Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2009, 15:41   #161
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Hoeveel moslims hebben de zwitserse nationaliteit ?
Ik heb geen idee, jij wel?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:43   #162
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ik heb geen idee, jij wel?
5% van de zwitserse bevolking is moslim. Breng die 5% bij elkaar. En bekijk dan de stemuitslag in die regio. Rara.
Oud 30 november 2009, 15:45   #163
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
5% van de zwitserse bevolking is moslim. Breng die 5% bij elkaar. En bekijk dan de stemuitslag in die regio. Rara.
Hoezo, breng die 5% bij elkaar? Jij weet waar die wonen of zo?
Oud 30 november 2009, 15:46   #164
smiley

Standaard

Citaat:
Hoezo, breng die 5% bij elkaar? Jij weet waar die wonen of zo?
Heb je het kaartje van zwitserland met de rode gebieden niet gezien ? Daar wonen die.
Oud 30 november 2009, 15:49   #165
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heb je het kaartje van zwitserland met de rode gebieden niet gezien ? Daar wonen die.
Maar hoe weet je dat?
Oud 30 november 2009, 15:52   #166
smiley

Standaard

Citaat:
Maar hoe weet je dat?
De meeste moslims leven in heel Europa in steden. Dus zal dat in Zwitserland niet anders zijn. Maar die conclusie mag men van jou natuurlijk niet trekken.
Oud 30 november 2009, 15:52   #167
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
De meeste moslims leven in heel Europa in steden. Dus zal dat in Zwitserland niet anders zijn. Maar die conclusie mag men van jou natuurlijk niet trekken.
In plaats van op de man te spelen, lees eens iets: http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Switzerland

Laatst gewijzigd door abou Anis : 30 november 2009 om 15:53.
Oud 30 november 2009, 15:56   #168
smiley

Standaard

Citaat:
In plaats van op de man te spelen, lees eens iets: http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Switzerland
En ? Zegt dat iets anders ? Trouwens laten we in Brussel of Antwerpen eens een zelfde stemming houden. Wat zal de uitslag daar zijn denk je ? Laat men dan in de rest van Vlaanderen waar niet zoveel moslims wonen diezelfde stemming houden. U zal het verschil wel merken.
Oud 30 november 2009, 15:56   #169
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zou je er niet mee geconfronteerd willen mee worden?
als religie je niets zegt, dan heb je er toch ook geen probleem mee dat anderen er mee naar buiten komen?
Antwoordje vanmij
Puur vanuitmijn niet-geloofsgeloofstandpunt:
Ik niet geïnteresseerd eenderwelkereligie ,
dus ikwil ze feite openbaarniet horen of zien ,
zoals sommigegelovige bv mijnmening of doen
niet openbaarwillen zien !!

Maar .... als enez'nne paternoster ofeenderwelke bijbel
figuurlijk openbaar "opvreet" , ieder z'n goesting ,
echter .... zolang mij maar nietopdringen omte geloven
eenderwelkgeloofsgeloof !!

Algemene Vaststelling:
Inden beginne was er niets !!
Nu .... wanneer men tevrede ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:58   #170
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Grappige verschrijving...

Even serieus: of je nu een moskee bouwt of niet, moslims zullen altijd op zoek gaan naar trefplaatsen. Daar verander je dus niets aan door de bouw van moskeeën te verbieden. Zorg dat er een erkende imamopleiding is, controleer wat er in moskeeën wordt gepredikt, grijp in indien nodig, etc. Probleem opgelost.

Ik beschouw moslims niet als vijanden. Hooguit als mensen waarmee ik het niet altijd eens ben. Als je iemand tot vijand verklaart, zal die zich ook als een vijand gedragen... Elementaire labellingtheorie...

