Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2010, 14:06   #161
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik dacht dat het personeel in de zorgsectoren juist verouderde? En waarom zou iemand van 25, nog kinderloos, zijn job niet even goed naar behoren kunnen doen als een 50 jarige vader/moeder? Misschien is de eerste persoon juist minder bevooroordeeld door eigen 'ervaringen' en emotioneel nuchterder.
Wat jongerenwelzijn betreft is het alleszins overduidelijk. Zie pagina 17 van het jaarverslag jongerenwelzijn 2008.
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwel...erslag2008.pdf
Minder bevooroordeeld ? Alleszins. Ze weten ook van niets beter dan wat in de schoolboekjes staat. De prototypes van de professionalisering van de opvoeding. Geloofwaardig is anders, behalve tegenover marginalen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 14:19   #162
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U noemt dat overijverig, ik vind zulke beslissing niet meer dan logisch. Een 'fiat' van Jeugdzorg zou ik pas wereldschokkend hebben gevonden. Hoe gaan de 'voorstanders' hier reageren als Laura onderweg verkracht (of erger nog: vermoord) wordt door een bende losgeslagen piraten (en er zijn er massa's in de Afrikaanse en de Zuid-Aziatische wateren) of verzwolgen door een zware storm? 'Wie haben es nicht gewust'??? Dat verwend kreng is zowel op fysiek, emotioneel als mentaal vlak nog niet klaar voor zulke onderneming. Haar recente stunt door te vluchten naar Sint-Maarten bevestigd dit nog eens. Elke ouder met gezond verstand zou tot dezelfde conclusie moeten komen.
Jonge welzijnswerkers moeten vooral bewijzen, door te scoren, resultaten boeken, door vooral in te grijpen en zo wenig mogelijk te bemiddelen. Da's goed voor het stagvrslag van de welzijnswerker. Resultaten worden geboekt door zoveel mogelijk interventies, desnoods met de hulp van de federale collega's van politie en justitie.
Ouderen worden niet graag de les gespeld door pas afgestudeerde wereldverbeteraars.

Wat is het probleem met een verwend kreng ? Merkwaardig trouwens hoe frequent deze omschrijving te lezen is in deze topic. Verwend omdat de 14-jarige Laura Dekker een paar duizend euro's van haar pesoonlijke rekening heeft afgehaald voor haar vertrek ?
Ik merk vooral veel afgunst.
Oud 3 januari 2010, 14:32   #163
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haar recente stunt door te vluchten naar Sint-Maarten bevestigd dit nog eens. Elke ouder met gezond verstand zou tot dezelfde conclusie moeten komen.
Welke conclusie ?
Mijn inziens hebben weinig tieners een paar duizend euro op hun persoonlijke rekenig, en kunnen bijgevolg het vliegtuig niet nemen naar Sint-Maarten. De meeste pubers die het al eens afbollen lopen niet ver. De probleemstelling is nochtans niet verschillend, wat die ook moge zijn, en zeker geen verwenning omdat je toevallig wat meer geld op je persoonlijke rekening hebt.
Wie reageert er nu vooingenomen ?
Oud 3 januari 2010, 14:38   #164
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De zorgsector is, mede door de witte woede, een dure sector geworden. Je hebt dan ook nog eens een zeer groot verschil in de zorgsector in de privé en de zorgsector in het openbaar. Moest de openbare zorgsector niet meer subsidies krijgen dan de privésector......
Feit is dat hoe meer opvangplaatsen je creëert, hoeveel ook, alle plaatsen zullen worden ingevuld. Wie niet voldoet aan de algemene norm, en zo te zien stijgt dat aantal, moet worden afgezonderd.
Oud 3 januari 2010, 18:13   #165
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Jonge welzijnswerkers moeten vooral bewijzen, door te scoren, resultaten boeken, door vooral in te grijpen en zo wenig mogelijk te bemiddelen. Da's goed voor het stagvrslag van de welzijnswerker. Resultaten worden geboekt door zoveel mogelijk interventies, desnoods met de hulp van de federale collega's van politie en justitie.
Ouderen worden niet graag de les gespeld door pas afgestudeerde wereldverbeteraars.

