Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2009, 18:21   #161
system
Banneling

Standaard

[quote=Paracelsus;4013796]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Volgens Jan Bauwens hebben er 6000 Waalse Belgen dienst genomen bij het Waalse Legioen.

2500 van hen keerden nooit terug, van de overlevenden werden bijna 3000 licht of zwaar gewond.

Van de 800 eerste vrijwilligers overleefden slechts drie het einde van de oorlog, een gewoon soldaat, een Belgisch onderofficier (die tijdens de gevechten promoveerde tot kapitein en die driemaal werd gewond en wiens beide armen later geamputeerd werden) en Léon Degrelle zelf.

Onder die 6000 vrijwilligers waren leden van de Belgische adel, industriëlen, ambachtslieden, mijnwerkers en arbeiders, beambten en voormalige diplomaten, voormalige officieren en onderofficieren, een officier die zelfs zijn tijdens de oorlog van 14-18 verdiende Britse "Victoria Cross" trots bleef dragen.

Onder hen idealisten en avonturiers en mensen van wie men nooit zal weten waarom zij de Duitse wapenrok aantrokken...

Tja, wie heeft gelijk in deze?

In ieder geval, het zijn er geen 15.000 zoals door Luc Broes werd beweerd.
Nog niet eens de helft indien we Bauwens moeten geloven.

En dan is de vraag weer: moeten we Bauwens wel geloven? Wel, ik sluit niets uit, maar echt weten doe ik het voorlopig toch nog niet.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 18:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 18:30   #162
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;4013810]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht

Tja, wie heeft gelijk in deze?

En dan is de vraag weer: moeten we Bauwens wel geloven? Wel, ik sluit niets uit, maar echt weten doe ik het voorlopig toch nog niet.
15000 dat geloof ik ook niet. Maar waarom zou Bauwens minder geloofwaardig zijn? Z'n werk is zeker een aanrader, en gezien dit geschreven is in de jaren '60, kunnen we aannemen dat hij veel gemakkelijker toegang had tot primaire bronnen.

Als je ziet dat het Waals Legioen, ondanks hun opeenvolgende grote verliezen (allemaal genoemd en becijferd door Bauwens) , bleven doorvechten tot na de capitulatie van Duitsland, is het cijfer van 6000 man helemaal niet onrealistisch.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 18:45   #163
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 18:57.
Oud 8 maart 2009, 18:56   #164
system
Banneling

Standaard

Citaat:

15000 dat geloof ik ook niet. Maar waarom zou Bauwens minder geloofwaardig zijn? Z'n werk is zeker een aanrader, en gezien dit geschreven is in de jaren '60, kunnen we aannemen dat hij veel gemakkelijker toegang had tot primaire bronnen.

Als je ziet dat het Waals Legioen, ondanks hun opeenvolgende grote verliezen (allemaal genoemd en becijferd door Bauwens) , bleven doorvechten tot na de capitulatie van Duitsland, is het cijfer van 6000 man helemaal niet onrealistisch.
Neen, misschien niet. Maar laat ons een eenvoudige rekenkundige oefening uitproberen.

Dus we weten zeker dat ze vertrokken met een 800-tal in 1941.
We weten ook dat in 1942 ze nog maar met +/-200 waren door zware verliezen.
We weten ook dat ze in 1943 weer met zo'n 2000 waren.

Dus hoeveel zijn er gaan vechten van 1941 tot en met 1943? Wel, 800+2000 (van de 2000 moeten we er de 200 aftrekken die er al waren, dus die overleefd hadden) = 2600 manschappen.

Dat wil dus zeggen dat er vanaf januari 1944 tot de Duitse capitulatie op 4 mei 1945 (6.000-2.600): 3400 manschappen aangeworven zouden moeten zijn voor het Waals legioen. Dit is erg onwaarschijnlijk vermits België reeds bevrijd werd in september 1944 en de recrutering stilviel.

Dit laatste impliceert dan weer dat vanaf januari 1944 tot de bevrijding van België in september 1944 (in 9 maanden dus) , 3400 mensen gerecruteerd zouden zijn voor het Waals legioen. Dat lijkt me toch wat veel.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 19:09.
Oud 8 maart 2009, 19:07   #165
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door system
Hoe komt u nu aan die 12.000?

Luc Broes antwoordt:
Ik meende dat getal gehoord te hebben tijdens die uitzending, maar ik kan me vergissen
[quote=system;4013810]
Citaat:

System zegt:

.
System dat getal 15.000 komt van jou!