Je overreageert gewoon, en daarbij verlies je uit het oog dat het toestaan van moskeebouw niet betekent dat iemand het eens is met wat imam zus of imam zo te vertellen heeft. Richt je kritiek op wat er écht toe doet: discriminatie van vrouwen, taboes rond homoseksualiteit, respectloosheid t.a.v. een aantal essentiële westerse waarden, etc.
Toch nog eventjes een fijn gezegde van Erdogan himself er aan toevoegen:
"... onze minaretten zijn onze bajonetten"
plus nog een paar leuke zinnetjes die me niet meteen te binnen schieten maar die je wellicht wel kent...
En wees gerust, ik beschouw "de moslims" ook niet als mijn vijanden! Er lopen daar best toffe mensen tussen, zeker weten! Ik beschouw diegenen onder hen meer en meer als vijanden als ze zelf door hun gedrag en uitspraken ons als vijanden zien: de "ongelovige-honden-types"! Dat het bij wel meer mensen, die vroeger nooit enig probleem hadden met de aanwezigheid van vreemdelingen, sinds de komst en masse van de moslims zo aan het groeien is: dat is hun schuld, niet de onze!
De steeds weerkerende en niet te beantwoorden vraag blijkbaar: waarom hebben we dat probleem nooit, en zeker niet in die mate, gekend met de Chinezen, de Italianen, Afrikanen, de Japanners, de Polen, de Joden en noem maar op?
Die hebben toch ook hun eigen gebruiken en levenswijze enz...maar weten blijkbaar beter tot waar ze daarmee kunnen gaan zonder aanstoot te geven!
En die "kultuur" van: krijgen we onze zin niet dan breken we de boel regelmatig eventjes af... dat is ook vooral zoniet enkel bij deze groep aanwezig!
Boeren die betogen voor een betere melkprijs of zo, dat is daar niet mee te vergelijken!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:59   #171
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
En ? Zegt dat iets anders ? Trouwens laten we in Brussel of Antwerpen eens een zelfde stemming houden. Wat zal de uitslag daar zijn denk je ? Laat men dan in de rest van Vlaanderen waar niet zoveel moslims wonen diezelfde stemming houden. U zal het verschil wel merken.
Ja, dat zegt iets anders. En als je voor een keer de moeite deed om iets te lezen waarvan je niet a priori weet dat het gaat bevestigen wat je al dacht zou je dat ook zien.
Oud 30 november 2009, 16:02   #172
smiley

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Antwoordje vanmij
Puur vanuitmijn niet-geloofsgeloofstandpunt:
Ik niet geïnteresseerd eenderwelkereligie ,
dus ikwil ze feite openbaarniet horen of zien ,
zoals sommigegelovige bv mijnmening of doen
niet openbaarwillen zien !!

Maar .... als enez'nne paternoster ofeenderwelke bijbel
figuurlijk openbaar "opvreet" , ieder z'n goesting ,
echter .... zolang mij maar nietopdringen omte geloven
eenderwelkgeloofsgeloof !!

Algemene Vaststelling:
Inden beginne was er niets !!
Nu .... wanneer men tevrede ??
Het probleem met iSSlam is nu net dit. Dat zodra de moslimgemeenschap ergens demografisch groot genoeg in aantal is geworden dat er hen dan niks meer in de weg staat om hun theocratische andersdenkenden discriminerende en vrijheidsberovende premiddeleeuwse wetten in te voeren. Hun iSSlamitische soort van 'vrede'.
Oud 30 november 2009, 16:07   #173
smiley

Standaard

Citaat:
Ja, dat zegt iets anders. En als je voor een keer de moeite deed om iets te lezen waarvan je niet a priori weet dat het gaat bevestigen wat je al dacht zou je dat ook zien.
Het is de logica zelve dat een moslim niet tegen iSSlam zal stemmen, eveneens zullen slecht over de iSSlam geinformeerde autochtonen uit 'verdraagzaamheid' en 'respect' of omdat zij moslimvriendjes of vriendinnetjes hebben en iSSlam met hen verwarren, niet tegen iSSlam stemmen.

Al in de klas botsen de culturen. Ik schrik van gedrag van allochtone ,islamitische ouders en hun kinderen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=284
Oud 30 november 2009, 16:18   #174
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Wacht , wacht , da'storen vazn pisa , want diestaat scheef (Graaaaapjeuuuuh)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Nee, het is zo dat Filo naar links overhelt als hij een foto neemt.

Citaat:
Even serieus: of je nu een moskee bouwt of niet, moslims zullen altijd op zoek gaan naar trefplaatsen.
Da's nienkel voor gelovige hoor

Citaat:
Ik beschouw moslims niet als vijanden. Hooguit als mensen waarmee ik het niet altijd eens ben.
Ik beschouw geloofsgelovige niet als vijanden.
Hooguit als mensen waarmee ik het niet altijd eens ben.

