Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2009, 19:33   #161
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad. En dus deed Willem van Oranje dat ook. En zonder zijn Duitse huurlingen, was er nooit een Holland geweest, en dus ook geen Nederland. En of men Willem van Oranje nu mag beschouwen als de 'Prins der Nederlanden', laat ik voor uw rekening. U doet dit nogal snel, maar zo kennen we u. In Limburg in ieder geval was hij onze prins zeker niet, want de troepen van Willem de Zwijger hebben daar beestachtig huis gehouden. De kroniekschrijver heeft het in deze over ' de grootste ramp die in het het Land van Loon trof sedert eeuwen'. Alles werd er platgebrand, er werd gemoord en geplunderd en verkracht dat het een lieve lust was. Willem was uiteindelijk een ordinaire warlord. Niet nodig hem zo te willen idealiseren. Dus de Hollanders betekenden niets en konden nog minder zonder de hulp van een bende huurlingen en schorremorrie zoals de Watergeuzen.
En nu heeft Willem van Oranje het ook gedaan! U spaart werkelijk geen enkel onderwerp, is het niet, system? Heiligt het doel hier de middelen?

Ik heb u nog niet gehoord over mijn wijze les voor u.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:39   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En nu heeft Willem van Oranje het ook gedaan! U spaart werkelijk geen enkel onderwerp, is het niet, system? Heiligt het doel hier de middelen?

Ik heb u nog niet gehoord over mijn wijze les voor u.
Ik zeg gewoon wat is. En u zou dat beter ook doen.

Let wel, de Spanjaarden waren niet veel beter, maar men heeft ons altijd proberen wijs te maken dat Willem van Oranje de goedmoedige krijgsheer was. Niets van. Hij was even erg als de Spanjaarden.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 19:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:41   #163
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Let wel, de Spanjaarden waren niet veel beter, maar men heeft ons altijd proberen wijs te maken dat Willem van Oranje de goedmoedige krijgsheer was. Niets van. Hij was even erg als de Spanjaarden.
euhm.
de spanjaarden moorden en plunderden erop los.
hele dorpen werden van de kaart geveegd.

ik denk niet dat Willem dat ooit gedaan heeft.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:50   #164
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

U doet Willem van Oranje buitengewoon veel onrecht door hem op één lijn te stellen met de wrede Spanjaarden. Willem van Oranje haatte geweld. Het ruige voetvolk en de huurlingen waren beslist geen lieverdjes. Willem kon niet altijd erbij aanwezig zijn om hun handjes vast te houden. Wel, u begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Ik zal u de beschrijvingen besparen van de buitenissige orgiën van door de Spanjaarden legitiem geacht geweld tegen de vooral protestantse, maar dus ook katholieke inwoners van de Lage Landen. Represailles, standrechtelijke executies met valbijlen, brandstapels ... Maar, Willem van Oranje is hier het smadelijke onderwerp. Bedenkelijk!

U kent het Wilhelmus niet. Het is een gebed en het langste en mooiste volkslied ter wereld. Het bestaat uit vijftien coupletten en is opgedragen aan Willem van Oranje. Het zevende couplet is hier volledig van toepassing:

"Van al die mij bezwaren,
end mijn vervolgers zijn,
mijn God wilt doch bewaren
den trouwen dienaar dijn.
Dat zij mij niet verrassen
in haren bozen moed,
haar handen niet en wassen
in mijn onschuldig bloed."
Oud 22 juli 2009, 20:07   #165
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

nb. waarschijnlijk geschreven door een Vlaming
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 20:26   #166
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U doet Willem van Oranje buitengewoon veel onrecht door hem op één lijn te stellen met de wrede Spanjaarden. Willem van Oranje haatte geweld. Het ruige voetvolk en de huurlingen waren beslist geen lieverdjes. Willem kon niet altijd erbij aanwezig zijn om hun handjes vast te houden. Wel, u begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Ik zal u de beschrijvingen besparen van de buitenissige orgiën van door de Spanjaarden legitiem geacht geweld tegen de vooral protestantse, maar dus ook katholieke inwoners van de Lage Landen. Represailles, standrechtelijke executies met valbijlen, brandstapels ... Maar, Willem van Oranje is hier het smadelijke onderwerp. Bedenkelijk!

