Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2009, 15:57   #161
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik Steun 1 punt van de Baarle Werkgroep niet volledig en 1 punt totaal niet.
Goed dat je hierover begint.

Citaat:
punt 7: Een confederale staatsstructuur is de beste vorm om de verscheidenheid van de Lage Landen te respecteren en te ontwikkelen.

Op korte termijn ben ik het daar mee eens, maar uiteindelijk moeten we doorgroeien naar een unitaire staat, omdat unitaire staten verreweg het sterkst zijn.
Binnen de Baarle Werkgroep zijn er meerdere die dit als een oplossing voor de korte termijn zien. Sommige willen verder naar een wereld zonder grenzen, anderen willen verder naar een federatie etc. Het geeft niet. Het gemeenschappelijk doel is waar we het allemaal over eens zijn, en volgens ons de oplossing die op korte termijn het best realiseerbaar is: De confederatie.

Citaat:
punt 10: De niet-Nederlandstalige gewesten van de Lage Landen, zoals Wallonië, Luxemburg en de Duitstalige Gemeenschap van België, horen thuis in een Confederatie der Lage Landen indien zij dat wensen.

Hier ben ik volledig mee oneens. Belgie functioneert juist niet, omdat Belgie geen natiestaat is, maar een staat waar 3 volkeren leven. Een Beneluxstaat zal tevens een niet-natiestaat zijn, waardoor er voortdurend conflicten kunnen zijn. Bovendien is Wallonie al veel meer op Frankrijk gericht, Luxemburg een schatrijke souvereine staat en de Oost-kantons tevens meer gericht op Luxemburg en dus zullen die gebieden nooit deel willen gaan uitmaken van een staat waar 83% van de inwoners Nederlandstalig zal zijn.
Dit is het punt waar regelmatig vragen over gesteld worden of waar discussies over ontstaan. Ik beschouw het eigenlijk als de kracht van de BW. Kort gezegd: Wij streven naar een innige samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen en zien dit als de motor. Tegelijkertijd laten we de deur open voor Wallonië en Luxemburg. We laten ons echter niet door ze leiden. Willen ze meedoen? Graag. Willen ze niet meedoen? Jammer, maar we gaan gewoon door.

We zijn niet anti-Waals. We zijn bezig met een positief project en denken dat van onze oplossing iedereen kan profiteren.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 16:02   #162
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik Steun 1 punt van de Baarle Werkgroep niet volledig en 1 punt totaal niet.

punt 7: Een confederale staatsstructuur is de beste vorm om de verscheidenheid van de Lage Landen te respecteren en te ontwikkelen.

Op korte termijn ben ik het daar mee eens, maar uiteindelijk moeten we doorgroeien naar een unitaire staat, omdat unitaire staten verreweg het sterkst zijn.

punt 10: De niet-Nederlandstalige gewesten van de Lage Landen, zoals Wallonië, Luxemburg en de Duitstalige Gemeenschap van België, horen thuis in een Confederatie der Lage Landen indien zij dat wensen.

Hier ben ik volledig mee oneens. Belgie functioneert juist niet, omdat Belgie geen natiestaat is, maar een staat waar 3 volkeren leven. Een Beneluxstaat zal tevens een niet-natiestaat zijn, waardoor er voortdurend conflicten kunnen zijn. Bovendien is Wallonie al veel meer op Frankrijk gericht, Luxemburg een schatrijke souvereine staat en de Oost-kantons tevens meer gericht op Luxemburg en dus zullen die gebieden nooit deel willen gaan uitmaken van een staat waar 83% van de inwoners Nederlandstalig zal zijn.
Jouw kritiekpunten deel ik.
Al eerder hebben we hier hevige discussies over gehad.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 16:05   #163
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

De Baarle Werkgroep denkt in termen van een verouderd statenbegrip. Staten in de vorm zoals wij die kennen zullen in toenemende mate irrelevant worden. De toekomst is aan de regio's. Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen wat een staatsverband zou toevoegen aan een Nederlands-Vlaamse samenwerking. Zo ben ik voor een Nederlands-Vlaamse omroep. Maar daar heb je geen fusie voor nodig. Evenmin voor samenwerking op het gebied van economie, onderwijs, taal, cultuur, etc.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 16:42   #164
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De Baarle Werkgroep denkt in termen van een verouderd statenbegrip. Staten in de vorm zoals wij die kennen zullen in toenemende mate irrelevant worden. De toekomst is aan de regio's. Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen wat een staatsverband zou toevoegen aan een Nederlands-Vlaamse samenwerking. Zo ben ik voor een Nederlands-Vlaamse omroep. Maar daar heb je geen fusie voor nodig. Evenmin voor samenwerking op het gebied van economie, onderwijs, taal, cultuur, etc.
Zoiets leidt op termijn vanzelf tot een staat. De grenzen van de naties liggen bij het bereik van de media (van een taalgebied).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 17:21   #165
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De Baarle Werkgroep denkt in termen van een verouderd statenbegrip. Staten in de vorm zoals wij die kennen zullen in toenemende mate irrelevant worden.
Ga dat eens uitleggen in Frankrijk, in Engeland, in Duitsland, in Polen.

