagere zwaartekracht. En het ontbreken van enige magnetische bescherming tegen zonnewinden dacht ik ook....
Oud 7 maart 2009, 19:25   #176
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de spottende toon wel erg gepast is voor iemand die vooral denkt in termen van "niet kunnen" ipv "uitdagingen".

Dingen die we niet weten, of nog niet kunnen, zijn simpelweg uitdagingen die we moeten aanpakken. Dat heet vooruitgang btw....
Je fantasie slaat op hol. Ik zou je kunnen aanraden om SF-schrijver te worden, maar die zijn doorgaans realistischer ingesteld dan jij.
Oud 7 maart 2009, 19:45   #177
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is vooral de atmosferische druk die belachelijk laag is en geen deftige atmosfeer toelaat zoals we die op aarde kennen.

Veroorzaakt door de lagere zwaartekracht. En het ontbreken van enige magnetische bescherming tegen zonnewinden dacht ik ook....
Ik denk toch dat als we onze geest erop zetten, het best mogelijk is dat we zoiets kunnen aanpassen. Ik zeg niet nu, maar na een eeuwen evolutie moet (denk ik) wel zoiets mogelijk zijn.

Achja, tzou al veel zijn dat de mens daar zijn eerste voetafdruk plaatst. Dat gaan we nog meemaken, en ik kijk er echt al naar uit.
Oud 8 maart 2009, 08:30   #178
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De mens in zulke mate genetisch manipuleren zodat ze wel op Mars kunnen overleven.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 12:50   #179
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

I.v.m met zich nestelen op Mars zal nog enige tijd duren. Ik denk voor we kunnen spreken over leefbare communes met regelmatige vluchten ernaartoe denk ik dat we dit rond 2100 zullen mogen verwachtten. De meeste projecten die op stapel staan om planeet bemand te gaan verkennen en een kortverblijf van 6 maanden is 2030. Dit is zowel het tijdschema van NASA als van ESA. Ook China en Rusland hebben plannen in die richting.

Maar eerst komt de Maan aan bod in 2020 voor Nasa en 2025 voor ESA.

Wat betreft kolonisatie van Mars:
Ik twijfel geen moment dat dit in de toekomst zal gebeuren. Momenteel is een plasma-raket in aanbouw die mensen naar Mars moet brengen in 3 maanden tijd (en eventueel nog korter) dan de gebruikelijke 6 maanden nu met de klassieke stuwraketten!

Enkele afbeeldingen van de raket in aanbouw:

WEBSITE: http://www.adastrarocket.com/Articles.html
Adastrarocket compagny werkt samen met NASA.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 12:57   #180
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens

Biosphere 2 was een experiment op dat vlak:

http://www.desertusa.com/mag99/apr/stories/bios2.html

Conclusie was dat zulke volledig autonome 'biospheren' perfect mogelijk zijn op andere planeten

Het Eden Project is ongeveer hetzelfde. Enkel was dit eerder bedoeld voor tuinen:

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 8 maart 2009 om 13:08.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be