U kent het Wilhelmus niet. Het is een gebed en het langste en mooiste volkslied ter wereld. Het bestaat uit vijftien coupletten en is opgedragen aan Willem van Oranje. Het zevende couplet is hier volledig van toepassing:

in haren bozen moed,
Het Wilhelmus is al zoveel keren aangepast, dat niemand eigenlijk nog goed weet welke nu de oorspronkelijke woorden waren. Bovendien is het Wilhelmus een propaganda-lied, waarin de held wordt gemythologiseerd.

Bovendien behoort het Wilhelmus niet eens tot het Nederlandse volk. Tenminste volgens Beatrix. Want:

Citaat:
Nederlandse Ministers strijden al j�*ren met Koningin Beatrix in het diepste geheim om de rechten van het zogenaamde 'volkslied'. De koningin verbiedt militaire kapellen op het vliegveld Valkenburg het Wilhelmus te spelen wanneer zij er zelf niet bij is. 'Het Wilhelmus is van mij', zo verdedigt koningin haar privilege.
Het is maar dat de Nederlanders hier alom aanwezig het weten.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 20:51.
Oud 22 juli 2009, 20:50   #167
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Wilhelmus is al zoveel keren aangepast, dat niemand eigenlijk nog goed weet welke nu de oorspronkelijke woorden waren. Bovendien is het Wilhelmus een propaganda-lied, waar de held wordt gemythologiseerd.

Bovendien behoort het Wilhelmus niet eens tot het Nederlandse volk. Tenminste volgens Beatrix. Want:

Het is maar dat de Nederlanders hier het weten.
Uw bronnen?

Het Wilhelmus een propagandalied? En wat is de Brabançonne dan wel niet?
Oud 22 juli 2009, 20:52   #168
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw bronnen?

We hebben het hier niet over de Brabançonne.
Oud 22 juli 2009, 20:57   #169
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben het hier niet over de Brabançonne.
Natuurlijk niet, alsof de scheidslijn tussen topics gij ook maar een strobreed in de weg legt
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 20:57   #170
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw bronnen?

E. Hofman heeft in een werk over het Wilhelmus gesteld dat de tekst zoals wij die kennen niet de oorspronkelijke, maar een ingrijpend verbeterde versie is. Hoewel zijn mening niet door iedereen wordt gedeeld, heeft deze stelling de discussie naar de oorspronkelijke tekst weer doen oplaaien.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 20:58.
Oud 22 juli 2009, 21:07   #171
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
E. Hofman heeft in een werk over het Wilhelmus gesteld dat de tekst zoals wij die kennen niet de oorspronkelijke, maar een ingrijpend verbeterde versie is. Hoewel zijn mening niet door iedereen wordt gedeeld, heeft deze stelling de discussie naar de oorspronkelijke tekst weer doen oplaaien.
Dat is dan een pijnlijke ontkrachting van uw stelling. U verschaft hier ten overstaan van de forumdeelnemers contestabele informatie. Weet u dat?
Oud 22 juli 2009, 21:11   #172
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is dan een pijnlijke ontkrachting van uw stelling. U verschaft hier ten overstaan van de forumdeelnemers contestabele informatie. Weet u dat?
Neen, ik verschaf eerlijke informatie. U bent het, die desinformeert wanneer u zo maar zou stellen: dat zijn de woorden van het Wilhelmus. We weten niet zeker welke nu de (eerste) juiste woorden waren van het Wilhelmus. Er is zelfs een -vrij plausibele- hypothese, dat de eerste woorden van het Wilhelmus opgetekend werden in het Duits, en niet in het Nederlands. Wat we wel weten is dat de muziek veel ouder is dan de tekst en dat die melodie waarschijnlijk ontleend is aan een Frans soldatenliedje.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 21:14.
Oud 22 juli 2009, 21:42   #173
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, ik verschaf eerlijke informatie. U bent het, die desinformeert wanneer u zo maar zou stellen: dat zijn de woorden van het Wilhelmus. We weten niet zeker welke nu de (eerste) juiste woorden waren van het Wilhelmus. Er is zelfs een -vrij plausibele- hypothese, dat de eerste woorden van het Wilhelmus opgetekend werden in het Duits, en niet in het Nederlands. Wat we wel weten is dat de muziek veel ouder is dan de tekst en dat die melodie waarschijnlijk ontleend is aan een Frans soldatenliedje.
Het is een geruststelling te vernemen dat u eerlijke informatie wilt verschaffen. Ik desinformeer geenszins als ik vrijmoedig het zevende couplet van het Wilhelmus in mijn posting vermeld teneinde het in moreel opzicht op te nemen voor Willem van Oranje, die u - en ik chargeer een weinig, maar die vrijheid moet u mij in deze discussie toestaan - op één lijn stelt met een oorlogsmisdadiger.

