Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2010, 21:44   #161
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat is de precieze bedoeling van die taaltesten? Waarvoor worden die gebruikt en wat is hun draagwijdte?
Ze zijn, naast je onderwijsdiploma, dé sleutel naar deftig werk. Gaande van kleuterjuf tot journalist enzoverder.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 6 april 2010 om 21:44.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:47   #162
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
in Baskenland ben ik nog niet geweest, maar ik las wel dat er maar een 15 of 20% van de bevolking daadwerkelijk Baskisch spreekt. In Catalonië schijnen er nog minder te zijn die effectief Catalaans gebruiken.

Indien er daar dan taaltesten worden geëist trekt wel héél erg op 't opleggen van een taal door een minderheid (romantische of zich toekomstige heersers wanende?) nationalisten. Zeker in Baskenland waar ze niet vies van terrorisme zijn.
Niets voor mij dus.
Baskenland heb ik aangehaald ter illustratie. Waar het hier over gaat, zijn die taaltesten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 23:04   #163
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is de vlaamse nazi-staat nabij?
Ja.
Oud 6 april 2010, 23:20   #164
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vreemd Vlaanderen inderdaad!!

Ik keek zojuist naar 'Man bijt hond' op de VRT.

Het ging over het dorpsleven in Vlaanderen. Een koppel had een appartement gekocht, de man had kanker en hoopte er nog te kunnen binnentrekken. Ondertussen had de vrouw het appartement in orde laten maken. Waarom mag Joost weten, maar men had het gesprek tussen de man en de vrouw ondertitelt.

De man tegen zijn vrouw:
Ge hebt dat goed gedaan. Het is een schoon appartement geworden.

Simultane ondertiteling:

Je hebt dat goed gedaan. Het is een mooi appartement geworden.

Ze moesten het individu dat verantwoordelijk is voor zulke vertaling bij de VRT een goede symbolische draai om zijn oren geven. En zijn naaste chef eveneens! Verhollandsing van onze taal tot en met.
De Nederlandse standaardtaal is nu eenmaal onze taal. Wat is hier zo erg aan? Als we fouten gaan toelaten en zelfs stimuleren, wordt dat de norm, in zoverre dat Verkavelingsvlaams al niet de norm is.
Oud 6 april 2010, 23:41   #165
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik versta die discussies over die taal eigenlijk niet. Ik versta niet waarom het zo moeilijk is simpelweg streektalen te aanvaarden als streektalen en het AN als standaardtaal. Ondertiteling vind ik zinvol. Niet per se voor elk woord, maar iemand die volop Limburgs praat, versta ik ook niet hoor.
Dat ligt eerder aan het taalonderwijs in dit land dan aan dat Limburgs. De steriele kijk op taal is hier ferm ingebakken in dit onderwijs, precies. Linguïstische modellen van in de jaren stillekes, ondertussen al lang achterhaald maar hier nog steeds gecultiveerd. Dat oeverloos gezeik over ge en je is daar nu eens echt een archetypisch voorbeeld van. Ge is evengoed Nederlands als je, ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is. Ze verstaan beiden overal. Dat gezeik tussen de AN-puritanisten en de particularisten dient echt nergens voor, zeker niet als je ziet dat het Nederlands, in al z'n vormen, stelselmatig wordt verdrongen door het Engels.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 23:41   #166
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
De Nederlandse standaardtaal is nu eenmaal onze taal. Wat is hier zo erg aan? Als we fouten gaan toelaten en zelfs stimuleren, wordt dat de norm, in zoverre dat Verkavelingsvlaams al niet de norm is.
Taal is meer dan alleen maar wat in academische woordenboekjes staat.
Oud 6 april 2010, 23:55   #167
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat ligt eerder aan het taalonderwijs in dit land dan aan dat Limburgs. De steriele kijk op taal is hier ferm ingebakken in dit onderwijs, precies. Linguïstische modellen van in de jaren stillekes, ondertussen al lang achterhaald maar hier nog steeds gecultiveerd. Dat oeverloos gezeik over ge en je is daar nu eens echt een archetypisch voorbeeld van. Ge is evengoed Nederlands als je, ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is. Ze verstaan beiden overal. Dat gezeik tussen de AN-puritanisten en de particularisten dient echt nergens voor, zeker niet als je ziet dat het Nederlands, in al z'n vormen, stelselmatig wordt verdrongen door het Engels.
Er wordt Nederland(ers) ook altijd verweten dat men de taal laat verloederen. Maar volgens mij heb ik hier al eerder geschreven dat de Vlamingen het Nederlands soms als een dode taal behandelen. Levende talen evolueren nu eenmaal. Nederlanders gaan dan ook vrijer om met hun taal. Veel Vlamingen zouden de taalregels het liefst in steen beitelen en er verder nooit meer iets aan veranderen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 01:17   #168
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door keikoo Bekijk bericht
Dus MAW als ik morgen burgemeester ben van jou gemeente en jij wil een bouwvergunning die je indient volgens de geldende bouwvoorschriften, maar ik zeg jou 'off the record' je moet een spaans villa zetten en geen hoeve zoals jij altijd van hebt gedroomd of wij als gemeentebestuur gaan moeilijk doen, dan vind jij dat geen probleem vermits het nergens iets op papier staat?

