Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2009, 16:27   #161
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Man toch, u weet niet eens waar u het over heeft. België is geen merk, maar een staat. Wanneer het grootste deel van die staat tot de ontbinding ervan beslist, dan worden er elementaire rechtsregels gevolgd.
Het idee dat men met de verkoop van Belgische goederen in Vlaanderen de Belgische staatsschuld zou kunnen likwideren is echt grappig. En wat denkt u te doen aan het feit dat de erfopvolger van de Belgische staat zal moeten instanen voor de pensioenen? De Franstaligen gaan dus alle Vlaamse pensioenen betalen? (ook dat is overheidsschuld). Wees toch een klein beetje ernstig.

U bent geweldig

in het spelen op de man

Op enige wettekst, internationaal verdrag, of iets dergelijks wacht ik nog steeds.

Uw wensen voor werkelijkheid nemen, en woest uithalen naar iemand die uw ballonnetje doorprikt, dat wel, maar gefundeerd weerwerk, armoe ten top
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 16:29   #162
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
U bent geweldig

in het spelen op de man

Op enige wettekst, internationaal verdrag, of iets dergelijks wacht ik nog steeds.

Uw wensen voor werkelijkheid nemen, en woest uithalen naar iemand die uw ballonnetje doorprikt, dat wel, maar gefundeerd weerwerk, armoe ten top

Ik heb hier al uw ballonetjes doorgeprikt, maar daarop lijkt u niet te kunnen repliceren.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 16:30   #163
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
U bent geweldig

in het spelen op de man

Kunt u mij overigens ook eens laten weten waar ik de Nederlandse eigendommen kan terugvinden die na de éénzijdige afscheuring van 1830 uiteraard eigendom gebleven zijn van de Nederlandse staat en in België gelegen zijn?
Oud 11 mei 2009, 16:36   #164
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het internationaal recht voorziet perfect in het erkennen van opvolgersstaten na het uiteenvallen van een land, ongeacht of dat gebeurt door wederzijdse instemming, éénzijdige afscheuring, burgeroorlog, dekolonisatie of wat dan ook.
Kom daar dan toch mee boven man, ipv hier je credo nogmaals op te zeggen.

Verwijs naar een internationaal geratificeerd verdrag, naar een VN resolutie, om het even, iets internationaals waar duidelijk staat dat vlaanderen het RECHT kan opeisen om zich EENZIJDIG onafhankelijk te verklaren.
Oud 11 mei 2009, 16:39   #165
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kunt u mij overigens ook eens laten weten waar ik de Nederlandse eigendommen kan terugvinden die na de éénzijdige afscheuring van 1830 uiteraard eigendom gebleven zijn van de Nederlandse staat en in België gelegen zijn?
Dat werd volgens mij geregeld met een internationaal verdrag, ondertekend door de nederlandse koning, uiteindelijk na een operetterevolutie en onder buitenlandse druk, met wederzijdse toestemming.

Als u kan aantonen, dat wallonie en brussel akkoord zullen gaan met een splitsing, zitten we uiteraard in die situatie. Tot nader orden, denk ik niet dat we zover zijn.
Oud 11 mei 2009, 16:39   #166
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Kom daar dan toch mee boven man, ipv hier je credo nogmaals op te zeggen.

Verwijs naar een internationaal geratificeerd verdrag, naar een VN resolutie, om het even, iets internationaals waar duidelijk staat dat vlaanderen het RECHT kan opeisen om zich EENZIJDIG onafhankelijk te verklaren.
Dit behoort tot het internationaal recht zoals dat door alle staten aanvaard wordt. Er is daar geen VN-resolutie voor nodig. Hoe komt het anders dat België kon ontstaan? Kijk toch ééns rond in de wereld man. Ooit gehoord van Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Estland, Letland, Litouwen, enz.
Oud 11 mei 2009, 16:40   #167
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb hier al uw ballonetjes doorgeprikt, maar daarop lijkt u niet te kunnen repliceren.
In uw fantasie wel, maar op bewijzen moet ik nog steeds wachten
Oud 11 mei 2009, 16:42   #168
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dat werd volgens mij geregeld met een internationaal verdrag, ondertekend door de nederlandse koning, uiteindelijk na een operetterevolutie en onder buitenlandse druk, met wederzijdse toestemming.

