Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2010, 14:55   #161
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan. Dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld "rijwielen" met drie wielen en die een breedte hebben van meer dan 0,70 m. Een grote bakfiets moet volgens de strikte toepassing van de wet op de rijbaan.

Het netwerk is een toeristisch geheel, dat voor wielertoeristen vaak niet aantrekkelijk is daar ze vaak niets gelegen laten aan de streek maar gefixeerd zijn op snelheid en kilometers. Vaak weten ze na een rit niet eens waar ze ergens gereden hebben, maar weten ze wel te vertellen wat hun gemiddelde snelheid was en hoeveel kilometers ze achter de kiezen hebben. Als geroutineerd fietser (ik moet er meer dan 15.000 op jaarbasis) vind ik dat een beetje gek. Ik pas dan ook niet in het plaatje van de "wielertoerist".
Hey, ik ook niet, ik geniet meer als ik met de fiets rij.
Daarom maak ik zoveel mogelijk gebruik van het fietsroutenetwerk.

Dat bepaald aantal is 15, dan mogen ze op de rijbaan in groep, ook paarwijze als ze gegroepeerd blijven.
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/selecti...217%3Aart43bis
Artikel 43bis. Fietsers in groep
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
Maar regelmatig zie je kleinere groepen als 15 ook op de rijbaan...
Citaat:
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 15:00   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hey, ik ook niet, ik geniet meer als ik met de fiets rij.
Daarom maak ik zoveel mogelijk gebruik van het fietsroutenetwerk.

Dat bepaald aantal is 15, dan mogen ze op de rijbaan in groep, ook paarwijze als ze gegroepeerd blijven.

Maar regelmatig zie je kleinere groepen als 15 ook op de rijbaan...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik als automobilist maar ook als fietser mij vaak grenzeloos erger aan bepaalde wielertoeristen die menen dat ze door hun getal alle regels aan hun laars mogen lappen. Onlangs was het weer eens prijs: bij een scherpe bocht van 90° waar men hoegenaamd niet kon zien wie er afkomt, kwam een groepje wielertochten (een tiental) aangestormd en daarbij volledig links van de rijbaan. Tegen de rijrichting is en daarbij mij bijna overhoopt rijdend. Als ik dan uit pure verrassing enkele sterke woorden gebruikte, kreeg ik nog een hele hoop gescheld van die mannen er boven op.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 15:01   #163
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Ik fiets dus dagelijks en hou me zo goed mogelijk aan de regels.

Ik merk ook dagelijks op dat vele andere fietsers het minder nou nemen met de regels maar meestal ten nadele van hun eigen veiligheid.

De fietsers waar ik me echter het meeste aan stoor zijn helaas de wielertoeristen. Niet alle wielertoeristen maar toch veel.

Als het fietspad goed genoeg is naar hen zin rijden ze op het fietspad maar dan moet elke langzamere fietser maar opzij gaan zodat ze niet hoeven te vertragen of zelfs maar voor even achter elkaar te fietsen. Maar meestal rijden ze op de rijweg voor het gemotoriseerd verkeer omdat het wegdek er nu eenmaal beter is en wat zie ik dan als ik met de auto of de motor ben? Ze kunnen het niet hebben dat je hen inhaalt. Alsof je met een koersfiets voor niemand opzij moet gaan maar dat iedereen die trager is maar opzij moet springen als zij eraan komen. Met dergelijke mentaliteit heb ik het moeilijk.

Voor de rest zijn er natuurlijk ook conflicten tussen de diverse weggebruikers die zich al dan niet aan de regels houden maar dat is individueler, afhankelijk van het moment en met wisselende of gedeelde fouten.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 15:07   #164
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Tuurlijk als het fietspad slecht is, rij ik daar ook niet op hoor. Ze zouden beter al die betonplaatvakken uitgooien en asfalteren en zolang geen nieuwe fietspaden meer maken.

