![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() Durven vernieuwen, geen schulden bestrijden met schulden.
· Een nieuwe duurzame economie creëren is anders dan de oude economie weer aan de praat krijgen door de kredietzeepbel nog eens nieuw leven in te blazen. · Financiële innovatie is slecht en gebaseerd op hebzucht. · De krediet economie is failliet en innovatie kan dit niet inhalen. · Schulden bestrijden met schulden, verergert en verlengt alleen maar de crisis. · Banken, verzekeringsinstellingen, immobilia en geautomatiseerde bedrijven behoren de gemeenschap toe en niet enkele perverse hebzuchtige rijke. Het verzopen kalf (vrijmarkt) wordt uit de sloot gehaald en gereanimeerd door het staats interventie team: Het even heropleven van de beurzen, is er nog hoop? Stiglitz Nobelprijswinnaar Economie noemde het gebruiken van belastinggeld voor de banksector "monsterlijk". |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ge zegt daar dat het verkleinen van M geen invloed heeft op de reële situatie. Maar ge bekijkt de initiële reële situatie verkeerd. Beginsituatie: ik spaar en ik investeer. Vraag naar consumptiegoederen daalt, aanbod van investeringsgoederen stijgt. Tweede situatie: ik spaar en ik pot op. M daalt, algemeen prijspeil daalt, waardoor de vraag naar investeringsgoederen (van anderen) stijgt. De daling van M heeft dus geen invloed op de reële economie. Het totaal aantal investeringsgoederen/consumptiegoederen blijft hetzelfde. De fout die je maakte in de tweede stelling was dat je de invloed niet vergeleek met de beginsituatie waar ik wel zou sparen. Toen ik zei dat sparen of oppotten volledig identiek waren, maakte ik wel een fout. Wanneer ik oppot maak ik wel middelen vrij. Ik verwijder mezelf als beslissingsmaker wat er met die goederen moet gebeuren. In de plaats hiervan mogen anderen nu beslissen wat ermee gebeurt. Maar het is natuurlijk niet noodzakelijk dat anderen beslissen te investeren met de vrijgekomen goederen. Ze kunnen ze ook gewoon consumeren. Of ze consumeren of investeren hangt af van hun tijdsvoorkeur. De oppotter is neutraal tov het sparen/consumeren. De spaar/consumptie beslissingen worden door anderen genomen. Er kan niet echt een oordeel geveld worden over dat de anderen beter zouden sparen of beter zouden consumeren. Das hun persoonlijke voorkeur, ze mogen kiezen wat hun nut maximaliseert. De oppotter zelf heeft natuurlijk wel liever dat de anderen investeren ipv te consumeren. Hoe meer mensen consumeren met de productiemiddelen die hij vrij liet, hoe lager zijn rendement en hoe meer reden hij heeft om toch zelf actief te investeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 15 december 2010 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als ik geld heb, kan ik dat gebruiken om te consumeren, ttz, om produkten "op te doen" (zeg maar, brood te kopen en het op te eten). Die consumptie zou middelen opgebruiken (arbeid, grondstoffen, beschikbaarheid van produktiemiddelen). Door dat geld NIET uit te geven, verzaak ik (voorlopig) aan die consumptie, wat dus ergens wil zeggen dat er produktiemiddelen NIET aangewend worden om mijn consumptiegoed te maken (om dat brood voor mij te bakken). In de maatschappij zijn er dus nu dus middelen vrijgekomen om iets anders te doen, bijvoorbeeld investeringsgoederen te maken. Alleen gaan die middelen niet betaald kunnen worden zolang de prijzen constant blijven (wat wel het geval zou zijn mocht die oppotter zijn geld gespaard hebben via een of andere financiele instelling, die het zou investeren in een produktiegoed). Op 't eerste zicht zijn er dus middelen vrij gekomen, maar die geen "nemer" vinden omdat de rechtmatige nemer zijn rechten in zijn sok heeft gestopt. Maar zoiets zal gewoon aanleiding geven tot een prijsvermindering, omdat er nu minder geld in omloop is en er meer aanbod is dan het omlopende geld kan kopen. Dus ja, ik denk dat Bebob in zijn laatste post de paradox oplost: de totale produktie van de economie blijft dezelfde, maar wordt nu verdeeld over alle andere agenten dan die oppotter (in verhoudingen investeringsgoederen/consumptiegoederen die die anderen dus beslist hebben). Maw, de anderen hebben het iets beter nu omdat de ganse produktie onder N-1 agenten verdeeld wordt, waarbij de N-de agent de oppotter is en zich (vrijwillig) heeft teruggetrokken van consumptie of investering. Maw, die N-1 anderen gaan een ietsepietsie meer consumeren en investeren dan ze hadden gedaan zonder die oppotter.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 december 2010 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 15 december 2010 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