Als u kan aantonen, dat wallonie en brussel akkoord zullen gaan met een splitsing, zitten we uiteraard in die situatie. Tot nader orden, denk ik niet dat we zover zijn.
België was al bijna 10 jaar een erkende en werkende internationale staat voor Nederland de scheiding en de feiten aanvaardde.
Het is nonsens dat een staat maar kan ontbonden worden indien alle deelstaten daarmee instemmen.
Evenzeer is het nonsens dat een staat kan blijven bestaan wanneer zijn grootste bestanddeel ermee ophoudt.
Oud 11 mei 2009, 16:43   #169
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
In uw fantasie wel, maar op bewijzen moet ik nog steeds wachten
Het zijn veeleer uw ballonetjes over een zichzelf bedruipende Brusselse stadstaat, over allerlei heffingen, enz. die fantasie zijn.
Oud 11 mei 2009, 16:45   #170
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit behoort tot het internationaal recht zoals dat door alle staten aanvaard wordt. Er is daar geen VN-resolutie voor nodig. Hoe komt het anders dat België kon ontstaan? Kijk toch ééns rond in de wereld man. Ooit gehoord van Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Estland, Letland, Litouwen, enz.
Jawel, van gehoord

Allemaal ex-oostbloklanden waar het westen wat graag een uitzondering voor maakte om die los te weken uit het communistisch blok.

Hoe schat je de kansen voor vlaanderen ? Denk je dat we evenveel internationale goodwill mogen verwachten? Uitzonderingen op de regel?
Bent u blind en doof voor de mening van het buitenland? Hoe komt het dat onze buitenland imago, en dat van vlaanderen nog het meest rotslecht is?

Droomt u rustig verder van uw éénzijdig scenario, maar besef dat jij de dromer bent, en zonder enig bewijs zeker geen realist.
Oud 11 mei 2009, 16:47   #171
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Jawel, van gehoord

Allemaal ex-oostbloklanden waar het westen wat graag een uitzondering voor maakte om die los te weken uit het communistisch blok.

Hoe schat je de kansen voor vlaanderen ? Denk je dat we evenveel internationale goodwill mogen verwachten? Uitzonderingen op de regel?
Bent u blind en doof voor de mening van het buitenland? Hoe komt het dat onze buitenland imago, en dat van vlaanderen nog het meest rotslecht is?

Droomt u rustig verder van uw éénzijdig scenario, maar besef dat jij de dromer bent, en zonder enig bewijs zeker geen realist.

Ik droom van zeer weinig. Overigens hou ik hier helemaal geen pleidooi voor Vlaamse onafhankelijkheid. Over de wenselijkheid daarvan kan rustig gedbateerd worden. Maar dan zonder de waan-doembeelden waar u mee afkomt.
En wat dat slechte imago in het buitenland betreft: dat is in de eerste plaats het gevolg van het feit dat we op dat vlak nog gehandicapt zijn door België.
Oud 11 mei 2009, 16:48   #172
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het zijn veeleer uw ballonetjes over een zichzelf bedruipende Brusselse stadstaat, over allerlei heffingen, enz. die fantasie zijn.
Wil je daar nu terug over beginnen, nu je geen bewijzen vindt voor je onafhankelijkheidsscenario.

Begin dan met de financieringswet eens te ontleden, die brussel nu een deel van zijn eigen inkomen = het inkomen dat door brussel gegenereerd wordt, afneemt. Hierdoor moet brussel bedelen bij vlaanderen en wallonie.
Een zelfstandig brussel dat zijn eigen inkomsten mag houden staat er al heel wat beter voor. Aangevuld met wat cretieve heffingen komt brussel wel rond.
Oud 11 mei 2009, 16:48   #173
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonië heeft geen euro veil voor Brussel. Dat is zeer duidelijk. Wanneer men aan Wallonië vraagt om solidariteit is het antwoord een oorverdovend "non".
Dat is dan jammer voor Brussel, het zal haar onafhankelijkheidsaspiraties moeten opbergen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2009, 16:57   #174
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Wil je daar nu terug over beginnen, nu je geen bewijzen vindt voor je onafhankelijkheidsscenario.