.
Tja, Rudy, je moet nu eenmaal reeds jong beginnen werken. Je kan misschien in de politiek gaan en een wetsvoorstel indienen om enkel 40-plussers, braaf getrouwd en met kinderen te laten werken, omdat zij de noodzakelijke 'levenservaring' hebben. Het beeld dat je hebt van de (jeugd)welzijnssector is overigens zeer éénzijdig. Akkoord dat men soms als een 'kieken zonder kop' regeltjes wil volgen, maar bemiddeling met de ouders en de jongeren in kwestie is toch vrij frequent in het zorglandschap. Enkel wanneer het te gortig wordt, dient er ingegrepen te worden, dit is hier wel degelijk het geval. 90 % van uw zogenaamde ouders zal dit met mij eens zijn. Die Laura is een duidelijk voorbeeld van iemand die opgroeit in een gezin met veel materiële middelen en geld, maar waarin de ouders vooral met zichzelf bezig zijn en te weinig echte affectie aan hun kinderen geven. Dan krijg je natuurlijk een losgeslagen dochter die elke realiteitszin bijster is.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 18:17   #166
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit is dat hoe meer opvangplaatsen je creëert, hoeveel ook, alle plaatsen zullen worden ingevuld. Wie niet voldoet aan de algemene norm, en zo te zien stijgt dat aantal, moet worden afgezonderd.
Veel ouders durven hun kinderen ook niet meer corrigerend op te voeden. 'Neen' is in vele gezinnen een taboewoord geworden. Als er meer mensen zijn die geen grenzen meer aan hun kroost durven stellen (in het geval van juffrouw Dekker letterlijk op te vatten), dan krijg je natuurlijk zulke uitbarstingen als voornoemde. En zullen er meer onhandelbare kinderen zijn en meer opvangplaatsen nodig zijn. Ik denk dat een kind op lange termijn het meer apprecieert dat het met zekere strengheid en betrokkenheid is opgevoed, dan dat het zomaar aan z'n lot in een 'laisser-faire' mentaliteit is overgeleverd.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 22:59   #167
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, Rudy, je moet nu eenmaal reeds jong beginnen werken. Je kan misschien in de politiek gaan en een wetsvoorstel indienen om enkel 40-plussers, braaf getrouwd en met kinderen te laten werken, omdat zij de noodzakelijke 'levenservaring' hebben. Het beeld dat je hebt van de (jeugd)welzijnssector is overigens zeer éénzijdig. Akkoord dat men soms als een 'kieken zonder kop' regeltjes wil volgen, maar bemiddeling met de ouders en de jongeren in kwestie is toch vrij frequent in het zorglandschap. Enkel wanneer het te gortig wordt, dient er ingegrepen te worden, dit is hier wel degelijk het geval. 90 % van uw zogenaamde ouders zal dit met mij eens zijn. Die Laura is een duidelijk voorbeeld van iemand die opgroeit in een gezin met veel materiële middelen en geld, maar waarin de ouders vooral met zichzelf bezig zijn en te weinig echte affectie aan hun kinderen geven. Dan krijg je natuurlijk een losgeslagen dochter die elke realiteitszin bijster is.
Akkoord. In die zin dat de jongeren een kans moeten krijgen. Wat echter dikwijls ontbreekt zijn meningen die gestoeld zijn op maturiteit.
Ik ken pleegouders met drie pleegkinderen in huis, waarvan één ondertussen 17 jaar is. Die kinderen werden er geplaatst door Bijzondere Jeugdbijstand. Die pleegouders nemen hun taak ernstig op. Ze zijn ook niet meer van de jongste. Ik heb voor de pleegouders heel wat respect, want pleegouder zijn is niet zo eenvoudig. Over de biologische ouders van de pleegkindern kunnen we heel kort zijn: een sociale puinhoop. De maatschappelijke werkster die regelmatig bij de pleegouders over de vloer komt is zeker van goeie wil en doet haar best, en toch ontbreekt er iets: ervaring. Probeer maar eens als 25-jarige zonder kinderen geloofwaardig te zijn tegenover 60-plussers met 5 eigen kinderen (die ondertussen het huis uit zijn) en 3 pleegkinderen. Het is beklemmend. Vooral wetende dat de maatschappelijk werkster moet rapporteren aan de jeugrechter op basis van regelgeving uit het boekske. Aan een jeugdrechter die nadien moet oordelen op basis van het rapport.
Oud 3 januari 2010, 23:06   #168
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel ouders durven hun kinderen ook niet meer corrigerend op te voeden. 'Neen' is in vele gezinnen een taboewoord geworden. Als er meer mensen zijn die geen grenzen meer aan hun kroost durven stellen (in het geval van juffrouw Dekker letterlijk op te vatten), dan krijg je natuurlijk zulke uitbarstingen als voornoemde. En zullen er meer onhandelbare kinderen zijn en meer opvangplaatsen nodig zijn. Ik denk dat een kind op lange termijn het meer apprecieert dat het met zekere strengheid en betrokkenheid is opgevoed, dan dat het zomaar aan z'n lot in een 'laisser-faire' mentaliteit is overgeleverd.
Kijk FS. Als die ouders niet durven neen zeggen, dan hoeft dat kind niet te worden gestraft en moet er met die ouders worden gepraat. In dat geval is dit voor dat kind een sraf, of die indruk krijgt het toch.
Ik ken de thuissituatie van het gezin Dekker niet. Ik heb wel de indruk dat vaderlief er zo geen probleem mee heeft met wat dochter Laura doet. Ik heb niet de indruk dat het om een situatie gaat waar ouders geen neen durven zeggen tegen hun dochter van veertien. Of vergis ik mij ? Is Juffrouw Dekker echt zo onhandelbaar ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 3 januari 2010 om 23:08.
Oud 3 januari 2010, 23:52   #169
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze koestert bepaalde ambities. En vader heeft daar geen of toch weinig problemen mee. De ene z'n ambities zijn die van de andere niet. De ene wil een huisje tuintje, de andere wil de wereld rondzeilen. Dat heeft niets met leeftijd te maken, en dat heeft niets met verwend zijn te maken. Ik heb stellig de indruk dat er mensen zijn die het niet kunnen verdragen dat deze tiener niet in de pas loopt.
Het gaat inderdaad niet over haar leeftijd aangaande het hebben van de ambitie. Het heeft wel met haar leeftijd te maken, als het gaat over haar overlevingskansen aangaande dit specifieke onderwerp. Wat voor een regering zegt er nu "och ja, ze moeten groot worden hè" over een 14-jarige die op haar eentje op een boot(je) de grote wateren wil trotseren om zo de wereld rond te zeilen. De hoeveelheid mensen die dit succesvol gedaan hebben is veel kleiner dan de hoeveelheid die het geprobeerd hebben. Waaronder vele mensen met decennia ervaring.