We hadden in de lage landen ooit een vernieuwend concept in Europa: De Statenbond. Dat is nog even actueel en relevant als toen.
Oud 19 juni 2009, 17:23   #166
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ga dat eens uitleggen in Frankrijk, in Engeland, in Duitsland, in Polen.

We hadden in de lage landen ooit een vernieuwend concept in Europa: De Statenbond. Dat is nog even actueel en relevant als toen.
maar het moet wel werken en de BeNeLux werkt al jaren niet meer.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 17:46   #167
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar het moet wel werken en de BeNeLux werkt al jaren niet meer.
Inderdaad, om dezelfde reden dat België al jaren niet meer werkt.
Oud 20 juni 2009, 07:12   #168
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, om dezelfde reden dat België al jaren niet meer werkt.
Werkt Nederland, behalve op Prinsjesdag ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 07:58   #169
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Blijft Hans1 dezelfde draad afdraaien?
Is dat reincarnatie of het het eeuwige leven?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 08:24   #170
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 08:33   #171
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja meneer, Nederland werkt.

Iedereen die de politiek een beetje volgt weet dat in Nederland sinds Pim Fortuyn een heleboel taboeproblemen echt aangepakt worden. Misschien niet perfect, maar men doet tenminste iets, net als in onze buurlanden Frankrijk en Duitsland. In België wordt al drie decennia alle beleid naar achteren geschoven.

Dit kan niet lang meer duren.

België zal nooit meer werken, daarom nemen de gewesten het nu eindelijk beetje bij beetje over.
Oud 20 juni 2009, 10:04   #172
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wil nu graag de andere kant eens horen.
Namelijk waarom we ons zeker niet mogen assimileren met de Hollanders.
Wat we daardoor gaan kwijtraken, wat onze frustraties zullen zijn.
Wat we gaan kwijtraken: ministeries waar de franstaligen de tweetaligheidspremies opstrijken maar de Vlamingen van 's morgens tot 's avonds de communicatie mogelijk maken door Frans te spreken, waar de notulen van vergaderingen in slecht, want letterlijk uit het Frans vertaald, Nederlands opgetekend worden, dat uiteindelijk tot in de beleidsdocumenten doorsijpelt en door onze politici in de media, en de media zelf, wordt overgenomen.

Kortom: wat ik zal missen zijn duizenden taalfouten die uit het Frans komen. Ik heb dus every reason om beducht te blijven voor het zuivere Dutch van onze Northern Neighbours.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 20 juni 2009 om 10:07.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 10:06   #173
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Kortom: wat ik zal missen zijn duizenden taalfouten die uit het Frans komen. Ik heb dus every reason om mij op het zuivere Dutch van onze Northern Neighbours te verheugen!
Alleen al daarom geeft elke autorit naar het noorden een gevoel van thuiskomen... Als je de taal van de Nederlandse overheidscommunicatie ziet, begrijp je pas hoe wij geregeerd worden door een elite die de onze niet is.
Oud 20 juni 2009, 10:09   #174
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Alleen al daarom geeft elke autorit naar het noorden een gevoel van thuiskomen... Als je de taal van de Nederlandse overheidscommunicatie ziet, begrijp je pas hoe wij geregeerd worden door een elite die de onze niet is.
Ja, de ironie is dat een Vlaming een tekst van een Belgische overheidsinstantie niet begrijpt, want het is louter slecht vertaald Frans, maar dat we met het grootste gemak een tekst van de Nederlandse overheid kunnen lezen. Echt raar: pas in het buitenland zijn we echt thuis.

Ik lees Belgische wetten nog uitsluitend in het Frans, omdat ik ze dan veel beter begrijp en me minder erger.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 20 juni 2009 om 10:10.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 10:16   #175
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Echt raar: pas in het buitenland zijn we echt thuis.
Of: van onze thuis hebben ze het buitenland gemaakt... ?
Oud 20 juni 2009, 11:28   #176
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onjuist. België functioneert niet meer omdat het een koloniaal project, gebaseerd op racisme was, en omdat de Vlamingen dit niet meer pikken en in de positie zijn om dat te laten merken.

Eenmaal de koloniale structuren opgeruimd, en het racisme afgebouwd, kan België perfect verder leven. In praktijk zullen Vlaanderen en Wallonië daarvoor zelfstandige entiteiten moeten worden, die perfect zullen kunnen samenwerken, ook in een Nederlandse Confederatie.
1) Belgie kon alleen functioneren, omdat de ene natie (de Franstaligen) de andere naties (de Nederlandstaligen en de Duitstaligen) onderdrukte, ofwel Belgie blijft een niet-natiestaat en verschilt daarbij niet van bijvoorbeeld Tsjechoslowakije of Oostenrijk-Hongarije.
2) Ik zie niet de meerwaarde van Wallonie in een Groot-Nederlandse confederatie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 11:33   #177
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2) Ik zie niet de meerwaarde van Wallonie in een Groot-Nederlandse confederatie.
Redenen zat. Om het bij meer utilitaire te houden:
- Frankrijk reikt niet tot aan de poorten van Mechelen
- een chaotische Belgische scheiding met veel wrok en agressie wordt vermeden
- grotere bevolking, dus meer Europese invloed
- ze kunnen mee blijven afbetalen voor Belgische staatsschuld
- Wallonië is een kostbaar reservoir aan open ruimte, lucht en bossen dat Nederland en Vlaanderen niet bezit
- grotere interne markt
Oud 20 juni 2009, 11:41   #178
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goed dat je hierover begint.

Binnen de Baarle Werkgroep zijn er meerdere die dit als een oplossing voor de korte termijn zien. Sommige willen verder naar een wereld zonder grenzen, anderen willen verder naar een federatie etc. Het geeft niet. Het gemeenschappelijk doel is waar we het allemaal over eens zijn, en volgens ons de oplossing die op korte termijn het best realiseerbaar is: De confederatie.
Daar ben ik het dan wel mee eens.

Citaat:
Dit is het punt waar regelmatig vragen over gesteld worden of waar discussies over ontstaan. Ik beschouw het eigenlijk als de kracht van de BW. Kort gezegd: Wij streven naar een innige samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen en zien dit als de motor. Tegelijkertijd laten we de deur open voor Wallonië en Luxemburg. We laten ons echter niet door ze leiden. Willen ze meedoen? Graag. Willen ze niet meedoen? Jammer, maar we gaan gewoon door.

We zijn niet anti-Waals. We zijn bezig met een positief project en denken dat van onze oplossing iedereen kan profiteren.
Ik denk dat er Wallonie en al helemaal in Luxemburg geen animo bestaat om deel te gaan uitmaken van een door Nederlanders en Vlamingen gedomineerde staat. Ik kan dat niet hard maken door middel van enquetes, maar feit is wel dat de Walen voor een aansluiting bij Frankrijk kiezen indien Belgie uiteen zou vallen als je enquetes bekijkt.
Oud 20 juni 2009, 11:54   #179
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Redenen zat. Om het bij meer utilitaire te houden:
- Frankrijk reikt niet tot aan de poorten van Mechelen
- een chaotische Belgische scheiding met veel wrok en agressie wordt vermeden
- grotere bevolking, dus meer Europese invloed
- ze kunnen mee blijven afbetalen voor Belgische staatsschuld
- Wallonië is een kostbaar reservoir aan open ruimte, lucht en bossen dat Nederland en Vlaanderen niet bezit
- grotere interne markt
1) Een staatsgrens is een grens waar meestal niet aan gesjoemeld kan worden. In Vaals wonen bijvoorbeeld bijna meer Duitsers dan Nederlanders, maar Duitsland zal daar nooit aanspraak op gaan maken, omdat de grens vast staat. De taalgrens in Belgie staat onder druk, omdat Belgie een staat is en de Walen ten onrechte menen recht te hebben op Vlaamse grond. Die dreiging zal er blijven, zo lang Belgie een land is. Ik geloof daarom dat de grens tussen de Verenigde Nederlanden en Frankrijk stabiel zal zijn.
2) Als Vlaanderen en Wallonie uiteen gaan, is niet realistisch te denken dat beide staten in een andere vorm samen deel zullen gaan uitmaken van een nieuwe staat.
3) Eerlijk is eerlijk: dat is een goed argument.
4) Als Belgie uiteen valt, moet dat worden afgesproken.
5) Dat is Wallonie ook, zonder dat het deel uitmaakt van een Heel-Nederlandse staat.
6) Goed argument.
Oud 20 juni 2009, 12:05   #180
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Een staatsgrens is een grens waar meestal niet aan gesjoemeld kan worden. In Vaals wonen bijvoorbeeld bijna meer Duitsers dan Nederlanders, maar Duitsland zal daar nooit aanspraak op gaan maken, omdat de grens vast staat. De taalgrens in Belgie staat onder druk, omdat Belgie een staat is en de Walen ten onrechte menen recht te hebben op Vlaamse grond. Die dreiging zal er blijven, zo lang Belgie een land is. Ik geloof daarom dat de grens tussen de Verenigde Nederlanden en Frankrijk stabiel zal zijn.
2) Als Vlaanderen en Wallonie uiteen gaan, is niet realistisch te denken dat beide staten in een andere vorm samen deel zullen gaan uitmaken van een nieuwe staat.
3) Eerlijk is eerlijk: dat is een goed argument.
4) Als Belgie uiteen valt, moet dat worden afgesproken.
5) Dat is Wallonie ook, zonder dat het deel uitmaakt van een Heel-Nederlandse staat.
6) Goed argument.
Ik zou hier graag uitgebreid op antwoorden, maar nog liever zou ik hebben dat er een gedegen discussie- of visietekst geschreven zou kunnen worden over de vraag "Wallonië bij de Verenigde Nederlanden of niet?".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be