Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederland-Vlaanderen langs democratische weg wenselijk?
JA 36 69,23%
NEE 16 30,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2009, 18:01   #161
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Waaraan ik mij dikwijls stoor, is het feit dat bedrijfsopschriften op bijvoorbeeld vrachtwagens vaak voorzien zijn van een plaatsnaam, gevolgd door de aanduiding "Holland", terwijl dat niet noodzakelijkerwijs het geval is. Apeldoorn ligt niet in "Holland", maar in Gelderland. Apeldoorn ligt in Nederland.

Als Nederlanders, zelfs Limburgers en Friezen, op vakantie zijn in het (verre) buitenland, dan geven zij maar al te gemakkelijk aan dat zij uit "Holland" komen, een vorm van gemakzucht. Zij komen namelijk uit 'the Netherlands'. Zij houden op die manier onbewust en ongewild het hardnekkige misverstand in stand.

De 'arrogantie van de Hollander(s)' heeft meer te maken met de Haagse regel- en bedilzucht en leunt ook op randstedelijke gewoonten uit, vooral, Amsterdam. Op campings, vakantieparken en toeristencentra op de Veluwe hoeft men 's zomers geen moeite te doen om waar te nemen dat 'tante Sjaan' en 'ome Koos" (uitgesproken als "kaus") uit de Jordaan weer eens zijn neergestreken. "Hebbie benzine?" en "Je mot euutkaake Kaus, je heb so un bojn te pekke!"

Het kan geen kwaad als de Nederlanden een tweede economisch centrum, zijnde de Vlaamse Ruit, krijgen als tegenhanger van de Randstand. Er komt dan een gezonde balans in de Nederlanden.
En daar hebben we ooit in een draad oeverloos lang moeten over discussiëren met een paar van uw landgenoten. Namelijk dat het woord 'Holland' in de praktijk vaak gebruikt werd om Nederland aan te duiden. En dat werd betwist door uw landgenoten. O.m. door 'Hollander' en 'Spinoza'. Maar nu geeft u zelf toe toe dat de term 'Holland' ook kan gebruikt worden om Nederland aan te duiden en dat de Nederlanders dit zelf ook doen. En zo komt de waarheid uiteindelijk dan toch aan het licht.

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2009 om 18:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 18:03   #162
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En daar hebben we ooit in een draad oeverloos lang moeten over discussiëren met een paar van uw landgenoten. Namelijk dat het woord 'Holland' in de praktijk vaak gebruikt werd om Nederland aan te duiden. Maar nu geeft u zelf toe toe dat de term 'Holland' ook kan gebruikt worden om Nederland aan te duiden en dat de Nederlanders zelf dat doen. En zo komt de waarheid uiteindelijk toch aan het licht.
Dat komt, omdat Vlamingen moeten weten dat Holland een onderdeel is van Nederland en de naam Holland buitenlanders meer zegt dan Nederland.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 19:01   #163
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daar hebben we ooit in een draad oeverloos lang moeten over discussiëren met een paar van uw landgenoten. Namelijk dat het woord 'Holland' in de praktijk vaak gebruikt werd om Nederland aan te duiden. En dat werd betwist door uw landgenoten. O.m. door 'Hollander' en 'Spinoza'. Maar nu geeft u zelf toe toe dat de term 'Holland' ook kan gebruikt worden om Nederland aan te duiden en dat de Nederlanders dit zelf ook doen. En zo komt de waarheid uiteindelijk dan toch aan het licht.
Wilt u uw leugens even achterwege laten? Wij hebben nooit ofte nimmer betwist dat de term 'Holland' gebruikt kan worden om Nederland aan te duiden.
De kritiek ging over het feit dat als we de regionale verschillen in de Nederlanden bespreken, dat de term Holland in de plaats van Nederland gebruiken zowel verwarrend als pejoratief is.

In zo'n discussie mag van u worden verwacht dat u meer respect aan de dag legt voor de regionale verschillen en mag ook worden verwacht dat u zich correct uitdrukt. Holland en Nederland zijn namelijk niet hetzelfde. En dat is ongeacht wat er op Gelderse trucks staat en ongeacht hoe men ons land in Griekenland noemt.
Vreemd genoeg gaat dat belletje bij u pas rinkelen zodra Limburgers Hollanders worden genoemd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 20:10   #164
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wist u trouwens, dat onder Habsburgs bewind vóór de Tachtigjarige oorlog, Vlamingen, Brabanders, Zeeuwen, Hollanders, Gelrenaren en Friezen allemaal 'Flamencos' werden genoemd?
Spraakverwarringen als deze, zijn jammer genoeg inderdaad schering en inslag.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 september 2009 om 20:15.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 20:17   #165
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wist u trouwens, dat onder Habsburgs bewind vóór de Tachtigjarige oorlog, Vlamingen, Brabanders, Zeeuwen, Hollanders, Gelrenaren en Friezen allemaal 'Flamencos' werden genoemd?
Spraakverwarringen als deze, zijn jammer genoeg inderdaad schering en inslag.
De Geldersen en Overijsselaars werden ook na de Tweede Wereldoorlog als bewoners 'uit het oosten' in Holland nog aangeduid als 'Moffen'.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 september 2009 om 20:18.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 20:23   #166
Hollander