Edit:
@ smiley , da'geldt vooreenderwelke overtuiging !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 30 november 2009 om 16:22.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 16:45   #175
Cut de krap
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Je zal moeten kiezen of het hier gaat om een Europese of om een Zwitserse materie. Indien je kiest voor een christelijke-joodse europese identiteit, dan moet ik je wijzen op de islamitische, buddhistische en andere religieuze aanwezigheden in hedendaags en historisch Europa. Indien je stelt dat dit een interne Zwitserse materie is die draait om de Zwitserse identiteit, dan staat deze draad niet alleen in het verkeerde subforum, maar dan mag je ook wel eens aantonen waarom een joodse identiteit in Zwitserland significant zou moeten zijn.
Strikt genomen gaat het over een Zwitserse materie, maar gezien de manier waarop de media en de links-progressieve en dus per definitie islamofiele Europeanen ervan wakker liggen, durf ik de Europese identiteit erbij te betrekken. Die is identiteit is hedentendage hoofdzakelijk humanistisch-seculier, maar geaxeerd op een christelijke en in mindere mate joodse geschiedenis. van een 2000 jaar. Niet op een islamitische identiteit: de aanwezigheid van de moslims is recent, het intermezzo van de moren was niet van die aard dat ze bepalend was voor de Europeanen die we nu zijn. Nergens stel ik dat de joodse identiteit in CH significant zou zijn. En deze draad heb ik niet in het verkeerde subforum opgestart.

Citaat:
Misschien moet je jezelf eens afvragen waarom jij (alsook enkele anderen) je identiteit steeds opnieuw weer definieert in religieuze termen (joods-christelijk).
Nergens doe ik dat, tenzij als tegenreactie op het eeuwige identiteitsgezeur van moslims, gezeur dat door de linkse kerk opvallend vaak gesteund wordt, op selectieve wijze, want voor die identiteitspraatjes horen we ze nooit supporteren als het bij voorbeeld over de Vlaming gaat. Die identeit bestaat nl niet in ogen van de islamfiele linkse kerk, tenzij om ze af te breken als bekrompen.
M.a.w. ik gebruik het identiteitsargument om de selectieve islamofiele linkse kerk "een poepje van eigen deeg te serveren", iets dat duidelijk confronterend is en weinig geapprecieerd wordt, zo blijke uit de gepikeerde reacties van verschillende progressieve aangesprokenen.

Citaat:
Het besef dat je zelf nauwelijks boven die religieuze verschillen kan uitstijgen (en bvb niet ziet dat sociale, nationalistische of andere identiteiten mogelijk zijn) nuanceert reeds een groot deel van je scheldtirades tegen moslims.
Mijn kritiek beperkt zich tot de islam. Dat jij dat uitvergroot tot scheldtirades tegens moslims zegt alweer heel veel over je selectief aangewende nuance capaciteiten. Ik doe niet meer dan wat de klassieke papenvreter van uw soort al decennia doet, alleen doe ik het met het nieuwe multicultureel evangelie van de papenvreters en nog liever met de islam. Dat mag. Vrijheid van meningsuiting, niet alleen voor de dictatortjes van het multicultureel islamofiel evangelie, ook voor mij. Hoe sneu jij dat ook vindt.

