Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2010, 17:21   #161
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
welke zware weg zou jij België aanraden?
zoals ik aan het begin van deze topic schreef: alles tweetalig en bestuur door 1 regering waarbij geen enkele vorm van taal discriminatie plaats mag vinden. Het doet er namelijk niet toe of iemand Frans of Nederlands spreekt en of hij nu aan de kust of in de ardennen woont.
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:21   #162
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het VB is gewoon te besmet en dat doet Vlaanderen momenteel meer kwaad dan goed. Het beste zou zijn als men andere partijen zou dwingen een duidelijk pro-Vlaams discours te kiezen.
Dat gebeurt nu ook wel getuige de gestage opkomst van NVA/LDD etc, maar het zou de Vlaamse zaak zéker goed doen als er aan de linkerkant van het spectrum ook die keuze werd gemaakt.
Maar goed, ik kan niet geheel uitsluiten dat Belgicistische partijen het wel comfortabel vinden racisme en vlaamse ontvoogding aan elkaar te koppelen, en daar heel aardig in slagen terwijl de Vlaamse zaak daar maar mondjesmaat een antwoord op heeft (en dat verbaast mij zéér)
Ooit al eens bij stilgestaan dat vele Belgen voor het behoud van het land zijn? Waarom zouden alle partijen "gedwongen moeten worden een pro-Vlaams discours te kiezen"? Vlaamse ontvoogding is een overtuiging, een keuze en niet het grote gelijk.

Daar komt bovenop dat een beweging die haar identiteit moet definiëren door het demoniseren en ridiculiseren van de 'andere' (in dit geval de Franstaligen) i.p.v. haar eigen kracht in de verf te zetten al helemaal niet op mijn sympathie hoeft te rekenen.

Lees er de gemiddelde draad over dit forum maar eens op na. Shadowke verwoordde het uitstekend in deze draad: we zijn te klein, we zijn te zwak. Ik blijf erbij dat een volk dat zichzelf beschouwt als klein en zwak helemaal geen recht heeft op een eigen staat.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:22   #163
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
zoals ik aan het begin van deze topic schreef: alles tweetalig en bestuur door 1 regering waarbij geen enkele vorm van taal discriminatie plaats mag vinden. Het doet er namelijk niet toe of iemand Frans of Nederlands spreekt en of hij nu aan de kust of in de ardennen woont.
Mooi in theorie, maar Brussel bewijst dat het zo niet werkt.
Oud 15 mei 2010, 17:22   #164
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het VB is gewoon te besmet en dat doet Vlaanderen momenteel meer kwaad dan goed. Het beste zou zijn als men andere partijen zou dwingen een duidelijk pro-Vlaams discours te kiezen.
Dat gebeurt nu ook wel getuige de gestage opkomst van NVA/LDD etc, maar het zou de Vlaamse zaak zéker goed doen als er aan de linkerkant van het spectrum ook die keuze werd gemaakt.
Maar goed, ik kan niet geheel uitsluiten dat Belgicistische partijen het wel comfortabel vinden racisme en vlaamse ontvoogding aan elkaar te koppelen, en daar heel aardig in slagen terwijl de Vlaamse zaak daar maar mondjesmaat een antwoord op heeft (en dat verbaast mij zéér)
Hoe wil jij dan andere partijen dwingen een duidelijk pro-Vlaams discours te kiezen?
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:22   #165
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Een zielige vertoning is dat de boel in Belgie door de Belgen zelf nodeloos gecompliceerd wordt gemaakt door handnekkig aan territorien vast te houden en politieke taboes te scheppen.
goed geformuleerd !
Oud 15 mei 2010, 17:23   #166
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik eerder ook al betoogd, maar ondanks alles blijf ik van imperialisme te worden beschuldigd. Gewoon omdat ik een Ollander ben se.

zie: http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=43

Laatst gewijzigd door Hollander : 15 mei 2010 om 17:24.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:24   #167
Steve_M

Standaard

Citaat:
Hoe wil jij dan andere partijen dwingen een duidelijk pro-Vlaams discours te kiezen?
En vooral, waarom?
Oud 15 mei 2010, 17:26   #168
Hollander

Standaard

Citaat:
ik ga niemand dwingen, maar ik ben wel benieuwd naar de reacties van de gevestigde orde als de de uitgesproken Vlaamse partijen de 50% gaan naderen, of meer.