Vreemde logica.
Dacht U dat er daarmee géén probleem bestond ....

Citaat:
Schoukens wil nu het bouwreglement in de Vlaams-Brabantse gemeente laten wijzigen zodanig dat niemand nog zo'n Spaanse villa kan bouwen in de toekomst. "Er moet eenheid komen. Ik heb niks tegen Spaanse haciënda's of villa's. Zolang ze maar in Spanje staan", aldus de schepen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...aatbeeld.dhtml
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 02:40   #169
Hallebarde
Banneling

Standaard

Zoals ik de voorliggende media-informatie inzake de “afspraken” tussen bepaalde gemeentebesturen en (bouw)promotoren heb begrepen, wordt er niets verplicht of verboden. Er wordt enkel “gevraagd” dat bedoelde promotoren bij voorkeur zouden verkopen (cq. verhuren ?) aan Nederlandstaligen, zegge hoofdzakelijk aan “mensen van de streek”.

Dat is in geen enkel opzicht “onwettig”.

Overigens gebeurt dat bijlange niet alleen in Vlaanderen. Sta mij toe beknopt een voorbeeld aan te halen :

In mijn kustgemeente (we spreken uiteraard over Frankrijk) zijn de vastgoedprijzen inmiddels dermate hoog dat het voor jongere mensen van onze gemeente (of van waar dan ook) quasi onmogelijk geworden is om hier nog een woning te kopen of zelfs te huren.

Gevolg : de bevolking van onze gemeente wordt gemiddeld steeds ouder, er zijn alsmaar minder kinderen in onze locale school, onze gemeente wordt reeds voor méér dan de helft bevolkt door wat men in de volksmond “oudere rijken” noemt, meestal begoede mensen uit het binnenland, die hier een woning kopen om in rust en kalmte het leven verder uit te bollen.

Zoals meerdere gemeenten in de streek heeft het gemeentebestuur derhalve besloten om een aantal gronden te onteigenen, en er middels promotoren betaalbare woningen te laten bouwen. Eén en ander houdt voor niemand een verplichting of verbod in, maar in de praktijk zullen deze woningen om de gekende reden bij voorkeur (ach, zeg maar gerust : uitsluitend) aan locale jongere gezinnen verkocht en/of verhuurd worden.

Wil het mij vergeven dat ik hierin weinig verschil zie met de situatie en handelswijze in bepaalde Vlaamse gemeenten, ook al is de drijfveer er niet 100% identiek.

Wil bovendien van mij aannemen dat dit gemeentelijk initiatief, waaraan mijn eigen inbreng niet vreemd is en waar ik derhalve volledig achter sta, door onze locale bevolking wordt gesteund en gewaardeerd.

Degenen onder u die ons om deze handelswijze voor “nazi’s” wenst te verslijten mogen dat hier altijd eens komen doen, al lijkt mij dat, voor het behoud hunner lijf en leden, a very bad idea.

