![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat het aan jou is om uit te leggen wat Stern nu eigenlijk argumenteerde (vooral omdat ik denk dat hij niet argumenteerde wat jij beweert dat hij argumenteert).
Citaat:
Denken dat dat zo snel sterk gaat omslaan in 10 jaar tijd is heel utopisch volgens mij. Want zoals je zegt is men al tenminste 10 jaar lippendienst aan 't bewijzen aan CO2 uitstoten. En er is niet echt een reden om te denken dat dat gaat veranderen in de komende 10 jaar. 20% globaal, in die komende 10 jaar, gezien de voorbije prestaties, voor gans Europa, zal een hele prestatie zijn en ik geloof het niet echt. 30-40% voor de ganse wereld, op 10 jaar, verklaar ik hierbij plechtig onmogelijk. En dat was 't begin van onze discussie, niet ? Jij beweerde dat Stern een studie gemaakt had dat zoiets haalbaar was met slechts een paar procentjes vermindering in GDP. Ik heb dat ten eerste niet gezien bij Stern, ik heb uitgelegd waarom ik theoretisch denk dat dat niet echt kan op zulke korte tijd (investeringen bestaan te lang), en de recente cijfers van Europa lijken mij gelijk te geven qua tendens. Zoals ik reeds zegde, tegen 2050 is een heel ander paar mouwen. Op 40 jaar tijd is het denkbaar om een politiek te voeren die het economische landschap transformeert zonder daarom speciaal penaliserend moeten te zijn. Dat is denk ik wat Stern ongeveer schrijft en dat spreek ik niet tegen. Dat vergt een diepere analyse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hmmm, ik ben even door de geschiedenis van de discussie gegaan. Wat mij betreft begint het hier: Citaat:
Ik denk dat ik inderdaad iets te hard van stapel ben gelopen met het citeren van Stern. Stern heeft het enkel over emissies in 2050 en niet 2020 en bijhorende mitigatiekosten en schadekosten. Ik dacht dat hij ook cijfers had voor 2020 maar ik vind ze niet terug. Er is een "roadmap" naar 2050 voor een bepaald emissiehoeveelheid en daling van reduciekost in de tijd (http://www.hm-treasury.gov.uk/d/Chap...Mitigation.pdf p23). Maar ik vond niet meteen een emissietraject met tussentijdse doelstellingen. Sorry Stern dat ik uw naam onterecht heb gebruikt en sorry Patrickvde dat ik u stelling aanval met de verkeerde bron. Ik ga op zoek naar een studie die 2020 horizon bekijkt.
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 4 januari 2010 om 17:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoofdstuk 3: How Climate Change Will Affect People Around The World Citaat:
Wanneer de Noordpool smelt, dan is het inderdaad jammer voor de ijsbeer. De populatie zal decimeren. En het smeltwater van Groenland zal tot een iets hogere zeespiegel leiden. Aan de andere kant kunnen schepen gebruik maken van de noordpassages. Delfstoffen die nu nog onontginbaar zijn wegens de ijzige omstandigheden, kunnen dan worden geëxploiteerd. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Het ware realistischer een tabel met na- en voordelen te maken tengevolge van de opwarming van het klimaat. Dan nog kan opwarming negatief uitpakken, maar is meer overweging mogelijk. Ik zal niet alle voorbeelden van Stern ingaan. Het voorbeeld van een verdroging van de Amazone vind ik echter heel onduidelijk. Opwarming leidt tot meer waterdamp en dus tot meer neerslag. Het merendeel van de neerslag zal altijd in de tropen vallen, hoe warm het klimaat ook wordt. Welk mechanisme zou dan maken dat de Amazone verdroogt? Laatst gewijzigd door Sjaax : 4 januari 2010 om 20:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een steigende zeespiegel verhoogt inderdaad de kans op overstromingen, en als men niks doet dan zullen er in de toekomst meer mensen vaker last van natte voeten hebben. Maar is het een beetje absurd er van uit te gaan dat men overal in de kustgebieden op zijn gat zal blijven zitten? Zelfs het IPCC gaat er van uit dat men in kwetsbare gebieden maatregelen