Laatst gewijzigd door Hollander : 15 mei 2010 om 17:26.
Oud 15 mei 2010, 17:26   #169
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik vrees dat tweetaligheid altijd zal leiden tot de sociaal-economische overheersing van een der twee talen. In Belgie is dat het Frans, dat door de eeuwen heen internationaal en nationaal altijd een hogere status heeft gehad dan het Nederlands. Probeer maar eens in Brussel een Suske en Wiske te kopen. Een Bob -et-Bobette heb je al heel snel te pakken!
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:26   #170
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat heb ik eerder ook al betoogd, maar ondanks alles blijf ik van imperialisme te worden beschuldigd. Gewoon omdat ik een Ollander ben se.

zie: http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=43
Ik heb toegegeven dat ik je post verkeerd geïnterpreteerd had, het is onnodig daarover nu te blijven doorzeuren en vooral dat te proberen linken aan je Nederlander-zijn. Met de punten in je gelinkte post ben ik het eens.
Oud 15 mei 2010, 17:28   #171
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, de Franstaligen gaan etnische zuiveringen plegen. Door Frans te spreken bij de bakker in Vilvoorde of wat? Of hoe een geladen begrip als 'etnische zuivering' compleet te devalueren. We kunnen het misschien een 'linguïstische holocaust' noemen. Dit is precies de gecrispeerde calimero-houding die mij wegjaagt van elke vorm van flamingantisme.
Je hebt totaal niet begrepen waar het hier over gaat. Ik heb het hier over een scenario dat zich zou kunnen voordoen bij het uiteenvallen van België, niet over 'verfransing' op het terrein. Zie in dit opzicht ook deze oude draad van een paar jaar geleden:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=106188
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:30   #172
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik heb toegegeven dat ik je post verkeerd geïnterpreteerd had, het is onnodig daarover nu te blijven doorzeuren en vooral dat te proberen linken aan je Nederlander-zijn. Met de punten in je gelinkte post ben ik het eens.
en ik had het niet over jou
Oud 15 mei 2010, 17:32   #173
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Toch bewijst Brussel dat niet. Dat is te makkelijk gezegd. Inderdaad in Brussel wordt veel , heel veel Frans gesproken en is bijna alles in het Frans. Dat klopt inderdaad. Maar waar het probleem ligt is dat men hier een probleem van maakt. Dit is namelijk helemaal geen probleem. Dit speelt namelijk in heel het land. In antwerpen spreken ze namelijk ook nauwelijks geen frans en vind ik ook nauwelijks franse teksten ed. Ook dat zou moeten veranderen, dat men ook hier frans zou kunnen spreken.
Maar ook in Mons geld het zelfde verhaal.
Het zou echt opgelost zijn met maar 1 regering ipv die velen regerinkjes met hun eigen bevoegdheden die elkaar in de weg liggen. Ineens zal Belgie van veel hoge onnodige kosten verlost zijn en echt iets kunnen gaan realiseren.

Maar het grootste probleem blijft de politiekers die brood zien in conflicten
Oud 15 mei 2010, 17:34   #174
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat tweetaligheid altijd zal leiden tot de sociaal-economische overheersing van een der twee talen. In Belgie is dat het Frans, dat door de eeuwen heen internationaal en nationaal altijd een hogere status heeft gehad dan het Nederlands. Probeer maar eens in Brussel een Suske en Wiske te kopen. Een Bob -et-Bobette heb je al heel snel te pakken!

vreemd voorbeeld, andersom is dit namelijk ook. Trouwens stel dat over 50 of 100 jaar een taal zou overheersen, dan is dat zo erg nog niet. Het is maar een taal, een middel tot communicatie, en geen doel.
Oud 15 mei 2010, 17:35   #175
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je hebt totaal niet begrepen waar het hier over gaat. Ik heb het hier over een scenario dat zich zou kunnen voordoen bij het uiteenvallen van België, niet over 'verfransing' op het terrein. Zie in dit opzicht ook deze oude draad van een paar jaar geleden:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=106188
Dank voor die draad, dat was inderdaad wat kort door de bocht. Mijn excuses.
Oud 15 mei 2010, 17:36   #176
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
lekkere wijven

http://www.youtube.com/watch?v=cQb3Qo_l6ow
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:37   #177
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verfransing? communitaire "problemen" ?????

