Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2011, 14:10   #161
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise Bekijk bericht
ach, op zich niet verkeerd dat iemand er een andere mening op nahoudt. Alleen schrikwekkend dat iemand van mening is dat anderen zich naar zijn norm moeten gedragen en dat hij meent dat een organisatie zoals Politics een mea culpa moet formuleren voor een daad van derden.

De mensen die hier voor racisme werden geband zijn slechts een fractie van de meer dan 19.000 inschrijvingen op dit forum.

Was mijn antwoord in die zin te ingewikkeld?
Ge gaat die persoon toch een proces aandoen hoop ik . Indien nodig betaal ik een bijdrage . Laster en eerroof is een ernstig vergrijp.
Ik heb dagelijks contact met advokaten , ik ken er wel een paar die zich op dit dossier zouden kunnen uitleven.

Laatst gewijzigd door Pericles : 20 juni 2011 om 14:13.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 14:21   #162
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gebruik dan het rode driehoekje

Ja ik hou wel van de verkapte oproep van dinges , Lantjes, om justitie geheel terzijde te schuiven en het middeleeuwse duel terug in te voeren

Word ik nu verbannen voor deelname aan een verkapte oproep tot geweld?
Nu doe je het weer. Soit, als het u gelukkig maakt...
Oud 20 juni 2011, 14:24   #163
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Gewoon een uitlating van frustratie van die man.
Ik zou er geen aandacht aan schenken of je speelt nog in zijn kaart.

Als invaliede en chronisch zieke van meer dan 80% en levende in een rolstoel hebben ze mij zowat aangeleerd wat racisme is en waarover ik klacht kan indienen (racisme gaat niet enkel over kleur of godsdienst)

Wel, het moet al héél ver gaan.
Wat hier niet aangehaald wordt, is dat men bijna enkel rechtstreekse uitspraken vervolgd (face to face) en dus strikt persoonlijk gericht zijn.

Ik kan Maarten volgen wanneer hij door een pummel wordt belaagd met de nodige miserie.

Jurgen Crapuul, bol het af
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 14:34   #164
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Eeen vergelijking tussen nazisme en moslimveroveringen, hoe scheef getrokken die u ook wel mogen lijken (we weten echter weinig over de moslimveroveringen in de middeleeuwen bv.), praat op generlei manier het nazisme goed en ontkent nog minder de jodenvervolging erdoor.
We weten er weinig over maar je mag er wel de nazi-uitroeiïngen mee minimaliseren?

Citaat:
Ha, eigen volk mag uitgemoord worden, ook al gebeurt dat systematisch met politieke tegenstanders of minderheden? Deportaties van Midden-Europeanen naar de goelags of naar Siberië: hoe noem je dat?
Ik noem dat geen racisme

Je hebt er weer gerieflijk overheen gelezen hoe ik dat al twee keer wel noem

Goed, hier gaan we voor derde keer goeie keer: "Misschien wel erger dan Hitler"

Citaat:
Ik vind dat de Balfour-doctrine aan de basis ligt van heel veel ellende in de naoorlogse wereldgeschiedenis. Om de joden te compenseren heeft men een andere bevolkingsgroep (de Palestijnen) opgeofferd. Dit heeft geleid tot een nieuw soort racisme.
Ja

Citaat:
Ik huiver een beetje van mensen die willen recht gedaan worden door materiële vergoedingen? Zoals men nu geld vraagt van de kerk voor de pedofiliemisbruiken. Dan denk ik altijd: het is hem gewoon om de sollen te doen, niet om het verwerken van het onrecht. Als geld je onrecht lenigt, dan is er je nooit onrecht aangedaan, denk ik zo.
Het
is tenminste een vorm van erkenning

Dus wie dan ook, rechts of links, mag jou en jouw familie uitroeIen zonder enige vorm van compensatie (-erkenning)?

