Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2009, 21:51   #161
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
In Nederland is de politiek allerminst saai door de versnippering van het politieke landshap, maar dat ter zijde. In Belgie draait de politiek om het bijeenhouden van een land waar twee bevolkingsgroepen een fundamenteel andere visie op hebben. Dat lijkt me voor jou en Henri1 toch geen geruststelling.
Maar wij kennen dat verhaal. Zoals ik reeds zei, in 1917 werd in de schouwburg de Alhambra (nu afgebroken) de onafhankelijheid van België uitgeroepen door Vlaams-nationalisten. Dan kwam Renard die de Waalse onafhankelijkheid of zoiets wilde. Dan kwam weer het VB. Vervolgens komt in Wallonië nu weer een partij op van de 'rattachisten'. Dat is altijd zo geweest hier. Maar al die fracties en gezindten hebben nooit een meerderheid weten te behalen en bleven min of meer in de marginaliteit. Zelfs het VB met zoveel kiezers indertijd, heeft daar niets kunnen mee doen, heeft dat niet kunnen verzilveren, en zijn nu weer goed afgeslankt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 21:54   #162
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U weet het zoals altijd weer eens beter......
Als U de feiten wil ontkennen,U doet maar,typische reactie van diegenen die onder de term belgicist kunnen omschreven worden....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 22:13   #163
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet dat ik Leopold II in alles vrijpleit natuurlijk, maar u doet precies of Leopold II in persoonlijke lijve de handen heeft afgekapt.
Hij was verantwoordelijk!!

Hitler stak in persoonlijke lijve ook niemand in de gaskamers.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 22:26   #164
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hij was verantwoordelijk!!

Hitler stak in persoonlijke lijve ook niemand in de gaskamers.
Natuurlijk was hij verantwoordelijk. Niemand ontkent dit. Het was zijn grondgebied. Ik zeg dat ook in mijn antwoorden. Maar de vergelijking met Hitler gaat niet op. Hitler wilde de joden uitroeien. Allemaal. Maar Leopold II wilde zeker niet dat men de handen afkapten van de zwarten die rubber wonnen. Trouwens zulke afschuwelijke daden waren uitzonderingen die sterk uitvergroot zijn geworden. Het was zeker niet de regel in de plantages. Bij Hitler echter, was het wegvoeren en uitroeien der joden de regel. En de joden die ontsnapen waren de uitzonderingen.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 22:28.
Oud 11 november 2009, 23:31   #165
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk was hij verantwoordelijk. Niemand ontkent dit. Het was zijn grondgebied. Ik zeg dat ook in mijn antwoorden. Maar de vergelijking met Hitler gaat niet op. Hitler wilde de joden uitroeien. Allemaal. Maar Leopold II wilde zeker niet dat men de handen afkapten van de zwarten die rubber wonnen. Trouwens zulke afschuwelijke daden waren uitzonderingen die sterk uitvergroot zijn geworden. Het was zeker niet de regel in de plantages. Bij Hitler echter, was het wegvoeren en uitroeien der joden de regel. En de joden die ontsnapen waren de uitzonderingen.
Zozo,nét daarom dat men voor de omschrijving voor wat de congolese bevolking betreft het woord genocide gebruikt wordt door diegenen die de héle bewuste periode tot in detail hebben onderzocht....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 08:05   #166
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zozo,nét daarom dat men voor de omschrijving voor wat de congolese bevolking betreft het woord genocide gebruikt wordt door diegenen die de héle bewuste periode tot in detail hebben onderzocht....
Ik had hetwel over het afkappen van handen.

Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 08:05.
Oud 12 november 2009, 08:05   #167
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had het wel over het afkappen van handen.
Oud 14 november 2009, 12:24   #168
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
België is een fijn land om in te wonen en te leven. Zoveel is duidelijk.
Ter verduidelijking om de Belgische "fijne" eigenschappen met Erika Verheyen samen te vatten als het land waar:
Citaat:
meer gevangenen op straat lopen dan er opgesloten zijn;
met een justitie die niet werkt noch hervormd geraakt;
met ministers die tussenkomen in bankvonnissen;
met onderzoekscommissies die hun werk niet mogen doen;
met de op één na hoogste belasting van Europa;
met een openbare schuld van 32.100 euro per inwoner is;
met vakbonden die geen belasting betalen op hun inkomen;
met bijna geen belastingscontroles in Brussel en Wallonië;
met 30 % meer ambtenaren in Wallonië dan in Vlaanderen;
met het grootste aantal ambtenaren in heel Europa;
met 30 miljard fiscale fraude waar niemand iets aan doet;
met een verdubbeling v d ziekteverzekering in 12 jaar tijd;
met soms 3 generaties werklozen in één gezin;
met ministers die illegale asielzoekers bezoeken en hen aanzetten tot burgerlijke ongehoorzaamheid;
waar Waalse politici van mening zijn dat werklozen een premie moeten krijgen om werk aan te nemen
waar belastingcontroleurs zelf hun computer kopen;
waar vonnissen v h hoogste gerechtshof -B.H.V- niet uitgevoerd worden, maar politiek "onderhandeld";
waar jonge criminelen die een scholier neersteken "per vergissing" uitgeleverd worden, voor hun berechting;
waar Waalse ministers zoete broodjes bakken met Zaïrese dictators;
waar ministers de gemeentewet laten wijzigen zodat ze als Europees commissaris ook burgemeester kunnen blijven;
waar jaarlijks 3 miljard werkloosheidsvergoedingen ten onrechte worden uitgekeerd;
waar 80 miljoen wordt gespendeerd aan studies voor een wapperbrug die er waarschijnlijk nooit komt;
waar justitiepaleizen verkocht worden aan duistere Ierse maatschappijen om ze dan terug te huren aan woekerprijzen;
waar brandstof hoger belast wordt dan de grondstof waard is;
waar ministeriële kabinetten dubbel zoveel medewerkers hebben als bijvoorbeeld in Frankrijk;
waar het laagste pensioen van europa wordt uitgekeerd
bvb: Luxemburg 97,2 % van laatste loon
België 66,1 % van laatste loon;
waar Vlamingen meer betalen aan Brusselaars en Walen dan West-Duitsers aan Oost-Duitsers;
waar Vlamingen meer aan Brussel en Wallonië betalen dan Nederland betaalt aan Europa.
Ik ben geen massochist...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:31   #169
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

