![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als god bestaat en als hij zich van de mensen bewust is, is het een sadist. Dit vat het morele dilemma goed samen : Is God willing to prevent evil but not able? Then is he impotent. Is God able but not willing? Then is He malevolent. Is God both able and willing? Whence then is evil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
U schijnt aan te geven dat liefde niet echt is wanneer niet eeuwig. Onder die voorwaarde kunt ge nooit en te nimmer een liefde die bezig is als echt of onecht bestempelen. Ge kunt dat dan slechts met terugwerkende kracht. U schijnt aan te geven dat u kan oordelen. Dat u de enige echte correcte rechter bent. Dat u kan oordelen of een liefde echt dan wel onecht is. U schijnt aan te geven dat onbeantwoorde liefde niet echt kan zijn. Zulk een onzin. U schijnt .................... Man, laat het. Ik geef op. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Staatssecretaris
|
![]() Dubbel wegens zitten prutsen
![]() Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 1 april 2010 om 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat aanvoelen beperkt blijft tot iemands subjectieve ervaringssfeer, en niet communiceerbaar is. Het heeft dus geen zin daarover met anderen te communiceren.
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verwacht niet van een ander wat ge niet van uzelf verwacht. Wees consequent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Oei oei? Blijkbaar heb ik op een zere teen getrapt? Liefde wordt vaak verward met bezitsdrang. Verliefdheid is meer passie dan liefde. Citaat:
Slinkse methodes, anderen in de val doen trappen en zo zijn niet aan mij besteed. Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 1 april 2010 om 13:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 1 april 2010 om 13:12. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alles bij elkaar is het zelfs onmogelijk om te weten of een andere echte gevoelens beschrijft (en zelfs ervaart) of ofdat die zich enkel maar gedraagt alsof (het filosofische zombie probleem).
![]() |
![]() |
#171 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wil je mij nu uitlokken of testen of zo? Citaat:
Citaat:
Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien het juist is dat er oneindig veel universa zijn (en daar zijn veel redenen voor, ik kan daarop ingaan), dan wil dat zeggen dat eigenlijk alles wat denkbaar is (en nog veel meer) "echt" is. Met andere woorden, alle denkbare universa in alle mogelijke configuraties, bestaan ergens. Als "alles" echt is, dan komt dat er even goed op neer om te zeggen dat niets echt is, he, want er is niks dat het echte van het onechte onderscheidt, op een ding na: het feit dat ik nu eenmaal in een specifiek universum, op een specifieke plek aanwezig ben (ttz, een subjectieve ervaring van het hebben van een lichaam onderga). DAT is het wat dit universum onderscheidt van al zijn denkbare varianten. Een universum onderscheiden van al zijn andere denkbare mogelijkheden, is eigenlijk niets anders dan dat universum in een zekere zin creeren, scheppen. Dat gebeurt hier dus door mijn unieke subjectieve aanwezigheid. Dat onderscheid was er niet toen ik er niet was, en dat zal er niet meer zijn als ik er niet meer ben. In die zin is het specifieke bestaan van mijn subjectieve ervaring dus niks anders dan het scheppen van een universum. Is dat een hersenspinsel ? Tuurlijk. Maar het geeft mij alle voordelen dat een ander schepperverhaal geeft, met een bonusje erbij: het heeft totaal geen belang wat je doet "aan een ander" want dat gebeurt toch, is 't hier niet, dan is het in een andere kopie van het universum. Je kiest enkel maar "welke variant van de universele film" je bekijkt. Het klinkt gek, het is te zot om los te lopen, maar niet zotter dan gelijk welk ander scheppersverhaal. Geef jezelf de beste rol ! Het heeft wel iets, nee ? Ik fantaseer daar graag over. Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 april 2010 om 14:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#176 |
Banneling
|
![]() rationalisatie heet dat soort afweermechanisme in de psi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, he, alle biologische processen verlopen normaal, de hersenen werken normaal en zo voort. Er zit alleen geen "belevertje" in.
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet slechter dan "Kop eraf ! God de vader heeft het mij opgedragen !" he. En nu kan ik zelf kiezen wat ik plezant vind. Vind ik dus een prima "scheppers" verhaal.
![]() |
#179 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Then in his characteristic way Dilip added, "I send this to you as I immensely enjoyed the joke and am sure you would too, hoping you would have some*thing to fend it off with." Dilip was right. Sri Aurobindo thoroughly enjoyed the joke and, what's more, didn't forget to fend it off. "Anatole France is always amusing whether he is iron-ising about God and Christianity or about the rational animal man or Humanity (with a big H) and the follies of his reason and his conduct. ~Mirra The Occultist I believe with you, my friends, that God, if He exists, is a demon and an ogre. But after all what are you going to do about it? ~Thoughts and aforisms GreetzZ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De ene religie (sprookje) met een andere religie(sprookje) verklaren. "De afwezigheid van een bewijs dat iets NIET bestaat is geen bewijs dat het wel bestaat" Laatst gewijzigd door Cdude : 1 april 2010 om 15:04. Reden: verkeerde woordkeuze |
|
![]() |
![]() |