Begin dan met de financieringswet eens te ontleden, die brussel nu een deel van zijn eigen inkomen = het inkomen dat door brussel gegenereerd wordt, afneemt. Hierdoor moet brussel bedelen bij vlaanderen en wallonie.
Een zelfstandig brussel dat zijn eigen inkomsten mag houden staat er al heel wat beter voor. Aangevuld met wat cretieve heffingen komt brussel wel rond.
Ik kom daarop terug omdat u niet antwoordde op mijn opmerkingen terzake.
Wat de financieringswet betreft, ik ken die zeer goed net zoals ik de details ken van de financiering van Brussel.
Ik heb u uitgelegd dat een zeer groot percentage van de Brusselse economie rechtstreeks gefinancierd wordt door Vlaanderen, de Franse Gemeenschap en de Federale overheid. Daarnaast stroomt er jaarlijks voor honderden miljoenen euro extra federaal geld naar Brussel. Een zelfstandig Brussel zal vele tienduizenden, zoniet enkele honderdduizenden jobs verliezen + de daarmee verbonden economische activiteit. En zal plotseling alle kosten voor onderwijs, cultuur en gezondheidszorg moeten overnemen. Dat is gewoon niet haalbaar.
Oud 11 mei 2009, 16:57   #175
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik droom van zeer weinig. Overigens hou ik hier helemaal geen pleidooi voor Vlaamse onafhankelijkheid. Over de wenselijkheid daarvan kan rustig gedbateerd worden. Maar dan zonder de waan-doembeelden waar u mee afkomt.
En wat dat slechte imago in het buitenland betreft: dat is in de eerste plaats het gevolg van het feit dat we op dat vlak nog gehandicapt zijn door België.

Waan en doemscenario's, zou best kunnen, niemand weet alles, maar bewijs dat dan. Ik wacht nog steeds op een tekst waaruit blijkt dat vlaanderen zich éénzijdig onafhankelijk kan verklaren, met zekerheid van internationale aanvaarding. En dan moet je me eens vertellen waarom wallonie vervolgens toegeefelijk zou zijn, om tot een nette boedelscheiding te komen, zoals u droomt.
Da van da imago, klopt van geen kanten.
Als ik in het buitenland kom, dan weten de beter geinformeerden dat vlaanderen bestaat, en wel met volgende stelling : "die rijke regio, die afwil van zijn minder begoede landgenoten" of die "racisten" die alle buitenlanders willen buitengooien. Dat is zowat het enige, verder geraken ze niet.
Belgie heeft het imago van gezellig en open te zijn. aan belgie en brussel worden onze culinaire specialiteiten gelinkt. Brussel is gekend als mooie stad, maar wordt negatief genoemd als het over beslissingen van de EU gaat.
Oud 11 mei 2009, 17:00   #176
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Waan en doemscenario's, zou best kunnen, niemand weet alles, maar bewijs dat dan. Ik wacht nog steeds op een tekst waaruit blijkt dat vlaanderen zich éénzijdig onafhankelijk kan verklaren, met zekerheid van internationale aanvaarding. En dan moet je me eens vertellen waarom wallonie vervolgens toegeefelijk zou zijn, om tot een nette boedelscheiding te komen, zoals u droomt.
Da van da imago, klopt van geen kanten.
Als ik in het buitenland kom, dan weten de beter geinformeerden dat vlaanderen bestaat, en wel met volgende stelling : "die rijke regio, die afwil van zijn minder begoede landgenoten" of die "racisten" die alle buitenlanders willen buitengooien. Dat is zowat het enige, verder geraken ze niet.
Belgie heeft het imago van gezellig en open te zijn. aan belgie en brussel worden onze culinaire specialiteiten gelinkt. Brussel is gekend als mooie stad, maar wordt negatief genoemd als het over beslissingen van de EU gaat.