Citaat:
Het woord 'verkapt' maakt je tussenkomst heel subjectief: wat verkapt is of niet is niet meetbaar en zal iedereen anders interpreteren. Dat is erg gevaarlijk omdat je dan zelf rechter gaat spelen.
Ik ben zeer wel gerechtigd op mijn mening over zo'n tekst
Een rechter ook. Maar die maakt dan wel een subsumering van zo'n uitspraak onder de geldende wetgeving.
(weer een mooi woordje van mij hé)

Citaat:
Ideeên kunnen nergens toe leiden zeker niet in onze geglobaliseerde maatschappij waarin de wereld je dorp is geworden, tenzij dat ze een groot draagvlak hebben. En als ze dat in deze tijden krijgen dan is iedereen voldoende geïnformeerd of dan zou iedereen voldoende geïnformeerd moeten en kunnen zijn. Voorbeelden hiervan zijn legio.
Voorbeelden waarvan? Van nergens toe leidende ideeën?
Bv het idee dat economisch groei altijd maar door en door kan gaan? Heeft dat nergens toe geleid? Het gaat uiteindelijk natuurlijk wel nergens toe leiden Maar ik heb geen zin om zo lang op dat bewijs te wachten van jouw stelling hier

Citaat:
Ideeên en verschillende ideeën zijn nodig en moeten en mogen ook tegenover elkaar komen te staan. Dat is een verrijking voor iedereen die aan de discussie deelneemt.
Het idee dat de slachtingenvan de nazi's niet veel voorstellen in vgl met die van de moslims is wel een bewijsbaar verkeerd idee hoor
Dat is in feite geen idee maar een leugen. En dan nog wel een racistische leugen.

Citaat:
IK heb het al in een vorige post gezegd: het nazisme zou nu helemaal geen kans meer krijgen omwille van de globalisering en van de vooruitgang in de communicatiemogelijjkheden.
het nazisme is juist groot geworden door superintelligent en volkomen onscrupuleus massaal gebruik van nieuwe communicatie-mogelijkheden.

Ze zouden ook met de allernieuwste hun weg geweten hebben...

En in het globale Derde Rijk hadden ze niet de minste moeite om het Grootkapitaal naar hun pijpen te laten dansen...hoe globaler, hoe beter.
(zoveel mogelijk annexeren was hun devies )

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2011 om 14:51.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 14:42   #165
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het ironisch vinden mocht het Wisord zijn, daar die herhaaldelijk heeft opgeroepen om geweld te gebruiken tegen bepaalde mensen - 'de kapitalisten'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 14:48   #166
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ge gaat die persoon toch een proces aandoen hoop ik . Indien nodig betaal ik een bijdrage . Laster en eerroof is een ernstig vergrijp.
het is een zodanig ernstig vergrijp,dat het bij de politie nog niet eens kan aangegeven worden en ook haast nooit vervolgd wordt

Citaat:
Ik heb dagelijks contact met advokaten , ik ken er wel een paar die zich op dit dossier zouden kunnen uitleven.
Niet allemaal tegelijk vrijwilligen natuurlijk, zoals ze bij de cipiers van massamoordenaars hun diensten gaan aanbieden

Ik heb dagelijks contact met een psycholoog

Ik ben er zeker van dat die zich no -end op bepaalde secties van forummers zou kunnen uitleven

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2011 om 14:54.
Oud 20 juni 2011, 14:53   #167
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise Bekijk bericht
Bijlage:

Een stukje van de berg voorbeelden.

DEEL 1:

Voorbeelden van racisme op politics.be....
Ik weet niet of het veel zin heeft dit 'stukje' van de door die Jurgen opgestuurde voorbeelden te bespreken. Hoeveel procent van de totale voorbeelden betreft dit 'stukje'?

Boertige racisten houden het hier meestal niet lang uit, onder andere door optreden van medeforummers en moderatie. Onderhuidse haatverspreiders die dikwijls via uit de context getrokken of verkeerd voorgestelde voorbeelden bewust pogen racisme te verspreiden storen me meer, en keren zelfs onder verschillende pseudoniemen terug. Ook nu aanwezig op dit forum, zelfs na verbanning. Ik rapporteer ze niet maar soms vraag ik me ook af of de vrije meningsuiting dit gedrag wel dekt.