Standaard

Citaat:
De Geldersen en Overijsselaars werden ook na de Tweede Wereldoorlog als bewoners 'uit het oosten' in Holland nog aangeduid als 'Moffen'.
Ach, ik heb ook een tijd geroepen dat Duitsland 'achter Utrecht' begint.

gewoon onwetendheid, net als zoveel mensen zo weinig over het echte Holland weten.
Oud 17 september 2009, 20:39   #167
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ach, ik heb ook een tijd geroepen dat Duitsland 'achter Utrecht' begint.

gewoon onwetendheid, net als zoveel mensen zo weinig over het echte Holland weten.
Ik heb acht jaar in Zoetermeer (Zuid-Holland) gewoond. Ik had geen problemen met de Zoetermeerders. Ik kan gelukkig met iederen goed overweg; met Nederlanders en Vlamingen.
Oud 17 september 2009, 20:48   #168
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik heb acht jaar in Zoetermeer (Zuid-Holland) gewoond. Ik had geen problemen met de Zoetermeerders. Ik kan gelukkig met iederen goed overweg; met Nederlanders en Vlamingen.
De meeste mensen voelen zich bij ons in Holland prima op hun gemak. Dat komt doordat wij zo open en eerlijk zijn. Ik voel me ook overal waar ik ga op mn gemak. Alleen in Limburg heb ik daar wel eens moeite mee, want je kan die mensen niet zo goed peilen. Ze zijn aardig enzo, maar je weet nooit wanneer dat mes in je rug wordt gestoken.
Oud 18 september 2009, 11:17   #169
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De meeste mensen voelen zich bij ons in Holland prima op hun gemak. Dat komt doordat wij zo open en eerlijk zijn. Ik voel me ook overal waar ik ga op mn gemak. Alleen in Limburg heb ik daar wel eens moeite mee, want je kan die mensen niet zo goed peilen. Ze zijn aardig enzo, maar je weet nooit wanneer dat mes in je rug wordt gestoken.
Nee, dat gebeurt niet. Er woont familie van mij in Heythuysen en Obbicht (Oost-Limburg). Dat zijn heel aardige mensen. Het zijn model-Limburgers. Absoluut!
Oud 18 september 2009, 11:39   #170
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat gebeurt niet. Er woont familie van mij in Heythuysen en Obbicht (Oost-Limburg). Dat zijn heel aardige mensen. Het zijn model-Limburgers. Absoluut!
Ech woar, néét te gleuve. Ich fiets doa wel eens nééve euver de Napoleonweg, dén zoog ich een burdje mit "Heythuysen\Roggel" stóón.
Heytse wie ze heej zegge.
Daarom verklaart het de naam Napoleonsweg.
Wel Napoleon waar de wéég kwiet op zuuk noa het franse Rochél en déé kwaam in Roggel oet...
Bel die moar ff en zaag dét stropke der aan kumst.
Min sjoendochter héf doar nog bie de gemeinte gewerkt. Ernst dén ken ich veur de rest van den tied mit dich int Limbugs kalle...

Toch maar gewoon in AN om ook te leren en makkelijk leesbaar te houden voor de franstaligen.
Anders leren die nooit geen fatsoenlijk Nederlands.
Oud 18 september 2009, 11:40   #171
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 12:09   #172
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ech woar, néét te gleuve. Ich fiets doa wel eens nééve euver de Napoleonweg, dén zoog ich een burdje mit "Heythuysen\Roggel" stóón.
Heytse wie ze heej zegge.
Daarom verklaart het de naam Napoleonsweg.
Wel Napoleon waar de wéég kwiet op zuuk noa het franse Rochél en déé kwaam in Roggel oet...
Bel die moar ff en zaag dét stropke der aan kumst.
Min sjoendochter héf doar nog bie de gemeinte gewerkt. Ernst dén ken ich veur de rest van den tied mit dich int Limbugs kalle...

Toch maar gewoon in AN om ook te leren en makkelijk leesbaar te houden voor de franstaligen.
Anders leren die nooit geen fatsoenlijk Nederlands.
Mwoa, met een groot stuk vlaai wil dat zeker lukken, m'n beste stropke.
Oud 18 september 2009, 17:51   #173
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wilt u uw leugens even achterwege laten? Wij hebben nooit ofte nimmer betwist dat de term 'Holland' gebruikt kan worden om Nederland aan te duiden.
De kritiek ging over het feit dat als we de regionale verschillen in de Nederlanden bespreken, dat de term Holland in de plaats van Nederland gebruiken zowel verwarrend als pejoratief is.

