Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 15:46   #161
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Dat ligt niet altijd aan de boodschap, maar aan de mensen.
Je beseft zelf toch ook wel dat wanneer je boodschap door een grote meerderheid van de bevolking wordt verworpen (ongeacht of dat ligt aan de mensen of de boodschap), je dan op termijn een groot probleem hebt. Sommige katholieken hier lijken op mensen wiens huis in lichterlaaie staat en nog eens gaan kijken of ze het licht niet zijn vergeten uitdoen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:46   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Aristoteles is was een goeie auteur, maar om hem nu nog als centrum van je cosmologie te beschouwen...

Er zijn intussen nieuwe paradigma's. Als de Kerk haar denkwijze zou mee laten evolueren zou ze misschien nog actueel blijven.

Verstarring is het probleem. Steeds teruggrijpen naar het oude, naar routines.
Kuch. Gaat geloof over "cosmologie"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:48   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je beseft zelf toch ook wel dat wanneer je boodschap door een grote meerderheid van de bevolking wordt verworpen (ongeacht of dat ligt aan de mensen of de boodschap), je dan op termijn een groot probleem hebt. Sommige katholieken hier lijken op mensen wiens huis in lichterlaaie staat en nog eens gaan kijken of ze het licht niet zijn vergeten uitdoen.
U meent dat de katholieke Kerk erop uit met haar leer en haar boodschap mensen naar de mond te praten. Reeds in het evangelie worden de apostelen gewaarschuwd dat ze tegenstand, hoon, afgunst en verwerping zullen meemaken. Dat is in onze tijd niet anders.
Oud 30 oktober 2010, 15:48   #164
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch. Heb ik dat gezegd? Eens leren lezen, beste jongen!

'n Duidelijke boodschap trekt mensen aan. Daarom ook dat parochies met een 'conservatieve' pastoor over het algemeen wel kan rekenen op een redelijke tot zelfs grote belangstelling, daar waar de doorsnee priester weinig misgangers nog krijgt omdat hij een halfslachtige boodschap probeert uit te dragen.
Citaat:
De gepensioneerde priester Rik Devillé is aartsbisschop André Léonard "dankbaar" voor zijn "klare taal". Katholieke organisaties kunnen volgens de man nu veel gemakkelijker afstand nemen van "hardliners als Léonard en Ratzinger" en van het "Roomse dictaat".

De aartsbisschop kan ook binnen de katholieke kringen op kritiek rekenen. Het Interdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB), het grootste overlegorgaan in de Vlaamse katholieke kerk, distantieert zich van Léonard. Hij zou zich hooghartig gedragen en zich boven de gelovigen stellen. Ook de Broeders van Liefde en de katholieke weekbladen Tertio en Kerk & Leven zijn het niet eens met de aartsbisschop.

Rik Devillé, die in de jaren 90 verhalen over seksueel misbruik in de kerk verzamelde, is niet te spreken over de uitspraken van Léonard. "Léonard bezit niet alleen de duivelse gave om 'overlevers' van seksueel misbruik, door zijn eigen clerus veroorzaakt, nog meer te stigmatiseren. Zijn uitspraken zijn gewoon kwetsend voor heel het kerkvolk en dwingen katholieken tot een weerwoord", aldus de gepensioneerde priester.
Mensen aantrekken LOL
Oud 30 oktober 2010, 15:48   #165
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, er is een duidelijk boodschap,een duidelijke leer. We moeten die toch niet aanpassen omdat sommigen ( die de kerk al verlaten hebben) menen te denken dat het aangepast moet worden aan hun eigen invulling van het leven en het spirituele. Als ze niet akkoord gaan hoeven ze niet naar de Kerk te gaan.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:49   #166
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat weten we. Dat staat immers al in het evangelie. U brengt ons dus niets nieuws.
Ik herinner me die passages in het evangelie waarin Jezus zegt dat bejaarde kinderneukers maar beter gerust gelaten worden. Of dat kerkelijken de plicht hebben pedofiele pastoors te beschermen tegen wettelijke vervolging. En dat de slachtoffers van zulke feiten moeten afgekocht worden door hen 50 euro te geven.
Oud 30 oktober 2010, 15:50   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner me die passages in het evangelie waarin Jezus zegt dat bejaarde kinderneukers maar beter gerust gelaten worden. Of dat kerkelijken de plicht hebben pedofiele pastoors te beschermen tegen wettelijke vervolging. En dat de slachtoffers van zulke feiten moeten afgekocht worden door hen 50 euro te geven.
Is dat zo?

