Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2011, 12:58   #161
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u daar allemaal beschrijft, was typisch voor die tijd en was geen exclusiviteit van de zusters. Er werd vroeger ook met de meetstof geslagen op de vingers van de leerlingen, wat in die tijd gewoon als normaal werd geacht. Lekenleerkrachten als geestelijken, het maakte niets uit, want het hoorde bij de geplogenheden van toen.
Zo simpel is het.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 13:00   #162
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caligula Bekijk bericht
.....als kind...;zou je juist niks doen en mee lachen of bleiten met u natte broek.

Waren er toen alleen kinderen ?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 13:03   #163
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Dat de mensen dat pikten in die tijden gaat buiten mijn verstand , ik zou die godverdomme hun rok boven hun hoofd trekken vanboven dichtknopen en op hun blote kont slaan terwijl ze op de vlucht sloeg.
Jij zou juist niets, behalve veel straf schrijven.
Of zoals men toen zei, "opgroeien voor galg en rad"
Oud 7 januari 2011, 13:05   #164
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Waren er toen alleen kinderen ?
Natuurlijk niet, er waren ook nog nonnen.
Oud 7 januari 2011, 17:13   #165
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Jij zou juist niets, behalve veel straf schrijven.
Of zoals men toen zei, "opgroeien voor galg en rad"

Ik was kindje jezus himself op de school , maar ivm die natte broek kwestie zou ik wel eens manneke pis versus de non haar been geweest kunnen zijn .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 19:25   #166
Gremlin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En als die beschuldigingen verzinsels zijn? (Wat ik niet beweer. Eerst onderzoek)

Met welk recht beschuldig jij mensen van pedofilie zonder bewijs of veroordeling in hand te hebben? Was je er bij? In dit laatste geval kun je enkel zeggen ik wacht het onderzoek af, en houd mijn klep dicht!

Ik beschuldig niemand , en als deze onschuldig blijkt te zijn dan zal de juiste persoon dat oordeel wel vellen . Daar hebben we uw als niet voor nodig .
Gremlin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 19:28   #167
Gremlin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dit bepalen de ouders?
En welke keuze heeft dat kind ? Heeft het de keuze wel ? Het indoctrineren van kinderen is al aan de gang voor 2000 jaar . Zou het geen tijd worden dat we daar verandering in brengen ?
Oud 7 januari 2011, 19:34   #168
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Vijftig jaar na de zogezegde feiten komen ze daar nog mee af. Degenen die nu beschuldigd worden kunnen zich niet eens meer verdedigen want ze zijn al dood (op één na).
En zelfs moesten ze nog leven dan is het quasi onmogelijk om de feiten nog na te gaan. Per slot van rekening kunnen ze vertellen wat ze willen.
De rkk was vroeger zo oppermachtig dat niemand hen zou geloofd hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 19:36   #169
Gremlin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht

Dat is zo , en nog niet zo heel lang geleden .
Oud 7 januari 2011, 20:15   #170
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het schandaal met de holenbroeders van Oostakker is toch alweer 40 jaar oud hoor.
Oud 7 januari 2011, 21:28   #171
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Idd, het katholieke kerk systeem dat systematisch dezelfde "taktieken" toepaste.
De mensen van wie ik die klachten ken zaten op op gegoede internaten ... dat bepaalde leeftijden in onze contreien een enorm hoog gebruik vertonen van alcohol en medicatie en zelfmoord heeft niet enkel te maken bij het waterachtige klimaat. Niet elk mens met trauma's wil in de media, wat er onder de mat zal blijven zal nog wel veel erger geweest zijn.
Nooit gehoord van de Engelse public schools? Daar waren ze ook niet mals voor de leerlingen, hoor. Het was echt geen privilege voor een katholieke school om streng te zijn.
En zoals ik reeds eerder aanhaalde, ook in de gemeentescholen hier was het niet altijd een pretje om les te volgen! De enige reden waarom kinderen er soms minder gestraft werden was om leerlingen te lokken. Het katholieke onderwijs was veel beter van kwaliteit dan dat van andere scholen, dus minder streng zijn was een manier om leerlingen te lokken.
Maar nogmaals, ik ben heel mijn jonge leven op katholieke scholen (3 in totaal) geweest en heb nooit problemen gehad en heb ook niemand gekend die wel problemen had.
Oud 7 januari 2011, 22:05   #172
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Nooit gehoord van de Engelse public schools? Daar waren ze ook niet mals voor de leerlingen, hoor. Het was echt geen privilege voor een katholieke school om streng te zijn.
Je moet geen andere toestanden aanhalen om wat er misliep in katholieke scholen goed te praten.