Citaat:
U beseft wellicht niet dat u met uw benadering van 'democratie' (als de 'wil' van een meerderheid) genadeloos uw eigen ruiten ingooit. Het impliceert o.m. dat je ook op lokaal niveau, in pakweg Borgerhout ofzo, uw democratische meerderheden laat beslissen over de dominante identiteit. Dat zou weleens een andere kunnen zijn dan de joods-christelijke waar u en enkele andere intellectueel minder bedeelden zo mee dwepen.
Geen paniek, het referendum is er nog niet in België. De despoten van het multicultureel-islamofiel evangelie zijn nog niet aan die democratische reflex toe (wat dat betreft begrijpen we hun smaak voor islamitische dicaturen en geestelijke kooiing). De bange, linkse progressieve mannen houden het voorlopig bij hun verwoede pogingen om de geestjes te indoctrineren, te manipuleren en te intimideren in functie van te lange moslimtenen, hetgeen lang niet bij iedereen lukt, tot hun grote ergernis. Dan beginnen ze te stampvoeten en te schelden op diegene die ze verwijten dat hij scheldt. Je ziet, je bent geen haar beter dan ik. Bovendien profileer je je als een rabiaat jodenhater, waarschijnlijk ook al uit overtuigde assimilatie met de moslimcultuur.
Cut de krap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 16:52   #176
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Mogen uw 'schattige liefelijke bergdorpjes' toegetakeld worden door een quasi industrieel toeristencomplex aan skiliften en hotels? Of is dat niet Zwitsers genoeg voor u?
Geen enkel probleem daarmee, als er maar geen muezzingemekker schalt of geniqaabten achter de kassa zitten. Ook ik heb het recht om mijn overtuiging te belijden, en die verbiedt symbolen van achterlijkheid, kwezelarij en sexisme in mijn onmiddellijke buurt. Er is geen enkele reden waarom mijn overtuiging minder zou moeten gerespecteerd worden dan de overtuiging van een moslim.

Citaat:
Als Vlaming meen ik inderdaad dat architecturale homogeniteit een illusie is.
Goed, laten we dan consekwent zijn en het nog niet lelijker maken door minarettenbouwsels die totaal niet passen.
Oud 30 november 2009, 16:56   #177
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Onbekend maakt dus juist onbemind.
De meeste moslims leven in de grote steden en daar is men juist tegen een verbod.
Wat te doen , moslims spreiden over de berdorpen.
Zeg het met een moslim .

Je kan het ook anders interpreteren.
De dorpen willen niet dat het bij hen zoals in de steden wordt.
Oud 30 november 2009, 16:57   #178
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Toch nog eventjes een fijn gezegde van Erdogan himself er aan toevoegen:
"... onze minaretten zijn onze bajonetten"
plus nog een paar leuke zinnetjes die me niet meteen te binnen schieten maar die je wellicht wel kent...
Dat gezegde is niet van Erdogan zelf, maar werd inderdaad door hem geciteerd. Hij werd naderhand overigens veroordeeld voor zijn religieus geïnspireerde hatelijkheden. Sindsdien is hij wat braver geworden / kijkt hij wel uit.

Alleen, in hoeverre worden zulke uitspraken gedragen door de "gewone moslim", laat staan door een meerderheid, en dan m.n. door moslims in het westen? Er lopen natuurlijk veel gefrustreerde jongeren rond die graag provoceren met gelijkaardige uitspraken, maar is dat ook wat de "silent majority" denkt? Beseffen ze op die leeftijd zelf wel wat ze zeggen?

Citaat:
En wees gerust, ik beschouw "de moslims" ook niet als mijn vijanden! Er lopen daar best toffe mensen tussen, zeker weten! Ik beschouw diegenen onder hen meer en meer als vijanden als ze zelf door hun gedrag en uitspraken ons als vijanden zien: de "ongelovige-honden-types"! Dat het bij wel meer mensen, die vroeger nooit enig probleem hadden met de aanwezigheid van vreemdelingen, sinds de komst en masse van de moslims zo aan het groeien is: dat is hun schuld, niet de onze!
Mensen hebben altijd problemen gehad met vreemdelingen. Vaak gingen ze uitspraken van radicalen onder hen toeschrijven aan de hele groep. Zo verging het bijvoorbeeld de zwarten in de V.S. die weinig voelden voor het non-integratiediscours van iemand als Marcus Garvey, maar er wel mee geassocieerd werden omdat Garvey bewust de indruk wekte in naam van alle zwarten te spreken (een typisch demagogische truc).

Citaat:
De steeds weerkerende en niet te beantwoorden vraag blijkbaar: waarom hebben we dat probleem nooit, en zeker niet in die mate, gekend met de Chinezen, de Italianen, Afrikanen, de Japanners, de Polen, de Joden en noem maar op?
Die hebben toch ook hun eigen gebruiken en levenswijze enz...maar weten blijkbaar beter tot waar ze daarmee kunnen gaan zonder aanstoot te geven!
En die "kultuur" van: krijgen we onze zin niet dan breken we de boel regelmatig eventjes af... dat is ook vooral zoniet enkel bij deze groep aanwezig!
Boeren die betogen voor een betere melkprijs of zo, dat is daar niet mee te vergelijken!
Een aantal heethoofden, zoals tijdens de heisa rond het hoofddoekenverbod op school, is toch niet representatief voor de hele groep?

En euh... Geen problemen met de Afrikanen? Nou moe. Gangsterbendes in Brussel, iemand?

Je kunt de ene groep migranten ook niet zomaar vergelijken met de andere. Ze verschillen in grootte, in achtergrond, in migratiegeschiedenis, etc. Je ziet ook een zekere evolutie bij moslims: aanvankelijk een kleine groep die als gastarbeider werkte, waarmee geen noemenswaardige problemen waren; vandaag een grote groep zoveelste-generatie die veel hogere ambities koestert, maar een moeizame transitie doormaakt waarin generatiekloven, botsende loyaliteiten, culturele integratiebarrières en sociaal-economische achterstand een venijnig pact sluiten.

Kijken we eens naar de Verenigde Staten. De latino's integreren zich almaar slechter. Delen van de V.S. verspaansen (Florida, New Mexico, etc.). Mexicanen claimen groepsrechten. Het gevolg is dat sommige mensen vermoeden dat er een Mexicaanse 'colonne' is binnengetreden om indertijd gedwongen afgestane gebieden te "heroveren". Zelfde patroon dus als hier, met dat verschil dat Mexicanen meestal geen moslims zijn.

Let wel: ook moslims moeten in eigen boezem kijken (zich bijvoorbeeld herinneren waarom ze hun thuisland eigenlijk hebben verlaten i.p.v. er idyllisch aan vast te houden) en politici moeten de moed hebben om een strenger immigratiebeleid door te voeren, maar een meer volwassen attitude van "onze" kant is evengoed gewenst. In plaats van panisch te reageren op de grotere mondigheid van moslims, moeten we die mondigheid juist beschouwen als een poging van moslims om zich een plaats te bevechten in "onze" maatschappij. Dat ze daarbij de grenzen aftasten, en dat dat wrijvingen met zich meebrengt, is volstrekt normaal. Zolang politici echter vaag blijven over die grenzen en tegenstrijdige signalen uitzenden, houdt de onduidelijkheid aan. Discussieer, maar hak knopen door. Momenteel gebeuren beide te weinig.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 30 november 2009 om 17:01.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 17:01   #179
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
E d�*n verontwaardigd doen indien andere mensen dat woord ook gebruiken...
Oeps filo, voelt u zich aangesproken.

Men kan politici enkel en alleen maar de naam geven die bij hen past of niet soms? Dus filo indien u politici een hoeren mentaliteit zou toeschrijven, zal ik nooit of te nimmer verontwaardigd over doen. Wel te verstaan politici die op de rug gaan of voorover om inwijkelingen terwille te zijn natuurlijk. U weet wel, hetgeen men zoal tegenkomt langs (s)linkse progressieve kant.

Even tussendoor en off topic, heb gehoord dat freya bevallen is van "mozes" gaat ze die in een rieten mandje op de ijzer laten drijven? Het is maar dat ze hiermee moet oppassen, met die wateroverlast zou het manneke de verkeerde kant kunnen uitzeilen.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 17:04   #180
smiley

Standaard

Citaat:
Dat gezegde is niet van Erdogan zelf, maar werd inderdaad door hem geciteerd. Hij werd naderhand overigens veroordeeld voor zijn religieus geïnspireerde hatelijkheden. Sindsdien is hij wat braver geworden / kijkt hij wel uit.
Hij kijkt wel uit maar is niet van gedachten veranderd.

Citaat:
Alleen, in hoeverre worden zulke uitspraken gedragen door de "gewone moslim", laat staan door een meerderheid, en dan m.n. door moslims in het westen? Er lopen natuurlijk veel gefrustreerde jongeren rond die graag provoceren met gelijkaardige uitspraken, maar is dat ook wat de "silent majority" denkt? Beseffen ze op die leeftijd zelf wel wat ze zeggen?
Wat de meerderheid of minderheid van de moslims zegt of denkt heeft als puntje bij paaltje komt geen belang. Zodra de moslimgemeenschap ergens demografisch groot genoeg in aantal is geworden om de ware aard van iSSlam te tonen, zijn niet-moslims de pineut. Altijd zo geweest en zal altijd zo zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be