![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus of de EU hierbuiten zal blijven staan, is een open vraag.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 11 januari 2010 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wikipedia: Hij (Willem I) was daarbij zeker niet recht door zee. Zijn vermogen werd in 1815 geschat op 10 miljoen en werd 25 jaar later geschat op 200 miljoen gulden, het twintigvoudige. Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2010 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Raar hè, maar die onwijze Willem van jou herinnert me keer op keer aan de koning van Kongo-Vrijstaat, Leopold II. Willem I herken ik er niet in, al moet ik toegeven dat ik me er niet in heb verdiept. Waarom ook? Denk je nu echt dat onze relatie met Nederland moet afhangen van iemand die al meer dan anderhalve eeuw dood is?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wikipedia: Hij (Willem I) was daarbij zeker niet recht door zee. Zijn vermogen werd in 1815 geschat op 10 miljoen en werd 25 jaar later geschat op 200 miljoen gulden, het twintigvoudige. Begin dan maar alvast, en liefste stante pede, u te verdiepen in het leven van de koning-koopman Willem I. U zult nog raar opkijken vrees ik. Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2010 om 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse ontvoogdingsstrijd gaan vergelijken met de revolte van 1830 is écht bij de haren getrokken. Wat in 1830 is gebeurd is het resultaat van een opstand van Franstalige en verfranste groeperingen uit de burgerij. Daar waren héél weinig echte Vlamingen bij betrokken (alleen De Potter, die er een paar jaar later heel veel spijt van had). Het was de opstand van een naar macht aspirerende Franstalige groep tegen een politiek systeem dat ontstaan was in Wenen in 1815 uit het ondemocratisch gedachtengoed van de Heilige Alliantie. Het Nederlands en de Nederlandstalige cultuur is er het slachtoffer van geworden.
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is Bernard, er is Alexander en diens villa schandalen, er is een link tussen jullie koningshuis en het Duitse regime tijdens WO II. Er is vast nog veel meer waar ik niets van weet, of wat nog niet boven water is gekomen, want ook in het toedekken van kleine en grote schandalen is jullie koningshuis cum laude geslaagd. Ik riep al herhaaldelijk op om eerst voor uw eigen deur te keren (borstelen) alvorens ergens anders kritiek komen te leveren. Laatst gewijzigd door Henri1 : 11 januari 2010 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
een kleinstaaltje ervan. http://www.prorepublica.nl/artikel.a...+dagblad+Trouw |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is goed, maar dan geldt dat ook voor bittere verwijten richting Willem I. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oké, en wat vindt je van de "besproken" schoonvader van de bevallige princes Maxima ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat lijkt maar zo. Dat over document 'Hereniging der Nederlanden' niet (meer) gediscussieerd wordt op dit forum, wil niet zeggen dat het document niet meer leeft. Integendee zelfs.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Conclusie: Jullie plan is springlevend. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld van het daden van twijfelachtig oneervol bestuur van Willem I, was het beruchte cultuurstelsel (*). Willem verrijkte zich mateloos op de kap van de inlanders en bovendien had hij aandelen in de Nederlandse Handelsmaatschappij. Dus als we over Leopold II spreken, mij goed, maar dan doen we ook een boekje open over Atjeh en de rest. (*) Het cultuurstelsel werd in 1830 ingevoerd en werd tot circa 1870 aan de inheemse bevolking opgelegd. Voor winstgevende producten bleef het stelsel langer van kracht; voor koffie gold het tot aan het begin van de twintigste eeuw. Bij wijze van pacht moesten de 'inlanders' 20% van hun grond gebruiken voor producten voor de Europese markt, zoals indigo, thee en suiker. Deze producten werden door de Nederlandsche Handel-Maatschappij in Europa verkocht. Het systeem werd veelvuldig misbruikt. Multatuli schreef hierop in 1860 zijn roman Max Havelaar waarin gewezen werd op de bedenkelijke morele aspecten van het kolonialisme. Onder andere dit boek speelde een belangrijke rol in het afschaffen van het stelsel. Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2010 om 17:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Europees Commissaris
|
![]() Jorge Zorreguieta, over wie je het hebt, was tijdens het generaalsbewind in Argentinië staatssecretaris van Landbouw. In die hoedanigheid heeft hij hand- en spandiensten verleend aan de Argentijnse junta, die verantwoordelijk is voor de verdwijningen van politieke tegenstanders. Wat er zich heeft afgespeeld in Argentinië in de jaren zeventig, is afschuwelijk. Dat de vader van Máxima daaraan heeft meegewerkt, is moeilijk te verteren uiteraard, maar dat is Máxima zelf natuurlijk niet te verwijten. Dat heeft zij voortreffelijk onder wooden gebracht tijdens een persconferentie. Zij distantieerde zich van het feit dat haar vader medewerking had verleend aan de junta. Ik sluit mij daarbij aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Europees Commissaris
|
![]() Het plan is springlevend, maar de draad niet meer. Ik heb overigens een interessante posting geplaatst in die draad. Het ligt aan de forumdeelnemers zelf om die posting te lezen. Heel graag zelfs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik verdoezel de feiten niet. Wat mijn landgenoten en mijn Vlaamse vrienden proberen, is de verbittering over Willem I, welke verbittering nog wel eens al te scherpe kantjes heeft, weg te nemen. Niet meer dan dat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Banneling
|
![]() Zie mijn volledig antwoord in 175.
Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2010 om 17:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo was de gekende Van Maanen(Den Haag 1769-1849) Minister van Justitie onder Willem I. Maar men vergeet vaak dat hij ook minister van Justitie en Politie onder de Franse Koning Lodewijk, de broer van Napoleon. In 1810 was hij lid van de Conseil pour les affaires de Hollande te Parijs. In datzelfde jaar werd hij Eerste president van het Keizerlijke gerechtshof in Den Haag. Zo ook WF Roëll (Amsterdam 1767-1825), Minister van Binnenlandse Zaken onder Willem I. Hij was echter in een vorig leven ook Eerste Secretaris van Staat geweest onder Koning Lodewijk van 1806 tot 1808. De Mey (Leiden 1782- ’s Gravenhage 1841), één van de beste vrienden van Willem I, was kabinetssecretaris geweest onder Koning Lodewijk. Zelfs Rutger Jan Schimmelpenninck, zelf senator in Frankrijk, en intimus van Napoleon, zat tot 1820 in de Nederlandse Eerste Kamer. En wat meer is, zijn zoon werd later premier van Nederland. Dus uw argument is geen echt argument. Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2010 om 18:33. |
|
![]() |
![]() |