Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2010, 19:14   #161
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Kan het zijn dat u hier zit om reacties uit te lokken?
He is making a big mistake. I will make him an offer he cannot refuse.
Oud 4 augustus 2010, 19:30   #162
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Kan het zijn dat u hier zit om reacties uit te lokken?
Maar natuurlijk. Discussie doet leven.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 19:35   #163
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar natuurlijk. Discussie doet leven.
Het klinkt niet logisch. Moest ik worden lastig gevallen door pakweg brasemvissers, zou ik nooit op een forum van die vissers gaan schrijven, laat staan dat ze lastig zijn.

Er is een naam voor dit soort berichten.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 19:44   #164
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De hele vraag of België moet blijven bestaan, of moet worden opgeheven is denk ik beantwoord indien er een antwoord is op onderstaande:

Waarom spreken niet alle Vlamingen ook Frans en alle Walen ook Nederlands?

beantwoord dat en jullie zijn al een stap verder met je puzzel.

Beantwoord ook nog even de vraag of dat in de nabije toekomst gaat veranderen, en je weet weer een beetje meer over de toekomst van België.
Als ge dat denkt, dan is Europa gedoemd om te mislukken.
Ik ben een andere mening toegedaan en dat is dat taal aan waarde aan het inboeten is, en meer mensen meer overeenkomsten op andere vlakken belangrijker gaan vinden dan die taal.
Oud 4 augustus 2010, 20:23   #165
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als ge dat denkt, dan is Europa gedoemd om te mislukken.
Ik ben een andere mening toegedaan en dat is dat taal aan waarde aan het inboeten is, en meer mensen meer overeenkomsten op andere vlakken belangrijker gaan vinden dan die taal.
Dat is de ironie. De verschillen binnen Europa zijn 100 keer groter dan binnen België maar de verschillen in België wonder in Vlaanderen 100 keer groter gemaakt en in Europa 100 keer verkleind in de mate dat we de absurde situaties krijgen waarin CD&V en VLD voorstanders zijn van een federaal Europa en een confederaal België.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 20:29   #166
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat is de ironie. De verschillen binnen Europa zijn 100 keer groter dan binnen België maar de verschillen in België wonder in Vlaanderen 100 keer groter gemaakt en in Europa 100 keer verkleind in de mate dat we de absurde situaties krijgen waarin CD&V en VLD voorstanders zijn van een federaal Europa en een confederaal België.
Inderdaad.
De verschillen binnen België worden natuurlijk uitvergroot door (o.a.) de GN's
Oud 4 augustus 2010, 20:43   #167
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is pertinent onjuist en zwartmakerij en u weet dat donders goed.
Nee hoor, ik heb ook al Walen (in de Ardennen) de meest groffe racistische praat over Nederlanders horen vertellen. Ze geneerden zich zelfs niet dat ik er bij stond, ze dachten waarschijnlijk dat ik er als "mede-Belg" net zo over dacht.
Oud 4 augustus 2010, 20:52   #168
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Inderdaad.
De verschillen binnen België worden natuurlijk uitvergroot door (o.a.) de GN's
Natuurlijk,Le soir staat geregeld vol met hun commentaren....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 20:52   #169
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat de Luikenaars bezoekers zo vriendelijk de weg wijzen...
naar dat veel te dure architecturale kunstwerk dat er tegen elke redelijke afweging in maar dankzij de wafelijzerpolitiek is gekomen.
Niet dat ze daarmee scoren bij het internationale publiek : uit de commentaren die ik kon sprokkelen uit een groep urbanisten was de term 'displaced' de grootste gemene deler.
Oud 4 augustus 2010, 20:59   #170
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als dat de criteria zijn waarop heel uw ideologie stoelt heb ik eerder de indruk dat U op een zeepbel balanceert.
het is toch maar weer een mooi voorbeeldje niet?

buitenlanders die naar hier komen, leren met gemak de taal. Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen, weigeren Nederlands te leren want "on est quand même en Belgique??".
Oud 4 augustus 2010, 21:04   #171
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat die verschillen overdreven worden, zal veelal wel kloppen; dat klopt trouwens ook voor de verschillen tussen, zeg maar, Fransen en Duitsers. Maar ik dacht niet dat mentaliteits- of taalverschillen op zich het probleem vormen in België, wél de combinatie ervan met een door franstalige dominantie in het verleden scheefgegroeide situatie, die ervoor zorgt dat maar geen status quo kan worden bereikt. Voor die status quo moeten immers de wet en de grondwet zorgen, en één van beide verdragsluitende partijen stemt met deze wetten in in de wetenschap of overtuiging dat het maar zoethoudertjes zijn, omdat de handhaving ervan ofwel onmogelijk is, ofwel zal worden gesaboteerd.