Ik vind het een even slecht en verwerpelijk idee dat zij diezelfde al te licht in de mond genomen omschrijving zouden toepassen op hun eigen Vlaamse gemeentebesturen.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 7 april 2010 om 02:59.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 03:24   #170
Hallebarde
Banneling

Standaard

Edit :

Midden een edit van mijn vorig bericht werd ik overvallen door een database error. Gelieve de voorlaatste alinea ervan te lezen als :

De forumdeelnemers die ons om deze handelswijze voor “nazi’s” wensen te verslijten mogen dat hier altijd eens komen doen, al lijkt mij dat, voor het behoud hunner lijf en leden, a very bad idea.
Oud 7 april 2010, 06:07   #171
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

[quote=pajoske;4678226]Toch vreemd dat Vlamingen dat zelfs in eigen regio snel vergeten zijn. Welke Antwerpenaar of Westvlaming (enz.-) neemt zich de moeite de Limburgse streektaal te leren als hij/zij naar hier verhuist? Erger zelfs op de grote TV stations meent men dat wij Limburgers ons maar moeten aanpassen aan hun pseudodialect./QUOTE]Hou uw betoog eens ergens anders. Iedereen heeft een knop rechtsboven het forum om een nieuwe topic te openen als ze dat willen.

Dit gaat over effectief verschillende talen, niet over dialecten.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 07:36   #172
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ze zijn, naast je onderwijsdiploma, dé sleutel naar deftig werk. Gaande van kleuterjuf tot journalist enzoverder.
Hier zou dat onmiddellijk voor een nieuwe communautaire rel, inclusief een rij belangenconflicten van Franstalige zijde annex nazificering zorgen. Ik twijfel er dus met reden aan of onze Vlaamse voddenpolitici het zouden aandurven om dit soort testen in te voeren, laat staan door te zetten tot de eindmeet.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 08:37   #173
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Zoals ik de voorliggende media-informatie inzake de “afspraken” tussen bepaalde gemeentebesturen en (bouw)promotoren heb begrepen, wordt er niets verplicht of verboden. Er wordt enkel “gevraagd” dat bedoelde promotoren bij voorkeur zouden verkopen (cq. verhuren ?) aan Nederlandstaligen, zegge hoofdzakelijk aan “mensen van de streek”.

Dat is in geen enkel opzicht “onwettig”.

Overigens gebeurt dat bijlange niet alleen in Vlaanderen. Sta mij toe beknopt een voorbeeld aan te halen :

In mijn kustgemeente (we spreken uiteraard over Frankrijk) zijn de vastgoedprijzen inmiddels dermate hoog dat het voor jongere mensen van onze gemeente (of van waar dan ook) quasi onmogelijk geworden is om hier nog een woning te kopen of zelfs te huren.

Gevolg : de bevolking van onze gemeente wordt gemiddeld steeds ouder, er zijn alsmaar minder kinderen in onze locale school, onze gemeente wordt reeds voor méér dan de helft bevolkt door wat men in de volksmond “oudere rijken” noemt, meestal begoede mensen uit het binnenland, die hier een woning kopen om in rust en kalmte het leven verder uit te bollen.

Zoals meerdere gemeenten in de streek heeft het gemeentebestuur derhalve besloten om een aantal gronden te onteigenen, en er middels promotoren betaalbare woningen te laten bouwen. Eén en ander houdt voor niemand een verplichting of verbod in, maar in de praktijk zullen deze woningen om de gekende reden bij voorkeur (ach, zeg maar gerust : uitsluitend) aan locale jongere gezinnen verkocht en/of verhuurd worden.

Wil het mij vergeven dat ik hierin weinig verschil zie met de situatie en handelswijze in bepaalde Vlaamse gemeenten, ook al is de drijfveer er niet 100% identiek.

Wil bovendien van mij aannemen dat dit gemeentelijk initiatief, waaraan mijn eigen inbreng niet vreemd is en waar ik derhalve volledig achter sta, door onze locale bevolking wordt gesteund en gewaardeerd.

Degenen onder u die ons om deze handelswijze voor “nazi’s” wenst te verslijten mogen dat hier altijd eens komen doen, al lijkt mij dat, voor het behoud hunner lijf en leden, a very bad idea.

Ik vind het een even slecht en verwerpelijk idee dat zij diezelfde al te licht in de mond genomen omschrijving zouden toepassen op hun eigen Vlaamse gemeentebesturen.

Zelfs in heel België zijn er bepaalde regels om een sociale woning te kunnen bekomen.
Althans voor de Belgen, want die moeten van de regio zijn en minstens een bepaalde tijd in die regio wonen. Je mag niet boven een bepaald plafond verdienen en je moet de papieren in de plaatselijke taal invullen.