Een dunne koersfietsband moet niet veel hebben hoor.
Je kan altijd een stevigere band opleggen. Ook voor de gewone fietser ik de slechte staat van het fietspad niet aangenaam. Bovendien kan jij er met je koersfiets voor opteren om met genoeg mensen te gaan fietsen zodat je op de baan MAG rijden en dus je delicate tubes kan opleggen.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 21:45   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Je kan altijd een stevigere band opleggen. Ook voor de gewone fietser ik de slechte staat van het fietspad niet aangenaam. Bovendien kan jij er met je koersfiets voor opteren om met genoeg mensen te gaan fietsen zodat je op de baan MAG rijden en dus je delicate tubes kan opleggen.
Voor het gemotoriseerd vervoer geeft de overheid jaarlijks veel, heel veel geld uit. Wegen krijgen glad asfalt, terwijl fietspaden er bij ons soms schadalig slecht bij liggen. Is het onwil of onkunde, ik weet het niet, maar in Nederland weet men wel kwalitatief hoogstaande fietspaden aan te leggen. Bij ons legt men evenwel in veel gevallen nog fietspaden aan die gedacht zijn vanuit het referentiekader van een automobilist, en vaak in volledige tegenspraak zijn met het fietsvademecum van de Vlaamse overheid.
Oud 25 oktober 2010, 09:06   #166
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
... dat voor 95% op de rijbaan ligt.
Dat is een fragante leugen. Ofwel zijn het binnenwegen ofwel speciaal aangelegde wegen.
Oud 25 oktober 2010, 09:07   #167
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan. Dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld "rijwielen" met drie wielen en die een breedte hebben van meer dan 0,70 m. Een grote bakfiets moet volgens de strikte toepassing van de wet op de rijbaan.

Het netwerk is een toeristisch geheel, dat voor wielertoeristen vaak niet aantrekkelijk is daar ze vaak niets gelegen laten aan de streek maar gefixeerd zijn op snelheid en kilometers. Vaak weten ze na een rit niet eens waar ze ergens gereden hebben, maar weten ze wel te vertellen wat hun gemiddelde snelheid was en hoeveel kilometers ze achter de kiezen hebben. Als geroutineerd fietser (ik moet er meer dan 15.000 op jaarbasis) vind ik dat een beetje gek. Ik pas dan ook niet in het plaatje van de "wielertoerist".
Wielertoeristen zijn alleen gefixeerd op snelheid en kilometers. Eigenlijk zouden ze in Zolder moeten gaan fietsen.
Oud 25 oktober 2010, 10:03   #168
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dat is een fragante leugen. Ofwel zijn het binnenwegen ofwel speciaal aangelegde wegen.
Ik fiets regelmatig in Limburg

Binnenwegen (je bedoelt secundaire wegen vermoedelijk) hebben geen fietspaden en vallen dus onder de noemer rijbaan.
Speciaal (voor fietsers) aangelegde wegen zijn zeldzaam en dus bij die 5%.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 25 oktober 2010 om 10:04.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 10:56   #169
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik fiets regelmatig in Limburg

Binnenwegen (je bedoelt secundaire wegen vermoedelijk) hebben geen fietspaden en vallen dus onder de noemer rijbaan.
Speciaal (voor fietsers) aangelegde wegen zijn zeldzaam en dus bij die 5%.
Het gaat over het fietsroutenetwerk. Leer lezen mijn beste. Wegen speciaal aangelegd voor fietsers of binnenwegen, niet sucendaire of iets dergelijks.
Ik woon toevallig in Limburg.
Oud 25 oktober 2010, 11:23   #170
Alboreto

Standaard

Citaat:
Het gaat over het fietsroutenetwerk.
Check, dat had zo begrepen.
Oud 25 oktober 2010, 12:21   #171
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik als automobilist maar ook als fietser mij vaak grenzeloos erger aan bepaalde wielertoeristen die menen dat ze door hun getal alle regels aan hun laars mogen lappen. Onlangs was het weer eens prijs: bij een scherpe bocht van 90° waar men hoegenaamd niet kon zien wie er afkomt, kwam een groepje wielertochten (een tiental) aangestormd en daarbij volledig links van de rijbaan. Tegen de rijrichting is en daarbij mij bijna overhoopt rijdend. Als ik dan uit pure verrassing enkele sterke woorden gebruikte, kreeg ik nog een hele hoop gescheld van die mannen er boven op.
Zeer herkenbaar. Of een rond punt op razen zonder voorrang te verlenen.
Ik bén wielertoerist (afin, ik rij mee in een groep etc) en ik kan me soms behoorlijk ergeren aan het gedrag van mijn medefietsers. De discussies tijdens de ledenvergadering gaan bijna altijd daarover.
Oud 25 oktober 2010, 12:22   #172
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wielertoeristen zijn alleen gefixeerd op snelheid en kilometers. Eigenlijk zouden ze in Zolder moeten gaan fietsen.
I beg to differ. Nuance is hier echt wel welkom: sommige wielertoeristen zijn alleen gefixeerd op snelheid. De ploeg waarin ik rij, doet heus wel aan toerisme, hoor. Ik kan nog altijd van de omgeving genieten.
Oud 25 oktober 2010, 15:51   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Zeer herkenbaar. Of een rond punt op razen zonder voorrang te verlenen.
Ik bén wielertoerist (afin, ik rij mee in een groep etc) en ik kan me soms behoorlijk ergeren aan het gedrag van mijn medefietsers. De discussies tijdens de ledenvergadering gaan bijna altijd daarover.
Ze moeten toch beseffen dat de weg niet hun private racebaan is: dat er dus nog andere actoren een plaats hebben en dat zij, net als alle andere weggebruikers, de regels van het spel moeten volgen. Mij valt op dat een dergelijk conflict veel minder voorkomt bij mtb'ers.
Oud 2 november 2010, 16:17   #174
fabianen
Gouverneur

