Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 februari 2011, 11:18   #161
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En dat wordt dan de officiële taal van het Vlaamse rompstaatje? Ook voor Antwerpenaren, Brabanders en Limburgers?
Natuurlijk niet. Mensen als fox bedoelen met 'Vlaams' over het algemeen het Brabants tussentaaltje dat de laatste decennia is gegroeid en dat te beluisteren valt op VTM. Allee, ge weet wel.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:20   #162
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Met dat Calimerogejank komen we nergens. Ik geef je op die manier nog honderd, misschien zeer optimistisch tweehonderd jaar vooraleer het Nederlands in Vlaanderen volledig verdwenen zal zijn en vervangen door het Frans of Engels.
Of het Arabisch, Russisch,...
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:21   #163
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Omdat Brussel een stad is. Een stad heeft geen zelfbeschikkingsrecht. Simple comme bonjour.
Zeg dat dan even aan Monaco, Singapore, en Vaticaanstad. Ik geloof dat ze dat nog niet weten.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:21   #164
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Artikel 2 bepaalt immers dat alle volkeren het recht hebben op zelfbeschikking; door dat recht bepalen zij hun politieke status en streven zij economische, sociale en culturele ontwikkeling na.

Artikel 3 bepaalt overigens dat politieke, economische, sociale en educatieve onvoorbereidheid nooit als een grond mogen dienen om de onafhankelijkheid uit te stellen.
wie bepaalt wat er een volk is?
Oud 8 februari 2011, 11:23   #165
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Hij wordt in België/Vlaanderen niet eens nationaal erkend. Zo staat er geen Vlaams in de vakkenlijst van de Vlaamse scholieren. Ook in de lijst van de EU-werktalen is er geen Vlaams te bespeuren.
Het is niet omdat het niet op de vakkenlijst staat, dat de taal niet erkend wordt. Er staan nogal veel talen niet op de vakkenlijst hoor.

Er zijn heel wat talen die niet als EU werktaal gebruikt worden. Deze talen staan echter wel in het Europees handvest voor regionale talen. Belgie heeft deze niet geratificeerd, maar wanneer het dat wel doet wordt Vlaams daar ook in opgenomen. Dat doet trouwens helemaal niets af van het feit dat het Vlaams een taal is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:24   #166
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat het niet op de vakkenlijst staat, dat de taal niet erkend wordt. Er staan nogal veel talen niet op de vakkenlijst hoor.

Er zijn heel wat talen die niet als EU werktaal gebruikt worden. Deze talen staan echter wel in het Europees handvest voor regionale talen. Belgie heeft deze niet geratificeerd, maar wanneer het dat wel doet wordt Vlaams daar ook in opgenomen. Dat doet trouwens helemaal niets af van het feit dat het Vlaams een taal is.
mij goed hoor, maar ik spreek die taal dan toch niet hoor. mijn dialect is een mengelmoes van Erps, Nieuwerkerks en Aalsters, maar de taal die ik spreek tegen niet-streekgenoten is het Nederlands.
Oud 8 februari 2011, 11:25   #167
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Ik moei me toch ook niet met het Nederlandse, Duitse of Franse onderwijs? Waarom zou ik dat dan moeten doen met het Brusselse -als dat een ander land is.
Omdat de invloedssfeer van Brussel niet stopt aan de grenzen van de '19', maar hele stukken van Vlaams-Brabant omvat. De bevolking en de economie is er voor het grootste deel afgestemd op Brussel. Daarom is het Nederlandstalig onderwijs afbouwen in Brussel - wat in een Brussel waar Vlaanderen niets meer te zeggen heeft het eerste actiepunt van de plaatselijke machthebbers zal zijn - een garantie voor de verdere verfransing van Vlaams-Brabant (en eventueel zelfs verder).

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 8 februari 2011 om 11:26.
Zwartengeel is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:28   #168
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet trouwens helemaal niets af van het feit dat het Vlaams een taal is.
Wat is 'Vlaams'? Wat zijn de kenmerken van dit 'Vlaams'? Waar kan ik de standaardvorm en de regels van het 'Vlaams' vinden? Waar kan ik een woordenboek 'Vlaams' kopen? En waarom zouden we dit moeten promoten als onze taal terwijl Amerikanen Engels spreken en Québécois Frans (ze zijn trouwens nauwelijks te verstaan voor wie standaard Frans gewoon is)? Je zegt 'het is gewoon zo', maar geeft geen enkele reden waarom Vlaams een aparte taal zou zijn, laat staan waarom dat te verkiezen zou zijn.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 8 februari 2011 om 11:28.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:29   #169
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg dat dan even aan Monaco, Singapore, en Vaticaanstad. Ik geloof dat ze dat nog niet weten.
Monaco en Vaticaanstad bestaan al lang voor de resolutie 1514 van de VN en Singapore valt daar perfect onder aangezien Singapore een kolonie was en in die dekolonisatiegolf zelfstandig is geworden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:32   #170
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat is 'Vlaams'? Wat zijn de kenmerken van dit 'Vlaams'? Waar kan ik de standaardvorm en de regels van het 'Vlaams' vinden? Waar kan ik een woordenboek 'Vlaams' kopen? En waarom zouden we dit moeten promoten als onze taal terwijl Amerikanen Engels spreken en Québécois Frans (ze zijn trouwens nauwelijks te verstaan voor wie standaard Frans gewoon is)? Je zegt 'het is gewoon zo', maar geeft geen enkele reden waarom Vlaams een aparte taal zou zijn, laat staan waarom dat te verkiezen zou zijn.

