Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2009, 17:10   #161
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinosaurus Bekijk bericht
In (van oorsprong Nederlandse) ketens als Kruidvat, Zeeman, Hema, Wibra (buurt Naamsepoort) werkt geen kat die ook maar een woord nederlands spreekt of begrijpt. In Blokker vind je mits wat geluk soms wel één verkoopster.
Dat komt vanwege de locatie. Dat gedeelte van Elsene is één van de 'bastions' van Francofinie in Brussel (in de zin van: daar wonen/werken/studeren te weinig aantal Vlamingen in vergelijking met de rest van de bevolking (ja, ik weet dat dat geen perfecte excuus is maar ja... business is business hé? Trouwens, in het management van Hollandse winkelketens in Belgie zijn er meestal wel Vlamingen aanwezig... het zou dus eigenlijk niet mogen gebeuren

Als je naar hartje Brussel afdaalt zul je wel zien dat er een ander beleid gevoerd wordt. Daar zorgen diezelfde Hollandse ketens er wel voor dat er minstens één Nederlandstalige personeel altijd aanwezig is (meestal toch - ik heb in iedere geval nooit anders ervaren).

Laatst gewijzigd door Bertie : 7 december 2009 om 17:25.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 17:15   #162
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Het is ook een beetje verdacht dat men de afkorting Flem gebruikt voor Flemish.
Flem klinkt hetzelfde als het engelse woord Phlegm.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 7 december 2009 om 17:15.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 18:50   #163
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

In de Makro in alleur wordt je ook in het Nederlands geholpen (door enkele verkopers). Ze spreken het niet perfect, maar ze doen zich de moeite
Oud 7 december 2009, 19:15   #164
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U kunt er trots op zijn.
Hangt er vanaf. Wanneer ik zie dat die persoon met een Frans kenteken rijd, zal ik iets dergelijks niet doen. Wanneer het echter een waal of Brusselaar is, zou ik dit ook durven te flikken.

Anders is het bv., tijdens Oostende voor anker dan staat er altijd een handelaar vanuit Frankrijk zijn touwwerk aan te bieden maar hij verstaat natuurlijk geen ballen Nederlands. Vind ik niet kunnen. Als ge hier wil handel drijven moet ge maar zien dat ge u kunt uitdrukken in de gangbare taal. Op het vakantiesalon te Antwerpen staat er steeds een delegatie van Camping Roma Flash, van aan de Lago di Bracciano te Italië. Natuurlijk spreekt die eigenares geen Nederlands maar ze zorgt er wel voor dat er steeds een persoon op de stand is die perfect Nederlandstalig is, en zo hoort het ook. Van ons wordt maar verwacht dat we iedereen in zijn eigen taal te woord staan.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 19:17   #165
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
In de Makro in alleur wordt je ook in het Nederlands geholpen (door enkele verkopers). Ze spreken het niet perfect, maar ze doen zich de moeite
In Machelen ook
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 19:24   #166
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Dat komt vanwege de locatie. Dat gedeelte van Elsene is één van de 'bastions' van Francofinie in Brussel (in de zin van: daar wonen/werken/studeren te weinig aantal Vlamingen in vergelijking met de rest van de bevolking (ja, ik weet dat dat geen perfecte excuus is maar ja... business is business hé? Trouwens, in het management van Hollandse winkelketens in Belgie zijn er meestal wel Vlamingen aanwezig... het zou dus eigenlijk niet mogen gebeuren

Als je naar hartje Brussel afdaalt zul je wel zien dat er een ander beleid gevoerd wordt. Daar zorgen diezelfde Hollandse ketens er wel voor dat er minstens één Nederlandstalige personeel altijd aanwezig is (meestal toch - ik heb in iedere geval nooit anders ervaren).
Inderdaad: business is business. En voor mij betekent dat ivm klantvriendelijk dat je er als manager van eender welke zaak in het 'tweetalige Brussel' zou moeten voor zorgen dat al je personeel toch een basiskennis heeft van de andere landstaal.