U tracht nu - maar wederom voor mij allerminst overtuigend - met de termen 'vrij plausibele hypothese' te stellen dat de woorden van het Wilhelmus opgetekend zouden zijn in het Duits. De verschillen tussen het Hoogduits en het Nederlands waren in die tijd niet erg groot. Men sprak over het Nederlands zelfs in termen van 'Nederduits'. Er is naast de oorspronkelijke tekst een vertaling gemaakt in het Hoogduits, die in dezelfde tijd werd uitgebracht. De dichter, van wie men in Nederland aanneemt dat hij de 'vermoedelijke' dichter is, Filips van Marnix van Sint-Aldegonde, was een Vlaming. De naam Dirk Volkertszoon Coornhert doet echter ook de ronde. Al eeuwen.

Het Wilhelmus is geschreven, zoals de kop van de tekst luidt: 'Na de wijze van Chartres'. Dat was een Frans spotliedje op de katholieken. De componist is volstrekt onbekend.

Hoe u ook over het Wilhelmus denkt, het past u niet zo een implacabele en misnoegde houding aan te nemen.
Oud 22 juli 2009, 21:50   #174
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een geruststelling te vernemen dat u eerlijke informatie wilt verschaffen. Ik desinformeer geenszins als ik vrijmoedig het zevende couplet van het Wilhelmus in mijn posting vermeld teneinde het in moreel opzicht op te nemen voor Willem van Oranje, die u - en ik chargeer een weinig, maar die vrijheid moet u mij in deze discussie toestaan - op één lijn stelt met een oorlogsmisdadiger.

U tracht nu - maar wederom voor mij allerminst overtuigend - met de termen 'vrij plausibele hypothese' te stellen dat de woorden van het Wilhelmus opgetekend zouden zijn in het Duits. De verschillen tussen het Hoogduits en het Nederlands waren in die tijd niet erg groot. Men sprak over het Nederlands zelfs in termen van 'Nederduits'. Er is naast de oorspronkelijke tekst een vertaling gemaakt in het Hoogduits, die in dezelfde tijd werd uitgebracht. De dichter, van wie men in Nederland aanneemt dat hij de 'vermoedelijke' dichter is, Filips van Marnix van Sint-Aldegonde, was een Vlaming. De naam Dirk Volkertszoon Coornhert doet echter ook de ronde. Al eeuwen.

Het Wilhelmus is geschreven, zoals de kop van de tekst luidt: 'Na de wijze van Chartres'. Dat was een Frans spotliedje op de katholieken. De componist is volstrekt onbekend.

Hoe u ook over het Wilhelmus denkt, het past u niet zo een implacabele en misnoegde houding aan te nemen.
Dat neemt u allemaal aan, maar we weten dat niet echt. Dus u verkondigt dingen die u zelf niet zeker weet. En die onzekerheid legt u zelfs in uw antwoord, want u spreekt over de 'vermoedelijke' dichter.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2009 om 21:55.
Oud 22 juli 2009, 22:08   #175
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat neemt u allemaal aan, maar we weten dat niet echt. Dus u verkondigt dingen die u zelf niet zeker weet. En die onzekerheid legt u zelfs in uw antwoord, want u spreekt over de 'vermoedelijke' dichter.
Ik geef het eerlijk aan teneinde te voorkomen dat zelfs dát argument tegen mij zou kunnen gebruikt worden. Dat is nu eenmaal een feit dat ik niet onvermeld wilde laten.

