Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 september 2011, 21:38   #161
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mensen die op Nederlandstalig gebied komen wonen moeten VERLEID worden om Nederlandstalig te worden.

Dat doe je door je zo mooi mogelijk te maken.

Ik denk niet dat ik nog moet uitleggen hoe lelijk het beeld van de Nederlandse taal is zoals dat gepresenteerd wordt (als het al wordt gepresenteerd) door de Vlaamse instellingen.
Hoe verklaar dat zich dit schooljaar een massa allochtone kinderen uit de hoofdstad in het Nederlandstalig onderwijs in de Rand hebben ingeschreven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 1 september 2011, 22:04   #162
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Hoe verklaar dat zich dit schooljaar een massa allochtone kinderen uit de hoofdstad in het Nederlandstalig onderwijs in de Rand hebben ingeschreven?
- Doordat in de Rand (behalve in de 6) Franstalige scholen verboden zijn.
- Doordat er zeer veel migranten zijn komen wonen in de Rand.

De grote vraag is natuurlijk of deze scholen erin gaan slagen om de nieuwkomers te vernederlandsen. Is een NL school genoeg?

In Brussel zelf alvast niet.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 1 september 2011, 22:53   #163
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat het Frans zo uniek maakt is dat het persoonlijk voornaamwoord bijna een prefix is voor de werkwoordvervoegingen. In Germaanse talen als het Nederlands, het Duits en het Engels kan je in informeel taalgebruik soms het onderwerp weglaten (vb. “Heb het zelf gedaan.”) Dit is onmogelijk in het Frans !
Of anders gezegd, de Franse taal zit vol met nutteloze tierlantijntjes, die het moeilijk maken de taal foutloos te schrijven en te spreken.
Tiens, dat doet mij denken aan hun politiek...
Oud 1 september 2011, 23:54   #164
poxers
Lokaal Raadslid

poxers's schermafbeelding

Standaard

2 jaar geleden vroeg ik ooit aan een politieagent in de Brusselse hoofdtad spreekt u Nederlands aub, (omdat ik iets wilde vragen) zijn antwoord: JA, natuurlijk, het leek mij dat hij me een klets wilde geven omdat ik hem dat vroeg, niet iedereen wild daar frans spreken

Laatst gewijzigd door poxers : 1 september 2011 om 23:55.
poxers is offline  
Oud 2 september 2011, 00:25   #165
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is dan ook de laatste regio in Europa (buiten de Franstalige gebieden) waar het Frans nog verplicht is voor iedereen.
Duitstalig Zwitserland stopte hier redelijk recent ook al mee. Maar bij de Vlaam zit de angst voor hun meesters er goed in.
Ook de NVA durft zich niet onomwonden uit te spreken tegen deze verplichting.
Tot zover de 'nationalisten'.
een dikke twee
Miguelito is offline  
Oud 2 september 2011, 00:28   #166
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De helft van de Nederlandstalige bevolking hier kan zelfs geen Nederlands spreken, laat staan schrijven (cf. fora).
De helft van het fora bestaat uit je dubbelnicks, bruno.

De meeste Duitsers kunnen ook geen duits of kunnen het niet schrijven, Spanjaarden (andaluzen spreken een onbegrijpelijk spaans), Engelstaligen., ...
Miguelito is offline  
Oud 2 september 2011, 00:29   #167
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Doordat in de Rand (behalve in de 6) Franstalige scholen verboden zijn.
- Doordat er zeer veel migranten zijn komen wonen in de Rand.

De grote vraag is natuurlijk of deze scholen erin gaan slagen om de nieuwkomers te vernederlandsen. Is een NL school genoeg?

