![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
(1-eps)/eps x M uitlenen. Als eps = 1 (dus 100%), dan kan de bank NIKS NADA RIEN noegabolle uitlenen. 0 cash, en 0 deposito. Als eps = 0.05 (dus 5%) dan kan de bank 0.95 cash, en inderdaad, 19 keer dat bedrag als deposito uitlenen, en het is die laatste grote factor die voor alle zottigheden heeft gezorgd. Maar als eps niet te klein is, bvb 0.8 (80%), dan kan de bank cash 20% en deposito 25% uitlenen. Als eps gelijk is aan 0.5 (50%), dan wordt dat 50% cash en 100% deposito. Dat lijkt me redelijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
edit: als je het hebt over spaardeposito's bij een zakenbank, dan ben ik het met je eens! Geld dat je uitgeleend hebt, mag je niet nog eens als geld gebruiken door met je schuldbrief te zwaaien, in het "normale" financiele systeem. Wil je echter van persoon tot persoon je schuldbrief doortraden, waarom niet. Maar dat is dan geen equivalent van een cash deposito. Attali stelt trouwens iets heel gelijkaardigs voor!
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2009 om 15:18. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar zij mogen wel bestaand, gespaard geld uitlenen, dat kunnen ze doen aan de hand van spaarboekjes (gedefinieerd als deposito's die niet als betaalmiddel kunnen gebruikt worden) en die geen reserve nodig hebben. In dit geval gaat het om geld dat geleend is aan de bank, en de rekeninghouder kan het dus niet gebruiken zolang de bank het aan het gebruiken is. De hele essentie zit hem dus in het onderscheid maken tussen betaalmiddelen enerzijds en spaargeld/schuld anderzijds. Beide activiteiten mogen gerust door dezelfde instellingen uitgevoerd worden, zolang zij maar geen geld creeren en enkel bestaand geld uitlenen dat ze lenen van hun klanten. Het scheiden van verschillende soorten banken dat is allemaal niet nodig. Zolang je maar duidelijk maakt welke activiteiten mogen uitgevoerd worden. Voor ieder burger, voor ieder bedrijf, een gelijk recht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ik denk dat we het over de grote lijnen eens zijn. Wat moet belet worden, is dat de banken gigantische hoeveelheden geld uit het niets kunnen kreeren, daar rare spelletjes mee spelen, en dat gebruiken om toegevoegde waarde uit de echte economie mee af te zuigen in hun broekzak. Maw. het basis idee van het trader beroep onmogelijk maken of op zijn best marginaal, en als hoofdfunctie de bank terug een oord van depositie van spaargeld en een bron van leningen maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2009 om 17:59. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() Laat ons al eens beginnen met alle vormen van intrest op geld te schrappen. Dat is winst waar niet voor gewerkt wordt tenzij onnozele bankbedenksels. Economie is geen geldspel, geld werkt voor mensen, niet andersom.
Wat dan ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, tussen leners en spaarders ontstaat een natuurlijke leenmarkt, met een zekere prijs: de interest. Wat fout gaat is dat de "tussenman", de bank, daar met een groot deel voor niks gaat mee lopen. Die tussenman heeft wel een zekere toegevoegde waarde: het werk om jou de dienst te verlenen om zonder hoofdbrekens je geld kunnen uit te zetten, en om leners te vinden, en ook om een deel van 't risico uit te middelen (verzekeringsfunctie en makelaarsfunctie). Maar dat zou niet het leeuwedeel van de vergoeding moeten opvreten.
