![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bovendien hebben de nederlanden wel een gebied gevormd op bepaalde tijdstippen, nog maar te zwijgen van de culturele en taalkundige overeenkomsten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb anders wel een oplossing voor die twee koningshuizen.
Als we Albert nu eens laten scheiden van Paola die het toch nooit zo ver gebracht heeft dat ze twee woorden Nederlands verstaat, dan kan hij trouwen met die kneut van Nederland. Hereniging Vlaanderen en Nederland opgelost op middeleeuwse wijze. Het ergste eraan vind ik, dat ik dan een andere avatar moet gaan kiezen. Laatst gewijzigd door Garry : 29 september 2010 om 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe luid de tekst dan, als ik vragen mag?
Wilhellemussie van Nâhassouwen, Zijt gij van Duihuihuitsen bloed? De elleboog door de mouwen, Het haar al door de hoed. Zijt gij Wilhellemus? Zijt gij Wilhellemus? Wel dat is goed. Of Hij [de Paus], die zich zonder rechten, Heeft tot een Heer gemaakt, Spreekt weêr tot ons als knechten, Naar wier beheer hij haakt: Hij wil ons overvleugelen, En door zijn Bisschopsschaar, Als ketters wreed beteugelen, Als voor drie-honderd jaar. Of bedoel je deze versie? 1. Wilhelmus van Nassouwe ben ik, van Duitsen bloed, den Vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood. Een prinse van Oranje ben ik, vrij onverveerd, den Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd. 2. In Godes vrees te leven heb ik altijd betracht, daarom ben ik verdreven, om land, om luid gebracht. Maar God zal mij regeren als een goed instrument, dat ik zal wederkeren in mijnen regiment. 3. Lijdt u, mijn onderzaten die oprecht zijt van aard, God zal u niet verlaten, al zijt gij nu bezwaard. Die vroom begeert te leven, bidt God nacht ende dag, dat Hij mij kracht zal geven, dat ik u helpen mag. 4. Lijf en goed al te samen heb ik u niet verschoond, mijn broeders hoog van namen hebben 't u ook vertoond: Graaf Adolf is gebleven in Friesland in den slag, zijn ziel in 't eeuwig leven verwacht den jongsten dag. 5. Edel en hooggeboren, van keizerlijken stam, een vorst des rijks verkoren, als een vroom christenman, voor Godes woord geprezen, heb ik, vrij onversaagd, als een held zonder vrezen mijn edel bloed gewaagd. 6. Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer, op U zo wil ik bouwen, Verlaat mij nimmermeer. Dat ik doch vroom mag blijven, Uw dienaar t'aller stond, de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt. 7. Van al die mij bezwaren en mijn vervolgers zijn, mijn God, wil doch bewaren den trouwen dienaar dijn, dat zij mij niet verrassen in hunnen bozen moed, hun handen niet en wassen in mijn onschuldig bloed. 8. Als David moeste vluchten voor Saül den tiran, zo heb ik moeten zuchten als menig edelman. Maar God heeft hem verheven, verlost uit alder nood, een koninkrijk gegeven in Israël zeer groot. 9. Na 't zuur zal ik ontvangen van God mijn Heer dat zoet, daarna zo doet verlangen mijn vorstelijk gemoed: dat is, dat ik mag sterven met eren in dat veld, een eeuwig rijk verwerven als een getrouwen held. 10. Niet doet mij meer erbarmen in mijnen wederspoed dan dat men ziet verarmen des Konings landen goed. Dat u de Spanjaards krenken, o edel Neerland zoet, als ik daaraan gedenke, mijn edel hart dat bloedt. 11. Als een prins opgezeten met mijner heires-kracht, van den tiran vermeten heb ik den slag verwacht, die bij Maastricht begraven, bevreesde mijn geweld; mijn ruiters zag men draven zeer moedig door dat veld. 12. Zo het den wil des Heren op dien tijd had geweest, had ik geern willen keren van u dit zwaar tempeest. Maar de Heer van hierboven, die alle ding regeert, die men altijd moet loven, en heeft het niet begeerd. 13. Zeer christlijk was gedreven mijn prinselijk gemoed, standvastig is gebleven mijn hart in tegenspoed. Den Heer heb ik gebeden uit mijnes harten grond, dat Hij mijn zaak wil redden, mijn onschuld maken kond. 14. Oorlof, mijn arme schapen die zijt in groten nood, uw herder zal niet slapen, al zijt gij nu verstrooid. Tot God wilt u begeven, zijn heilzaam woord neemt aan, als vrome christen leven,- 't zal hier haast zijn gedaan. 15. Voor God wil ik belijden en zijner groten macht, dat ik tot genen tijden den Koning heb veracht, dan dat ik God den Heere, der hoogsten Majesteit, heb moeten obediëren in der gerechtigheid. Laatst gewijzigd door Garry : 29 september 2010 om 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Parlementslid
|
![]() Nee let op: zij zullen hem niet temmuh, die fiere vlaamse leeuw. Om je te bescheuren! Hoe dapper dreven zij d'n Ollander uit het land om zich daarna eens goed te laten temmen door 'n klein Waals piepkuiken! Die Vlaamse Leeuw is gewoon een kitten! Beetje gewauwel links en een beetje gewauwel rechts, maar het stelt allemaal niets voor, alles en iedereen loopt lekker over jullie heen! Da's natuurlijk ook niet moeilijk, want dat hele Machtige Vlaanderen stelt net zoveel voor als Luxemburg of Slovenië...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je een discussie wil aangaan, moet je wel alles binnen de juiste lijnen tekenen. De Walen zijn getemd door de Franstalige Vlamingen. De huidige communautaire problemen zijn problemen tussen Vaams en Franstalige Vlamingen en niet tussen Walen en Vlamingen. Laatst gewijzigd door Jantje : 30 september 2010 om 08:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dit vers wordt ieder jaar gezongen op het Vlaams Nationaal Zangfeest, als ik me niet vergis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
We hebben NOOIT op de hulp en steun van de Hollanders kunnen rekenen in Vlaanderen, waarom zouden we hen dan nu vertrouwen en met hen samen een natie gaan vormen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het bier zal weer vloeien, het bier zal weer vloeien, het bier zal weer vloeien in ons Gelderland.
Maak van Gelderland Nederland en ik zing deze nationale hymne uit volle borst mee ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik woon al in Nederland.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() Genoteerd. Jij bent dus verhuisd.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. Laatst gewijzigd door EddyBal : 30 september 2010 om 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik wist dat en daarom antwoordde ik nog niet op plakker ![]() Hij weet niet dat jij zo vol bent van het VKN dat jij jezelf daar al in waant ![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |