Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2010, 10:52   #161
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik reken de uitstappen nog bij de 'eerder nuttige' dingen die ze op school doen
Uitstapje naar een shoppingcentrum in Frankrijk om zo gezegd hun Frans bij te schaven, vind ik geen nuttige uitstap voor het onderwijs.
Naar het autosalon gaan vind ik geen nuttige uitstap voor een school.
Gaan skiën heeft niets te maken met onderwijs.
Een zeilweek in Nederland heeft niets te maken met onderwijs.
Een week Parijs heeft niets te maken met onderwijs.
En zeker niet voor een opleiding in het TSO of BSO.

En als je dan voorstelt om naar de musea in Vlaanderen te gaan, krijg je de vraag wat daar nu te zien is. En het antwoord dat de ouders daar maar met hun kinderen heen moeten gaan als ze willen dat hun kinderen die bezoeken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:00   #162
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sorry, ik kan Jantjes oordeel over ons onderwijs alleen maar bijtreden

heb mijn oudste met perioden ge-homeschooled door omstandigheden ...
met 1u en een kwart per dag ... gingen we dubbel zo snel als het reguliere onderwijs ... je vraagt je af wat ze een hele dag met onze kinderen doen in het reguliere onderwijs (behalve demotiveren en pestgedrag in de hand werken that is)
En in welk jaar zit uwe oudste dan? Ik herinner mij dat we 8 lesuren hadden tijdens een schooldag, vaak 8 verschillende vakken. Hoe krijgt gij 8 verschillende vakken uitgelegd (gegeven dat ge iemand moet uitleggen hoe economie, aardrijkskunde, wiskunde, duits, fysica, en bedrijfsbeheer moet bijbrengen?)

Btw, als ge later op een bedrijf gaat werken moet ge ook 8 uur doen. Die 8 uur op school zitten is daar ook een voorbereiding op. Ongeacht of ge uw werk af hebt op een uurke tijd.

Laatst gewijzigd door Savatage : 15 januari 2010 om 13:01.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:20   #163
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En in welk jaar zit uwe oudste dan? Ik herinner mij dat we 8 lesuren hadden tijdens een schooldag, vaak 8 verschillende vakken. Hoe krijgt gij 8 verschillende vakken uitgelegd (gegeven dat ge iemand moet uitleggen hoe economie, aardrijkskunde, wiskunde, duits, fysica, en bedrijfsbeheer moet bijbrengen?)
Door in blokken te werken, dat je niet elke les opnieuw moet beginnen met alles uit te leggen.
Trouwens voor de eindtermen zijn meer dan de helft van de vakken overbodig.
Je kan dus veel beroepsgerichter werken.
Zo vallen godsdienst, lichamelijke opvoeding, plastische opvoeding, muzikale opvoeding al weg voor de eindtermen.
En is Duits in vele richtingen ook niet opgenomen in de eindtermen.
Citaat:
Btw, als ge later op een bedrijf gaat werken moet ge ook 8 uur doen. Die 8 uur op school zitten is daar ook een voorbereiding op. Ongeacht of ge uw werk af hebt op een uurke tijd.
Ja, en ge gaat dat leren door om de 50minuten van klas te moeten veranderen of door een leerkracht die eerst komt vertellen wat ze heeft gedaan in het weekend of 's nachts in haar bed.
Of door voorbereidingen voor schoolfeestjes en uitstapjes te doen.
Het schoolsysteem is helemaal naar de bliksem geholpen.
Oud 15 januari 2010, 13:23   #164
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

ik had het over lagere school ... maar idd ik vraag mij dus ook nog altijd af wat ze wel deden die 8 uur elke dag dan ... want ik deed met hem ook alle oefeningen, zag en alle theorie op 1u en een kwart én ging dubbel zo snel als de gewone klas ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 13:42   #165
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik had het over lagere school ... maar idd ik vraag mij dus ook nog altijd af wat ze wel deden die 8 uur elke dag dan ... want ik deed met hem ook alle oefeningen, zag en alle theorie op 1u en een kwart én ging dubbel zo snel als de gewone klas ...
Je moet eens kijken waarmee ze bezig zijn in de lagere school!!!!
In de eerste graad hebben ze zelfs nog hun speeluurtje tijdens de lessen.
En in de namiddagen zijn ze zelfs NOOIT bezig met leerstof, maar met handwerkjes, toneeltjes, schoolfeestjes, en noem maar op.
Laats kwam hier nog één van de nichtjes om spullen vragen om spaghetti te maken,want ze had te horen gekregen dat ze in de namiddag gingen koken op school. In een 5de leerjaar. Met 22 leerlingen in één keuken waar slechts één kookfornuis aanwezig is en slechts één volwassenen om toezicht te houden.