De enige plaats waarvoor men zever verkoopt, omdat die dezelfde regels toepassen als heel Europa is de rand rond Brussel. Daar mag men plots geen voorrang meer geven aan de plaatselijke bevolking voor de huur en koop van sociale woningen.
Het gaat dus niet om de betere woningen of de dure klasse van woningen, maar om de woningen die door overheden gesubsidieerd worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 09:39   #174
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch vreemd dat Vlamingen dat zelfs in eigen regio snel vergeten zijn. Welke Antwerpenaar of Westvlaming (enz.-) neemt zich de moeite de Limburgse streektaal te leren als hij/zij naar hier verhuist? Erger zelfs op de grote TV stations meent men dat wij Limburgers ons maar moeten aanpassen aan hun pseudodialect.
Hou uw betoog eens ergens anders. Iedereen heeft een knop rechtsboven het forum om een nieuwe topic te openen als ze dat willen.

Dit gaat over effectief verschillende talen, niet over dialecten.
1) Limburgs (toch zeker zoals het hier in de Maaskant gesproken wordt) is een aparte taal, geen dialect.
info: http://taal.phileon.nl/lim_advies.php
Dat België deze niet officieel wil erkennen, in tegenstelling tot Nederland, is een politieke keuze. Zoals de keuze in Nederland om niet dezelfde erkenning te geven als aan het Fries een politieke keuze was gebaseerd op financiële motieven.

2) Er werd in deze topic meermaals aangehaald dat zich aanpassen aan de taal en cultuur van een streek een vorm van elementaire beleefdheid is. Mijn vaststelling is dat die Vlamingen welke deze elementaire beleefdheid vanzelfsprekend vinden indien het Franstaligen zijn die zich de Nederlandse taal moeten eigen maken, deze elementaire beleefdheid plotseling vergeten zijn als ze zelf een inspanning moeten leveren om zich aan te passen. Mijn betoog is dus wel degelijk op zijn plaats in deze topic.

3) Jouw reactie dat mijn moedertaal slechts een dialect is betekent voor mij als ik tussen de regels lees: 'dus niet belangrijk genoeg om een inspanning voor te leveren om je deze eigen te maken omdat je dit te weinig voordeel opbrengt. Zelfs als je in die streek zou wonen' Die redenering lijkt verdacht veel op de argumentatie die sommige Franstaligen gebruiken om het niet leren van de Nederlandse taal te rechtvaardigen.
Ik kan hen trouwens begrijpen wanneer ik vaststel dat mijn kinderen op hun werk voor respectievelijk een puur Vlaams bedrijf en Vlaamse universiteit meer Engels dan Nederlands gebruiken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 10:55   #175
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Limburgs (toch zeker zoals het hier in de Maaskant gesproken wordt) is een aparte taal, geen dialect.
info: http://taal.phileon.nl/lim_advies.php
Dat België deze niet officieel wil erkennen, in tegenstelling tot Nederland, is een politieke keuze. Zoals de keuze in Nederland om niet dezelfde erkenning te geven als aan het Fries een politieke keuze was gebaseerd op financiële motieven.
Dat het Fries een aparte taal is dat is een uitgemaakte discussie. De linguïsten zijn het daarover eens. Er bestaat in Fryslan daarrond ook een politieke beweging, inclusief politieke partijen. Dat het Limburgs een aparte taal zou zijn of toch deel van het Nederlands taalgebied is daarentegen voer voor discussie. Me dunkt dat dat minder duidelijk is. Ik zie ook niet direct een politieke beweging rond het erkennen van het Limburgs als aparte taal. Wat zijn de opinies daarover van mensen als Jan Peumans, Huub Broers, Steve Stevaert, ... ? Zijn er media in het Limburgs (kranten, tv, radio, ... ?) Nu wat mij betreft heb ik er in principe geen probleem mee als de Limburgers zelf die erkenning willen van het Limburgs. Leve Limburg!

Citaat:
2) Er werd in deze topic meermaals aangehaald dat zich aanpassen aan de taal en cultuur van een streek een vorm van elementaire beleefdheid is. Mijn vaststelling is dat die Vlamingen welke deze elementaire beleefdheid vanzelfsprekend vinden indien het Franstaligen zijn die zich de Nederlandse taal moeten eigen maken, deze elementaire beleefdheid plotseling vergeten zijn als ze zelf een inspanning moeten leveren om zich aan te passen. Mijn betoog is dus wel degelijk op zijn plaats in deze topic.
U vindt dus dat de overwegend drietalige Vlaming in't algemeen zich niet aanpast aan de taal van het land/de regio wanneer hij/zij zich buiten Vlaanderen gaat vestigen? Dat is de eerste keer in mijn leven dat ik dergelijke beschuldiging hoor. Kan ik moeilijk ernstig nemen.

