![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit het gevoel gehad dat mij welkdanige taal opgedrongen werd of dat er ergens een "verplichting" was om ze te leren. Wij vonden het als kind volkomen "normaal" dat er ook in het Nederlands tegen ons werd gesproken, en wij hadden al op zeer jonge leeftijd door dat het Nederlands eigenlijk een godsgeschenk was : het was onze onderlinge "geheimtaal" waar onze vriendinnetjes geen bal van verstonden, dus... Pas wat later ben ik mij, zoals iedereen denk ik, wat uitgebreider in mijn roots gaan interesseren, en dus ook in het Nederlands als "echte" taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'k Kost'n m'n eigh'n wel tégh'n m'n kop slaon, tjoet'n da'k zyn! Aanwijzingen voor uitspraak: me' = met (zeer vette 'e', die je ook in 'wech' en 'wel' aantreft) munne = mijn (twee keer behoorlijk doffe 'e') up : zoals in het Engels vèlloo, trèng, kièr : zeer korte è (zoals in het Frans, maar korter, véél korter) gh: zeer zachte g, bijna gelijk aan 'h' ghoed, tjoet'n: langgerekte 'oe' 'a'n = had (noch de 'h', noch de 'd' worden uitgesproken) Medeklinkers worden in het West-Vlaams doorgaans zacht uitgesproken, of 'ingeslikt'. Aan het begin van een woord zijn ze duidelijk hoorbaar. Ook de 'p' van "kop" wordt sterk uitgesproken. de dubbele 'kk' in pakk'n wordt als een glottislag geproduceerd. Ik had ook pa' 'n kunnen schrijven. Ik heb voor het gemak de vrij duidelijk uitgesproken medeklinkers in het vet gezet.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 11 november 2009 om 02:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij is destijds zo het duits aangeleerd, van kleinsafaan op een spelenderwijze... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk, dat is dus als dialect al heel wat moeilijker te begrijpen ; het uitspreken is voor mij bovendien een ganse opgave. Ik denk dat een Bruggeling niet veel zou begrijpen van wat ik uitkraam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch, telkens iemand vloeiend en foutloos Nederlands hanteert en die persoon Frans als moedertaal blijkt te hebben, wekt het bij sommige zielen nog steeds ongeloof op. Ik heb dat zogenaamde "onvermogen om Nederlands te leren" of die "natuurlijke taalhandicap van Franstaligen" zelf enkel in mijn kindertijd voor waar aangenomen, trouwens. Sommige Vlamingen beseffen zelfs niet eens dat 1) hun Frans meestal zelf primitief is 2) je duidelijk een Vlaams accent gewaarwordt. In het echte leven heb ik ook al vaak meegemaakt dat iemand vloeiend Nederlands sprak en achteraf Franstalig bleek te zijn. Het dogma begint stilaan haar geloofwaardigheid te verliezen. Het wordt zelfs terecht als érg beledigend ervaren.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 november 2009 om 02:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat blijft net zo goed aan je schoenen plakken als een langenoasem... En pazzoep betekend opgepast of beter opgelet... ![]() En als ge een typische mechelse vloek wil weten dan is het volgende wel héél toepasselijk, en dat is "stukske stront wieeiageschééte" En reken maar dat dit harder aankomt bij een mechelaar dan eender welke andere nationale vloek... Zelfs miljaarde amaai maain voeten kust maain kloten onnozelaar haalt het daar niet bij.... Echt waar.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mag ook de talen die ik - samen met enkele vriendjes - zèlf ontwierp niet vergeten. En maar woordenboekjes in elkaar flansen en spraakkunst-regeltjes bedenken, heerlijk was dat. *mijmert even weg* Helaas waren zogenaamde 'volwassenen' daar niet zo content mee, en zijn de boekjes uiteindelijk allemaal verscheurd/verbrand/in een vuilniszak gestoken/... geworden.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Anderzijds, "wieeiageschééte" is een goed voorbeeld van een woord dat ik onmogelijk uitgesproken krijg. Wat betekent het overigens ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een "tjoet'n" is zoiets als een uilskuiken, een dwaas. Een tegenvraagje: spreek jij ook een Frans dialect? Zo ja, hetwelk?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een feit wat zeker is... Wel spijtig wat je zélf ontworpen talen betreft... Ik heb ooit zo een tweeling in mijn jeugd gekend,en die spraken ook zo een geheimtaaltje... Had iedereen er op dat moment het raden achter over waar ze dan over aan het roddelen waren... ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 11 november 2009 om 02:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vermoed dat het opgesplitst moet worden: "wie heeft jou gescheten?"