Citaat:
En zoals ik reeds eerder aanhaalde, ook in de gemeentescholen hier was het niet altijd een pretje om les te volgen!
Hoe weet je dat? Je ging daar toch niet naar school.

Citaat:
De enige reden waarom kinderen er soms minder gestraft werden was om leerlingen te lokken. Het katholieke onderwijs was veel beter van kwaliteit dan dat van andere scholen, dus minder streng zijn was een manier om leerlingen te lokken.
Wat een onzin. Het katholieke onderwijs is nooit beter geweest van kwaliteit.
Waarop baseer jij je om dit te stellen? Op de leugens en roddels die al van in je jonge jaren verteld werden?
Citaat:
Maar nogmaals, ik ben heel mijn jonge leven op katholieke scholen (3 in totaal) geweest en heb nooit problemen gehad en heb ook niemand gekend die wel problemen had.
Er waren wel degelijk problemen, blijkt nu.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 22:13   #173
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
1. Je moet geen andere toestanden aanhalen om wat er misliep in katholieke scholen goed te praten.

2. Hoe weet je dat? Je ging daar toch niet naar school.

3. Wat een onzin. Het katholieke onderwijs is nooit beter geweest van kwaliteit.
Waarop baseer jij je om dit te stellen? Op de leugens en roddels die al van in je jonge jaren verteld werden?

4. Er waren wel degelijk problemen, blijkt nu.
1. Het is gewoon zo dat kinderen vroeger altijd en overal strenger behandeld werden dan nu. Slaan met de lat op de vingers bv - ik heb het gelukkig zelf nooit weten gebeuren - gebeurde tot de late jaren '40 in �*lle scholen en zo zijn er nog voorbeelden.
2. Ik ging niet naar de gemeenteschool, mijn nichtje wel.

3. Oh ja, het katholieke onderwijs was veel beter! Zelfs een 15-jaar geleden nog kwamen kinderen uit de Nederlandse grensstreek naar bepaalde katholieke scholen in het Antwerpse, niet omdat ze katholiek zijn, gewoon omdat het onderwijs kwalitatief veel beter is (ik weet niet of dit op dit ogenblik nog zo is want ik heb me daar de laatste 10 jaren niet erg meer voor geïnteresseerd).
4. Oh zeker, er waren wel degelijk problemen ... er waren overal problemen, dat vergeet men maar al te vlug. Alleen is het op dit ogenblik mode om met scherp te schieten op de katholieken en zelfs alle christenen. Binnenkort moeten we misschien zelfs terug de catacomben in!

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 7 januari 2011 om 22:15.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 22:22   #174
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
1. Het is gewoon zo dat kinderen vroeger altijd en overal strenger behandeld werden dan nu. Slaan met de lat op de vingers bv - ik heb het gelukkig zelf nooit weten gebeuren - gebeurde tot de late jaren '40 in �*lle scholen en zo zijn er nog voorbeelden.
2. Ik ging niet naar de gemeenteschool, mijn nichtje wel.