mooi lijstje beste leo
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 13:31   #170
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De plantages zelf waren de regel niet. Grondstoffen werden gewonnen in dorpsverband en opgehaald door overheidsfunctionarissen. Moorden en folteren gebeurde in de regel als er niet voldaan kon worden aan de vooropgestelde quota.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 13:38   #171
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Ter verduidelijking om de Belgische "fijne" eigenschappen met Erika Verheyen samen te vatten als het land waar:

Zeer goedkope praat. Ik kan zo lijstjes maken van alle landen in Europa. En dan hoef ik niet eens zo lang te zoeken.
Oud 14 november 2009, 13:42   #172
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook niet meteen geneigd Hitler met Leopold te gaan vergelijken. De eerste liet moorden om de moorden zelf, in de waan dat dat in het belang was van het Duitse volk; de moorden die plaatsvonden onder auspiciën van Leopold dienden als middel om s'konings portemonnee te blijven vullen. Een rangschikking maken naar "meer of minder erg" lijkt mij nogal onzinnig.
Oud 14 november 2009, 13:44   #173
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
De plantages zelf waren de regel niet. Grondstoffen werden gewonnen in dorpsverband en opgehaald door overheidsfunctionarissen. Moorden en folteren gebeurde in de regel als er niet voldaan kon worden aan de vooropgestelde quota.
Dat was vaak zo in vele kolonies van andere landen. Waarmee ik het natuurlijk niet goed praat. Maar alles op het persoonlijk conto van Leopold II brengen, vind ik toch wat gemakkelijk en goedkoop en op zijn minst zeer ongenuanceerd.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 13:44.
Oud 14 november 2009, 13:47   #174
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Ik ben ook niet meteen geneigd Hitler met Leopold te gaan vergelijken. De eerste liet moorden om de moorden zelf, in de waan dat dat in het belang was van het Duitse volk; de moorden die plaatsvonden onder auspiciën van Leopold dienden als middel om s'konings portemonnee te blijven vullen. Een rangschikking maken naar "meer of minder erg" lijkt mij nogal onzinnig.
Ik maak geen rangschikking. Ik zei toen alleen dat men Leopold II niet kan vergelijken met Hitler.
Oud 14 november 2009, 13:57   #175
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was vaak zo in vele kolonies van andere landen. Waarmee ik het natuurlijk niet goed praat. Maar alles op het persoonlijk conto van Leopold II brengen, vind ik toch wat gemakkelijk en goedkoop en op zijn minst zeer ongenuanceerd.
1. Kongo is de enige 19e-eeuwe kolonie waarvoor de schattingen van gevallen autochtonen zo fenomenaal hoog oplopen.

2. Kongo was formeel een onafhankelijke dictatuur van Leopold. Misdrijven die er plaatsvonden zijn dan ook op zijn persoonlijke rekening te schrijven, en vallen niet ten laste van het collectieve geweten van de regering van het moederland, of van het moederland als geheel.

3. Kongo was de enige kolonie waarrond door contemporainen zo'n hevige campagnes opgezet werden, tegen de misdrijven die er plaatsvonden. Speciaal rond Kongo werden in Europa en de VS drukkingsgroepen opgezet en burgercongressen gehouden. Voor Leopold was dat geen aanleiding om misdrijven in zijn Afrikaans domein op te sporen. Integendeel, hij liet alles zoals het was, en zijn reacties waren uniform gericht op het hooghouden van zijn reputatie naar de buitenwereld toe. Zijn reputatie en zijn portemonnee, dat was wat telde voor de man. Dat er tegelijk onder zijn bewind miljoenen mensen stierven kon hem niets schelen.
Oud 14 november 2009, 14:50   #176
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht

Indrukwekkende lijst van de 'Leo van Vlaanderen'.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 15:59   #177
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer goedkope praat. Ik kan zo lijstjes maken van alle landen in Europa. En dan hoef ik niet eens zo lang te zoeken.
Ik ben wel benieuwd naar zo een lijstje over Nederland. Aangezien jij de expert bent kan ik er wellicht iets van leren.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 16:06   #178
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik ben wel benieuwd naar zo een lijstje over Nederland. Aangezien jij de expert bent kan ik er wellicht iets van leren.
Wie weet
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 16:08   #179
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wie weet
ik ben reuze benieuwd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 16:12   #180
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik ben reuze benieuwd.
U zult wel antwoord krijgen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be