![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
|
![]() De arrestatie van Strauss-Kahn vertraagt het overleg over de IMF-lening aan Griekenland. Bovendien is het zeer schadelijk voor het imago van het IMF en dat zal voor de Griekse bevolking een reden kunnen zijn om zich nog sterker tegen de eisen van het IMF te verzetten.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof de "sterkte" van een munt iets te maken heeft met het beheer van een staatskas. Dat is de illusie die U is ingelepeld sinds de 19de eeuw of zo, maar economisch geen water houdt.
De sterkte van een (fiat) munt hangt enkel maar af van de spaarzaamheid waarmee de uitgevende entiteit er bij drukt en de appreciatie die de gebruikers ervan hebben (ttz, het VERTROUWEN dat ze hebben dat de uitgevende entiteit inderdaad de persen niet zal aanzetten). Tot aan het gebrikoleer met Griekenland was de Euro juist daarom een sterke munt. De verwarring komt van het feit dat de meeste staten een monopolie geeist hebben over de fiat munten op hun grondgebied, en nadien als staat ook uitgever geworden zijn van die monopolie munt (en bijvoorbeeld goud verboden hebben als munt). Meestal hebben ze dan ook de staatskas gekoppeld aan het bijdrukken van die munt. Door de verwarring tussen muntuitgever en staat en staatskas sinds meer dan een eeuw hebben we nu natuurlijk het idee dat de "sterkte" van een munt gebonden is aan de financiele huishouding van een staat. Maar dat is helemaal niet waar. Goud is bijvoorbeeld evenveel waard in een land met een failliete staat als in een rijk land. Want goud is een universele munt, waarvan de waarde gegarandeerd is door de schaarste en de zekerheid van het duren van die schaarste (geen schrik dat er plots miljarden tonnen goud ontdekt gaan worden in een of andere mijn). Maar goud is jammer genoeg een materiele waardedrager, met alle logistieke problemen vandien. Een fiat munt is hetzelfde, behalve dat haar (artificiele) schaarste beheerd wordt door de uitgever ervan. Zolang die uitgever ervan de schaarste kan garanderen is die fiat munt heel sterk. Als men er echter mee begint te klooien om lege staatskassen op te vullen en dus de drukpersen aan te zetten, dan verliest die munt haar sterkte net zoals nationale munten met een rommelige staatsboekhouding. De reden waarom ik de Euro een goeie munt vind is dat ze net NIET gebonden is aan een staat. Het is een onafhankelijke fiat munt, die uitgegeven wordt door een entiteit (de ECB) die als enige opdracht (tot hier toe) had: de inflatie van die munt op 2% houden. Maw, de ECB was een perfecte muntuitgever, onafhankelijk van enige staatsboekhouding, met een gegarandeerd toepassingsgebied (de Eurozone), en met als hoofdopgave de schaarste van de munt te garanderen (exponentieel afnemende schaarste, maar aan gekend tempo: 2% per jaar). Het laatste wat men zou moeten doen is aan de ECB een politiek-economische rol toekennen. Dan wordt de Euro een misbaksel van een munt zoals alle nationale munten er zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 mei 2011 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
|
![]() @ PvE
Ik kan je redenering volgen maar niet in alle gevallen gaat je verhaal op. In de eerste plaats die van de US$ - een munt die volgens de wetten van de zwaartekracht allang naar het diepste punt gezonken had moeten zijn, maar dat bepaald niet is. En: Een ECB die toch zakelijk betrokken lijkt te zijn bij het gezwendel van en rondom Griekenland. En daarmee toch te kennen geeft als muntuitgever een politieke entiteit te zijn. Dan zou ook de ECB niet politiek beheert mogen worden. In mijn optiek had de ECB de lijn keihard door moeten trekken door geen steun te geven aan Griekenland en Griekenland naar de openbare kapitaalmarkt te sturen zonder verdere politieke spelletjes te spelen.
![]() |
#167 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- de enorme "sink" voor dollars die de Chinezen zijn die maken dat de hoeveelheid *omlopende* dollars (nog) niet astronomisch is - de band met de olie: olie wordt nog steeds exclusief in $ verhandeld. Maw, de olie is een soort materiele backup van de dollar. Toch zal de dollar denk ik vroeg of laat ineen duiken. Maar de dollar heeft nog steeds een psychologische waarde die maakt dat men die gemakkelijk overschat. Citaat:
Ik snap dan ook de marktreactie niet: door de DSK affaire zou verdere hulp aan griekenland juist moeilijker moeten worden, wat volgens mij de Euro geloofwaardiger zou maken... maar ja, de markt doet niet altijd wat men logisch vindt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
|
![]() Akkoord, dan zien we de twee zaken in hetzelfde licht. Ik heb al meerdere malen vernomen dat het enige dat de US$ nog overeind houdt is de afrekening van veel grondstoffen in dollars en het feit dat de meeste Arabische landen hun dollarreserves niet op de markt brengen. Idem voor de Chinezen. Een vorm van zelfbescherming, denk ik.