Ik 'beweer' dus niet dat er 15.000 waren.

Ik meen gehoord te hebben dat er 12.000 waren, maar ik kan me vergissen

We moeten een beetje voorzichtig zijn met die oplopende getallen, straks worden de Russen nog verslagen!

Laatst gewijzigd door luc broes : 8 maart 2009 om 19:11.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 19:10   #166
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door system
Hoe komt u nu aan die 12.000?

Luc Broes antwoord:
Ik meende dat getal gehoord te hebben tijdens die uitzending, maar ik kan me vergissen
Citaat:
System dat getal 15.000 komt van jou!

Ik 'beweer' dus niet dat er 15.000 waren.

Ik meen gehoord te hebben dat er 12.000 waren, maar ik kan me vergissen
Ja ja, maar zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Maar toch veel te veel.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 19:20.
Oud 8 maart 2009, 19:12   #167
Paracelsus
Minister

Standaard

We weten van 2500 doden of vermisten aan het eind van de oorlog.

Na het verlof van het Waalse Legioen in de lente van '43 hadden zich 2000 nieuwe vrijwilligers gemeld. In '44 nog eens een kleine duizendtal.

Daarnaast werden ook Belgen die verplicht in Duitsland tewerkgesteld waren geronseld tijdens de laatste jaren van de oorlog.
Oud 8 maart 2009, 19:12   #168
luc broes

Standaard

Als je bedoelingen meaar goed zijn!
Oud 8 maart 2009, 19:26   #169
system
Banneling

Standaard

Citaat:
We weten van 2500 doden of vermisten aan het eind van de oorlog.

Na het verlof van het Waalse Legioen in de lente van '43 hadden zich 2000 nieuwe vrijwilligers gemeld. In '44 nog eens een kleine duizendtal.

Daarnaast werden ook Belgen die verplicht in Duitsland tewerkgesteld waren geronseld tijdens de laatste jaren van de oorlog.
In ieder geval klopt uw cijfer niet met datgene wat sommige auteurs beweren. We weten vrij exact hoe groot de Sturmbrigade was en welke zijn bewapening was in december 1943.

Richard Lanswehr, Jean Louis Robba , Ray Merriam, zeggen in hun boek ‘The Wallonien’ het volgende:

"By 26 November, ‘Wallonien’ was in position on a twenty kilometer front along the Olschanka River. Second Compagny was kept in reserve at Smela until 6 december 1943.

At this time the Sturmbrigade strength stoot as follows: thirty-eight officers, 219 NCO’s, 1715 men. Total:1972 personnel.

There where 250 motorized vehicles, forty-six artillery pieces and eighteen heavy mortars assigned to the unit".

Dus wat u beweert, kan dus niet kloppen, tenminste indien deze auteurs gelijk hebben. Zij stellen dat de Sturmbrigade 'Wallonien' in december 1943 nog niet eens uit 2000 manschappen bestond.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 19:33.
Oud 8 maart 2009, 19:39   #170
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Er waren toch ook Walen die bij de Duitse Waffen-SS vochten, zijn die erbij gerekend?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 19:44   #171
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Er waren toch ook Walen die bij de Duitse Waffen-SS vochten, zijn die erbij gerekend?
Alle Walen vochten bij de Waffen SS via Degrelle. Tenzij u andere informatie heeft. En dan zou het me verheugen die te kennen.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 19:46.
Oud 8 maart 2009, 19:47   #172
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Als je bedoelingen meaar goed zijn!
Mijn bedoelingen zijn altijd goed. Alleen, sommigen schrijven me slechte bedoelingen toe. Ze hebben ongelijk.
Oud 8 maart 2009, 19:52   #173
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle Walen vochten bij de Waffen SS via Degrelle. Tenzij u andere informatie heeft. En dan zou het me verheugen die te kennen.
Ja, iedere SS'er was SSer.

Maar ik bedoel de Duitse Waffen-SS, er zijn Walen en Vlamingen die in de Duitse Waffen-SS vochten, ik heb er een aantal gekend.

Vermits die mensen automatisch de Duitse nationaliteit verkregen bestaan daar geen aparte cijfers over volgens mij. Niettemin moeten dat er ook een duizendtal geweest zijn.

En dan uit "Vlaanderen in uniform" meen ik me te herinneren dat er in 44 zoveel mensen bij de SS zijn gegaan als de jaren daarvoor tesamen. Dat was ook zo in de ons omringende buurlanden.