Een tip voor u: ga eens wat wat mgr. Léonard echt gezegd heeft in plaats van in uw droomwereld er iets van te maken dat nergens op slaat.
Oud 30 oktober 2010, 15:50   #168
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, er is een duidelijk boodschap,een duidelijke leer. We moeten die toch niet aanpassen omdat sommigen ( die de kerk al verlaten hebben) menen te denken dat het aangepast moet worden aan hun eigen invulling van het leven en het spirituele. Als ze niet akkoord gaan hoeven ze niet naar de Kerk te gaan.
wel het resultaat is er, nagenoeg niemand gaat nog naar een kerk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:51   #169
Steve_M

Standaard

Citaat:
Nee, jullie moeten helemaal niets aanpassen. Heb ik dat dan geschreven? Je denkt blijkbaar dat ik ironisch ben wanneer ik schrijf dat ik een grote fan ben van Leonard. Dat is niet zo. Uiteraard is het wel zo dat een kleinere club ook betekent dat we daar minder geld aan moeten spenderen: iedereen moet immers bezuinigen. Ik kan me geen betere wegvoorbereider indenken om het debat over de financiering van de erediensten open te trekken.
Oud 30 oktober 2010, 15:52   #170
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Kuch. Gaat geloof over "cosmologie"?
In de brede betekenis van het woord is cosmologie en metafysica een essentieel onderdeel. Maar je hebt gelijk. "Metafysica" is hier een gepastere term.

Jullie metafysica is achterhaald. Da's een van de problemen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:53   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, jullie moeten helemaal niets aanpassen. Heb ik dat dan geschreven? Je denkt blijkbaar dat ik ironisch ben wanneer ik schrijf dat ik een grote fan ben van Leonard. Dat is niet zo. Uiteraard is het wel zo dat een kleinere club ook betekent dat we daar minder geld aan moeten spenderen: iedereen moet immers bezuinigen. Ik kan me geen betere wegvoorbereider indenken om het debat over de financiering van de erediensten open te trekken.
Ik denk niet dat dit reden of aanleiding zal zijn om de financiering van de RKK te behandelen? Ik zie daar toch geen tekenen van.
Oud 30 oktober 2010, 15:53   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
In de brede betekenis van het woord is cosmologie en metafysica een essentieel onderdeel. Maar je hebt gelijk. "Metafysica" is hier een gepastere term.

Jullie metafysica is achterhaald. Da's een van de problemen.
Is geloof metafysica?
Oud 30 oktober 2010, 15:53   #173
Steve_M

Standaard

Citaat:
Is dat zo?

Een tip voor u: ga eens wat wat mgr. Léonard echt gezegd heeft in plaats van in uw droomwereld er iets van te maken dat nergens op slaat.
Je superieure toontje slaat echt nergens op. Ik heb die passages gelezen, alsook de reacties van de woordvoerder van de aartsbisschop. Jullie geloven echt dat de mensen nog achterlijk zijn en dat een paar onnozele semantische spelletjes volstaan om de dommeriken zand in de ogen te strooien. Die tijden zijn, spijtig genoeg voor jullie, voorbij.
Oud 30 oktober 2010, 15:54   #174
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dit reden of aanleiding zal zijn om de financiering van de RKK te behandelen? Ik zie daar toch geen tekenen van.
Spijtig genoeg nog niet. Maar dat komt wel.
Oud 30 oktober 2010, 15:54   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Dat was al een feit lang voor mgr. Léonard aantrad.
Oud 30 oktober 2010, 15:55   #176
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Niemand? de kerken waar ik ga zitten toch mooi vol. De Latijnse missen zitten zelfs vol jonge mensen. De toekomst van de kerk zit in het herstel ervan naar de goede oude tijden . We hoeven helemaal niet te luisteren naar die modernisten.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:56   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg nog niet. Maar dat komt wel.
Neen, dat komt er niet. Om de eenvoudige reden dat een herbekijken van de financiële regeling met de RKK ook betekent dat men de financiering van alle erkende religies onder de loupe zal moeten nemen. En er zijn tot nu toe geen elementen aanwezig dat men dit wil doen. Men heeft al eens berekend dat de huidige regeling immers vrij goedkoop is in vergelijking tot misschien andere systemen.
Oud 30 oktober 2010, 15:56   #178
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Is geloof metafysica?
Onder andere.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:57   #179
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand? de kerken waar ik ga zitten toch mooi vol. De Latijnse missen zitten zelfs vol jonge mensen. De toekomst van de kerk zit in het herstel ervan naar de goede oude tijden . We hoeven helemaal niet te luisteren naar die modernisten.
dan mag je mij even die kerken aanwijzen, dan zal ik eventjes gaan checken in hoeverre je bewering met de waarheid strookt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:57   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daar waar er een 'conservatieve' pastoor is of waar er nog op een sacrale wijze liturgie wordt beoefend, zie je ook jonge mensen verschijnen. Niet echter in de doorsnee parochiemis met z'n mislukte theatrale experimenten en halfslachtige teksten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be