U kunt het beter aannemen, want deze informatie betrek ik uit de officiële literatuur. Als uw achterdocht u verhindert ook hiervan kennis te nemen, dan vermoed ik dat u niet openstaat voor argumenten en discussie. Het is geen verwijt, maar een vaststelling. Ik heb u eerder aangegeven vandaag dat u met uw halsstarrige houding wrijving oproept, zowel bij Nederlanders als bij Vlamingen. Dat gun ik u desondanks niet.
Oud 23 juli 2009, 02:40   #176
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

in haren bozen moed,
Willem de Zwijger was ook een edelman van zijn tijd, net zoals zijn oorspronkelijke leenheer de verguisde Filips de Tweede (volgens veel Spanjaarden een van beste monarchen(Spaanse gouden eeuw)), beide zullen geen problemen hebben gehad met oorlogvoering op zich, maar misschien wel met de middelen van het voetvolk en de huurlingen, hoewel ze zeer goed wisten dat ze hen nodig hadden. Willem de Zwijger was bovenal een politicus, vandaar zijn bijnaam. De Opstand was nu eenmaal niet alleen een opstand, maar verwerd ook steeds meer tot een burgeroorlog. Aanvankelijk waren zowel katholieken als protestanten ontevreden over het landsbestuur, echter onderling kwam men ook steeds slechter overeen. Het conflict en de uiteindelijke scheiding (ook van Brabant) was dan ook niet mooi, dat kan een afstammeling van katholieke Nederlandse Brabanders u wel vertellen (in oorlogsgebied kreeg de gewone bevolking beide partijen over zich heen, vaak ook omdat men huurlegers niet altijd goed betaalde (maar daar heeft de bevolking niets aan) en wat na 1648 gebeurde, is nu ook niet bepaald zoals Willem de Zwijger (als het beeld van hem klopt)het zich had voorgesteld.)... Willem de Zwijger kan dan beter zijn geweest dan veel zijn tijdgenoten, maar dat pleit hem als eindverantwoordelijke ook niet geheel vrij of wilt nu beweren dat Filips II in El Escorial (ook een probleem een landsheer die er vrijwel nooit was)ook niet alles kon weten? De middelen zijn zeker niet goed te praten, zelfs tijdgenoten hadden soms vraagtekens; maar dat Filips II deze opstand neer wilde slaan valt hem niet te verwijten (andere monarchen ook diegenen die heimelijk de opstandelingen steunden, gaven Filips II daarin gelijk), zijn wettelijke autoriteit stond ter discussie, kortom alleen al om besmetting (andere gebieden mochten ideeën krijgen) tegen te gaan moest hij wel ingrijpen. Net zo min is het optreden van Willem de Zwijger en andere edelen vreemd, sterker de meesten, inclusief Willem de Zwijger, wensten veranderingen, maar geen opstand en afscheiding. Veel zaken zijn waarschijnlijk op de grond uit de hand gelopen en hebben gedeeltelijk de hoge heren ook verrast en meegevoerd. Ondanks dit alles ben ik het er mee eens dat een volkslied, ongeacht welk, nu niet echt een ideale bron is, maar dat is dan ook niet de functie van een volkslied...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 23 juli 2009 om 02:43.
Adam Smith is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 05:59   #177
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Willem de Zwijger was ook een edelman van zijn tijd, net zoals zijn oorspronkelijke leenheer de verguisde Filips de Tweede (volgens veel Spanjaarden een van beste monarchen(Spaanse gouden eeuw)), beide zullen geen problemen hebben gehad met oorlogvoering op zich, maar misschien wel met de middelen van het voetvolk en de huurlingen, hoewel ze zeer goed wisten dat ze hen nodig hadden. Willem de Zwijger was bovenal een politicus, vandaar zijn bijnaam. De Opstand was nu eenmaal niet alleen een opstand, maar verwerd ook steeds meer tot een burgeroorlog. Aanvankelijk waren zowel katholieken als protestanten ontevreden over het landsbestuur, echter onderling kwam men ook steeds slechter overeen. Het conflict en de uiteindelijke scheiding (ook van Brabant) was dan ook niet mooi, dat kan een afstammeling van katholieke Nederlandse Brabanders u wel vertellen (in oorlogsgebied kreeg de gewone bevolking beide partijen over zich heen, vaak ook omdat men huurlegers niet altijd goed betaalde (maar daar heeft de bevolking niets aan) en wat na 1648 gebeurde, is nu ook niet bepaald zoals Willem de Zwijger (als het beeld van hem klopt)het zich had voorgesteld.)... Willem de Zwijger kan dan beter zijn geweest dan veel zijn tijdgenoten, maar dat pleit hem als eindverantwoordelijke ook niet geheel vrij of wilt nu beweren dat Filips II in El Escorial (ook een probleem een landsheer die er vrijwel nooit was)ook niet alles kon weten? De middelen zijn zeker niet goed te praten, zelfs tijdgenoten hadden soms vraagtekens; maar dat Filips II deze opstand neer wilde slaan valt hem niet te verwijten (andere monarchen ook diegenen die heimelijk de opstandelingen steunden, gaven Filips II daarin gelijk), zijn wettelijke autoriteit stond ter discussie, kortom alleen al om besmetting (andere gebieden mochten ideeën krijgen) tegen te gaan moest hij wel ingrijpen. Net zo min is het optreden van Willem de Zwijger en andere edelen vreemd, sterker de meesten, inclusief Willem de Zwijger, wensten veranderingen, maar geen opstand en afscheiding. Veel zaken zijn waarschijnlijk op de grond uit de hand gelopen en hebben gedeeltelijk de hoge heren ook verrast en meegevoerd. Ondanks dit alles ben ik het er mee eens dat een volkslied, ongeacht welk, nu niet echt een ideale bron is, maar dat is dan ook niet de functie van een volkslied...
De Republiek had het calvinisme nodig om zich zowel van de Spaanse Koning als van het Duitse Rijk los te maken en dus moest die religieuze ommezwaai en de daaruit voortvloeiende opstand gepropageerd worden. Niet voor niets had Otto von Bismarck al geschreven: "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." En hij kon het weten. Overigens, tot 10 mei 1932 was "Wien Neêrlands bloed in d'adren vloeit" het offciële volkslied van Nederland.

Wikipedia is eenduidig over het Wilhemus:
"De herkomst van de tekst is onbekend. Hierover bestaan verschillende theorieën. Het Wilhelmus is een geuzenlied en de meeste teksten daarvan waren anoniem, omdat op het maken van opstandige liederen destijds de doodstraf stond.
Vanaf het begin van de 17e eeuw werd het Wilhelmus toegeschreven aan Marnix van St. Aldegonde die de tekst tussen 1570 en 1572 in West-Souburg zou hebben gedicht. Hij was dichter en intimus van Prins Willem. Hij had gestudeerd bij Calvijn in Genève, en het Wilhelmus draagt daarvan de sporen.
Er is ook een theorie dat het Wilhelmus oorspronkelijk in het Duits geschreven zou zijn door vluchtelingen uit de Nederlanden, die met dit lied Duitse vorsten voor de Nederlandse zaak probeerden te winnen. Ook wordt Coornhert wel als auteur genoemd. Volgens een andere theorie is de tekst door een onbekend gebleven dichter geschreven en daarna door Marnix van St. Aldegonde bewerkt. Wat betreft de datum wordt er van uitgegaan dat de tekst geschreven is na mei 1568, omdat de tocht langs de Maas in het lied vermeld wordt, en voor april 1572, omdat de verovering van Den Briel niet bekend lijkt in het lied."