Racisme komt ook terug in pseudopersmededelingen op het forum. Daar zie ik een rechtstreekse verantwoordelijkheid van het forum. Kijk bv. deze slecht geschreven tekst die door de forumredactie geplaatst werd als 'persmededeling'. Het is niet omdat het die naam draagt dat het geen poging tot haatverspreiding is.

http://forum.politics.be/showthread....ghlight=turkse

Ik merk soms een parallel met wat ik leerde van de geschiedenis voor WO2. Kijk de draad over het leggen van hesp in de schoenen van een moslim en hoe dat verkocht wordt als een 'grapje' in die draad (ondanks uitspraken van het gerecht), zonder te beseffen dat het hier gaat om een proces. Begon het niet ook met pesterijen vroeger, 'grappig' geacht door de daders en hun publiek? Kijk hoe subtiel dat in die draad racisme verpakt wordt als humor.

Wat me met de tijd ook is opgevallen is dat niet alle racisme gelijk bestreden wordt. Ik wil me er niet over uitspreken hoe dit komt maar het valt op dat racisme tegen moslims vaker gemakkelijker door de vingers gezien wordt als racisme tegen Joden bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 juni 2011 om 15:00.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 14:58   #168
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat brengt mij, weliswaar enigszins terzijde, bij mijn meer algemene persoonlijke visie op uw forum : ik vind dat u op uw forum, zowel qua stijl als qua inhoud, erg veel zaken toelaat die afbreuk doen aan een zinnige en waardige discussie, en die derhalve de kwaliteit van uw politiek discussieplatform geheel niet ten goede komen. Elke vrije gedachtewisseling inzake politiek mag natuurlijk zo nu en dan tot op het scherp van de snee kunnen gaan, en ik begrijp wel dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en dat ook wie een wat ruwere taal gebruikt zijn/haar mening moet kunnen ventileren, maar ik vind dat ook dit best binnen de ruimere grenzen der wellevendheid en waardigheid moet kunnen blijven. Ik heb zeer dikwijls de indruk dat u en uw moderatoren dat niet vinden…
Mooie uiteenzetting.

Maar op dit stukje wil ik even reageren.

Allereerst begrijp ik wat u hier aanhaalt.

Vroeger, toen ik mezelf politiek gezien nog aan de (zeer) linkse zijde van het spectrum bevond, was ik vaak gedegouteerd door posts van een bepaald forumlid. Ik ga geen namen noemen want om welk lid het precies gaat, doet niet ter zake.
Dit had te maken met de inhoud (veralgemeningen over bepaalde bevolkingsgroepen die in mijn ogen destijds nog onterecht waren) maar vooral ook met de manier waarop de inhoud verwoord werd.

Intussen ben ik het gewoon en heb ik de bijdragen van dit forumlid weten waarderen en appreciëren. Misschien wordt het extreem verwoord, maar de kern duidt een waarheid aan.
Ten andere is het een stijl die de persoon definieert en typeert. Denk de stijl weg, en de persoon is weg. Laat je die stijl niet toe, elimineer je met andere woorden een mening van het forum. De mening van die persoon.
En mogen personen plots slechts enkel nog hun mening uiten indien ze dat op volkomen genuanceerde wijze kunnen doen?
Dan wordt 'mening uiten' een zaak van degene die het meest gewiekst is...
Iemand kan een zeer extreme mening hebben over bepaalde groepen, maar erin slagen die zodanig te uiten dat ze heel "zacht" en "aannemelijk" overkomt. Het omgekeerde kan dus ook ...

