Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2010, 00:26   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dát stond er dan ook niet Jan.
Maar je kan moeilijk ontkennen dat het gewoon twee verschillende dingen zijn.
Het is niet omdat je die daad stelt ( dat klinkt al zó gewichtig ) dat je dan ook meteen de intentie hebt moest er wat 'fout' gaan dan neem ik die verantwoordelijkheid er niet bij.... zo doe jij het alvast overkomen.
De redenen kunnen velerlei zijn maar jou kennende nooit goed genoeg... ik snap niet dat jij het beter kunt vinden zo'n 'ongeboren leven' ( da's wel een vaag ietwat contradictorische term ) toch maar geboren te laten worden goed wetende dat bv die ouders die verantwoordelijkheid niet zouden kunnen nakomen.
Als soort een soort axioma stelt u dat dergelijke ouders hun verantwoordelijk niet zullen nakomen. Tja, als u dat op voorhand stelt, wordt het natuurlijk wel gemakkelijk.

Er zijn evenwel allerlei oplossingen mogelijk, zodat het ongeboren kind in ieder geval niet moet boeten voor de roekeloosheid van de ouders (of een van hen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:27   #162
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zie mijn vorige post. Niemand, behalve totaal wereldvreemde katholieken, gelooft dat soort nonsens.
Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Er IS een stijgende tendens in het grijpen naar de abortuspil als 'final rescue'. Uiteindelijk is de abortuspil toch wel heel makkelijk te nemen, en afhankelijk van hoe ver je zit in je zwangerschap houden de meesten daar weinig trauma's aan over. Er is ook een stijgende tendens om dat te gebruiken als "nabehoedsmiddel". Persoonlijk vind ik dat een beetje akelig. Maar ook wel begrijpelijk: als je bijv. "te laat" ziet dat je een medicament aan 't nemen bent dat de werking van de pil kan verstoren, grijp je dan meteen naar de MAP (volgens sommigen ook moord maar goed), met vaak een week ziek zijn als gevolg, of neem je het risico en wacht je twee weken om te kijken of je menstruatie op gang komt of niet, en neem je dan de abortuspil?
Oud 1 november 2010, 00:27   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer wetenschappelijk allemaal.
Daarom ook mijn vraag aan u: waar is het bewijs waarbij de wetenschap het unaniem en onweerlegbaar eens is m.b.t het begin van het menselijk leven?
Oud 1 november 2010, 00:27   #164
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Pleeg dan geen abortus.
Inderdaad. Maar helaas werkt het niet zo. Niet alleen wil hij geen abortus plegen (zijn goed recht), hij wil ook bepalen wat anderen doen. Liefst op basis van totaal onwetenschappelijke vooronderstellingen. Het grote gelijk.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:28   #165
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. Er IS een stijgende tendens in het grijpen naar de abortuspil als 'final rescue'. Uiteindelijk is de abortuspil toch wel heel makkelijk te nemen, en afhankelijk van hoe ver je zit in je zwangerschap houden de meesten daar weinig trauma's aan over. Er is ook een stijgende tendens om dat te gebruiken als "nabehoedsmiddel". Persoonlijk vind ik dat een beetje akelig. Maar ook wel begrijpelijk: als je bijv. "te laat" ziet dat je een medicament aan 't nemen bent dat de werking van de pil kan verstoren, grijp je dan meteen naar de MAP (volgens sommigen ook moord maar goed), met vaak een week ziek zijn als gevolg, of neem je het risico en wacht je twee weken om te kijken of je menstruatie op gang komt of niet, en neem je dan de abortuspil?
Waarom is dat akelig?

Weer grensproblematiekjes van het type "dit vind ik ok maar niet teveel want dan gaat het erover"?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:28   #166
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ok, vraagje (want hier kan ik duidelijk iets bijleren): wat is de abortuspil?

EDIT: als het gaat om de morning after pill, dan hoef je niet te antwoorden, want dan is er niet eens sprake van abortus. Sorry, een eicel daags na bevruchting is geen kind, katholiek of niet.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 1 november 2010 om 00:30.
Oud 1 november 2010, 00:28   #167
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Blijkbaar is het simpeler van een foetus te termineren dan je broek aan te houden.
Ik zie echt niet wat beiden met mekaar te maken hebben.... zulke vergelijking slaat op niks.
Moet het dan moeilijker zijn je broek aan te houden teneinde het risico dat je een foetus moet laten termineren te beperken ?
Of moet het termineren van zo'n foetus moeilijker zijn teneinde dat je een volgende keertje je broek langer aanhoudt ?

Het slaagt gewoon op niks, Flippend Rund
Je laat het overkomen alsof men abortus gebruikt als een vorm van contraceptie
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:29   #168
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Een kit die indien vroeg genoeg ingenomen een miskraam triggert. Handig voor meisjes met ouders van het type "Jan van den Berghe".

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 1 november 2010 om 00:29.
Oud 1 november 2010, 00:30   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar helaas werkt het niet zo. Niet alleen wil hij geen abortus plegen (zijn goed recht), hij wil ook bepalen wat anderen doen. Liefst op basis van totaal onwetenschappelijke vooronderstellingen. Het grote gelijk.
In tegenstelling tot u beweer ik niet dat mijn zienswijze op het ongeboren leven "wetenschappelijk" is. Ik heb er geen enkel probleem mee te stellen dat mijn absoluut respect voor het leven in de moederschoot voortkomt uit de aard der dingen en uit het geloof.