Het feit, dat Willem van Oranje voor zijn opstandelingenleger Duitse huurlingen ronselde, is als anti-Hollands argument volstrekt ongeloofwaardig. Het is duidelijk, dat hiermee system op benepen, demagogische wijze tracht in te spelen op eventueel sluimerende anti-Duitse gevoelens bij vooral Vlaamse forumleden. Afgezien van het feit, dat er in die tijd helemaal geen duidelijk afgescheiden nationaal verschil tussen Duitsers en Nederlanders bestond -zelfs van Duitsland was nauwelijks sprake, want het Duitse Rijk was in ontbinding en bestond ook uit niet-Duitse gebieden als Bohemen en Moravie- , was het ronselen van uitheemse, meestal Duitse en Zwitserse huurlingen, die plunderend en verkrachtend door de gebieden trokken, een bij alle strijdende partijen normale geplogenheid in die tijd, dus ook bij de Spanjaarden.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 23 juli 2009 om 06:18.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 07:26   #178
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
De Republiek had het calvinisme nodig om zich zowel van de Spaanse Koning als van het Duitse Rijk los te maken en dus moest die religieuze ommezwaai en de daaruit voortvloeiende opstand gepropageerd worden. Niet voor niets had Otto von Bismarck al geschreven: "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." En hij kon het weten. Overigens, tot 10 mei 1932 was "Wien Neêrlands bloed in d'adren vloeit" het offciële volkslied van Nederland.

Wikipedia is eenduidig over het Wilhemus:
"De herkomst van de tekst is onbekend. Hierover bestaan verschillende theorieën. Het Wilhelmus is een geuzenlied en de meeste teksten daarvan waren anoniem, omdat op het maken van opstandige liederen destijds de doodstraf stond.
Vanaf het begin van de 17e eeuw werd het Wilhelmus toegeschreven aan Marnix van St. Aldegonde die de tekst tussen 1570 en 1572 in West-Souburg zou hebben gedicht. Hij was dichter en intimus van Prins Willem. Hij had gestudeerd bij Calvijn in Genève, en het Wilhelmus draagt daarvan de sporen.
Er is ook een theorie dat het Wilhelmus oorspronkelijk in het Duits geschreven zou zijn door vluchtelingen uit de Nederlanden, die met dit lied Duitse vorsten voor de Nederlandse zaak probeerden te winnen. Ook wordt Coornhert wel als auteur genoemd. Volgens een andere theorie is de tekst door een onbekend gebleven dichter geschreven en daarna door Marnix van St. Aldegonde bewerkt. Wat betreft de datum wordt er van uitgegaan dat de tekst geschreven is na mei 1568, omdat de tocht langs de Maas in het lied vermeld wordt, en voor april 1572, omdat de verovering van Den Briel niet bekend lijkt in het lied."

Het feit, dat Willem van Oranje voor zijn opstandelingenleger Duitse huurlingen ronselde, is als anti-Hollands argument volstrekt ongeloofwaardig. Het is duidelijk, dat hiermee system op benepen, demagogische wijze tracht in te spelen op eventueel sluimerende anti-Duitse gevoelens bij vooral Vlaamse forumleden. Afgezien van het feit, dat er in die tijd helemaal geen duidelijk afgescheiden nationaal verschil tussen Duitsers en Nederlanders bestond -zelfs van Duitsland was nauwelijks sprake, want het Duitse Rijk was in ontbinding en bestond ook uit niet-Duitse gebieden als Bohemen en Moravie- , was het ronselen van uitheemse, meestal Duitse en Zwitserse huurlingen, die plunderend en verkrachtend door de gebieden trokken, een bij alle strijdende partijen normale geplogenheid in die tijd, dus ook bij de Spanjaarden.
U gaat het nogal ver zoeken. Ik zeg alleen dat Willem van Oranje Duitse huurlingen in dienst had. Niet alleen Duitse trouwens, ook een pak Zwitserse huurbendes. Hij recruteerde zijn troepen trouwens vaak in Duitsland. Dat het Wilhelmus in het Duits zou zijn geschreven, is heeft niets te maken met de dwaze aantijgingen die u vooropstelt en die uw ,op dit punt althans, kleinzielige geest aantoont . Niet alleen waren veel van zijn manschappen Duitsers, maar de moedertaal van Willem was eigenlijk Duits. Hij werd geboren in Dillenburg (Duitsland) en in het Duits opgevoed. De meeste van zijn soldaten spraken effectief Duits. Dus geen 'Nederduits' zoals sommigen hier proberen te vergoeilijken om de pil wat te vergulden... (Op latere leeftijd onderhield hij zich hoofdzakelijk in het Frans, de taal van de hogere kingen. Zijn laatste woorden of zijn sterfbed waren overigens in het Frans). Willem sprak dus maar weinig Nederlands. Verder is het niet uitgesloten dat het Wilhelmus in Duitsland zelf zou zijn geschreven, initieel in het Duits. Met andere woorden: het is dus helemaal niet ondenkbaar dat de eerste tekst van het Wilhelmus in het Duits werd opgesteld. Maar echt weten doen we het niet. U evenmin.