In Brussel zelf alvast niet.
Neenee het zijn kinderen van migranten die in BHG wonen die naar de Nederlandstalige scholen in de Rand komen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 2 september 2011, 00:34   #168
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook in Ierland en Wales kiest de bevolking voor de buurtaal die een wereldtaal is; zo verassend is dat niet.
Vl zag het nut niet in om het Noord-Nederlands integraal over te nemen want NL had amper prestige.
superieuriteitsgedachten hebben niets meer te zoeken in de 21ste eeuw. En ooit gaan de franstalige gezagsdragers (en ook andere koloniale talen) zich toch moeten verontschuldigen wat ze andere culturen en talen hebben aangedaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Mocht het Nederlands de taal geweest zijn die het ook gehaald had in de USA (via Nieuw-Amsterdam) dan hadden wij het VLaams laten varen voor 100% "Hollands".
Dat is een fabel en ik ken dat verhaaltje ook van het Duits. Waarschijnlijk zouden we dat Nederlands niet meer begrijpen, want het Nederlands dat vanaf 1700-1800 in Zuidelijk Afrika een eigen koers is gaan varen, is gesproken niet zó gemakkelijk te verstaan, als vele beweren.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 september 2011 om 01:03.
Miguelito is offline  
Oud 2 september 2011, 07:24   #169
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
(...)
Maar de "verfransing" is een politiek, het is geen taal. Dat de franse taal daarvoor werd gebruikt, of zou ik zeggen, misbruikt is niet de "schuld" van de franse taal en cultuur.
Dat is allemaal wel correct, maar politiek irrelevant.
Walen zijn best vriendelijke en sociale mensen en hun arbeidsethos - op bepaalde regio's na, vrij onberispelijk - , maar electoraal en mediatiek , blijven ze door dat Frans taalkolonialisme , politieke tegenstanders om een fatsoenlijk staatsbestuur te krijgen in dit land.
Oud 2 september 2011, 07:42   #170
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat is allemaal wel correct, maar politiek irrelevant.
Walen zijn best vriendelijke en sociale mensen en hun arbeidsethos - op bepaalde regio's na, vrij onberispelijk - , maar electoraal en mediatiek , blijven ze door dat Frans taalkolonialisme , politieke tegenstanders om een fatsoenlijk staatsbestuur te krijgen in dit land.
Eh, ik zeg precies hetzelfde he. Maar daarom denken dat de franse taal en cultuur als dusdanig moeten bestreden worden, lijkt mij totaal ridikuul, op hetzelfde niveau als relativiteitstheorie willen bestrijden omdat het joodse fysika zou zijn, of genetica omdat het kapitalistische biologie zou zijn. De franse taal en de franse cultuur zijn een zekere rijkdom van de mensheid, net zoals andere culturen en talen dat zijn.

Het is toevallig zo in Belgie dat men twee onderscheiden volkeren heeft, en een van de redenen maar ook een van de onderscheidende eigenschappen is dat ze een andere taal gebruiken. Dat op zich zou nog niet eens een probleem zijn, dat er twee volkeren zijn. De meest logische manier als je met twee volkeren zit is om samen te doen wat je samen wenst te doen, en apart te doen waar je geen overeenkomst over kan bereiken lijkt me. Maar een volk parasiteert en kolonialiseert het andere, en DAAR zit hem het probleem.
patrickve is offline  
Oud 2 september 2011, 16:27   #171
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...nds-859968.php]

Ze zien toch echt spoken bij le soir. Frans is gewoon een irritante taal om te leren
Er is geen irritante taal. Schijnexcuus.
Everytime is offline  
Oud 2 september 2011, 16:29   #172
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ze zijn alweer met een ongelooflijke demoniseringscampagne bezig in de Franstalige media. Vorige week in Le Vif grote artikels over De Wever, de heisa rond die haan is zelf tot op de RTBF geraakt, in Le Soir en La Libre zijn de edito's messcherp voor de onderhandelaars en nu dit.

De Franstalige media zijn de Franstaligen aan het voorbereiden op het einde van het land en zullen ervoor zorgen dat alles in een zéér vijandige sfeer zal verlopen.
Overdrijf toch niet! De meeste Franstalige Belgen nemen uw communautair brol niet au sérieux en lachen ermee.
Everytime is offline  
Oud 2 september 2011, 16:31   #173
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is dan ook de laatste regio in Europa (buiten de Franstalige gebieden) waar het Frans nog verplicht is voor iedereen.

Duitstalig Zwitserland stopte hier redelijk recent ook al mee. Maar bij de Vlaam zit de angst voor hun meesters er goed in.

Ook de NVA durft zich niet onomwonden uit te spreken tegen deze verplichting.