Citaat:
3) Jouw reactie dat mijn moedertaal slechts een dialect is betekent voor mij als ik tussen de regels lees: 'dus niet belangrijk genoeg om een inspanning voor te leveren om je deze eigen te maken omdat je dit te weinig voordeel opbrengt. Zelfs als je in die streek zou wonen' Die redenering lijkt verdacht veel op de argumentatie die sommige Franstaligen gebruiken om het niet leren van de Nederlandse taal te rechtvaardigen.
Ik denk er soms wel aan om in Limburg te gaan wonen omdat de mensen de reputatie hebben van er vriendelijk te zijn, er nog veel ruimte is en het goedkoper is. En ik zal in dat geval met plezier proberen de lokale streektaal of dialect te verstaan en mij eigen te maken. Ik heb daar geen probleem mee hoor.

Citaat:
Ik kan hen trouwens begrijpen wanneer ik vaststel dat mijn kinderen op hun werk voor respectievelijk een puur Vlaams bedrijf en Vlaamse universiteit meer Engels dan Nederlands gebruiken.
In Quebec zijn bedrijven met meer dan 50 werknemers verplicht om uitsluitend Frans te gebruiken op de werkvloer. Misschien is dat nog een idee voor Vlaanderen (alhoewel ik dacht dat dat hier ook zo was). Bij universiteiten speelt natuurlijk het feit dat het engels de academische taal bij uitstek is een grote rol. Ik weet niet hoe ze daar in Quebec tegenover staan. Vreemd vind ik wel dat we in Vlaanderen op school niet kunnen kiezen voor Engels als tweede taal en verplicht zijn om Frans te kiezen. Lijkt mij niet ideaal voor wie later een academische carrière wil uitbouwen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 april 2010 om 11:00.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 11:01   #176
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Nederlands vroeger en nu

De zorg om en beleving van de Nederlandse taal en cultuur zijn een conditio sine qua non om onze doelstellingen waar te maken. Maar welke taal gebruiken wij? Soms ben ik wat jaloers: naast dialecten en streektalen spreekt een Duitser Duits, een Fransman Frans en een Zweed Zweeds. Maar wij? Nederlands? Vlaams? Hollands? Belgisch? Ja, er zijn nog Nederlanders die denken dat men in Vlaanderen 'Vlaams' of zelfs 'Belgisch' spreekt! Bovendien bestaat er in het buitenland nogal eens verwarring. Nederlandse kaas is kaas uit Nederland. De Nederlandse taal is de taal van Nederland, maar ook van Vlaanderen, Suriname en de Nederlandse Antillen. Natuurlijk spreken wij Nederlands, raadplegen wij allemaal Van Dale en het Groene Boekje en toch zijn er zeer opvallende verschillen in uitspraak en vooral in woordenschat. De redenen daarvoor zijn terug te vinden in ons verleden. Sedert de zestiende eeuw heeft Vlaanderen uitsluitend onder vreemde meesters geleefd en binnen het lokale dialect voelde men zich veilig. Er was de taal van de meesters (het Frans) en die van de knechten (het dialect). Na de val van Antwerpen (1585) week de Vlaamse elite uit naar het Noorden en wie arm was, bleef achter. In Nederland was intussen de Statenbijbel (1637) de norm geworden en daarom heeft het Noorden veel minder taalproblemen gekend. Was koning Willem I in zijn opzet geslaagd en had hij zijn taalpolitiek kunnen doorvoeren dan zou er ons heel wat ellende bespaard gebleven zijn. Na Willem I kreeg de verfransing weer vrij spel en de Vlaamsgezinden raakten binnen de Vlaamse Beweging verdeeld. Moest men de standaardnorm uit het Noorden aanvaarden of een soort van standaardisering op basis van de lokale dialecten doorvoeren? Bovenop kwam nog het probleem van de identiteit. Daarvan is de Frontbeweging tijdens de Eerste Wereldoorlog een duidelijk voorbeeld.