Raar vind ik wel dat men altijd maar van Vlamingen vind dat dat zo moet zijn. Ik heb in Brussel nog nooit gehoord van verkoopsters die enkel Vlaams kunnen. Persoonlijk ken ik zelfs twee (vlaamse) vrouwen die in Brussel in een parfumerie werkten en Frans kunnen spreken was een absolute vereiste!
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 19:24   #167
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
ALLES, maar dan ook ALLES wat wij de Walen en de Franstaligen verwijten is gebeurd met medeweten en dus met medeverantwoordelijkheid en medeplichtigheid van alle Vlaamse ministers in de opeenvolgende regeringen
Die zouden nog hun moeder vermoorden om mee aan de lekpot te mogen zitten, dus wat verwacht ge dan eigenlijk? Dat zijn het soort die over lijken gaan om te bereiken wat ze willen. Smijt ze samen met hun familie te midden van de oceaan het water in, en dan kruipen ze eerst op de schouders van hun vader, hun moeder, hun vrouw en daarna op die van hun kinderen , om zelf boven te blijven. Dat is de mentaliteit van iedere succesvolle politicus.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 december 2009 om 19:25.
Oud 7 december 2009, 19:41   #168
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wij schrijven alle documentatie en nota`s direct in t Engels, voor t werke, gebruik ik alleen maar Engels, heel af en toe bij direct contact met nederlandstallige leveranciers gebruik ik nog Nederlands.
Vergeet niet dat we jaren lang als Vlaming verdrukt geweest zijn door de Franstalige. Er voor gevochten geweest om het recht te krijgen om in ons eigen Vlaanderen Vlaams onderwijs te kunnen krijgen, en nu zouden we het zonder boe of ba moeten over boord gooien om dat het voor bedrijven gemakkelijker is alles meteen in het Engels te doen.

Ik heb het al een paar keer aangehaald. Geloof maar niet dat men dit in Frankrijk zo zal pikken. Zelfs in de radiocommunicatie in het vliegwezen, waar het Engels aangewezen is, maar waar de landstaal ook wordt toegestaan, moet ge boven Frankrijk best niet oproepen in het Engels hoor. Eerst contact leggen in het Frans, en daarna, wanneer ze niet meer van krommenaas kunnen gebaren, dan pas overgaan in het Engels, dat is de bootschap. Vandaar dat het nog duizenden jaren zal duren voor dat er een gemeenschappelijke taal zal zijn in Europa.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 december 2009 om 19:42.
Oud 7 december 2009, 19:49   #169
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Respect moet van twee richtingen komen.
Respect moet ge afdwingen of ge zult het nooit krijgen juist het zelfde zoals macht, dat moet je pakken, geven doen ze dat niet. En dat moet gezegd zijn, dat is iets wat de Franstalige al heel lang begrepen hebben. Vlaams boerenland niet. In Vlaanderen beginnen ze dat nog maar hier en daar gaan te snappen.
Oud 7 december 2009, 19:54   #170
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Foutieve informatie wil ik toch wel corrigeren :

Aantal moedertaalsprekers:
Frans: 68-70 miljoen
Nederlands: 23 miljoen (dochtertaal Afrikaans incl : 30 miljoen)

Kijken we naar het totale aantal sprekers (daar worden dan ook mensen die het Frans of het Nederlands als tweede taal beheersen), dan wordt het verschil nog duidelijker:
Frans: 190 miljoen
Nederlands: 27 miljoen (dochtertaal Afrikaans incl : 44 miljoen)
En suriname, en Indonezië en..., even vergeten?
Oud 7 december 2009, 19:58   #171
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar, Verhofstadt is dan ook geen Vlaming, hé...
In elk geval distantieer ik me van hem als Vlaming.
Om in de politiek te belanden moet ge eerst uw diploma viswijf behaald hebben.
Oud 7 december 2009, 21:47   #172
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: business is business. En voor mij betekent dat ivm klantvriendelijk dat je er als manager van eender welke zaak in het 'tweetalige Brussel' zou moeten voor zorgen dat al je personeel toch een basiskennis heeft van de andere landstaal.