Tot zover de 'nationalisten'.
In welk film? Een deel van mijn familie woont in Zwitserland, ik ken dit land beter dan de meesten hier.
Everytime is offline  
Oud 2 september 2011, 16:45   #174
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Positie van het Frans: de positie van het Frans in het onderwijs hangt in het algemeen af van de regelgeving in de kantons. In de kantons van het Romaanse deel van Zwitserland – Genève, Vaud, Neuchâtel, Jura, Berner Jura, Franse deel van Freiburg en het Franse deel van Wallis – is het Frans de eerste taal op alle niveaus in het voortgezet onderwijs gevolgd door Duits en Engels. In de andere Zwitserse kantons is het Frans in het algemeen de eerste of tweede vreemde taal
bron: http://www.congresfrans.nl/index.php...111&Itemid=174
pajoske is offline  
Oud 2 september 2011, 20:46   #175
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Misschien niet.

Maar dat doet niets af van wat ik stelde. Vooral de sms-cultuur en het schabouwelijke verkavelingsvlaams zijn uitermate schadelijk voor de Nederlandse taal.
Bwarrior kan de informatica tijdperk niet aan

BTW: tkan nieman ni schele wa kommaneukers ervan vinden - adapt or die, Belgosauriers!

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 2 september 2011 om 20:46.
Salvadorii is offline  
Oud 2 september 2011, 21:51   #176
system
Banneling

Standaard

Het Frans als wereldtaal is erg op zij retour. Dat is een feit. En dit kan ook niet anders omdat het Frankrijk van nu natuurlijk niet meer hetzelfde is als dit van Napoléon. Alleen Oliviertje Maingain gelooft nog steeds dat dit wel zo is.

Dit gezegd zijnde, zullen de Walen de bovenhand nemen wanneer het gaat om tweetalige jobs. Want de Walen leren steeds meer Nederlands en de Vlamingen steeds minder Frans.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2011 om 21:54.
system is offline  
Oud 2 september 2011, 23:43   #177
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Dit gezegd zijnde, zullen de Walen de bovenhand nemen wanneer het gaat om tweetalige jobs. Want de Walen leren steeds meer Nederlands en de Vlamingen steeds minder Frans.
looooooooooooooooool

Over twee honderd jaar of zo! Bovendien t is niet omdat men het leert dat men het kan spreken: Exhibit A: Di Rupo - die leert zogezgd al jaren intensief nederlands
Oud 2 september 2011, 23:46   #178
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
superieuriteitsgedachten hebben niets meer te zoeken in de 21ste eeuw. En ooit gaan de franstalige gezagsdragers (en ook andere koloniale talen) zich toch moeten verontschuldigen wat ze andere culturen en talen hebben aangedaan.

Dat is een fabel en ik ken dat verhaaltje ook van het Duits. Waarschijnlijk zouden we dat Nederlands niet meer begrijpen, want het Nederlands dat vanaf 1700-1800 in Zuidelijk Afrika een eigen koers is gaan varen, is gesproken niet zó gemakkelijk te verstaan, als vele beweren.
Als iemand die zeker tien keer naar Zuid-Afrika (en 4 of 5 keer naar Namibie, waar Afrikaans de voornaamste taal is itt RSA zelf) geweest is geef ik u 100% gelijk. Als ze bewust spreken opdat je het zou verstaan gaat het nog een beetje, maar als ze gewoon tegen elkaar bezig zijn, dat is wat anders...
Oud 2 september 2011, 23:50   #179
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Overdrijf toch niet! De meeste Franstalige Belgen nemen uw communautair brol niet au sérieux en lachen ermee.
Et alors? Dat past separatisten perfect hoor - de meeste Vlamingen zouden tevreden geweest zijn met een grondige hervorming van Belgie. Maar door jullie nons, arrogantie, en gebrek aan respect hebben ze maar een keuze - de onafhankelijkheid. Mensen als uw zijn onze belangrijkste bondgenoten

Waarvoor dank

Zonder jullie houding waren we nooit van de Gallo-Hangmatiers afgeraakt (of toch pas veel later)...
Oud 3 september 2011, 09:48   #180
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
LOL.
We hebben er hier een paar op het werk van die Franstaligen.
In ons bureau zit er zo een.
"Koede morgen", "Koede avond", "Tot maandak", verder is ie nog niet geraakt.
En dat is evolutie op... 9 maanden tijd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be