![]() |
![]() |
#166 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Eigenlijk verbied je dan mensen inderdaad om schuldbrieven als ruilmiddel te gebruiken. Een noodzakelijk kwaad. Misschien is er wel iets voor te vinden om "tussenmogelijkheden" toe te laten. Gaande van puur termijnsparen met afgesproken termijn (0%) naar volledig liquide zichtrekeningen (100%) en daar iets tussenin (50% of zo), als je daarvoor een duidelijke definitie hebt, valt dat misschien te overwegen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als ik kippen heb en mijn buurman een koe, dan ruilen we eieren voor melk. -> Samenwerken. Als ik geld heb, en mijn buurman heeft een goed idee voor het opvullen van een gat in de markt maar hij heeft geen geld. Dan lever ik het geld, en hij het goed idee. en dan is dat ook een vorm van samenwerken. Ik mag daar dan ook iets voor terugkrijgen. Om goede ideeen vorm te kunnen geven, moeten mensen werken en sparen. Sparen creeert nieuwe mogelijkheden, en dat mag dus aangemoedigd en beloond worden, Laatst gewijzigd door NielsC : 24 augustus 2009 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk juist dat het risico bestaat (enfin, dat het zo goed als zeker is) dat er een parallelle monopoly geld markt komt. Maar ik weet niet of dat erg is, zolang het onderscheid strikt gemaakt wordt. Schuldbrieven zouden dan een beetje zijn zoals beurs-aandelen. Er zou zelfs een koers kunnen bestaan 'echt geld/monopolygeld'. Een beurs waar echt geld kan geruild worden tegen schuldbrieven, maar, en dat is heel belangrijk, met vrije koers: een schuldbrief van 7000 Euro kan dan verhandeld worden tegen, zeg maar, 300 echte Euro's bvb. Elke vorm van massieve monopoly geld creatie gaat dan gewoon een devaluatie van *schuldbrieven* veroorzaken, en niet van het *echte* geld dat schaars blijft. Als jij je villa wil verkopen tegen beursaandelen ipv tegen echt geld, doe maar, maar je weet wat je doet, en kom niet bleiten dat het morgen maar 1/10 meer waard is. Citaat:
Met monopoly geld speel je dan zoveel je maar wil, maar je kent de risico's en je moet niet komen jammeren als het wc papier is geworden. De bakker op de hoek van de straat zal altijd echt geld voor zijn brood willen zien. Als je zo zot bent om je villa aan de cote d'azur voor monopoly geld te ruilen, dan doe je maar. Citaat:
![]() |
![]() |
#169 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben helemaal niet akkoord met die analyse, want tenslotte is er voortdurende waardecreatie in de economie. Als ik 100 000 Euro leen (als ondernemer), is het omdat ik denk dat ik daar waarde mee ga kunnen kreeeren. Ik ga geen 100 000 Euro lenen om die in een kous te stoppen gedurende twintig jaar. Als ik *dat* zou doen, dan zou ik inderdaad een probleem hebben, en ergens de andere 100 000 Euro (de interesten) moeten gaan pikken of zo. Maar ik zou een oen van een ondernemer zijn, om 100 000 Euro gaan te lenen, wetende dat ik 200 000 Euro ga moeten terugbetalen, als ik niet zou verwachten dat ik met die 100 000 Euro geen extra 100 000 Euro (en liefst veel meer) ga kunnen *creeeren* als toegevoegde waarde (bijvoorbeeld, door brood te bakken). Er zijn zulke oenen natuurlijk, en dat maakt dat lenen niet risico-vrij is.
Kijk, stel dat ik 100 000 Euro leen van de bank, en dat ik op 20 jaar, 200 000 Euro terug moet betalen. Met die 100 000 Euro kan ik een oven kopen en nog wat gerief, en daarmee kan ik brood beginnen bakken. Dat gebakken brood is er nu, en dat zou er niet geweest zijn had ik dat niet gedaan. Ik heb waarde gekreeerd. Als ik gedurende 20 jaar brood bak met mijn oven, hoop ik dat ik meer dan 800 000 Euro "winst" (waardecreatie) te hebben gerealiseerd. Daarvan moet ik er 200 000 Euro afstaan aan de bank (of mijn buurman of gelijk wie die me dat initieel geld heeft geleend), maar ik hou 600 000 Euro over, waar ik 20 jaar lang van geleefd heb. Ik heb dus waarde gecreerd, heb daarvan eerlijk geleefd, en dat is mogelijk geweest doordat die bank (of mijn buur) mij 20 jaar geleden 100 000 Euro heeft geleend. Het is ergens normaal dat hij daar een deel van de opbrengst van gekregen heeft. Ik heb niemand moeten bedriegen en ik heb niemand op de knieen moeten krijgen om die extra 100 000 Euro aan die bank of die buur te geven. Ik heb gewoon meer dan genoeg waarde gecreeerd met dat geld om dat kunnen te geven.