Raar vind ik wel dat men altijd maar van Vlamingen vind dat dat zo moet zijn. Ik heb in Brussel nog nooit gehoord van verkoopsters die enkel Vlaams kunnen.
In Vlaanderen is Frans dan ook voor iedereen verplicht.

In Wallonie ook nu na 180 jaar is de grootste taal van het land nog niet verplicht. Tot zover de goede bedoelingen.

Misschien nog 180 jaar wachten?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 22:17   #173
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In Vlaanderen is Frans dan ook voor iedereen verplicht.

In Wallonie ook nu na 180 jaar is de grootste taal van het land nog niet verplicht. Tot zover de goede bedoelingen.

Misschien nog 180 jaar wachten?
Ik stel vast dat we vorderingen maken. Eindelijk iets waarmee we op gelijke golflengte zitten. We gaan nog kameraden worden.
Oud 7 december 2009, 23:47   #174
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar, Verhofstadt is dan ook geen Vlaming, hé...
In elk geval distantieer ik me van hem als Vlaming.
Verhofstadt is geen Vlaming? Omdat hij niet akkoord met uw Vlaams-Nationalistisch brol gaat? Alle Vlamingen van Vlaanderen die niet voor de splitsing van het land zijn, zijn dus geen Vlamingen volgens u? Totaal onzin!

Laatst gewijzigd door Everytime : 7 december 2009 om 23:47.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 23:54   #175
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Raar vind ik wel dat men altijd maar van Vlamingen vind dat dat zo moet zijn. Ik heb in Brussel nog nooit gehoord van verkoopsters die enkel Vlaams kunnen. Persoonlijk ken ik zelfs twee (vlaamse) vrouwen die in Brussel in een parfumerie werkten en Frans kunnen spreken was een absolute vereiste!
Frans komt meer aan bod dan het Nederlands in Brussel. Zelfs als sommige Vlamingen het niet graag horen, is het de realiteit.
Oud 8 december 2009, 00:02   #176
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frans komt meer aan bod dan het Nederlands in Brussel. Zelfs als sommige Vlamingen het niet graag horen, is het de realiteit.
Allez tiens... Nu je het zegt...
Oud 8 december 2009, 00:07   #177
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Verhofstadt is geen Vlaming? Omdat hij niet akkoord met uw Vlaams-Nationalistisch brol gaat? Alle Vlamingen van Vlaanderen die niet voor de splitsing van het land zijn, zijn dus geen Vlamingen volgens u? Totaal onzin!
1. Ik had het niet over alle vlamingen, maar heel specifiek over vrhfstd

2. MIJN Vlaams-Nationalistisch brol???? Nu geef je me teveel krediet

3. Ik heb nergens over een splitsing gesproken. Waar haal jij dat?

4. Je kan moeilijk ontkennen dat Vrhfstdt de meest anti-vlaamse premier ooit was en bovendien een slippendrager van DiRupo en Co...
Oud 8 december 2009, 00:08   #178
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tu parle serieux la?
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 00:11   #179
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Frans komt hier ook amper aan bod, maar een basiskennis zou geen probleem moeten zijn.

"Iek sp-oe-reek niet koed de Nederlaâns!"

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 december 2009 om 00:15.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 00:11   #180
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Ik had het niet over alle vlamingen, maar heel specifiek over vrhfstd

2. MIJN Vlaams-Nationalistisch brol???? Nu geef je me teveel krediet

3. Ik heb nergens over een splitsing gesproken. Waar haal jij dat?

4. Je kan moeilijk ontkennen dat Vrhfstdt de meest anti-vlaamse premier ooit was en bovendien een slippendrager van DiRupo en Co...
4. "Anti-Vlaams" betekent niets voor mij, Verhofstadt is een Vlaming in de zin dat hij geen Franstalig is. Wat men over zijn beleid mag denken, is van geen belang. Hij blijft een Vlaming.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be