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier gaat ie dan " wie ei a gescheete"... Dat is dus gewoonweg " wie heeft U op de wereld gezet" Waardoor niet alléén de persoon zelf ,maar ook diens ouders in de belediging worden meegenomen... En reken maar dat dit de zwaarste belediging is die je in onze stad kan uiten.... Wij zijn een beetje vreemd, maar tegelijk ook héél direkt... Wat kan je anders verwachten van mensen die de romboutstoren willen blussen omdat de maan er toevallig op schijnt... Ach, de kathedraal staat er nog altijd ,en wij hebben de mooie naam "maneblussers" eraan overgehouden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens heb ik ook nadien langere tijd in een niet-franstalig buitenland verbleven (wegens studie), dus tja, voor mij zijn dialecten (in welke taal ook) iets wat ik graag tracht na te bootsen, maar waar ik eigenlijk geen persoonlijke voeling mee heb. Uiteraard is mijn eigen taal wel wat aangepast aan de streek waar ik al geruime tijd woon, maar dat gaat dan meer om locale uitdrukkingen dan om een dialect. Hier zegt men bijvoorbeeld in volkse sferen "je n'ai pas rien" in plaats van "je n'ai rien". Tja djimi, op (locaal) taalgebied is het bij mij niet veel soeps, dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén van de zelf ontworpen talen heette "Harwajsks" (oftewel "taal van de Woudlopers" : 'har' was 'woud', 'wajs' was 'lopen', een 'harwajsk' was een 'woudloper') Een andere taal heette "Txe-Herek", en woorden die ik me nu nog herinner waren: - 'suasio' : op eigen kracht (su: kracht; asi: eigen; -o : achtervoegsel voor de instrumentalis) - 'dusmarrau' : er op af; vooruit; komaan; ... (dus-: voorvoegsel voor voorwaartse beweging; marra: lopen; -u: achtervoegsel voor imperatief) - 'haddakit' : verdediging (hadda: verdedigen; -kit: achtervoegsel voor 'resultaat van een handeling') 'marrakit' betekende dus zoiets als een afstand die men al lopende had afgelegd. Helemaal gek werd het toen we dan ook nog eens dialecten van dat Txe-Herek begonnen te maken ![]() Je had dan Tsii-Haarigge, Astarhaug, Tsetserhoak, ... dusmarrau werd dyeismerau, dishmera, ditsmerre *amai, wat een herinneringen*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat van die maneblussers ga ik eens moeten opzoeken. Als ik wat meer tijd heb (later, later...) ga ik mij eens verdiepen in dergelijke Vlaamse plaatselijke verhalen. Ik ben wel tamelijk goed mee met jullie politieke toestanden, maar grif toegegeven, voor het overige heb ik nog erg veel te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op tijd en stond doe jij méér dat je duit in het zakje,en plak je er hier geregeld ééntje achter het behang.... Je bent geweldig,wéét je dat... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op dit laat uur ben ik eerder geweldig moe, om precies te zijn. Morgen (straks, eigenlijk) vroeg op, en een nieuwe dag tegemoet. Dank voor de "dialect-versnapering", heren, en tot één dezer dagen op dit forum. |
|
![]() |
![]() |