Dit kind kent de limieten van haar eigen geduld en kunde niet, en voor ze die kent, staat het toelaten van haar reis gelijk aan eigenhandig haar een kogel door de kop schieten. Als ze eenmaal volwassen is, kan niemand haar nog tegenhouden, maar zolang dat niet zo is, vind ik het een goede beslissing haar hier te houden.

Tevens heb ik nooit geschreven dat haar wens dit te doen kinderachtig is, doch wel haar reactie op de afwijzing er van.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 3 januari 2010 om 23:57.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 07:45   #170
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk FS. Als die ouders niet durven neen zeggen, dan hoeft dat kind niet te worden gestraft en moet er met die ouders worden gepraat. In dat geval is dit voor dat kind een sraf, of die indruk krijgt het toch.
Ik ken de thuissituatie van het gezin Dekker niet. Ik heb wel de indruk dat vaderlief er zo geen probleem mee heeft met wat dochter Laura doet. Ik heb niet de indruk dat het om een situatie gaat waar ouders geen neen durven zeggen tegen hun dochter van veertien. Of vergis ik mij ? Is Juffrouw Dekker echt zo onhandelbaar ?
Ze krijgt haar zin niet en ze vertrekt naar St. Maarten.
Doet een goed handelbaar kind dit?
Oud 4 januari 2010, 10:26   #171
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Dit kind kent de limieten van haar eigen geduld en kunde niet, en voor ze die kent, staat het toelaten van haar reis gelijk aan eigenhandig haar een kogel door de kop schieten. Als ze eenmaal volwassen is, kan niemand haar nog tegenhouden, maar zolang dat niet zo is, vind ik het een goede beslissing haar hier te houden.
Dan moeten kinderen die beslissen om te roken (en/of te drinken), zelfs met toestemming van ouders, ook onder toezicht worden geplaatst.

Ah, weet je, ik heb steeds meer en meer de indruk dat het een welles-nietes-spelletje wordt binnen de overheid waar ouders van kunnen meegenieten. Misschien sterft de kwestie een stille dood. Kan ook. Soit.
Oud 4 januari 2010, 10:39   #172
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moeten kinderen die beslissen om te roken (en/of te drinken), zelfs met toestemming van ouders, ook onder toezicht worden geplaatst.
Nee, dat moeten ze niet. Waar haal je dat vandaan?

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 19:20   #173
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze krijgt haar zin niet en ze vertrekt naar St. Maarten.
Doet een goed handelbaar kind dit?
Guido, jij bent een leugenaar.