Waar zijn we eigenlijk mee bezig. Belgie maakt zich druk om een taal. Een taal die echter niets meer is als een communicatie middel. Niets meer en niets minder. En dit middel , de taal, is een middel, geen doel. (cirkelredenering)
De politiek vind het blijkbaar belangrijker om naar elkaar te gooien (wat naar elkaar te gooien?) en aanhang te verwerven dan het land te besturen. Door problemen te scheppen zullen ze hun baan en macht te behouden.

Dan verfransing: wat een onzin. Is het niveau zo laag dat men dit niet kan verstaan of kan leren?

De grondwet: het wordt tijd dat deze eens drastisch wordt herzien: zoals het er nu aan toe gaat kost het enkel veel geld door die communitaire "problemen" waarom zoveel regeringen en politiekers op dit klein stukje grond? Afgunst? tekort gedaan? nu ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk om iets met zijn leven te doen. wijzen naar andere : dat is makkelijk en effectief om tot geen enkele oplossing te willen komen.

Nu is de oplossing zeer simpel, maar lijkt het voor sommige heel moeilijk.
1 regering en alles tweetallig.
Dit betekend ook echt alles: tweetallige ambtenaren, politiekers, stembrieven enz.......
Dit is goed voor ieders persoonijke ontwikkeling en uiteindelijk goed regeerbaar met vele mindere kosten die hiervoor nodig zijn. Echter zal dit in stappen gerealiseerd moeten worden. De huidige generatie zit nog te veel in zijn oude misvormde denkpatronen waardoor men niet verder komt (of wil)

Nu verfransing, als er veel franstallige in een "Nederlands talig" dorp komen wonen is dit echt niet erg. in tegendeel zelfs . dit heeft veel voordelen, zoals een beter taal ontwikkeling voor ieder.
Nu de grondwet bakend alles helaas af en is zo onflexibel als het maar zijn kan (waartoe dient immers een grondwet?). Dit land is meertalig, waarom dat dan niet tweetalig laten zijn? Vanwege een paar verstandelijk beperkten?
In ieder geval kan het zo niet verder. Nederland zal Vlaanderen er niet bij (bij wat?) vanwege zijn extreme nationalisme door deze problemen. Vlaanderen alleen verder? Nou succes, dan staat griekenland er beter voor.

Het wordt tijd dat zich realiseerd dat politiekers zoals de geen enkel belang erbij hebben om het land goed te besturen en tot een eenheid te komen.

Zal het Nederlands , want dat is de Vlaamse taal nu eigenlijk, verdwijnen??. Nu dat denk ik zeker niet aangezien het zelfs in Frans Vlaanderen ook nog gesproken wordt. Zal de taalgrens verplaatsen? Nu zal deze afgeschaft worden zodat er geen sprake meer kan zijn van taalgrens aangezien alles tweetalig is.
Het is zelf heel natuurlijk en gezond dat er verleggingen en veranderingen zijn. Het star vasthouden aan "het is altijd zo geweest" of "de walen wilden toen in het jaar......"
We leven nu ! en moeten verder zonder al die oude koeien boven te halen.
Belgie heeft een mooie toekomst welke door de gecrieerde taalproblemen zwaar ondermijnd zijn.

Op moment is zowel Vlaanderen, Walonie als belgie een zielige vertoning
Jawadde, staat hier ook maar één correct geschreven zin tussen?

On topic: waarom negeer ook jij het Duits? België is drietalig, niet tweetalig.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:37   #178
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Duits
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:42   #179
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde eigenlijk dat ik weinig mensen met een Vlaamse tongval hoor praten en weinig Belgische nummerplaten zie. Een heel verschil met Antwerpen waar zowat de helft van de auto's in mijn straat vandaag geel/zwart zijn. Maar misschien kan ik Breda en Antwerpen niet zomaar vergelijken.
In Zeeland zitten veel Belgen (soms ook Walen trouwens).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:43   #180
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Jawadde, staat hier ook maar één correct geschreven zin tussen?

On topic: waarom negeer ook jij het Duits? België is drietalig, niet tweetalig.
Eindelijk iemand die leest, waarvoor dank

Klopt je hebt inderdaad gelijk. Het Duits is een officiele taal. Waar overigens geen enkele discusie over bestaat. Maar is het al eens opgevallen dat de duitstalingen allen Frans spreken en een gedeelte ook Nederlands?

spelfouten? jazeker, ook ik ben niet perfect

Je hebt id gelijk maar het zijn de Frans sprekende en de Nederlands sprekende belgen die de problematiek veroorzaken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be