zal nemen, dat men dijken gaat bouwen, en dat hierdoor het aantal mensen dat overstromingsrisiko loopt niet zal toenemen. Dat is een beetje het probleem van Stern zijn raport, dat hij overal de meest pessimistische schatting neemt, en compleet negeert dat mensen zich aanpassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar om uitstoot te VERMINDEREN, moet je de uitstotende aktiviteiten ongeveer proportioneel verminderen, ofwel die bestaande infrastruktuur grotendeels vervangen door nieuwe technieken die veel minder uitstoten, en DAT is wat ik bedoelde met "onhaalbaar op relatief korte termijn zoals 10 jaar". Dus ja, ik was mis door te stellen dat er een strikte verhouding bestaat tussen GDP en uitstoot, omdat het GDP wel degelijk kan groeien in NIEUWE sectoren zonder noemenswaardig de uitstoot te verhogen. Dat soort groei is trouwens wat we inderdaad de laatste 10 jaar hebben gekend: lage industriele aktiviteit, en outsourcing naar lage-loonlanden van de meest intensieve aktiviteiten. Merk op dat outsourcen enkel maar het probleem verplaatst he, en hier de cijfers doet dalen, maar in China doet stijgen. Maar er is volgens mij WEL zulke redelijk strikte proportionaliteit voor het "klassieke" deel van de economie (industrie die hier blijft, het transport, distributie, en al dat), gedurende de levensduur van de investeringen in die infrastruktuur. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik denk dat je weldegelijk een competitieve groene economie uit de grond moet stampen die zowel kwa luchtverkeer, scheepvaart, en verwarming equitaxerend en CO2 gecorrigeerd kan werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vandaar dat ik denk dat het op een schaal van verschillende decennia mogelijk is (we moeten ons nu al aan de tekentafel zetten, maar beseffen dat het een werk van lange adem gaat worden, en hierbij rekening houden met economische belangen), maar dat "paniekvoetbal" een verkeerd idee is. Vandaar trouwens dat Kyoto een mop is, en Kopenhagen mislukt is. Men had daar veel beter de basis gelegd voor een uitwerkbaar plan op lange termijn dat ook de economische belangen in rekening brengt, eerder dan een domme agenda van "iedereen inleveren, graag, ikke 20%, wie biedt meer". Ik geraak er hoe langer hoe meer van overtuigd dat doelstellingen van daling van uitstoot op zich, hoewel ze natuurlijk de bedoeling moeten zijn, de verkeerde aanpak zijn. Men dient eerder lange-termijn strategieen uit te werken om op lange termijn, zoveel uitstoot te verminderen als economisch zinvol en haalbaar is, en de uitstootvermindering zal die zijn die we halen. In elk geval gaat het niet meer zijn, en gaat het blufpoker zijn om te stellen dat het meer gaat zijn. En het zou dom zijn om "tevreden" te zijn met een zekere vermindering van uitstoot, als het ook haalbaar was om minder uit te stoten, maar dat zoiets niet gedaan wordt. Dan krijg je nep-plannetjes zoals die van de Groenen die aantonen dat je Kyoto ook kan halen zonder kernenergie 10 jaar later of zo. We moeten dus trachten een lange-termijn strategie te bewerkstelligen die de CO2 uitstoot en/of het fossiel-brandstof verbruik zo sterk mogelijk terugschroefd op een wijze die economisch verantwoord is. Dat kan zelfs economisch gunstig zijn, door nieuwe sectoren uit de grond te stampen en zo. Maar we zullen op voorhand niet kunnen weten hoe succesvol het gaat zijn, dat zullen we gaande uitvissen. En dan is het aan klimaatswetenschappers en economen en zo om uit te vissen wat de overblijvende klimaatsverandering precies gaat zijn die we toch zowiezo in de tanden gaan krijgen, en ons daar ook op voorbereiden. En het is iets van lange adem. En niet de simplistische boekhouder gaan uithangen, zoals men naief had willen doen in Kyoto, door uitstoot reductie doelstellingen zonder realiseerbaar plan erachter, uit te willen delen. |
||
![]() |
![]() |