![]() |
#171 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met spaarboekjes bedoel ik die spaarformules waarbij tenminste het origineel kapitaal is gegarandeerd door de bank (de interest kan soms afhankelijk zijn van beurskoersen). In dit geval hoeft de bank geen reserve te hebben - of kan zijn eigen reserve kiezen - op voorwaarde dat de lening van klant naar bank vastligt in houder en dus niet kan doorgeschoven worden en dus niet als betaalmiddel kan gebruikt worden. Op die manier kunnen de banken nog steeds geld uitlenen dat ze lenen van hun klanten zoveel als ze willen,maar ze kunnen hun klanten niet wijsmaken dat de lening zelf nog steeds als geld kan dienen. En kunne ze dus ook geen geld uit het niets maken. Ik vind dat heel liberaal. Als ik geld uitleen aan iemand, kan ik het immers ook niet meer gebruiken tot dat die mens het mij teruggeeft. Dus dat beschermt gewoon de gelijke rechten en gaat in tegen monopolisering. Wie een eigen geldsoort wilt uitgeven mag dat zelf van mij, maar dan moet de wisselkoers tussen die geldsoort en andere geldsoorten door de markt bepaald worden (komt neer op uw voorstel); ook heel liberaal dus. Citaat:
Laatst gewijzigd door NielsC : 25 augustus 2009 om 08:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wanneer je stelt dat er niet genoeg kapitalisten zijn, dan laat dit een ontkiemende visielogica vermoeden. Het ontkiemen van een dergelijke logica heeft tijd nodig om volledig te integreren in het denken waarna die zgn ‘causaal realistische visie’ ontstaat, het resultaat hiervan is dat je oplossingen kan bespeuren in verschillende denkrichtingen en dat met als doelstelling het bereiken van die (economische) balans. Dit proces impliceert ontegensprekelijk dat we aandacht dienen te schenken aan zowel een horizontale als verticale groei. Nu, je zal misschien denken waar het in Godsnaam over gaat en wat dit met geld te maken heeft. Vanuit een integraal psychologische visie (slechts een ander woord voor ‘causaal realistisch’) geeft dit de mogelijkheid om te zien dat het monetaire spel (cfr. monopoly) op zichzelf ‘ontmanteld’ kan worden wanneer we de omgekeerde logica toepassen. Vandaar ook dat ik je inzicht in hoogst welbevindendheid kan smaken. Dit kleine intermezzo kunnen we vervolgens omzetten of vertalen naar ‘kapitaal’ waar er dan niet genoeg van zou zijn en aanleiding gegeven heeft tot onze studie over ‘The Money Illusion Syndrome’, ons allen bekend en gekend. Aangezien geld zowel de leidende als lijdende factor binnen dit economische proces lijkt te zijn, richten we onze aandacht hierop. De kunst is dan, zo lijkt ons, om datzelfde geld te gebruiken als neutraliserende katalysator om ‘het systeem’ te ‘upgraden’ naar een (nog) menswaardiger systeem. Let wel, en dat is belangrijk, het geld dient hier niet als remedie om hetzelfde systeem in stand te houden dan wel om de (laat ons eerlijk zijn met onszelf) de verwoestende impact op de natuur (inclusief de mens die daar ook toe behoort) een halt toe te roepen, en dat met als doelstelling om een waarlijk duurzame en menswaardige economie te installeren, gewoon een volgende stap in onze evolutie, niks vreemds aan voor wie zich echt interesseert in mens en samenleving. Wanneer we dus gebruik maken van de omgekeerde logica, kunnen we op een bijna (te) ongeloofwaardige manier zien dat er rekenkundig geen enkel, maar dan ook geen enkel, geldtekort kan bestaan als we hierover nadenken. Simpel gesteld, als een inflatoire economie (gedreven door winsthonger of het monopolyspel) betekent dat we regelmatig geld dienen bij te drukken, dan is het op zichzelf logisch dat de omgekeerde logica (ic deflatie) geld zal creëren, ook uit het niets. Maar dan komt het, onze manier denken en economie voeren richt zich eenzijdig naar geldcreatie (winst en bezit) en we worden allen meegesleurd in deze gedachtegang, ‘zo werkt het systeem nu eenmaal’, zal men zeggen. Hieruit blijkt dat we economie niet meer zien als een sociaal spel in functie van ons allen maar het daadwerkelijk verworden is tot een monoplyspel, wat inherent de uitsluiting van het sociale aspect impliceert, dat is nu eenmaal hoe monopoly werkt. Nu, we hoeven hierom niet het kind met het badwater weg te gooien, alleen moeten we het water verversen en dat is een uitnodging om onze manier van denken in vraag te stellen. Door echter gebruik te maken van zowel inflatie en deflatie, zoals het in een ware economische visie hoort, is deze monetaire crisis inderdaad bijna te ongeloofwaardig om waar te zijn, toch bestaat ze. Op de vraag waarom we dit niet zien, is het antwoord vrij eenvoudig, we zijn de mens vergeten en zijn ontwikkelingspotentieel waardoor we onszelf ahw klem zetten in een systeem dat gedoemd is in elkaar te storten. Nu, deze ineenstorting bekijken als iets negatief zou dan weer betekenen dat we de dynamiek van economie (niet enkel het monopolyspel) niet begrijpen. De ineenstorting van ‘het systeem’ dient slechts begrepen te worden