Aan de andere kant zie ik de logica niet. Als de US$ klapt, worden de grondstoffen die in die munt afgerekend worden aanmerkelijk goedkoper. Men zal dan direct overschakelen op de Euro en dat gegeven kan natuurlijk voor de VS een directe aanleiding zijn om alles in het werk te stellen de Euro te destabiliseren. In Wall Street wordt ook uniquement gesproken over de 'Europese' schuldenberg. M.a.w. geheel Europa wordt betrokken c.q. gerekend tot het niveau van de zwendelende Grieken die dat overigens met behulp van deze zelfde Wall Street mafia deed. (zie Wall Street Journal van gisteren). Een bikkelharde lijn tegenover de VS financiële instellingen en ook de eigen Euro is de enige manier om een split-up te voorkomen. De harde koers tegenover de VS zou daaruit moeten bestaan om investeringen in hun economie te ontmoedigen, het afdwingen van hun geldelijke verplichtingen en een retributie voor de gefraudeerde bankverkopen van insolvente leningen. Zoals NL en GB met IJsland.
![]() |
#170 |
Banneling
|
![]() Voor een paar zeer interessante uitspraken over de handelwijze van de EU ivm Griekenland:
http://youtu.be/dQGkP68AVTI Laatst gewijzigd door eno2 : 17 mei 2011 om 18:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Banneling
|
![]() Er zit hier een kererltje in de draad met een oudvlaamse nick, dat niets anders doet dan met het woord ondemocratisch zwaaien bij alles wat hem niet bevalt, maar die een voorstander is van het ombrengen van onschuldige burgers voor het uitoefenen van politieke invloed, meer algemeen ook terrorisme genaamd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
Hij vraagt om solidariteit met de burgers van Griekenland. Dat hij daarnaast de EU-raad incompetent noemt zal hem niet in dank worden afgenomen. De EU is te traag om deze crisis het hoofd te bieden. Het gaat niet goed aflopen. Laatst gewijzigd door Piero : 17 mei 2011 om 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel moeilijk Ze moeten het hoofdzakelijk zelf doen, de Grieken. Dat zijn ze niet gewoon. Kan tien �* vijftien jaar in beslag nemen Maar de EU gaat geen andere uitkomst accepteren en ze hebben de middelen om dat door te zetten Laatst gewijzigd door eno2 : 17 mei 2011 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
Voor Walbanistan overigens hetzelfde.
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() Ja maar, wat gaan ze doen?
Geld drukken gelijk Duitsland in de jaren 30?
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Als ik als gewone burger zoiets zou durven doen, dan wordt ik financieel volledig uitgekleed, en krijg ik er een gevangenisstraf bovenop allicht. Maar de heertjes aan de top, die komen met alles weg, en laten iedereen opdraaien voor hun malafide praktijken. Alles en iedereen die meegewerkt heeft en geprofiteerd heeft van de Griekse situtatie, zou moeten worden vervolgd, en financieel aansprakelijk gesteld worden. Bonussen terugbetaald, vastgoed aangeslagen, bezittingen verkocht op de "vrije" markt, auto's, jachten, huizen, enz ... Zowel bij bankiers (zowel US, Greek, en EU), politici, EU-controleurs, overheidspersoneel, enz ... Ontmanteling van het Griekse leger ... Verkoop van eilanden ... Ondertussen wordt het gewone publiek totaal niet geïnformeerd door de publieke media, die niet meer doet dan kijken naar gans die poppenkast, zonder te eisen dat de verantwoordelijken tot de orde geroepen worden, en zo passief meewerkt aan gans het malafide systeem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.... en alle Griekse fraudeurs die hun belastingen niet betalen, in 't zwart werken, sociale bijdragen krijgen waar ze geen recht op hebben, ... kortom Jan-met-de-pet-de-sjoemelaar. En alle dorpspolitiekerkes die met openbaar geld aan klientelisme gedaan hebben. En alle corrupte controleurkes, ambtenaarkes en dergelijke meer die de gekende griekse corruptie mee hebben laten doorbestaan. En alle kiezers die elektorale druk hebben uitgeoefend op politici om toch maar meer blijven uit te geven dan ze binnenkregen.... Maw, de Grieken zelf. In een democratie krijgt een volk het bestuur dat het verdient. Sorry. In een democratie ligt de verantwoordelijkheid van de politieke beslissingen uiteindelijk bij het volk. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 mei 2011 om 10:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
"In theory, practice is the same as theory. In practice, it differs."
![]() |