Laatst gewijzigd door system : 23 juli 2009 om 07:38.
Oud 23 juli 2009, 07:41   #179
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
U gaat het nogal ver zoeken. Ik zeg alleen dat Willem van Oranje Duitse huurlingen in dienst had. Niet alleen Duitse trouwens, ook een pak Zwitserse huurbendes. Dat het Wilhelmus in het Duits zou zijn geschreven, is heeft niets te maken met de dwaze aantijgingen die u vooropstelt en die uw ,op dit punt althans, kleinzielige geest aantoont . Niet alleen waren veel van zijn manschappen Duitsers, maar de moedertaal van Willem was eigenlijk Duits. Hij werd geboren in Dillenburg (Duitsland) en in het Duits opgevoed. De meeste van zijn soldaten sprake Duits ( Op latere leeftijd onderhield hij zich hoofdzakelijk in het Frans, de taal van de hogere kingen. Zijn laatste woorden of zijn sterfbed waren overigens in het Frans). Willem sprak dus maar weinig Nederlands. Ook is het niet uitgesloten dat het Wilhelmus in Duitsland zelf zou zijn geschreven, initieel in het Duits. Het is dus helemaal niet ondenkbaar dat de eerste tekst van het Wilhelmus in het Duits werd opgesteld. Maar echt weten doen we het niet. U evenmin.
Hoe u het wendt of keert.
Een feit is : -dat Willem van Oranje van de Nederlandse Revolutie en succes heeft gemaakt.
-dat de Hollandse Republiek een van de eerste onafhankelijke staten van Europa is geworden.
-dat Nederland daarna met behulp van de Vlamingen een wereldmacht en Gouden Eeuw hebben opgebouwd.
-dat het Nederlands als taal een staatstaal is geworden en gebleven en dat u nog de vruchten plukt omdat u nu Nederlands kan en mag spreken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 07:43   #180
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gaat het nogal ver zoeken. Ik zeg alleen dat Willem van Oranje Duitse huurlingen in dienst had. Niet alleen Duitse trouwens, ook een pak Zwitserse huurbendes. Dat het Wilhelmus in het Duits zou zijn geschreven, is heeft niets te maken met de dwaze aantijgingen die u vooropstelt en die uw op dit punt kleinzielige geest aantoont . Niet alleen waren veel van zijn manschappen Duitsers, maar de moedertaal van Willem was eigenlijk Duits. Hij werd geboren in Dillenburg (Duitsland) en in het Duits opgevoed. De meeste van zijn soldaten sprake Duits (Maar op latere leeftijd onderhield hij zich in het Frans, de taal van de hogere kingen. Zijn laatste woorden of zijn sterfbed waren overigens in het Frans). Willem sprak dus maar weinig Nederlands. Ook is het niet uitgesloten dat het Wilhelmus in Duitsland zelf zou zijn geschreven, initieel in het Duits. Het is dus helemaal niet ondenkbaar dat de eerste tekst van het Wilhelmus in het Duits werd opgesteld. Maar echt weten doen we het niet. U evenmin.
Indien ik alleen maar ver zoek, dan mag je me komen uitleggen waarom je de band tussen Willem van Oranje en Duitsland zo sterk benadrukt, terwijl die uiteindelijk niet relevant is.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be