Voor mij is dat het probleem: akkoorden moeten sluiten met een partij die deze half met opzet en half uit laksheid of onvermogen niet zal naleven. En wat mij betreft gingen de laatste verkiezingen daarom. Niet dat de Franstaligen slechtere mensen zijn of zo, maar dat zij veelal zonder het te willen of te beseffen in een positie verkeren die hen ertoe uitnodigt, met moddervoeten in onze keuken te komen wandelen.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 4 augustus 2010 om 21:06.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 21:07   #172
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Natuurlijk,Le soir staat geregeld vol met hun commentaren....
Le Soir is volgens mij stiekem een blad van afstammelingen van die Franstalige Orangisten.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 21:17   #173
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Le Soir is volgens mij stiekem een blad van afstammelingen van die Franstalige Orangisten.
neo rexisten zal U bedoelen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 23:17   #174
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is toch maar weer een mooi voorbeeldje niet?

buitenlanders die naar hier komen, leren met gemak de taal. Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen, weigeren meestal Nederlands te leren want "on est quand même en Belgique??".
Heel juist, ik heb wel één woordje toegevoegd voor de correctheid
Af en toe heb je Franstaligen die echt wel hun best doen, die mensen respecteer ik dan ook enorm. Maar de meeste Franstaligen doen geen moeite wanneer ze in de rand rond Brussel komen wonen en menen dat hun trots Belg-zijn geen enkele kennis van het Nederlands vereist.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 23:40   #175
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Heel juist, ik heb wel één woordje toegevoegd voor de correctheid
Af en toe heb je Franstaligen die echt wel hun best doen, die mensen respecteer ik dan ook enorm. Maar de meeste Franstaligen doen geen moeite wanneer ze in de rand rond Brussel komen wonen en menen dat hun trots Belg-zijn geen enkele kennis van het Nederlands vereist.
Doet zich in gans den Belgique voor. En ik hoop dat Vlamingen wijs genoeg zijn om niet alle Franstaligen in hetzelfde potje te steken! Voor België zijn en niets (willen) weten over de 60% NL-taligen... in mijn eigen familie ken ik er ook zo een paar. Gewoon schandalig! Met zo een attitude zijn het gewoon kanker-Belgen.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:02   #176
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Gisteren zag ik toevallig de broers Borlée en Svetlana Bolshakova bij Villa Vanthilt (VRT). Bolshakova, zo'n 4 jaar in Belgie, sprak quasi perfect Nederlands en kende de andere gasten (Will Tura en Goedele Liekens).

De broertjes Borlée moesten met behulp van een tolk(!) het gesprek volgen en kenden de andere gasten van haar noch pluim.

Kom ons dus niet vertellen dat Vlaanderen en WalloBrux geen 'totaal verschillende realiteiten' zijn, want dat zijn het wél. Elk heeft z'n eigen media, taal, cultuur, bekende gezichten,...

België is één grote luchtbel.
Uitstekend! Ik ga natuurlijk akkoord met u maar ik had dat echt moeten zien!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:09   #177
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Doet zich in gans den Belgique voor. En ik hoop dat Vlamingen wijs genoeg zijn om niet alle Franstaligen in hetzelfde potje te steken! Voor België zijn en niets (willen) weten over de 60% NL-taligen... in mijn eigen familie ken ik er ook zo een paar. Gewoon schandalig! Met zo een attitude zijn het gewoon kanker-Belgen.
ze worden wel gesteund door alle Franstalige politieke partijen, het FDF uiteraard op kop.

goed, mss kan het nu wat veranderen, mocht Di Rupo toch premier worden en tonen dat men als Franstalige toch ook het best Nederlands spreekt.

maar zolang het Nederlands niet de verplichte tweede taal wordt in het Franstalig onderwijs in Wallonië, zie ik nog weinig veranderen, ondanks die paar scholen die volledig tweetalig zijn.
Oud 5 augustus 2010, 08:15   #178
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk kan ik me ook geen slechte ervaringen met Walen herinneren. Alle vijandelijkheden richting Nederland(ers) komen van Vlamingen.
Klopt.

Alleen activistische (nationalistisch ingestelde) Francofonen hebben een bewuste negatieve houding tegenover Holland. De anti-Hollandse Vlamingen daarentegen zijn lang niet altijd Belgicisten.

Zelfs politiek analfabete Vlaamse huisvrouwen kunnen een anti Hollandse ingesteldheid hebben (vanwege de omgeving of sociale druk of iets dergelijks)
.

Laatst gewijzigd door Tempest : 5 augustus 2010 om 08:17.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:15   #179
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Gisteren zag ik toevallig de broers Borlée en Svetlana Bolshakova bij Villa Vanthilt (VRT). Bolshakova, zo'n 4 jaar in Belgie, sprak quasi perfect Nederlands en kende de andere gasten (Will Tura en Goedele Liekens).

De broertjes Borlée moesten met behulp van een tolk(!) het gesprek volgen en kenden de andere gasten van haar noch pluim.

Kom ons dus niet vertellen dat Vlaanderen en WalloBrux geen 'totaal verschillende realiteiten' zijn, want dat zijn het wél. Elk heeft z'n eigen media, taal, cultuur, bekende gezichten,...

België is één grote luchtbel.
Herinnert u de dood van Yasmine? Groot nieuws in Vlaanderen, helemaal niets in Franstalig België.
De dag daarna stierf Michael Jackson : groot nieuws in heel België.
Dat zegt alles.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:29   #180
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Walgelijk hoe je het drama van die persoon misbruikt om eventjes aan Belgian-bashing te doen.
Ik zou in deze eerder kritiek op de Egyptenaren uitoefenen...Wat moet er niet leven in de hoofden van dat volk ?

Laatst gewijzigd door den dinges : 5 augustus 2010 om 08:30.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be