@Fox: Das ook logisch. Normaal zou ik investeren door bvb een machine te kopen. Als ik in plaats van zelf te investeren mijn geld oppot dan verdwijnt die machine niet. Die machine blijft bestaan. De prijs van de machine zal dalen en iemand anders zal die machine kopen. Rijkdom wordt uitgedrukt in geld. Maar rijkdom is niet hetzelfde als de hoeveelheid geld die uitgegeven wordt. Rijkdom is de hoeveelheid goederen die beschikbaar is. Oppotten verandert de hoeveelheid goederen niet, het zorgt enkel voor een herverdeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Een lening die nog dient afbetaald te worden" is hetvolgende: ik heb recht om een brood te kopen en dat op te eten, maar ik doe dat niet, en geef jou de toelating om dat brood te kopen en op te eten, op voorwaarde dat je mij volgende week een brood waarvan jij het recht zou hebben om het te kopen en op te eten, zou teruggeven, samen met een snoepje. Als jij nu denkt dat je alle dagen brood gaat kunnen eten door gewoon maar te beloven dat je dat ooit eens terug zal geven, dan ben je een even grote oen als de meeste staten, want vroeg of laat gaan al die mensen aan wie je hun rechtmatige brood hebt genomen met de belofte het terug te geven met een snoepje, hun brood en snoepje willen zien, en als je niks bedacht hebt om dat te kunnen doen, dan heb je een probleem. Citaat:
Citaat:
Ze nep beloftebriefjes teruggeven, daar gaan ze niet heel blij mee zijn. Citaat:
Zolang jij die idiotie blijft uitkramen gaan we natuurlijk nergens geraken. Als jij mij beloofd hebt om mij een brood en een snoepje terug te geven, dan moet je niet afkomen met een droog koekje ; dat is wat je hier voorstelt. Je kan dat wel doen, maar de volgende keer leen ik je geen brood meer, want je bent een onbetrouwbare schuldenaar.
![]() |
![]() |
#169 |
Banneling
|
![]() Dat je steeds hervalt in je egotransverwarring, dat is ons meer dan duidelijk. Sterker nog, je hervalt helemaal niet, je zit er gewoon in vast, vandaar dan ook dat je jezelf steeds verslikt in je eigen waanbeelden. Simpel Patrick, als je stelt dat de prijzen automatisch zouden verhogen bij toevoer van vers geld, dan zou het ook niet mogelijk zijn om te sparen, los van hoe dat geld wordt aangewend. Het zou dan volgens jouw uiterst pijnlijke misvatting steeds opgaan in de prijzen. Je hebt zelfs de arrogantie om te stellen dat je een kwantumfysicus zou zijn, moest dat inderdaad zo zijn, dan had je al lang je vastgeroeste conditioneringen zelf doorzien, je bent dus een monoliet, geen kwantumfysicus, die weten wel beter dan wat je ons hier tracht op te solferen. Wat je niet weet, weet je niet, je weet het niet, zo eenvoudig is dat.
Laatst gewijzigd door MIS : 16 december 2010 om 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Banneling
|
![]() Dat is inderdaad rijk-dom, het verheugt ons dat je dat nu ook inziet. We zijn op goede weg.
Laatst gewijzigd door MIS : 16 december 2010 om 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had je dus verkeerd begrepen. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat de totale vraagcurve naar beneden gaat. Om dezelfde quantiteit te behouden moet de prijs dus wel dalen. De anderen gaan in principe dus niet meer consumeren en investeren. In termen van Quantiteit misschien wel, maar niet in termen van Quantiteit * prijs.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 16 december 2010 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja quantiteit * prijs verandert wel, maar in negatieve zin waardoor je eigenlijk kan stellen dat de totale welvaart afneemt doordat mensen geld oppotten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() Zou je hiermee dan ook een opening kunnen maken naar een waarachtig duurzame economie ? Immers, de overconsumptie wordt dan gestopt en het geld dat wordt opgepot kan dan aangewend worden om duurzaam te investeren, iets waarvan men nu stelt, hoe dom dit ook moge klinken en is, te duur is ?
Laatst gewijzigd door MIS : 16 december 2010 om 11:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ?
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() P*Q is de omzet en die dient dan zogezegd als maatstaf voor de totale welvaart. Als iemand zijn geld oppot daalt de vraag waardoor P daalt als je de Q gelijk wil houden, daardoor zakt dus P*Q waardoor de totale welvaart daalt.
![]() |
![]() |