Ten tweede is dit een forum met vele posts en ik kan me indenken dat, om te voorkomen dat je post nummer 13 in een dozijn wordt, en ervoor te zorgen dat je de nodige aandacht krijgt of dat mensen je standpunt zeker zullen onthouden (of erover gaan nadenken), je stijlfiguren gebruikt om je mening weer te geven.
Ik moet zeggen ... op een zeer schertsende manier je eigen mening weergeven of die van de ander afbreken, is een "vaardigheid" die ik op dit forum geleerd heb. Soms moet je je standpunt op harde wijze weergeven om te laten zien wat je mening is. In gevallen waarbij puntje voor puntje argumenteren uitrafelen al herhaaldelijk gebeurd en zinloos gebleken is, kan het nuttig zijn. Of waarbij mensen zeer extreme meningen weergeven die volkomen nonsens en zelfs gevaarlijk (of bijzonder kwetsend) voor sommige individuen zijn (type vaccins zijn zinloos, neem geen medicijnen meer want het is een grote oplichtersmaffia en ga nooit meer naar de dokter, ... enz.)

In dit geval geldt zeker als verzachtende omstandigheid dat dit een politiek forum is, bedoeld om te discussiëren over politieke zaken. Wie zou op zo'n forum posten? Dat zijn mensen die hun zegje willen doen over de politiek. Mensen zijn eerder geneigd om iets negatiefs aan te kaarten dan om complimenten te geven. Als het goed gaat, houden mensen zich gewoon stil en richten ze zich op andere dingen omdat er aan het goede niets meer veranderd moet worden.
Het feit dat sommige mensen zich naar dit forum begeven duidt al aan dat er een zeker onbehagen of een sterke visie over de politieke gang van zaken is.
Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen dat onbehagen zeer groot kan zijn.
Stel je voor dat iemand bv. al inde jaren '60 de mening was toegedaan dat Islamieten tot onze samenleving toelaten zou leiden tot het opleggen van die Islamitische regels in onze contreien. Stel dat deze persoon bang was voor het feit dat hun cultuur heel anders was dan de onze (ruwer op sommige vlakken, hoe je het ook draait of keert), iets wat we vroeger "minder beschaafd" dreigden te noemen vanuit een absolutistische culturele visie en deze gewoontes zou mee nemen naar hier, zonder ze aan te passen ...
Dan moeten we vandaag de dag, 50 jaar later, vaststellen dat deze persoon gelijk had ... In Brussel zijn grote problemen. Publieke zwembaden moeten afgesloten worden, het onveiligheidsgevoel is toegenomen, de statistieken die handelen over de gevangenispopulatie en criminaliteit liegen er niet om, ...
Hoe zou deze persoon zich voelen denk je?
Ik kan me indenken dat dit zeer frustrerend is en je deze gevoelens ook meeneemt als je schrijft met alle gevolgen vandien op de schrijfstijl ...
Emoties kan je slechts tot op bepaalde hoogte verbergen.

Eén uitzondering bij dit alles: mbt persoonlijke aanvallen naar medeforummers toe vind ik dat de interpretatie strikter mag zijn. Wanneer het gaat om groepen echter, al is het de groep forummers in het algemeen, valt er veel meer te zeggen voor het argument van vrije meningsuiting. Terwijl het "argument" dat je x of y beperkt intelligent of lelijk vindt, daar m.i. niets aan bijdraagt ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 juni 2011 om 15:09.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 15:00   #169
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Wat me met de tijd ook is opgevallen is dat niet alle racisme gelijk bestreden wordt. Ik wil me er niet over uitspreken hoe dit komt maar het valt op dat racisme tegen moslims vaker gemakkelijker door de vingers gezien wordt als racisme tegen Joden bijvoorbeeld.
Zoals ik al zei:

de gehanteerde vuistregel hier is, dat moslimhaat geen racisme is, omdat het zich tegen een religie richt

ik kan me daar niet met enthousiasme tegen verzetten, ik vind het een hatelijke godsdienst
Oud 20 juni 2011, 15:00   #170
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebruik dan het rode driehoekje

Ja ik hou wel van de verkapte oproep van dinges , Lantjes, om justitie geheel terzijde te schuiven en het middeleeuwse duel terug in te voeren