als de ‘upgrade’ ervan. Een dergelijk proces wordt begeleid door wat in wetenschappelijke kringen ‘non lineaire attracors’ genoemd wordt. Eén van die non lineaire attractors is wat we de ‘Financiële Relativiteitstheorie’ hebben genoemd, een simpel objectief rekenkundig bewijs dat zegt dat we morgen allemaal miljardair kunnen zijn. Anders gezegd, wanneer je stelt dat er niet genoeg kapitalisten zijn, dan deel ik volkomen je mening. Maar hiervoor heb ik helemaal geen intrest nodig van de bank, dat ‘kapitaal’ valt ahw gewoon uit de lucht door simpele toepassing van de omgekeerde logica, niet meer dan dat. Jammer genoeg, en dit is duidelijk gebleken vanuit onze studie hieromtrent, ontbreekt het een beetje aan die ‘causaal realistische visie’ waar de geletterde econoom graag mee dweept maar vervolgens wel alle vragen negeert die hiernaar verwijzen. En daarom zijn we Adrian zo dankbaar, en dat is gemeend (al zal hij het zelf misschien helemaal niet begrijpen, wat jammer is). Dus Niels, al vraagt het misschien om een verdere en diepere dialoog, waarom zou ik me nog bezighouden met intresten op een bank als de omgekeerde logica geld uit het niets creëert, en dat tot in het oneindige (als we dat willen). En dat is dan ook wat Einstein in zekere zin zei, tijd en ruimte zijn wederkerig afhankelijk van elkaar, het spreekt dan ook voor zich dat dit ook geldt voor alle prijzen, lonen, waarden … en diens meer. Wanneer we daadwerkelijk deze relativiteit gaan begrijpen, betekent het ook dat ‘geld’ objectief gezien en ten allen tijde gratis en oneindig is, rekenkundig bewijsbaar. Maar ook dit, het is blijkbaar niet voldoende om naar iets te kijken om ons ervan bewust te zijn naar wat we ‘kijken’, daadwerkelijk ‘zien’ blijkt iets anders te zijn. En dan komt natuurlijk de grap (zij het een zeer tragische), de Financiële Relativiteitstheorie is dermate absurd te noemen dat we het geen aandacht geven. Zeer correct natuurlijk, het is ahw een karikatuur van ons huidige systeem maar daar hechten we dan wel een zowaar heilige waarde aan. Wel, beste Niels, osn huidige monetaire systeem is dan vanuit een ‘causaal realistische visie’ even ‘absurd’ te noemen, net zoals ook de ware econoom ons tracht te vertellen. Let wel, ‘absurd’ is hier geen scheldwoord, slechts een congruente term om deze ‘ontnuchtering’ (in het beste geval) te omschrijven. Derhalve, de oplossing voor de monetaire crisis is geen mirakel, het simpele feit dat ze bestaat is een mirakel !!!! Nog anders gezegd, we kunnen dus de monetaire crisis oplossen door de rijken nog rijker te maken, en tegelijkertijd de armen ook, geen herverdeling in traditionele zin nodig. Waar doen we dan zo moeilijk over ? Begrijpen we iets niet over economie of zo ? En Niels (en patrick, alle anderen die interese hebben), net zoals de ideologie die je terecht wenst te verdedigen ooit naar de maan werd verwezen, zal je af te rekenen krijgen met allerhande verzet en obstructie. Naargelang tijd, ruimte en context gebeurt het wel vaker dat impulsen van een hoger ethisch waardensysteem worden gekaapt door de lagere sferen van het bewustzijnsproces dat in zichzelf evolueert, maar niettemin de evolutie verder draagt tot een menswaardiger leven. En om dit beter te begrijpen, kunnen we ons laten informeren door het nobele studiewerk dat hierover verricht werd. Net zoals de wijze woorden ‘het probleem herbergt de oplossing in zich’. De monetaire crisis is in deze context een geschenk, geen probleem. Daarom, alle vormen van intrest zijn adepten van het huidige systeem, een systeem dat wel degelijk z’n vruchten heeft afgeworpen maar nu op zichzelf vruchteloos zal blijken om er nog een woord aan vuil te maken. Geld valt ahw letterlijk uit de lucht wanneer we de omgekeerde logica toepassen, reken maar na. Een gebrek aan een mondiale visie en samenwerking zal heel dit proces mogelijkerwijs stagneren met catastrofale gevolgen voor mens en samenleving, simpele actie en reactie. En dat kunnen we gewoon aflezen in studiewerk zoals de chaostheoretici ons mooi hebben afgeleverd. Wat ontbreken we nu nog ? Nog niet genoeg gespaard misschien ? En moest het dan nog niet duidelijk zijn, kunnen we nog wel wat spreukjes verzinnen. Ik doe er eentje, voor de fun. ‘In een kluis op de bank liggen virtueel rottende lijken, de gematerialiseerde vorm hiervan kunnen we zien op het eerstvolgende nieuwsbulletin. Een synthethisch a priori waarheid. Met dank’. Applaus !!!!! Onderwijs bestaat ook, dit louter ter info. Ps : af en toe wat ontspanning kan geen kwaad, one of my favourites … een mens in actie, de talenten die we missen door achter geld aan te hollen … http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA . Just enjoy, met droefheid in het hart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het onliberaal om te zeggen dat het verboden is om geld te stelen van andere mensen? Op dezelfde wijze is zo'n verbod helemaal niet 'onliberaal'; volgens een welbepaalde interpretatie van geld.