Een andere keer hadden ze groenten en aardappelen nodig, want ze gingen leren soep maken op school.
De vraag blijft nu dus natuurlijk, was dit een les die op school tijdens de lesuren moet gegeven worden, of was het een goedkope manier om aan eten te geraken van de leerkracht?
Want mijn kinderen leren thuis koken. En dit reeds vanaf hun 4de of 5de levensjaar. Eerst aardappelen schillen met een dunschiller, groenten kuisen, daarna een eitje bakken en daarna de rest leren klaar maken.
Maar ja, als je met twee 8 uur per dag buitenshuis moet gaan werken om luxe te kunnen kopen, dan heb je geen tijd meer om te koken en het je kinderen aan te leren.
Oud 15 januari 2010, 14:02   #166
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je moet eens kijken waarmee ze bezig zijn in de lagere school!!!!
In de eerste graad hebben ze zelfs nog hun speeluurtje tijdens de lessen.
En in de namiddagen zijn ze zelfs NOOIT bezig met leerstof, maar met handwerkjes, toneeltjes, schoolfeestjes, en noem maar op.
Laats kwam hier nog één van de nichtjes om spullen vragen om spaghetti te maken,want ze had te horen gekregen dat ze in de namiddag gingen koken op school. In een 5de leerjaar. Met 22 leerlingen in één keuken waar slechts één kookfornuis aanwezig is en slechts één volwassenen om toezicht te houden.

Een andere keer hadden ze groenten en aardappelen nodig, want ze gingen leren soep maken op school.
De vraag blijft nu dus natuurlijk, was dit een les die op school tijdens de lesuren moet gegeven worden, of was het een goedkope manier om aan eten te geraken van de leerkracht?
Want mijn kinderen leren thuis koken. En dit reeds vanaf hun 4de of 5de levensjaar. Eerst aardappelen schillen met een dunschiller, groenten kuisen, daarna een eitje bakken en daarna de rest leren klaar maken.
Maar ja, als je met twee 8 uur per dag buitenshuis moet gaan werken om luxe te kunnen kopen, dan heb je geen tijd meer om te koken en het je kinderen aan te leren.
geloof me gerust, zag ik financieel de mogelijkheid om mijn kids verder te homescholen, ik zou niet twijfelen !
Oud 15 januari 2010, 14:22   #167
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

En toch druipt de ongeloofwaardigheid uit Jantjes verhalen..
Boeremensen zijn de laatsten om alle overheidseisen correct uit te voeren..
Dus hun kinderen conform alle wetgevingen in orde houden en daar dan nog sociale lasten op betalen,jantje zou den eerste zijn.
Er een boer die tijd heeft voor continu opleidingen en om zijn eigen kids nog eens op te leiden..te mooi verhaal..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 14:29   #168
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geloof me gerust, zag ik financieel de mogelijkheid om mijn kids verder te homescholen, ik zou niet twijfelen !
Ik heb het bij de oudsten opgelost met Volwassen onderwijs.
Via dat systeem moeten ze maar 17 uur per week naar school en mogen ze +/-480€ per maand verdienen om toch kindergeld gerechtigd te blijven in het secundaire onderwijs en 12 uur in het hoger onderwijs en ze mogen daar reeds vanaf hun 15de of de eerste graad afgewerkt aan deelnemen voor bepaalde vakken. En je mag als loontrekkende die kosten inbrengen bij de belastingen en niet meer dan 400€ per jaar inschrijvingsgeld betalen, dat je na het behalen van het attest van de ingeschreven vakken dan ook nog eens terugtrekt van de belastingen.

Het is zo spijtig dat men zo vast geroest zit in oude systemen en met oude vooroordelen dat men de fouten zelfs als normaal is gaan beschouwen.
Oud 15 januari 2010, 14:33   #169
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dus hun kinderen conform alle wetgevingen in orde houden en daar dan nog sociale lasten op betalen,jantje zou den eerste zijn.
Er een boer die tijd heeft voor continu opleidingen en om zijn eigen kids nog eens op te leiden..te mooi verhaal..

overstijgt die ergens het niveau van een onnozel vooroordeel ?

ben jij in de laatste dertig jaar wel eens op een actieve boerderij geweest ???

jezus ...
Oud 15 januari 2010, 14:40   #170
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb net als Anna List een deel van de opleidingen thuis laten volgen, niet alles.
En binnen de land en tuinbouw zoekt men inderdaad steeds de mazen van het net om de wetten in eigen voordeel te kunnen toepassen, anders kan je als bedrijf gewoon niet overleven.
Maar overbodige risico's nemen was er bij mijn ouders niet bij.
En een land en tuinbouwer die zich niet blijft bijscholen moet er ook mee stoppen, want die kan niet meer op tegen de wetten en regels en tegen de buitenlandse concurrentie.

Ik ben trouwens niet meer actief in de land en tuinbouw, maar in de energiesector.
Minder werk, minder wetten en regels, minder papieren en meer opbrengsten.
Oud 15 januari 2010, 14:42   #171
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

jezus ...
't ja, de meesten weten zelfs niet dat de land en tuinbouw zeer zwaar wordt gecontroleerd.