Verschaeve
Oud 8 maart 2009, 19:57   #174
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, iedere SS'er was SSer.

Maar ik bedoel de Duitse Waffen-SS, er zijn Walen en Vlamingen die in de Duitse Waffen-SS vochten, ik heb er een aantal gekend.

Vermits die mensen automatisch de Duitse nationaliteit verkregen bestaan daar geen aparte cijfers over volgens mij. Niettemin moeten dat er ook een duizendtal geweest zijn.

En dan uit "Vlaanderen in uniform" meen ik me te herinneren dat er in 44 zoveel mensen bij de SS zijn gegaan als de jaren daarvoor tesamen. Dat was ook zo in de ons omringende buurlanden.
Goed, maar we hebben het nu wel over de Sturmbrigade Wallonie en haar getalsterkte. Hoeveel Walen vochten er nu eigenlijk aan het Oostfront. Er werd een getal van 12.000 gesuggereerd. Na onderzoek blijkt dat veel lager te liggen. Vermoedelijk niet hoger dan 3000. En laat het ons nu zeer ruim nemen: 4000 vrijwilligers (wat ik niet echt geloof, maar toch niet helemaal uit te sluiten), dan is dat nog altijd betrekkelijk vrij weinig. Nu echt verwonderlijk is dat niet. Rex was niet echt populair in Wallonië als men dat allemaal zo leest.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:03.
Oud 8 maart 2009, 20:04   #175
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, maar we hebben het nu wel over de Sturmbrigade Wallonie en haar getalsterkte. Hoeveel Walen vochten er nu eigenlijk aan het Oostfront. Er werd een getal van 12.000 gesuggereerd. Na onderzoek blijkt dat veel lager te liggen. Vermoedelijk niet hoger dan 3000. En laat het ons nu zeer ruim nemen: 4000 vrijwilligers (wat ik niet echt geloof), dan is dat nog altijd betrekkelijk vrij weinig. Nu echt verwonderlijk is dat niet. Rex was niet echt populair in Wallonië als men dat allemaal zo leest.
U lijkt te zeggen dat de getalsterkte van REX op de een of andere manier de getalsterkte van de Waalse SS beslist.

Het is toch niet zo dat alleen REX mensen bij de SS gingen?

Verschaeve
Oud 8 maart 2009, 20:09   #176
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U lijkt te zeggen dat de getalsterkte van REX op de een of andere manier de getalsterkte van de Waalse SS beslist.

Het is toch niet zo dat alleen REX mensen bij de SS gingen?
Neen dat bedoel ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat het aantal Walen dat in de brigade Wallonien vochten meer dan waarschijnlijk niet hoger lag dan 3000 manschappen. Maar om wat speling te laten, wil ik gerust een ruimere marge aanhouden tot 4000 man.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:10.
Oud 8 maart 2009, 20:11   #177
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen dat bedoel ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat het aantal Walen dat in de brigade Wallonien vochten meer dan waarschijnlijk niet hoger was dan 3000 manschappen. Maar om wat speling te laten, wil ik gerust een ruimere marge aanhouden van 4000 man.
Ja, dat is mogelijk. Het hangt er gewoon vanaf hoeveel keer de brigade is leeggebloed en bijgevuld.

Verschaeve
Oud 8 maart 2009, 20:13   #178
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat is mogelijk. Het hangt er gewoon vanaf hoeveel keer de brigade is leeggebloed en bijgevuld.
Ja, maar daar heb ik toch al rekening mee gehouden tot 1944. Zie boven.
Oud 8 maart 2009, 20:17   #179
Paracelsus
Minister

Standaard

Dat boekje van Jan Bauwens maakte deel uit van een 26-delige reeks over WO II en is geschreven in samenwerking met Piet Terlouw en H.C. Eberling. Gezien dit al bijna 50 jaar geleden is vrees ik dat er weinig hoop is dat we het aan de auteur zelf kunnen vragen.
Oud 8 maart 2009, 20:20   #180
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat boekje van Jan Bauwens maakte deel uit van een 26-delige reeks over WO II en is geschreven in samenwerking met Piet Terlouw en H.C. Eberling. Gezien dit al bijna 50 jaar geleden is vrees ik dat er weinig hoop is dat we het aan de auteur zelf kunnen vragen.
Staat er geen bronnen-overzicht in die boekjes?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be