http://www.vlaamswoordenboek.be/info
fox is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:34   #171
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En dat wordt dan de officiële taal van het Vlaamse rompstaatje? Ook voor Antwerpenaren, Brabanders en Limburgers?
Ik meen telkens systematisch te spreken over Franstalig en Nederlandstalig. Ik ben -als 'klein-Flamingante', zoal u het nodig vindt me te betitelen- namelijk perfect in staat om het ene van het andere te scheiden. Voor mij is Nederlands een taal en wordt bij voorkeur ook het Nederlands aangeleerd als basistaal. Tegelijk heb ik er geen enkele moeite mee dat er verschillende dialecten aangeleerd/gebruikt worden; dat is eigen aan onze cultuur. Trouwens, bij de Franstaligen is dat niet anders, hoor (Patois). Die spreken ook de nodige dialecten. Alleen geven ze daar niet zoveel ruchtbaarheid aan. En de Britten en Fransen blijven evenmin achterwege.

Uit beleefdheid naar elkaar en naar oversten toe vind ik het belangrijk dat men zich van standaardtaal (Nederlands) kan bedienen. Daarom dient Nederlands de eerste taal te zijn, zodat die vloeiend en natuurlijk gesproken kan worden.

Waar de post met de link over ging, was het feit dat er zo nadrukkelijk gevraagd werd waar het 'Vlaams' onderwezen wordt. Hoewel velen hier graag denigrerend doen over het 'Vlaams', zijn er gelukkig meer verlichte geesten die wel nog appreciatie kunnen opbrengen voor volkstalen en die zich niet te mooi voelen ze te spreken of aan te leren. Trouwens, er bestaat niet zoiets als 1 standaard Vlaams. Vlaams is gewoonweg de naam die men geeft aan de spreektaal in onze streken; of dat nu Kempens, Limburgs of Oost- en West-Vlaams is; het zijn allemaal Vlamingen die ze spreken. Maar als er al iemand kan claimen 'Vlaams' te spreken, dan zullen het wel de Oost- of West-Vlamingen zijn; de rest hoorde vroeger niet eens bij Vlaanderen.

Qua kleingeestigheid kunnen uw posts wel tellen, hoor.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:34   #172
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat de invloedssfeer van Brussel niet stopt aan de grenzen van de '19', maar hele stukken van Vlaams-Brabant omvat. De bevolking en de economie is er voor het grootste deel afgestemd op Brussel. Daarom is het Nederlandstalig onderwijs afbouwen in Brussel - wat in een Brussel waar Vlaanderen niets meer te zeggen heeft het eerste actiepunt van de plaatselijke machthebbers zal zijn - een garantie voor de verdere verfransing van Vlaams-Brabant (en eventueel zelfs verder).
Je doorbreekt hier de officiele Vlaamsche media doctrine:
Brussel = vreemd, arm, en gevaarlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

De Franstaligen zijn er allang in geslaagd 'het front' naar HV te verplaatsen.

Het klootjesvolk gaat deze prestatie ridiculiseren, daar kun je op wachten.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:36   #173
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mij goed hoor, maar ik spreek die taal dan toch niet hoor. mijn dialect is een mengelmoes van Erps, Nieuwerkerks en Aalsters, maar de taal die ik spreek tegen niet-streekgenoten is het Nederlands.
En zo hoort het ook.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:37   #174
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Niet als er een landsgrens tussenzit.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:38   #175
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad
Oud 8 februari 2011, 11:40   #176
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoewel velen hier graag denigrerend doen over het 'Vlaams', zijn er gelukkig meer verlichte geesten die wel nog appreciatie kunnen opbrengen voor volkstalen en die zich niet te mooi voelen ze te spreken of aan te leren.
Regionale dialecten zijn al tijden contraproductief in de concurrentie tussen Frans en Nederlands in ons land.

Maar er is hoop:

Citaat:
...Aan de andere kant zal de razendsnelle allochtonisering van de meeste 'Vlaamse' steden een uitermate positieve invloed hebben op de positie van het Nederlands in Vlaanderen.

Citaat:

Laat Z&G nu net iemand zijn die 'the bigger picture ' haarscherp ziet.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:41   #177
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Omdat Brussel een stad is. Een stad heeft geen zelfbeschikkingsrecht. Simple comme bonjour.
Citaat:
Zeg dat aan de Brusselaars en blijf hun vriend. Waarom zouden zij geen recht hebben om over zichzelf te beschikken? Een echte Brusselaar voelt zich over het algemeen ... Brusselaar. Niet Waals en niet Vlaams.

Je zou beter moeten weten. Wij, Vlamingen zijn nu al lang genoeg onder de knoet gehouden geweest om te beseffen dat je dat niet met anderen moet gaan doen.
Citaat:
Monaco en Vaticaanstad bestaan al lang voor de resolutie 1514 van de VN en Singapore valt daar perfect onder aangezien Singapore een kolonie was en in die dekolonisatiegolf zelfstandig is geworden.
Alsof er niet geregeld nieuwe landen bijkomen/gecreëerd/erkend worden. Als alles hier vredig opgesplitst wordt en als de Brusselaars daarbij zouden kiezen voor een onafhankelijke staat, zie ik niet in waarom de VN of Europa stokken in de wielen zouden steken. Ze zullen misschien opgelucht zijn dat de wind hier eindelijk kan gaan liggen.

Laatst gewijzigd door kizzy : 8 februari 2011 om 11:41.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:41   #178
Shadowke

Standaard

kortzichtige, kleingeestelijke discussie.

en Kizzy, de invloedssfeer van Parijs reikt zelfs tot in Nederland.
dat een staatsgrens een invloedssfeer tegenhoudt is gewoon belachelijk!
Shadowke is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:43   #179
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meen telkens systematisch te spreken over Franstalig en Nederlandstalig. Ik ben -als 'klein-Flamingante', zoal u het nodig vindt me te betitelen- namelijk perfect in staat om het ene van het andere te scheiden. Voor mij is Nederlands een taal en wordt bij voorkeur ook het Nederlands aangeleerd als basistaal. Tegelijk heb ik er geen enkele moeite mee dat er verschillende dialecten aangeleerd/gebruikt worden; dat is eigen aan onze cultuur. Trouwens, bij de Franstaligen is dat niet anders, hoor (Patois). Die spreken ook de nodige dialecten. Alleen geven ze daar niet zoveel ruchtbaarheid aan. En de Britten en Fransen blijven evenmin achterwege.

Uit beleefdheid naar elkaar en naar oversten toe vind ik het belangrijk dat men zich van standaardtaal (Nederlands) kan bedienen. Daarom dient Nederlands de eerste taal te zijn, zodat die vloeiend en natuurlijk gesproken kan worden.

Waar de post met de link over ging, was het feit dat er zo nadrukkelijk gevraagd werd waar het 'Vlaams' onderwezen wordt. Hoewel velen hier graag denigrerend doen over het 'Vlaams', zijn er gelukkig meer verlichte geesten die wel nog appreciatie kunnen opbrengen voor volkstalen en die zich niet te mooi voelen ze te spreken of aan te leren. Trouwens, er bestaat niet zoiets als 1 standaard Vlaams. Vlaams is gewoonweg de naam die men geeft aan de spreektaal in onze streken; of dat nu Kempens, Limburgs of Oost- en West-Vlaams is; het zijn allemaal Vlamingen die ze spreken. Maar als er al iemand kan claimen 'Vlaams' te spreken, dan zullen het wel de Oost- of West-Vlamingen zijn; de rest hoorde vroeger niet eens bij Vlaanderen.
Dat neemt niet weg dat het allemaal gewoon onderdeel is van het Nederlands. Ik las een tijdje terug een interview met zangeres Dani Klein, naar aanleiding van een cd met Franse chanson die ze uitgebracht had. Daarin vertelde ze over haar jeugd en hoe ze thuis Brussels en Frans spraken. De manier waarop ze dat vertelde, deed blijken alsof ze dat Brussels totaal los vond staan van het Nederlands. Terwijl dat gewoon een Nederlandstalig dialect is. Met die fetisj van alles 'Vlaams' te willen noemen - zelfs de taal - versterk je alleen maar de perceptie die bij Franstaligen nog steeds bestaat dat er in Vlaanderen geen echte taal gesproken wordt, maar enkel een amalgaam van dialecten.

Citaat:
Wie wil er hier zo koste wat kost zo 'klein' mogelijk zijn en anderen die daar een steentje aan willen bijdragen geen strobreed in de weg leggen? Want 'wij zijn zo niet', nietwaar?
Zwartengeel is offline  
Oud 8 februari 2011, 11:43   #180
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Laat Z&G nu net iemand zijn die 'the bigger picture ' haarscherp ziet.
Dan zullen zijn brillenglazen vandaag vuil zijn he.

Laatst gewijzigd door kizzy : 8 februari 2011 om 11:43.
kizzy is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be