Word ik nu verbannen voor deelname aan een verkapte oproep tot geweld?
Waar schrijf ik dat? Geef eens die link. Of ga je verder leugens en onwaarheden blijven posten?
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 15:02   #171
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat brengt mij, weliswaar enigszins terzijde, bij mijn meer algemene persoonlijke visie op uw forum : ik vind dat u op uw forum, zowel qua stijl als qua inhoud, erg veel zaken toelaat die afbreuk doen aan een zinnige en waardige discussie, en die derhalve de kwaliteit van uw politiek discussieplatform geheel niet ten goede komen. Elke vrije gedachtewisseling inzake politiek mag natuurlijk zo nu en dan tot op het scherp van de snee kunnen gaan, en ik begrijp wel dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en dat ook wie een wat ruwere taal gebruikt zijn/haar mening moet kunnen ventileren, maar ik vind dat ook dit best binnen de ruimere grenzen der wellevendheid en waardigheid moet kunnen blijven. Ik heb zeer dikwijls de indruk dat u en uw moderatoren dat niet vinden…
Juist maar nogal Off -Topic

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2011 om 15:16.
Oud 20 juni 2011, 15:03   #172
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei:

de gehanteerde vuistregel hier is, dat moslimhaat geen racisme is, omdat het zich tegen een religie richt

ik kan me daar niet met enthousiasme tegen verzetten, ik vind het een hatelijke godsdienst
Wie weet werkt dat soort van 'subtiliteiten' voor de wetgever en de forumredactie, maar u en ik weten dat het in essentie om hetzelfde gaat.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 juni 2011 om 15:03.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 15:10   #173
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wie weet werkt dat soort van 'subtiliteiten' voor de wetgever en de forumredactie, maar u en ik weten dat het in essentie om hetzelfde gaat.
Nu ja, als het nu eenmaal niet strafbaar is....
Oud 20 juni 2011, 15:12   #174
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Waar schrijf ik dat? Geef eens die link. Of ga je verder leugens en onwaarheden blijven posten?
Citaat:
Lantjes
Het gerecht en zijn rechters zijn hier ten lande ook geen synoniem voor rechtspraak, laat staan gerechtigheid he Bert...
Moeten we het dan niet zelf doen?
Zoals vroeger?
Is jouw uitspraak dan niet atavistisch?

En het kortst bij zijn dan de middeleeuwen....

Laat moderatie toch met rust met al dat gedol

Allsof ze nog geen job genoeg hebben met onze racistische vriendjes...

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2011 om 15:14.
Oud 20 juni 2011, 15:18   #175
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Van de website:

9. Oneerlijke gevangenschap
Niemand heeft het recht ons in de gevangenis te stoppen zonder een goede reden en ons daar te houden, of ons het land uit te sturen.
Vanwaar heb je die quote?

Het is maar omdat ik hoop dat het niet op die manier in de verklaring vd mensenrechten verwoord is en omdat je met deze bewoordingen asielzoekers niet in gesloten centra mag steken. D.w.z. dat België de mensenrechten overtreedt, wat goed mogelijk is. Daarvan niet.

Ik zou dit in ieder geval niet voorleggen aan toeristen die Marokko bezochten en waarbij de politie drugs in hun valiezen vond die zij nooit eerder gezien hadden, wat beslecht werd met een Marokkaanse celstraf.
Oud 20 juni 2011, 15:18   #176
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We weten er weinig over maar je mag er wel de nazi-uitroeiïngen mee minimaliseren?
Minimaliseren daarover kan geredetwist worden. Misschien waren de vervolgingen door de muzelmannenin de middeleeuwen globaal gezien van van een soortgelijk kaliber. Waarom zijn de wandaden van het nazisme voor ons zo grooten zo ernstig? 1) het is nog redelijk recent 2) het speelde zich vlakbij af 3) het is goed gedocumenteerd (beeldopnamen (een beeld zegt meer dan 1000 woorden) en de processen tegen de leiding werden voor het eerst gemediatiseerd. Wat de Serviërs op één dag aanrichten in Srebrenica of de Isräëli's in Shabra en Shatilla is ook niet niks. De leiders van het eerste hedendaagse genocide feit zijn nu eindelijk opgepakt: ze worden berecht. De leider van het tweede is nooit vervolgd geweest, integendeel. Hij ligt nu nog ergens in een coma op zijn dood te wachten.