Standaard

Hmmm,met m'n 200pk voel ik me toch geen zwakke weggebruiker.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 16:34   #175
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze moeten toch beseffen dat de weg niet hun private racebaan is: dat er dus nog andere actoren een plaats hebben en dat zij, net als alle andere weggebruikers, de regels van het spel moeten volgen. Mij valt op dat een dergelijk conflict veel minder voorkomt bij mtb'ers.
Omdat die meestal ver van andere weggebruikers rijden ?

Eikels zijn eikels..of die nu met een MTB, SUV of een koersfiets rijden...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 16:53   #176
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan.
Zeker niet altijd.

Vergeet niet dat verkeersborden(=verkeerstekens) boven verkeersregels gaan, als er zulk een bord C11 staat dan mogen ook een groep fietsers van 15 de rijbaan niet op.

Citaat:

C11. Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.

http://wegcode.be/wetteksten/selecti...id=251%3Aart68
Citaat:
Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Oud 2 november 2010, 18:36   #177
Alboreto

Standaard

Citaat:
Zeker niet altijd.

Vergeet niet dat verkeersborden(=verkeerstekens) boven verkeersregels gaan, als er zulk een bord C11 staat dan mogen ook een groep fietsers van 15 de rijbaan niet op.
Logisch, als er een C11 staat moogt de die weg al niet in inrijden, en dus ook niet op de rijbaan. Er zal dan ook geen fietspad liggen.

Heeft niets te maken met verkeerstekens die boven de regels gaan.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 2 november 2010 om 18:37.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 20:32   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker niet altijd.

Inderdaad, daarom dat het ook belangrijk is dat automobilisten de verkeersborden ook goed opvolgen. Als er een bord staat met 70 op, hoort de automobilist zich daaran te houden.
Oud 3 november 2010, 19:02   #179
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daarom dat het ook belangrijk is dat automobilisten de verkeersborden ook goed opvolgen. Als er een bord staat met 70 op, hoort de automobilist zich daaran te houden.

Ja inderdaad, en als we dan niet meer geflitst worden (lees de kassa opdroogd) verlagen ze de snelheid met minstens 10 km/u.
Oud 3 november 2010, 20:33   #180
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logisch, als er een C11 staat moogt de die weg al niet in inrijden, en dus ook niet op de rijbaan. Er zal dan ook geen fietspad liggen.
Weer een Guust Flater om in te kaderen.

Natuurlijk kunnen daar fietspaden liggen, als ge eens naar Peer komt en de ´Noordring-N73´ neemt staan zulke C11 borden vanuit Oost en West, daar ligt een mooi breed -van de N73 gescheiden- dubbelrichtingsfietspad van ca 2 meter breed (ten zuiden). En dit de ganse ´Noordring-N73´

http://maps.google.be/maps?f=q&sourc...03428&t=k&z=18

Citaat:
Heeft niets te maken met verkeerstekens die boven de regels gaan.
Natuurlijk wel, de verkeersregel zegt dat groepen van 15 fietsers altijd de rijbaan op mogen.

Als die 15 snelfietsers op de N73-rijbaan rijden en dat C11-bord niet gezien hebben door hun ijver hebben, zo pech toch...

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2010 om 20:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be