3. Oh ja, het katholieke onderwijs was veel beter! Zelfs een 15-jaar geleden nog kwamen kinderen uit de Nederlandse grensstreek naar bepaalde katholieke scholen in het Antwerpse, niet omdat ze katholiek zijn, gewoon omdat het omdat het onderwijs kwalitatief veel beter is (ik weet niet of dit op dit ogenblik zo is want ik heb me daar de laatste 10 jaren niet erg meer voor geïnteresseerd).
4. Oh zeker, er waren wel degelijk problemen ... er waren overal problemen, dat vergeet men maar al te vlug. Alleen is het op dit ogenblik mode om met scherp te schieten op de katholieken en zelfs alle christenen. Binnenkort moeten we misschien zelfs terug de catacomben in!
1 Toen ik (geboren in 1960) school liep was dit toch al passé als gebruik.
2 Jij baseert je op de verhalen van één leerling
3 Ze kwamen omdat ze dachten dat het onderwijs beter was dat het onderwijs uit Nederland. Dit toont niet aan dan het katholiek onderwijs kwalitatief beter was. Je baseert je dus op leugens en roddels.
4 Er waren inderdaad overal problemen, maar blijkbaar was er binnen de katholieke kerk erbovenop een structureel probleem door het stilzwijgen, toedekken,.... Waarvoor de schuld vooral ligt bij de machthebbers binnen die kerk, niet bij het "voetvolk".
Door dat structureel probleem is dat probleem toch groter kunnen worden dan elders.

Laatst gewijzigd door artisjok : 7 januari 2011 om 22:23.
Oud 7 januari 2011, 22:28   #175
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Alleen werd dat niet zo 'gewogen', vermoed ik
Van een non ( vrouw ) die voor het chistendom ( naastenliefde ed ) had gekozen had men toch ergens een verwachtingspatroon tov een willekeurig ander iemand.
Ja, ik sluit me graag aan bij je vermoeden.
Oud 8 januari 2011, 17:47   #176

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist, maar vijftig jaar na de feiten iemand beschuldigen die reeds dood is ... tja, waar blijft die zijn/haar verdediging? Diegene die nu beschuldigen kunnen toch zeggen wat ze willen nietwaar?
Trouwens ... wie zegt dat het niet een manier is om aan één of andere schadevergoeding te geraken mocht de kerk besluiten om slachtoffers een som uit te betalen? Wedden dat er op dat moment nog een paar honderd slachtoffers "plots" zullen opduiken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 17:55   #177
kameleon
Minister

Standaard

Er zullen inderdaad wel gelukszoekers tussen zitten.
Sexuele intimidatie is voor elke vrouw verschillend. In iemands gat nijpen kan door de ene vrouw gezien worden als een flauwe grap, terwijl een andere niet meer naar het werk zal durven komen. Wat doe je dan ? Psychische gevolgen zijn al zo moeilijk vast te stellen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 17:56   #178
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist, maar vijftig jaar na de feiten iemand beschuldigen die reeds dood is ... tja, waar blijft die zijn/haar verdediging? Diegene die nu beschuldigen kunnen toch zeggen wat ze willen nietwaar?
Trouwens ... wie zegt dat het niet een manier is om aan één of andere schadevergoeding te geraken mocht de kerk besluiten om slachtoffers een som uit te betalen? Wedden dat er op dat moment nog een paar honderd slachtoffers "plots" zullen opduiken.
Het gaat altijd om 'zowiezo geseponeerde' zaken..schadeclaims zijn niet aan de orde..mensen wllen soms gewoon hun verhaal kwijt..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 17:58   #179
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De kerk wil geen schadevergoeding uitbetalen.
"Het gerecht moet daarover beslissen" is hun eeuwige antwoord. En aangezien de feiten verjaard zijn, zal het gerecht daar nooit een uitspraak over doen.
Oud 8 januari 2011, 17:59   #180
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het gaat altijd om 'zowiezo geseponeerde' zaken..schadeclaims zijn niet aan de orde..mensen wllen soms gewoon hun verhaal kwijt..
Wat doen ze met zaken die te laat gemeld worden omdat je onder bedreiging stond ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be