Laura ging niet weg omdat zij niet mocht zeilen maar omdat (bovenop het zeilverbod) bedreigd werd door de geitewollensokken-mafiosi dat zij binnenkort uit het huis gezet zou worden. Toen pas nam ze t heft in haar handen
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 4 januari 2010 om 19:37.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 19:31   #174
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Dit kind kent de limieten van haar eigen geduld en kunde niet...
Maar haar vader en moeder wel. Daar ligt de verantwoordelijkheid. Niet bij de staat - die dient zich niet te bemoeien met zulke zaken.
Oud 4 januari 2010, 19:37   #175
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht

Laura ging niet weg omdat zij niet mocht zeilen maar omdat (bovenop het zeilverbod) bedreigd werd door de geitewollensokken-mafiosi dat zij binnenkort uit het huis gezet zou worden nam ze het heft in eigen handen
.
Oeps, bijt mijne neus er niet af.
Leugenaar is een zwaar woord.
Je kan hetzelfde zeggen met deze woorden:

"Guido, hier ben je mis in".
"Guido, dit zie je verkeerd".
"Guido, je bent gedesinformeerd".

Ik heb al ooit een waarschuwing gekregen van de moderator voor veel minder.

Goed, terug naar ons verhaal.

Laura vluchtte dus weg voor iemand met geitenwollensokken aan, die haar uit haar huis wou zetten.
Waarom wou die geitenwollensokkendrager haar uit het huis zetten?
Mag hij haar zomaar uit het huis zetten?
Een kind van 14 jaar zet je toch niet uit het huis, hadden ze de huur niet betaald of wat?
Hier klopt toch iets niet in het verhaal als je het mij vraagt.

De reaktie van haar was er desalnietemin een van een klein, onadenkend kind. Had ze gedacht zo haar "probleem" te kunnen oplossen?
Eigenlijk is dit nog erger dan gewoon weglopen voor het feit dat ze haar zin niet kreeg.
Oud 4 januari 2010, 20:07   #176
Bertie
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een kind van 14 jaar zet je toch niet uit het huis, hadden ze de huur niet betaald of wat?
Precies!

Eindelijk kom jij op het kern van het probleem: de normen en waarden van de heren en dames van de jeugdzorg. De meest futiele en onnozele redenen zijn voldoende om kind-ouderrelaties permanent te vernietigen.

Zij hebben namelijk een totaal andere concept van "right en wrong" dan jij en ik. Zij vinden ouderschapsrecht eigenlijk maar een soort middeleeuwse hindernis. Het liefst zijn alle kinderen gewoon eigendom van de gemeenschap. Hun versie van een paradijs is een Kolkhoz of een Kibboets waar iedereen alles, inclusief de opvoeding van kinderen met elkaar "deelt" (hun codewoord is "it takes a village"). Traditionele man-vrouw ouderschap vinden ze eigenlijk achterhaald (paternalistisch enzo).

Vandaar dat ze (heel instinctief voor hun) snel tot een beslissing kwamen om het meisje van haar ouders af te pakken
Oud 5 januari 2010, 14:13   #177
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies!

Eindelijk kom jij op het kern van het probleem: de normen en waarden van de heren en dames van de jeugdzorg. De meest futiele en onnozele redenen zijn voldoende om kind-ouderrelaties permanent te vernietigen.

Zij hebben namelijk een totaal andere concept van "right en wrong" dan jij en ik. Zij vinden ouderschapsrecht eigenlijk maar een soort middeleeuwse hindernis. Het liefst zijn alle kinderen gewoon eigendom van de gemeenschap. Hun versie van een paradijs is een Kolkhoz of een Kibboets waar iedereen alles, inclusief de opvoeding van kinderen met elkaar "deelt" (hun codewoord is "it takes a village"). Traditionele man-vrouw ouderschap vinden ze eigenlijk achterhaald (paternalistisch enzo).

Vandaar dat ze (heel instinctief voor hun) snel tot een beslissing kwamen om het meisje van haar ouders af te pakken
Bertie. Wat zou het belang dan kunnen zijn bij de jeugzorgwerkers ? Waarom zouden welzijnswerkers andere normen moeten hanteren ? Ik denk dat ze vooral uitvoeren wat van hen door hun werkgever, de overheid, wordt gevraagd. De welzijnswerkers hebben geen keus. Die voeren uit. Dus, kunnen we ons beter de vraag stellen wat een democratisch verkozen overheid uiteindelijk wenst.
Oud 5 januari 2010, 17:54   #178
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Laura ging niet weg omdat zij niet mocht zeilen maar omdat (bovenop het zeilverbod) bedreigd werd door de geitewollensokken-mafiosi dat zij binnenkort uit het huis gezet zou worden. Toen pas nam ze t heft in haar handen
.
Jij bent de leugenaar. De procedure tot uithuiszetting werd gestart NADAT ze is gaan lopen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 17:57   #179
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Kinderen, kinderen, rustig.
Oud 5 januari 2010, 18:00   #180
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Kinderen, kinderen, rustig.
Anders uithuiszetting
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be