Wie echter zwaait met de wetenschap, moet ook uit de wetenschap de onbetwistbare argumentatie kunnen halen. In welke fase van het ongeboren leven begint dan het menselijk leven? Pijngevoeligheid is in ieder geval geen wetenschappelijk argument dat unanimiteit geniet, daar ik uit het Wikipedia-artikel alleen al concludeer dat men het daarover al niet eens is.
Oud 1 november 2010, 00:31   #170
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus een kind moet gestraft worden omdat zijn ouders niet konden omgaan met hun eigen volwassenheid?

Waarom zou een kind trouwens "de rekenig betalen" als het niet geaborteerd wordt?
Het is nog geen kind.
Oud 1 november 2010, 00:31   #171
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Jij vindt dus dat je als relevant genomen moet worden met een uitspraak in de aard van "orale seks is eerder iets voor het voorspel, het is geen daad op zicht" als je nog nooit orale seks en/of geslachtsgemeenschap hebt gehad?

Ik vind van niet, nee. Van de slager vraag ik ook niet mijn brood te bakken.
Misschien komt ze wel op rode ballonnen en vindt dat de max maar net weer niet te nemen onder de term seks.
Beetje zoals de sigaar van Bill Clinton
Oud 1 november 2010, 00:32   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

EDIT: als het gaat om de morning after pill, dan hoef je niet te antwoorden, want dan is er niet eens sprake van abortus. Sorry, een eicel daags na bevruchting is geen kind, katholiek of niet.
Jawel. Dat is reeds ongeboren leven.
Oud 1 november 2010, 00:32   #173
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik zie echt niet wat beiden met mekaar te maken hebben.... zulke vergelijking slaat op niks.
Moet het dan moeilijker zijn je broek aan te houden teneinde het risico dat je een foetus moet laten termineren te beperken ?
Of moet het termineren van zo'n foetus moeilijker zijn teneinde dat je een volgende keertje je broek langer aanhoudt ?

Het slaagt gewoon op niks, Flippend Rund
Je laat het overkomen alsof men abortus gebruikt als een vorm van contraceptie
Niemand gebruikt natuurlijk abortus als een vorm van anti-conceptie.

Maar voorstanders van abortus zullen altijd aanvoeren dat het doden van een foetus absoluut geen big deal is.

Mij best. Maar een kwartierke seks is eigenlijk toch ook geen big deal.

En dan rijst toch onvermijdelijk de vraag of het ene (een potje seks) nu echt het andere waard was (het doden van een foetus).
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:32   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het is nog geen kind.
Geef mij dan eens een wetenschappelijke bepaling die unanimiteit geniet waardoor we weten vanaf welke fase we spreken over een kind?
Oud 1 november 2010, 00:33   #175
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Wetenschap heeft inderdaad niks te zoeken in dit debat. Ik beschouw het gebruiken van anticonceptie ook als het ontnemen van leven.

De wereld is een continuum. Wij bakenen grenzen af. We zien de wereld in discrete voorwerpen, maar ze bestaan niet. Het is een product van onze hersenen.

Laten wij geen slaaf zijn van onze beperkingen. Leven begint niet noodzakelijk bij conceptie.

Iets wat kan zijn, is.
Oud 1 november 2010, 00:33   #176
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo?

Op basis van welke onweerlegbaar wetenschappelijke bevinding bepaal je wat als "ongeboren leven" "betekenis" heeft en wat niet?
Hupla .... en daar gaan we weer
Op basis van welk 'wetenschappelijke bevinding' bepaal je de 'betekenis' of waarde van een gameet ?
Oud 1 november 2010, 00:33   #177
Steve_M

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot u beweer ik niet dat mijn zienswijze op het ongeboren leven "wetenschappelijk" is. Ik heb er geen enkel probleem mee te stellen dat mijn absoluut respect voor het leven in de moederschoot voortkomt uit de aard der dingen en uit het geloof.

Wie echter zwaait met de wetenschap, moet ook uit de wetenschap de onbetwistbare argumentatie kunnen halen. In welke fase van het ongeboren leven begint dan het menselijk leven? Pijngevoeligheid is in ieder geval geen wetenschappelijk argument dat unanimiteit geniet, daar ik uit het Wikipedia-artikel alleen al concludeer dat men het daarover al niet eens is.
Oh, wie met wetenschap schermt moet onbetwistbare argumentatie aanbrengen, wie met geloof schermt, mag lekker vaag blijven.
Oud 1 november 2010, 00:33   #178
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Merk op dat er in deze discussie rond abortus steeds een groot verschil zit tussen zij die spreken van "potentiële ouders" en zij die het liever hebben over "potentiële kinderen".

Het één komt voor het ander, volgens beide partijen.

Een soort kip-of-het-ei-verhaal.
Oud 1 november 2010, 00:34   #179
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef mij dan eens een wetenschappelijke bepaling die unanimiteit geniet waardoor we weten vanaf welke fase we spreken over een kind?
Geef jij mij er één.

Geen gevonden?

Goed, dan moeten we mensen geen verbod op abortus opleggen dus.
Oud 1 november 2010, 00:35   #180
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een kind moet gestraft worden omdat zijn ouders niet konden omgaan met hun eigen volwassenheid?

Waarom zou een kind trouwens "de rekenig betalen" als het niet geaborteerd wordt?
1) er is geen sprake van een kind
2) Er is geen sprake van een straf ....want er is geen sprake van een persoon noch van diens misdaad of overtreding
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be