![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb u nog niet gehoord over mijn wijze les voor u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Let wel, de Spanjaarden waren niet veel beter, maar men heeft ons altijd proberen wijs te maken dat Willem van Oranje de goedmoedige krijgsheer was. Niets van. Hij was even erg als de Spanjaarden. Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de spanjaarden moorden en plunderden erop los. hele dorpen werden van de kaart geveegd. ik denk niet dat Willem dat ooit gedaan heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zal u de beschrijvingen besparen van de buitenissige orgiën van door de Spanjaarden legitiem geacht geweld tegen de vooral protestantse, maar dus ook katholieke inwoners van de Lage Landen. Represailles, standrechtelijke executies met valbijlen, brandstapels ... Maar, Willem van Oranje is hier het smadelijke onderwerp. Bedenkelijk! U kent het Wilhelmus niet. Het is een gebed en het langste en mooiste volkslied ter wereld. Het bestaat uit vijftien coupletten en is opgedragen aan Willem van Oranje. Het zevende couplet is hier volledig van toepassing: "Van al die mij bezwaren, end mijn vervolgers zijn, mijn God wilt doch bewaren den trouwen dienaar dijn. Dat zij mij niet verrassen in haren bozen moed, haar handen niet en wassen in mijn onschuldig bloed." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() nb. waarschijnlijk geschreven door een Vlaming
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien behoort het Wilhelmus niet eens tot het Nederlandse volk. Tenminste volgens Beatrix. Want: Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 20:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het Wilhelmus een propagandalied? En wat is de Brabançonne dan wel niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
|
![]() Natuurlijk niet, alsof de scheidslijn tussen topics gij ook maar een strobreed in de weg legt
![]() |
#170 |
Banneling
|
![]() E. Hofman heeft in een werk over het Wilhelmus gesteld dat de tekst zoals wij die kennen niet de oorspronkelijke, maar een ingrijpend verbeterde versie is. Hoewel zijn mening niet door iedereen wordt gedeeld, heeft deze stelling de discussie naar de oorspronkelijke tekst weer doen oplaaien.
Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 20:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Banneling
|
![]() Neen, ik verschaf eerlijke informatie. U bent het, die desinformeert wanneer u zo maar zou stellen: dat zijn de woorden van het Wilhelmus. We weten niet zeker welke nu de (eerste) juiste woorden waren van het Wilhelmus. Er is zelfs een -vrij plausibele- hypothese, dat de eerste woorden van het Wilhelmus opgetekend werden in het Duits, en niet in het Nederlands. Wat we wel weten is dat de muziek veel ouder is dan de tekst en dat die melodie waarschijnlijk ontleend is aan een Frans soldatenliedje.
Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U tracht nu - maar wederom voor mij allerminst overtuigend - met de termen 'vrij plausibele hypothese' te stellen dat de woorden van het Wilhelmus opgetekend zouden zijn in het Duits. De verschillen tussen het Hoogduits en het Nederlands waren in die tijd niet erg groot. Men sprak over het Nederlands zelfs in termen van 'Nederduits'. Er is naast de oorspronkelijke tekst een vertaling gemaakt in het Hoogduits, die in dezelfde tijd werd uitgebracht. De dichter, van wie men in Nederland aanneemt dat hij de 'vermoedelijke' dichter is, Filips van Marnix van Sint-Aldegonde, was een Vlaming. De naam Dirk Volkertszoon Coornhert doet echter ook de ronde. Al eeuwen. Het Wilhelmus is geschreven, zoals de kop van de tekst luidt: 'Na de wijze van Chartres'. Dat was een Frans spotliedje op de katholieken. De componist is volstrekt onbekend. Hoe u ook over het Wilhelmus denkt, het past u niet zo een implacabele en misnoegde houding aan te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U kunt het beter aannemen, want deze informatie betrek ik uit de officiële literatuur. Als uw achterdocht u verhindert ook hiervan kennis te nemen, dan vermoed ik dat u niet openstaat voor argumenten en discussie. Het is geen verwijt, maar een vaststelling. Ik heb u eerder aangegeven vandaag dat u met uw halsstarrige houding wrijving oproept, zowel bij Nederlanders als bij Vlamingen. Dat gun ik u desondanks niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 23 juli 2009 om 02:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wikipedia is eenduidig over het Wilhemus: "De herkomst van de tekst is onbekend. Hierover bestaan verschillende theorieën. Het Wilhelmus is een geuzenlied en de meeste teksten daarvan waren anoniem, omdat op het maken van opstandige liederen destijds de doodstraf stond. Vanaf het begin van de 17e eeuw werd het Wilhelmus toegeschreven aan Marnix van St. Aldegonde die de tekst tussen 1570 en 1572 in West-Souburg zou hebben gedicht. Hij was dichter en intimus van Prins Willem. Hij had gestudeerd bij Calvijn in Genève, en het Wilhelmus draagt daarvan de sporen. Er is ook een theorie dat het Wilhelmus oorspronkelijk in het Duits geschreven zou zijn door vluchtelingen uit de Nederlanden, die met dit lied Duitse vorsten voor de Nederlandse zaak probeerden te winnen. Ook wordt Coornhert wel als auteur genoemd. Volgens een andere theorie is de tekst door een onbekend gebleven dichter geschreven en daarna door Marnix van St. Aldegonde bewerkt. Wat betreft de datum wordt er van uitgegaan dat de tekst geschreven is na mei 1568, omdat de tocht langs de Maas in het lied vermeld wordt, en voor april 1572, omdat de verovering van Den Briel niet bekend lijkt in het lied." Het feit, dat Willem van Oranje voor zijn opstandelingenleger Duitse huurlingen ronselde, is als anti-Hollands argument volstrekt ongeloofwaardig. Het is duidelijk, dat hiermee system op benepen, demagogische wijze tracht in te spelen op eventueel sluimerende anti-Duitse gevoelens bij vooral Vlaamse forumleden. Afgezien van het feit, dat er in die tijd helemaal geen duidelijk afgescheiden nationaal verschil tussen Duitsers en Nederlanders bestond -zelfs van Duitsland was nauwelijks sprake, want het Duitse Rijk was in ontbinding en bestond ook uit niet-Duitse gebieden als Bohemen en Moravie- , was het ronselen van uitheemse, meestal Duitse en Zwitserse huurlingen, die plunderend en verkrachtend door de gebieden trokken, een bij alle strijdende partijen normale geplogenheid in die tijd, dus ook bij de Spanjaarden. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 23 juli 2009 om 06:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 juli 2009 om 07:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een feit is : -dat Willem van Oranje van de Nederlandse Revolutie en succes heeft gemaakt. -dat de Hollandse Republiek een van de eerste onafhankelijke staten van Europa is geworden. -dat Nederland daarna met behulp van de Vlamingen een wereldmacht en Gouden Eeuw hebben opgebouwd. -dat het Nederlands als taal een staatstaal is geworden en gebleven en dat u nog de vruchten plukt omdat u nu Nederlands kan en mag spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |