![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Steve_M : 11 januari 2011 om 02:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
|
![]() Citaat:
Ik durf wedden dat je van de helft van de organisaties nog nooit gehoord had, maar dit houdt je niet tegen om hen direct te beschuldigen van politieke doeleinden. Tja, dan stopt de discussie uiteraard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Minister
|
![]() Citaat:
The Lancet, Volume 372, Issue 9650, 8 November 2008-14 November 2008, Pages 1697-1705 doi:10.1016/S0140-6736(08)61366-5 http://www.sciencedirect.com/science...a&searchtype=a "Determination of Volatile Organic Compounds for a Systematic Evaluation of Third-Hand Smoking" Analytical Sciences Vol. 26 (2010) , No. 5 p.569 http://www.jstage.jst.go.jp/article/...6_569/_article Ik geef wel toe dat het inderdaad minder "duidelijk" is dan ik dacht, het is allemaal nogal preliminair. Maar toch, verder onderzoek hierrond zal zeker interessant blijken te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 11 januari 2011 om 11:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Gouverneur
|
![]() Ik vraag jou om een simpel onderzoek waarin meerokers vergeleken worden met rookvrijen en dan begin jij zo? Ja, als je het niet meteen kan vinden of als het te moeilijk wordt mag je dat ook gewoon zeggen hoor, maar dit is wel heel infantiel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik neem nu eenmaal geen genoegen met een paar rapportjes die stellen dat meeroken gevaarlijk is. Al die organisaties zijn tot het besluit gekomen dat meeroken schadelijk is en dergelijke, maar waar is dan dat bewijs waar dat op gebaseerd zou moeten zijn? Dat roken slecht is en een aantal belangrijke mensen zeggen dat meeroken ook slecht is, reken ik bij voorbaat al niet tot bijdragen aan wetenschappelijk bewijs. Een besluit of een mening is geen wetenschappelijk bewijs, en dat er veel mensen niet in staat zijn om het verschil te kunnen zien vind ik ronduit deprimerend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nee, er staat "Het is zelfs zo dat de rook die in iemands kleren hangt al meetbare schade aanricht". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Eerder vrij slaapverwekkend en overbodig. En idd erg onduidelijk, dus je mag mij steeds een onderzoek geven waaruit blijkt dat meerokers opvallend meer longkanker (of een andere rookgerelateerde aandoening) hebben dan rookvrijen. Dat is dus gewoon een kwestie van meten. Als dat verband er is dan heb je volgens mij geen studies over derderangsrook nodig, hoef je niet langs de lijn van het veronderstelde werkingsmechanisme te gaan redeneren en hoef je niet op zijn ingewikkeldst te gaan doen met statistiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Minister
|
![]() Meetbaar wil zeggen dat het ook verwaarloosbaar klein kan zijn. Het feit DAT het meetbaar is, is wel interessant om te weten en tenminste extra onderzoek en voorzichtigheid waard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Minister
|
![]() Één simpel onderzoek is nooit genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Gouverneur
|
![]() Wel, waar wachten ze dan nog op om te meten? Of is het voornamelijk de titel van het bericht die indruk moet maken op het volk, ongeacht de inhoud?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Gouverneur
|
![]() Jawel hoor. Het is erg eenvoudig : je zal zo'n 100.000 mensen moeten onderzoeken, en als meeroken echt longkanker veroorzaakt, dan zal je dus veel meer longkankergevallen aantreffen onder de meerokers dan onder de rookvrijen. Als dat het geval is, dan moet je het verband nog duiden. Wonen er meer meerokers in de buurt van snelwegen, lageropgeleid, slecht eten etc. Kan het dat niet zijn, dus geen gemeenschappelijke oorzaak dan zal het echt dat verband zijn. Of dat dan causaal is, is nog een tweede, maar daar zal niemand moeilijk over doen en er zijn ook wel redenen om dan die causaliteit aan te nemen. Maar het verband wordt dus gewoon niet aangetroffen, terwijl er die 100.000 mensen allang zijn onderzocht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
|
![]() Citaat:
Al je gewauwel over de antirooklobby is overigens tamelijk lachwekkend, want als er ergens poen te scheppen is, dan is het wel aan de andere kant van het debat. Wat ook verklaart dat er een aantal onderzoeken zijn, gesponsord door tabaksfabrikanten, die "aantonen" dat passief roken niet schadelijk zou zijn. Jij hebt eerder al gevraagd waarom een andere forummer de wetenschappelijke consensus volgt dat passief roken schadelijk is. Ik zou de vraag omkeren: waarom wil jij per se het minderheidsstandpunt (een standpunt dat alleen wordt gedeeld door mensen die daar geld aan verdienen) volgen dat het niet schadelijk is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat het onschadelijk is. Maar je kan mij ook niet zomaar wijsmaken dat het schadelijk is, daarom zul je dus grote groepen meerokers met rookvrijen moeten vergelijken en daaruit conclusies moeten trekken. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is. Mijn standpunt is alleen dat als er een causaal verband is tussen meeroken en bijvoorbeeld longkanker, dat dat dan zal blijken middels een significante correlatie tussen meerokers en longkankergevallen. Aangezien dat soort onderzoeken vaak zijn uitgevoerd, moet die significante correlatie aangetroffen zijn in een dergelijk onderzoek, alleen blijkt een dergelijk onderzoek nergens te vinden. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen verband is, een causaal verband is dus ondanks pogingen daartoe niet aangetoond en een sterk verband is er sowieso niet. En als jij denkt dat de tabaksindustrie machtiger is dan de farmaceutische industrie dan heb je wel een heel naief en verouderd beeld van de zaak. De farmaceutische industrie financieert namelijk niet zo erg wetenschappelijk onderzoek om te bewijzen dat het schadelijk is, zodat het roken langs die weg kan worden teruggedrongen, en er voor de gezondheidsindustrie 60.000 euro meer aan een mensenleven is te verdienen. Zodat ze dan later bloeddrukverlagers, cholesterolremmers, betablokkers, kunstheupafstotingsmedicijnen en een heel euthanasiepakket kunnen verkopen. Omdat die mensen oud worden en aan oude mensen is het meest te verdienen. Vooral na het 85ste levensjaar is dat een feest. En dan zitten we nog met de volgende vraag : waarom zijn er duizenden onderzoeken nodig voor iets wat met 1 simpel onderzoek perfect te bewijzen valt? Eén bewijs volstaat, als dat er is is de toegevoegde waarde van nog een onderzoek natuurlijk volslagen nihil. Waarom zou je nog een onderzoek doen naar iets wat al bewezen is? Misschien moet er ook maar weer eens een reeks onderzoeken gedaan worden naar de vraag of er een verband is tussen blauwe asbest en longkanker, als het zo wetenschappelijk is om telkens maar iets te gaan onderzoeken wat al bewezen is. Ik neem alleen niet aan dat de farmajongens dan met de geldbuidel staan te wapperen. Laatst gewijzigd door Coldwave : 11 januari 2011 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |