![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Banneling
|
Citaat:
We moeten de beesten daar ook niet mee opzadelen, laat staan de planten. |
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
U bent zich maar bewust van hooguit één procent van uw wil en handelen. Deze week werd bijvoorbeeld bekend dat een studie heeft aangetoond dat mensen die winkelen met een winkelmandje meer snoep kopen dan mensen die winkelen met een winkelwagentje. Proefpersonen werden op beide manieren beproefd. De gedachte was dat wie herhaaldelijk een handbeweging maakt naar zich toe onbewust verlangen krijgt iets in zijn mond te stoppen. En de proef heeft dit bevestigd. |
|
|
|
|
|
|
#163 |
|
Banneling
|
Bij beesten is het zelfbewustzijn beperkt (uit zich alleen bij apen die zichzelf herkennen in de spiegel - naar het schijnt, wat ik betwijfel)
Bij planten onbestaande Beide hoeven zich dus niet om het doel van het leven te bekommeren. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
|
Dat is feitelijk onjuist. Want het is duidelijk dat planten zich bekommeren om hun leven en voortbestaan; niemand anders begeleidt de groei en bloei van een plant dan de plant zelf. Planten hebben een onbewuste wil of drijfveer om voort te bestaan evenals de mens. Het eerste dat de mens doet na de geboorte is ademhalen en dan wil hij zuigen en drinken. Dat is geen intelligent gedrag, het is instinct. Vanaf daar worden we geconditioneerd en ontstaat het bewustzijn en geheugen. We beginnen ook met leven als onbewust embryo.
Laatst gewijzigd door Piero : 12 augustus 2011 om 16:06. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Europees Commissaris
|
Een dier is eigenlijk gewoon zoals een mens die geen taal kent en dus ook niet kan nadenken zoals wij.
https://stratlingo.com Laatst gewijzigd door Snerror : 12 augustus 2011 om 16:22. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#167 |
|
Europees Commissaris
|
Sorry, zoals de meesten van ons, ik zal u dan maar buiten beschouwing laten.
|
|
|
#168 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#169 |
|
Banneling
|
Interessante beschouwingen over nadenken
![]() Voor de zin van het leven hoef je maar één keer goed na te denken. Daarna kan je je gedragen als de dieren: op automatisch piloot en zonder daarvan af te wijken. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 augustus 2011 om 19:09. |
|
|
|
|
|
#170 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat ik zei is de stand van de zaken over het zelfbewustzijn van dieren. Er is geen enkel wetenschappelijke aanzet tot het testen van bewustzijn bij planten. Ook de studie van het zelfbewustzijn van dieren wierp nog niets anders af dan het spiegel-argument. Maar voor de zin van ons leven heeft dat allemaal geen belang. |
|
|
|
|
|
|
#171 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Wijsheid begint bij jezelf en eindigt bij de ander.
|
|
|
#172 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#173 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Als je de ander kan overtuigen of hij jouw.
Maar bedankt om de minst gewelddadige aanpak te primeren.
|
|
|
#174 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Meestal gaat het om een van de vele vormen van de eigen dood, niet om die van de ander. |
|
|
|
|
|
|
#175 | |
|
|
Citaat:
We moeten het zelfbewustzijn van mensen niet overschatten. Mensen kunnen nadenken maar niet vóórdenken. Dat doet namelijk het zelf in ons onbewuste en ons gevoelsleven. Het nadenken is slechts een spiegeling van het onderbewuste zelf. Wij zijn niet wat wij denken. Het denken is slechts een zeer beperkt en wazig beeld van wat ons zelf in het onderbewuste begrijpt, wil en besluit. We kunnen een gedachte gemakkelijk weer verwerpen, maar ons zelf kunnen we niet verwerpen. Dat gedraagt zich op een natuurlijke wijze, zonder onze bewuste sturing. Ben je er nog? |
|
|
|
|
|
|
#176 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zei niets over het zelfbewustzijn overschatten. Het laat zich wel zeer moeilijk overwinnen, voor wie zo vermetel is dat te proberen. Een gedachte laat zich niet zo makkelijk verwerpen, als je daarmee bedoelt ELKE gedachte . De ene gedachte volgt namelijk op de andere. Die keten laat zich niet makkelijk doorbreken. Het zelf kan je wel verwerpen, hoewel ik dat in die context een verkeerde uitdrukking vind. Een negatieve uitdrukking ook. Daarom sprak ik van een druppel die zich oplost in de oceaan. Ik denk trouwens dat jij dat niet nodig vind, aangezien je het zelf definieert als een speeltuig van het onbewuste. Een druppel die zichzelf oplost in de oceaan, dat is nu net het omgekeerd van wat jij stelt. Die ervaring ken je dus niet. Hallo, ben je er nog? |
|
|
|
|
|
|
#177 | |||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 13 augustus 2011 om 07:03. |
|||||
|
|
|
|
|
#178 | |||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ken uzelf -delfi- inderdaad een opgave toch deels mogelijk het zelfbewustzijn kan wel degelijk het zelfbewustzijn onderzoeken en bekritiseren en zelfs altereren Het bewuste is geen meester omdat daar de hele mens voor nodig is, om meester te zijn over jezelf. Puur bewustzijn bestaat ook en is bereikbaar en dat beschouw ik als de hoogste graad van meesterschap Citaat:
Het ego is de plaag van het zelfbewustzijn. Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#179 |
|
Banneling
|
allemaal niks met het geheim van het leven te maken hoor
tenzij misschien met de zin van het leven als collateral damage van een bepaalde vorm van meditatie |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Het geheim van het leven is zelfbepaald. Vraag maar na.
|