Citaat:
Ik noem dat geen racisme

Je hebt er weer gerieflijk overheen gelezen hoe ik dat al twee keer wel noem

Goed, hier gaan we voor derde keer goeie keer: "Misschien wel erger dan Hitler"
Deporteren van Polen en hongaren naar Siberië, noem je geen racisme? Het waren allemaal Russen zeker? Ten andere iedereen weten dat Stalin bepaalde volkeren binnen zijn groot Sovjetrijk viseerde. Dat waren ook geen Russen, maar mensen die onder de Russische knoet leefden. Als je zo redeneert dan was de deportatie van de joden ook geen racistische daad, vermits de Duitsers joden deporteerden en ombrachten die binnen de door hen bezette gebieden en in Duitsland zelf leefden.

Citaat:
Ja
OK

Citaat:
Het
is tenminste een vorm van erkenning

Dus wie dan ook, rechts of links, mag jou en jouw familie uitroeIen zonder enige vorm van compensatie (-erkenning)?
Je verdraait weer je woorden: je schreef 'vergoedingen en compensaties" en je schreef daarover in één adem met de Balfour-doctrine.

Citaat:
Ik ben zeer wel gerechtigd op mijn mening over zo'n tekst
Een rechter ook. Maar die maakt dan wel een subsumering van zo'n uitspraak onder de geldende wetgeving.
(weer een mooi woordje van mij hé)
Jij hebt vrijheid van daarover te denken wat je wil. Alleen door het woordje 'verkapt' maak je je jouw visie als geldend en daar zal niet iedereen je in volgen.

Citaat:
Voorbeelden waarvan? Van nergens toe leidende ideeën?
Bv het idee dat economisch groei altijd maar door en door kan gaan? Heeft dat nergens toe geleid? Het gaat uiteindelijk natuurlijk wel nergens toe leiden Maar ik heb geen zin om zo lang op dat bewijs te wachten van jouw stelling hier
Voorbeelden van dat ideeën niet kwaad kunnen tenzij ze een breed dragvlak hebben en dat ze in deze tijd van geglobaliseerde communicatie daar pas een draagvlak voor krijgen als de goed ingelichte ( tegenover vroeger) bevolking erachter staat.

Citaat:
Het idee dat de slachtingenvan de nazi's niet veel voorstellen in vgl met die van de moslims is wel een bewijsbaar verkeerd idee hoor
Dat is in feite geen idee maar een leugen.
Lees hierbiven. Ik ga er niet nog eens mijn visie over geven.

het nazisme is juist groot geworden door superintelligent en volkomen onscrupuleus massaal gebruik van nieuwe communicatie-mogelijkheden.

Citaat:
Ze zouden ook met de allernieuwste hun weg geweten hebben...

En in het globale Derde Rijk hadden ze niet de minste moeite om het Grootkapitaal naar hun pijpen te laten dansen...hoe globaler, hoe beter.
(zoveel mogelijk annexeren was hun devies )
De gewone mens hoorde 70 jaar geleden niet meer dan wat het regime hen wilde laten horen: ook hier in België. Nu zijn mensen via internet en internationale pers over alles ingelicht als ze dat willen. 7�* jaar geleden was het dorp de wereld, nu is de wereld het dorp. En het nazisme kon toen dank zij de nationale communicatiemogelijkheden die het inderdaad zelf ontwikkeld had de Duitse mensen bespelen. Maar nu zou dat dus niet meer pakken. Wie dat verschil niet inziet....blijft in het verleden leven. En die indrukheb ik vaak over personen die altijd in het heetste van de discussie naar 70 geleden teruggrijpen om hun grote gelijk te halen en Godwin alle eer aan te doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 20 juni 2011 om 15:19.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 15:24   #177
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Mooie uiteenzetting.

Maar op dit stukje wil ik even reageren.

Allereerst begrijp ik wat u hier aanhaalt.

Vroeger, toen ik mezelf politiek gezien nog aan de (zeer) linkse zijde van het spectrum bevond, was ik vaak gedegouteerd door posts van een bepaald forumlid. Ik ga geen namen noemen want om welk lid het precies gaat, doet niet ter zake.
Dit had te maken met de inhoud (veralgemeningen over bepaalde bevolkingsgroepen die in mijn ogen destijds nog onterecht waren) maar vooral ook met de manier waarop de inhoud verwoord werd.

Intussen ben ik het gewoon en heb ik de bijdragen van dit forumlid weten waarderen en appreciëren. Misschien wordt het extreem verwoord, maar de kern duidt een waarheid aan.
Ten andere is het een stijl die de persoon definieert en typeert. Denk de stijl weg, en de persoon is weg. Laat je die stijl niet toe, elimineer je met andere woorden een mening van het forum. De mening van die persoon.
En mogen personen plots slechts enkel nog hun mening uiten indien ze dat op volkomen genuanceerde wijze kunnen doen?
Dan wordt 'mening uiten' een zaak van degene die het meest gewiekst is...
Iemand kan een zeer extreme mening hebben over bepaalde groepen, maar erin slagen die zodanig te uiten dat ze heel "zacht" en "aannemelijk" overkomt. Het omgekeerde kan dus ook ...

Ten tweede is dit een forum met vele posts en ik kan me indenken dat, om te voorkomen dat je post nummer 13 in een dozijn wordt, en ervoor te zorgen dat je de nodige aandacht krijgt of dat mensen je standpunt zeker zullen onthouden (of erover gaan nadenken), je stijlfiguren gebruikt om je mening weer te geven.
Ik moet zeggen ... op een zeer schertsende manier je eigen mening weergeven of die van de ander afbreken, is een "vaardigheid" die ik op dit forum geleerd heb. Soms moet je je standpunt op harde wijze weergeven om te laten zien wat je mening is. In gevallen waarbij puntje voor puntje argumenteren uitrafelen al herhaaldelijk gebeurd en zinloos gebleken is, kan het nuttig zijn. Of waarbij mensen zeer extreme meningen weergeven die volkomen nonsens en zelfs gevaarlijk (of bijzonder kwetsend) voor sommige individuen zijn (type vaccins zijn zinloos, neem geen medicijnen meer want het is een grote oplichtersmaffia en ga nooit meer naar de dokter, ... enz.)

In dit geval geldt zeker als verzachtende omstandigheid dat dit een politiek forum is, bedoeld om te discussiëren over politieke zaken. Wie zou op zo'n forum posten? Dat zijn mensen die hun zegje willen doen over de politiek. Mensen zijn eerder geneigd om iets negatiefs aan te kaarten dan om complimenten te geven. Als het goed gaat, houden mensen zich gewoon stil en richten ze zich op andere dingen omdat er aan het goede niets meer veranderd moet worden.
Het feit dat sommige mensen zich naar dit forum begeven duidt al aan dat er een zeker onbehagen of een sterke visie over de politieke gang van zaken is.
Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen dat onbehagen zeer groot kan zijn.
Stel je voor dat iemand bv. al inde jaren '60 de mening was toegedaan dat Islamieten tot onze samenleving toelaten zou leiden tot het opleggen van die Islamitische regels in onze contreien. Stel dat deze persoon bang was voor het feit dat hun cultuur heel anders was dan de onze (ruwer op sommige vlakken, hoe je het ook draait of keert), iets wat we vroeger "minder beschaafd" dreigden te noemen vanuit een absolutistische culturele visie en deze gewoontes zou mee nemen naar hier, zonder ze aan te passen ...
Dan moeten we vandaag de dag, 50 jaar later, vaststellen dat deze persoon gelijk had ... In Brussel zijn grote problemen. Publieke zwembaden moeten afgesloten worden, het onveiligheidsgevoel is toegenomen, de statistieken die handelen over de gevangenispopulatie en criminaliteit liegen er niet om, ...
Hoe zou deze persoon zich voelen denk je?
Ik kan me indenken dat dit zeer frustrerend is en je deze gevoelens ook meeneemt als je schrijft met alle gevolgen vandien op de schrijfstijl ...
Emoties kan je slechts tot op bepaalde hoogte verbergen.