De meesten weten gewoon niet dat het voedsel agentschap bij maandelijks op De meeste land en tuinbouwbedrijven komt rondneuzen.
De meeste weten niet dat de land en tuinbouwbedrijven vaak heuse, gebeurd fabrieken zijn geworden waar bijna alles vol automatisch gebeurd.
De meeste weten gewoon niet dat de bedrijven die de producten afnemen steeds eerst controleren of alles wel in orde is voor je zelfs nog maar kan denken aan leveren aan hen.
De meeste denken dat een land en/of tuinbouwer iemand is die enkel met zijn trekker de velden omploegt en belastingen ontduikt.

Laatst gewijzigd door Jantje : 15 januari 2010 om 14:48.
Oud 15 januari 2010, 15:06   #172
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

jezus ...
De laatste 20 jaar wekelijks/dagelijks...

Nu niet de onnozele gaan uithangen en gaan beweren dat de landbouwsector 'witter dan wit' is..het blijven zelfstandigen..
Oud 15 januari 2010, 15:11   #173
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Nu niet de onnozele gaan uithangen en gaan beweren dat de landbouwsector 'witter dan wit' is..het blijven zelfstandigen..
dan zou je moeten weten dat er geen sector is die meer gecontroleerd wordt, met dagelijkse productanalyses en tot en met satelietfoto's toe ...

zelfstandigen in een forfaitair systeem, die zullen nogal wat kunnen doen ???

en diegenen die in een nv vorm zitten, zijn niet beter/slechter af dan elk ander bedrijf ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 januari 2010 om 15:25.
Oud 15 januari 2010, 15:21   #174
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je kan het nog proberen om eens iets in het zwart te doen, maar zelfs een dier verkopen aan een particulier in het zwart is onmogelijk geworden.
Want die moeten papieren binnenbrengen waar het dier vandaan komt om het te kunnen laten slachten.

Wat nog wel kan is wat aardappelen en groeten in het zwart verkopen, want je word forfaitair belast op je tuinbouwgronden en verkoopt per ton aan de fabrieken.
Maar het gaat dan echt niet over grote bedragen, doch slechts over enkele euro's per jaar die je nog kan verborgen houden voor de belastingen.

Hoe het zit in de melkveehouderij weet ik niet direct, maar dacht dat daar tegenwoordig zelfs tellers staan op de gemolken hoeveelheden.
Oud 15 januari 2010, 15:54   #175
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan het nog proberen om eens iets in het zwart te doen, maar zelfs een dier verkopen aan een particulier in het zwart is onmogelijk geworden.
Want die moeten papieren binnenbrengen waar het dier vandaan komt om het te kunnen laten slachten.

Opkweken en aan huis slachten zonder papieren..lukt nog steeds..ok het is wel fel verminderd maar bij de oudere generatie nog altijd in gebruik..
Oud 15 januari 2010, 16:01   #176
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Opkweken en aan huis slachten zonder papieren..lukt nog steeds..ok het is wel fel verminderd maar bij de oudere generatie nog altijd in gebruik..
en rijk dat ge daarvan gaat worden

zeker omdat t vlees zo duur staat ...
Oud 15 januari 2010, 16:07   #177
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn toch meer uitzonderingen dan regelmaat hoor.
Je zit namelijk nog met je papieren waarmee ze bijna alles kunnen controleren.
Je moet namelijk ook steeds kunnen bewijzen waar een dier is gebleven.
En bij controle moeten alle dieren een merkteken dragen,of je mag ze afgeven voor vernietiging.

De pakkansen zijn te groot geworden en de boetes te hoog omdat een verstandige land en tuinbouwer de risico's nog zou durven nemen.
Oud 15 januari 2010, 16:11   #178
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en rijk dat ge daarvan gaat worden

zeker omdat t vlees zo duur staat ...
Heb toch al gezegd, het gaat om slechts een paar euro's die je nog kan verborgen houden voor de belastingen.
Je kan gemakkelijker in het zwart werken in de bouw of een fabriek, dan in de land en tuinbouw.
Zelfs je hoeveelheid mest word gecontroleerd en als je daar geen papieren van hebt waar die gebleven is en hoeveel je hebt afgevoerd, dan krijg je er een boete voor.
En we spreken dan over bedragen in de 10 en 100 duizenden Euro's.
Oud 15 januari 2010, 16:17   #179
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:

Precies of je als bediende of arbeider niet in 't zwart kan werken.
Oud 15 januari 2010, 16:37   #180
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Maakt mij allemaal niet uit..een Belg die beweert dat hij sinds zijn 10de al onafgebroken volledig in orde is met het Riziv neem ik niet serieus..punt.

En een 50 jarige man met ervaring in de landbouw die niet op de hoogte lijkt te zijn van kromme praktijken in zijn sector ook niet..ook al is het de laatste jaren moeilijker geworden door de regelgeving en controles..onmogelijk is het niet en dat weet iedere landbouwer..

http://www.gva.be/archief/guid/zwart...7-82bbfc2753a4
ZwartwerkSector op nr. 2..yep
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be