En toch … Ondanks de verschillen spreken circa tweeëntwintig miljoen mensen in de wereld Nederlands en dat is binnen een geglobaliseerde wereld, laat staan binnen Europa niet te verwaarlozen. Wij hebben bijvoorbeeld meer sprekers dan de drie grote Scandinavische talen samen. Aan allen die zich druk maken over het Verkavelingsvlaams, Poldernederlands, taalvariatie, dialecten, streektalen, jongerentaal, digitale taal... en vaak het woord “verloedering” in de mond nemen, bedenk dat we allen begonnen zijn met “hebban olla vogala nestas...” en dat taal altijd in beweging is. Gelukkig maar, want hoe mooi ook, wie zou nu nog de taal van Vondel willen gebruiken? Het is altijd zo geweest: hoe ouder men wordt, des te meer wenst men dat alles bij het oude blijft. Al in de vierde eeuw vóór Christus klaagde Socrates over “jongeren die hun ouders tegenspraken, kledderden met hun eten en hun taal niet verzorgden”. Toch blijft er een minpunt. We blijven het moeilijk hebben met spellingperikelen en dan gaat het niet over het Groot Dictee met fransozendakjes, balkenendenorm en eau de toiletteje, maar over dagelijkse woorden zoals die met de tussenletters-e- of -en. Wie krijgt geen punthoofd bij het lezen van de regel: “-en- als het linkerdeel een zelfstandig naamwoord is; dus niet als het eerste deel de stam van een werkwoord is, ook al lijkt die op een zelfstandig naamwoord” en dan krijgen we woorden als wiegelied/wiegendood en spinnewiel/spinnenweb … Een mens wordt daar zeker niet vrolijk van. Maar dat zal ons nietverhinderen voluit te blijven gaan voor de uitbouw en verdediging van het Nederlands als basis van identiteitsvorming om alzo actieve verdraagzaamheid te beoefenen in een
veranderende wereld. Als leuke afsluiter nog een citaat van J.F. Audoor, rechter aan het Hooggerechtshof in Brussel, in een brief uit 1815 aan koning Willem I:

Citaat:
“Ik biede mij aen U.E. aen om in alles, dat
in mijn vermogen is, meede te werken om te bereiken het oogwit van onze taele te doen erleven,
’t gonne mij dunkt te zijn van het uiterste gewigt.”
Inderdaad,

Citaat:
“van het uiterste gewigt!”
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 11:06   #177
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ernst is ook een nazi!
Oud 7 april 2010, 11:33   #178
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen hebben een aantal specialisten laten weten, dat de afspraken met de vastgoedsector ongrondwettelijk zijn, sommigen beweren zelfs tegen de rechten van de mens.

Grondwet = iets wat de walen niet willen respecteren als ze de vlaamse eis tot splitsing van BHV niet aanvaarden.
Is die grondwet dan voor ons wel "heilig"?

Wat gaat Bougeois nu doen?

Een Peumanske, en zijn taak ondergeschikt maken aan zijn persoonlijke overtuiging?

Rare republikeinse partij, die constant bewijst dat ze niet in staat zijn om boven hun eigen denken uit te stijgen. Laat dergelijke figuren ooit president worden.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 11:43   #179
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ondertussen hebben een aantal specialisten laten weten, dat de afspraken met de vastgoedsector ongrondwettelijk zijn, sommigen beweren zelfs tegen de rechten van de mens.

Grondwet = iets wat de walen niet willen respecteren als ze de vlaamse eis tot splitsing van BHV niet aanvaarden.

Een Peumanske, en zijn taak ondergeschikt maken aan zijn persoonlijke overtuiging?

Rare republikeinse partij, die constant bewijst dat ze niet in staat zijn om boven hun eigen denken uit te stijgen. Laat dergelijke figuren ooit president worden.
een andere grondwetspecialist dan Vandelanotte nl Senelle, zo één die niet partijpolitiek gebonden is, heeft al laten weten dat zo'n afspraken geen enkel (grond)wettelijk probleem vormen ...

volgens mij was Vandelanotte gewoon federaal oppositie aan het voeren.

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 april 2010 om 11:51.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 11:51   #180
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht

Bedoelde “afspraken” hebben in geen enkel opzicht iets te maken met de conventies inzake de mensenrechten.

Wil aangeven tegen welk artikel van de Belgische grondwet voornoemde afspraken volgens “specialisten” indruisen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be