Het spijt mij dat elementaire logica uw petje te boven gaat. Een kleine vergelijking, om het toch nog eens te proberen: Volgens uw logica zou bv. Engeland niet onafhankelijk kunnen worden van het Verenigd Koninkrijk, want Schotland, Wales en Noord-Ierland (ongeveer een kwart van de bevolking) zouden het recht hebben de Verenigd Koninkrijk te vormen?
Oud 11 mei 2009, 17:01   #177
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat is dan jammer voor Brussel, het zal haar onafhankelijkheidsaspiraties moeten opbergen.

Ik zie Michel Daerden al zingen op You Tube: "Don't cry for me Brussels. The truth is .. I never loved you."
Oud 11 mei 2009, 17:04   #178
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik kom daarop terug omdat u niet antwoordde op mijn opmerkingen terzake.
Wat de financieringswet betreft, ik ken die zeer goed net zoals ik de details ken van de financiering van Brussel.
Ik heb u uitgelegd dat een zeer groot percentage van de Brusselse economie rechtstreeks gefinancierd wordt door Vlaanderen, de Franse Gemeenschap en de Federale overheid. Daarnaast stroomt er jaarlijks voor honderden miljoenen euro extra federaal geld naar Brussel. Een zelfstandig Brussel zal vele tienduizenden, zoniet enkele honderdduizenden jobs verliezen + de daarmee verbonden economische activiteit. En zal plotseling alle kosten voor onderwijs, cultuur en gezondheidszorg moeten overnemen. Dat is gewoon niet haalbaar.
De jobs die jij denkt te zien verdwijnen, want buiten de vlaamse ambtenaren, wil ik dit nog wel zien gebeuren, dragen bitterweinig bij in de brusselse kas, en kosten volgens mij meer dan ze opbrengen. Op het "verteer" na van die pendelaars zal brussel weinig missen, en belastingen betalen die overheidsdiensten ook al niet. Men kan wat afbouwen op de capaciteit van het openbaar vervoer. Kortom alle beetjes helpen.
Oud 11 mei 2009, 17:07   #179
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De jobs die jij denkt te zien verdwijnen, want buiten de vlaamse ambtenaren, wil ik dit nog wel zien gebeuren, dragen bitterweinig bij in de brusselse kas, en kosten volgens mij meer dan ze opbrengen. Op het "verteer" na van die pendelaars zal brussel weinig missen, en belastingen betalen die overheidsdiensten ook al niet. Men kan wat afbouwen op de capaciteit van het openbaar vervoer. Kortom alle beetjes helpen.
Het gaat vooral ook om al de federale ambtenaren, om de door Vlaanderen betaalde leerkrachten en professoren, enz. Ik schat dat bij een volledige Brusselse onafhankelijkheid gemakkelijk een kwart van alle Brusselse arbeidsplaatsen zouden verdwijnen en of zeer korte termijn.
Alleen al het effect daarvan op de registratierechten door het inzakken van de kantorenmarkt zou desastreus zijn.
Oud 11 mei 2009, 17:07   #180
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het spijt mij dat elementaire logica uw petje te boven gaat. Een kleine vergelijking, om het toch nog eens te proberen: Volgens uw logica zou bv. Engeland niet onafhankelijk kunnen worden van het Verenigd Koninkrijk, want Schotland, Wales en Noord-Ierland (ongeveer een kwart van de bevolking) zouden het recht hebben de Verenigd Koninkrijk te vormen?
Ik weet niet of de grondwet een splitsingsprocedure voorziet, die rechten geeft aan een van de samenstellende delen.

Zo niet vrees ik dat ze in hetzelfde schuitje zitten als wij: Of in onderlinge overeenstemming, of in de grootste onzekerheid over het vervolg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be