In zo'n discussie mag van u worden verwacht dat u meer respect aan de dag legt voor de regionale verschillen en mag ook worden verwacht dat u zich correct uitdrukt. Holland en Nederland zijn namelijk niet hetzelfde. En dat is ongeacht wat er op Gelderse trucks staat en ongeacht hoe men ons land in Griekenland noemt.
Vreemd genoeg gaat dat belletje bij u pas rinkelen zodra Limburgers Hollanders worden genoemd.
Onjuiste voorstelling van zaken. Of tenminste zeker een onvolledige voorstelling van zaken. U en uw akolieten gingen er van uit dat 'Holland' een stuk van Nederland was en dus niet kon vereenzelvigd worden met Nederland. Dat is natuurlijk wel in theorie zo, maar niet in de praktijk. En dus nogmaals, veel mensen in België duiden de 'Nederlanders' aan met de term 'Hollanders'. En ook in het buitenland (Hollandès, Hollandais, enz) is dit het geval. Of u dat nu graag hoort of niet. En wat verneem ik nu er nog bovenop? Wel, dat zelfs menig Nederlander het hebben over 'Hollanders' wanneer ze 'Nederlanders' bedoelen.

Laatst gewijzigd door system : 18 september 2009 om 17:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 18:54   #174
Hollander

Standaard

Citaat:
Onjuiste voorstelling van zaken. Of tenminste zeker een onvolledige voorstelling van zaken. U en uw akolieten gingen er van uit dat 'Holland' een stuk van Nederland was en dus niet kon vereenzelvigd worden met Nederland. Dat is natuurlijk wel in theorie zo, maar niet in de praktijk. En dus nogmaals, veel mensen in België duiden de 'Nederlanders' aan met de term 'Hollanders'. En ook in het buitenland (Hollandès, Hollandais, enz) is dit het geval. Of u dat nu graag hoort of niet. En wat verneem ik nu er nog bovenop? Wel, dat zelfs menig Nederlander het hebben over 'Hollanders' wanneer ze 'Nederlanders' bedoelen.
Zoals u hebt kunnen lezen uit de reacties begrijpen wij wel degelijk dat mensen in verre landen het verschil niet kennen. Zoals u hebt kunnen lezen verwachten wij echter van U dat u wél het verschil kent. En u geeft er herhaaldelijk blijk van dat u het onderscheid kent. (hulde daarvoor). De vraag was vervolgens om in discussies waar de regionale verschillen en overeenkomsten in de Nederlanden een onderwerp zijn, de term minder licht te misbruiken. Kortom, dat een Rus, Griek of Japanner op vakantie het foutief gebruikt is hem volstrekt vergeven. De vrachtwagenchauffeur uit Gelderland doet de wenkbrauwen fronsen met zijn wagen waar Holland op staat, maar dat is om zich in het buitenland beter herkenbaar te laten zijn. En aldus als we hier tezamen zijn om over de Nederlanden te debatteren, dan wordt van u verwacht dat u er correct mee omgaat.

Met andere woorden, quod licet Iovi non licet bovi

Laatst gewijzigd door Hollander : 18 september 2009 om 18:55.
Oud 18 september 2009, 19:20   #175
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De wereld zit barstensvol irriterende verwarringen. De mensen bij ons gebruiken ook de term "Engelsman" voor alle Britten. Wat ook allesbehalve correct is en door de belanghebbenden helemaal niet op prijs wordt gesteld. Laat ons alvast beginnen met de mening van de Nederlanders omtrent het correcte gebruik van de termen "Hollander" en "Nederlander" te respecteren. Het mag dan zo zijn dat dit niet overal zo goed geweten is, maar wij Vlamingen zijn directe buren, volks- en taalgenoten. Wij kunnen daaromtrent dan ook geen onwetendheid voorwenden. Dat is, wat mij betreft, een meer dan voldoende reden om op een hoffelijke en correcte wijze de woorden Nederlander en Hollander in hun juiste context te gebruiken.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 september 2009 om 19:21.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 20:25   #176
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Jongen, de 'Vlamingen' gaan nog liever samen met Marokko, dus doe geen moeite.*

* Verwar de overvloed aan Holland-adepten op dit forum aub niet met de echte wereld. Kom eens buiten.
Dat hebben we vandaag en gisteren in Brussel gezien.
Mooi samenzijn.........
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 20:50   #177
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Dat hebben we vandaag en gisteren in Brussel gezien.
Mooi samenzijn.........
2!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 20:56   #178
Shadowke

Standaard

75 % voor, 25 % tegen
alst zo is int echt
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 21:06   #179
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
75 % voor, 25 % tegen
alst zo is int echt
De score bij de Vlamingen is 21-10 trouwens.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 21:37   #180
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De score bij de Vlamingen is 21-10 trouwens.
21-11 maar ook mooi.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be