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige wat de bank hiervoor moet doen, is meer claims voor geld creëren dan ze effectief heeft. Dit is effectief wat er vandaag gebeurd, en is de geldmultiplicator. De geldmultiplicator gaat niet over baar geld, maar over de geldhoeveelheid; briefjes én virtueel. Je 'rebuttal' is naast de kwestie, omdat je de claim van de geldmultiplicatortheorie (blijkbaar) niet snapt. Meer zelfs; je begrijpt niet dat door te zeggen dat de centrale bank achteraf cash moet bijlenen, je erkent dat de geldmultiplicatortheorie juist is.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 augustus 2009 om 11:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Vreemdeling
|
![]() Adrian, je hebt het mis over wat ik ontken en wat ik niet ontken. De geldmultiplicator drukt de verhouding uit tussen het cash geld en het depositogeld.
Als r de reserve ratio is, dan is de geldmultiplicator 1/r. Daar ga ik helemaal mee akkoord hoor. Ik erken dus dat er een zekere hoeveelheid cash nodig is om de zichtrekening te dekken. Waar ik niet mee akkoord ga, is de manier waarop dat gebeurt: dat theorietje over de eindige som van een oneindig aantal stapjes, beginnend met iemand die cash naar de bank brengt, en de bank daarvan 95% uitleent. Aangezien de bank meestal in deposito's uitleent, en niet in cash; kan de bank METEEN een twintigvoud aan deposito's uitlenen van iedere euro cash die ze binnenkrijgt. Zolang iedere twintig euro uitgeleend geld maar gedekt is door een euro cash, klopt de boekhouding. it's that simple. Die oneindige reeks van stapjes, zou alleen kloppen indien mensen bij de bank alleen voor cash kwamen vragen, niet voor deposito's. Maar in die fictieve wereld zouden mensen deposito's niet als betaalmiddel gebruiken. Waardoor je moeilijk over een 'geldmultiplicator' kan spreken, aangezien deposito's in die wereld niet als geld beschouwd worden. En over legal tender, ik heb reeds gezegd dat ik voorstander ben van een officiele staatsmunt (uitgegeven in munten, briefjes EN digitaal). En ja, ik vind dat liberaal omdat het verhinderd dat een machtig oligopolie de geldproductie in handen heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 25 augustus 2009 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Vreemdeling
|
![]() MIS, je verward kapitaal met geld. Kapitaal zijn de productiemiddelen (machines, tools, enz..). Als ik zeg dat er teweinig kapitalisten zijn, bedoel ik dat het kapitaal in de handen is van een te kleine groep mensen. Ik denk dat het beter is dat ieder mens een klein stukje kapitaal kan bezitten. En dat bedoel ik niet via aandelen, maar ik bedoel dat heel letterlijk. Dat er heel veel kleine zelfstandigen zijn, en dat heel vinden dingen in het klein geproduceerd worden. Landbouwtools op mensenmaat bijvoorbeeld, om efficient te tuinieren en zelf je eigen voedsel te kweken, of voor je straat, of voor je dorp.
Om kapitaal te stimuleren dat mensen hun eigen kapitaal opbouwen, mag sparen beloond worden, en mag het ter beschikking stellen van kapitaal aan creatieve mensen ook beloond worden. In verband met geldcreatie, ga ik akkoord dat een tekort aan geld waanzin is, een "tekort" in de zin van dat er veel economische activiteit is. Dat wil echter niet zeggen dat men gewoon a volonte geld kan aanmaken als men geld 'te kort' heeft. Geld moet gedekt zijn door economische activiteit. |
![]() |
![]() |