Eén uitzondering bij dit alles: mbt persoonlijke aanvallen naar medeforummers toe vind ik dat de interpretatie strikter mag zijn. Wanneer het gaat om groepen echter, al is het de groep forummers in het algemeen, valt er veel meer te zeggen voor het argument van vrije meningsuiting. Terwijl het "argument" dat je x of y beperkt intelligent of lelijk vindt, daar m.i. niets aan bijdraagt .
..
Behoorlijk knap hoor

Ik vraag m e wel af over wie je je appreciatie gewijzigd hebt
De vetjes heb ik ook al aangekaart in dit verband, en wel bij...Wisord

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2011 om 15:35.
Oud 20 juni 2011, 15:25   #178
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Kritiek op een religie of religieuze instelling moet volgens mijn mening kunnen.
Zo heb ik kritiek op de RK Kerk om hun lakse houding tav pedofiele priesters en heb ook kritiek op bepaalde aspecten van de Islam.
Ik denk aan de onderdrukking van de vrouw en dat je je niet tot een andere religie mag bekeren of atheist worden.
Maar ik zou nooit iemand aanvallen wegens zijn huidskleur of zijn of haar homoseksualiteit (pedofilie is wat anders).
Van zodra vrije meningsuiting of de waarde "vrijheid' wordt gebruikt om de mening resp. vrijheid van de ander te beknotten, is er iets grondig mis.

Dat deed destijds het Christendom, en nu de Islam (in zijn algemeenheid, dus ik zeg niet dat �*lle Islamieten dat per definitie doen), ...
Oud 20 juni 2011, 15:31   #179
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

Uw bijdrage bewijst dat het op dit forum geenszins verboden is om te zeveren, te liegen en debiliteiten te verkopen...ik vind dat dat moet kunnen zolang mij wordt toegelaten daar eens goed mee te lachen...

Ik heb echt moeten lachen met uw post. Bedankt.

Een mening op zodanige wijze neerschrijven, zo scherp dat je punt onomwonden en heel duidelijk weergeeft, maar dat op een manier doen die een glimlach op de gezichten kan toveren (wat voorkomt of compenseert dat je anderen eventueel zwaar voor het hoofd stoot). Dat is ook een kunst.

Met de rest van uw post en de mening die daaruit blijkt ben ik het volmondig eens.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 juni 2011 om 15:32.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 15:31   #180
eno2
Banneling

Standaard

Bokkenreyder
Citaat:
Deporteren van Polen en hongaren naar Siberië, noem je geen racisme? Het waren allemaal Russen zeker? Ten andere iedereen weten dat Stalin bepaalde volkeren binnen zijn groot Sovjetrijk viseerde. Dat waren ook geen Russen, maar mensen die onder de Russische knoet leefden. Als je zo redeneert dan was de deportatie van de joden ook geen racistische daad, vermits de Duitsers joden deporteerden en ombrachten die binnen de door hen bezette gebieden en in Duitsland zelf leefden.
Neem me niet kwalijk, maar je vervalt in hetzelfde euvel dat je bij mij aanklaagt

Ik ga daar verder niet op in, overigens wijken we steeds verder af, ik ga het stopzetten.
Het lijkt me ver genoeg uitgemelkt.

Ik bedoelde inderdaad uitroeiing van eigen volk

Of deportaties van overwonnen volkeren al of niet racisme zijn, dat weet ik echt niet. Aan de ene kant lijkt het me een beetje van wel, zo op 't eerste zicht. Maar:
Toch allemaal van 't zelfde ras, nee? Kaukasiërs? Echt, dat moet ik aan specialisten overlaten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 juni 2011 om 15:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be