Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2011, 21:17   #161
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik zou dan bij 'Willem I der Nederlanden' moeten gaan klagen. De provinciale overheid heeft er trouwens voor geijverd om Limburgs als minderheidstaal te laten erkennen. De Vlamingen hebben dat geweigerd. In tegenstelling tot de Walen waar de Executieve van de Franse Gemeenschap van België een decreet tot bevordering van de plaatselijke talen en dialecten heeft uitgewerkt om dit waardevolle (taal-) patrimonium te beschermen.

Waaruit kan jij besluiten dat dit mijn wens is? Ik schrijf dat de verwijten van Flaminganten t.o.v. Franstaligen identiek gelden voor Limburgstaligen t.o.v. Nederlandstaligen.
Voor mij als Limburgstalige is Nederlands evenmin mijn moedertaal als Frans. Het maakt mij in principe dus niet uit welke standaardtaal ik gebruik om het aantal personen waarmee ik kan communiceren te verhogen.
Ik heb hier trouwens al meerdere keren geschreven dat m.i. in Vlaanderen Engels een grotere toekomst heeft als standaardtaal dan AN , en zeker meer dan Frans. Daarnaast zie ik streektalen en/of een tussentaal ook overleven als vrije-tijd-taal, of huistaal voor de omgang met vrienden/familie. En dan ben ik voorstander van het behoud en gebruik van de eeuwenoude streektalen i.p.v. die afschuwelijke tussentaal welke men tegenwoordig in de media gebruikt.
Bullshit!
Oud 6 november 2011, 21:21   #162
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het Waals gewest komt dus niet overeen met Wallonië, net zo min als het Vlaams gewest overeenkomt met Vlaanderen (en in dit laatste geval nog veel minder).
Alle "Vlaamse" dialecten bij elkaar geteld (alle dialecten die heden ten dage nog gebruikt worden in het Vlaams Gewest, dus Brabant inbegrepen) vormen het "Vlaams".
Oud 6 november 2011, 21:49   #163
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bullshit!
Zo een sterk argument heb ik hier nog nooit gelezen. Ik sta met verstomming geslagen over de eenvoud en duidelijkheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 08:34   #164
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Verveeld scroll ik door deze draad en dit is me net ietsje "erover".

Het Nederlands is de taal die gesproken wordt door de meerderheid van de inwoners van België. D�*t en niets anders is de waarheid reeds sinds de val van het Westromeinse rijk. De "noblesse"" van de Franken bewonderde de Gallo-Romeinse cultuur zeer alsook het gallo-romeinse vrouwvolk & ze namen er gretig allerhande dinges van over zoals het katholieke geloof en.. de taal
die vlijtig vermengd geraakte met de germaanse oudfrankische klanken..
het rijk dat ze veroverden noemden ze terecht : rijk der Franken, maar hun taal leek meer op het algemeen zeer beschaafde latijn dan op het oorspronkelijke frankisch-germaans. De lingua franca in het Europa van de karolingers waren er net als in België vandaag 2 talen : het vulgair Latijn en het Oud-Frankisch. Bij een van de oorlogjes tussen de erven van Charlemagne heeft men een dokument teruggevonden : de zgn. eed van Stassbourg. Netjes in het bilinguees. Het ging erover wie zou heersen in dit tweetalige "Grande Belgique".

wij hebben dus een traditie : we zijn het enige land van Europa waar die
oude tweetaligheid nog steeds bestaat & waarschijnlijk (maar dat is voer voor linguisten) zijn onze walsche en Vlomsche dialecten nog meer aan deze oorspronkelijke bastaardlatijnse en germaanse talen verwant dan aan hun gemodernizeerde en gestroomlijnde varianten van het Français een Nederlands
die eigenlijk taalkundig gezien niet-volks-belgisch zijn.

Het ligt misschien in onze volksaard die eeen beetje aan minderwaardigheidskompleks lijdt dat we op taalgebied ons tot het buitenland gewend hebben inplaats trots te zijn op onze nationale varianten; zoals het Zwitserduytsch door de duitstalige zwitsers als beschaafde taal losstaand van het zwabische Duits aanzien wordt.

Waarom toch dat minderwaardigheidskompleks ? Veel franstaligen hebben intussen zeer goed begrepen dat ze in dit land een minderheid vormen en dat zelfs een "aansluiting" bij Frankrijk hen niet van een "minderheidspositie" zal afhelpen : in Frankrijk zijn ze gewoon een "andere" groep Chti's
zoals andere franse minderheidsgroepen van Occitanen, Corsikanen, Provencalen, Bretoenen...

Als we het totale plaatje bekijken zien we de waarheid : eiropeanen zijn mensen die sedert duizenden jaren in de diversiteit leven : in vrede indien ze elkaars cultuur en taal respecteren, in oorlog als ze dat niet doen
Falmilievetes, godsdienstgeschillen, handelsbelangen waren traditioneel veel belangrijker dan taalverschillen.

Het is dat of zoals het bekende lied van Rammstein zegt : "We all live in America"...
ondertussen blijft mijn bewering wel staan hé. Roep een referendum uit om te bepalen wat de enigste officiële taal wordt in België en het Frans wint met de vingers in de neus.
Oud 7 november 2011, 08:35   #165
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo een sterk argument heb ik hier nog nooit gelezen. Ik sta met verstomming geslagen over de eenvoud en duidelijkheid.
zeggen dat het Limburgs even ver van het Frans staat als van het Nederlands is dan ook gewoon onzin.
Oud 7 november 2011, 09:01   #166
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zeggen dat het Limburgs even ver van het Frans staat als van het Nederlands is dan ook gewoon onzin.
Waar heb ik dat gezegd?
Ik heb geschreven dat ze beiden niet mijn moedertaal zijn. En vanuit dat perspectief maakt het weinig verschil welke van beide talen mijn officiële standaardtaal moest worden. Natuurlijk zijn zowel Limburgs als Nederlands Germaanse talen. Maar als dat de reden is om Nederlands te kiezen zou 'Duits' , met zijn veel groter aantal sprekers, veel beter gekozen zijn als officiële taal in deze streek.

Maar dan zou men in België ook beter kiezen voor Engels als officiële standaardtaal. Engels is namelijk een brugtaal tussen de Germaanse en Romaans talen. Toch de ideale taal voor de grensstreek tussen beide taalgebieden. Tenzij de politieke pipo's dan weer het weegschaaltje gaan bovenhalen om te bepalen of er een politiek evenwicht is tussen de delen Engels die van het Germaans resp. Romaans afkomstig zijn.
Oud 7 november 2011, 09:04   #167
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar heb ik dat gezegd?
Ik heb geschreven dat ze beiden niet mijn moedertaal zijn. En vanuit dat perspectief maakt het weinig verschil welke van beide talen mijn officiële standaardtaal moest worden. Natuurlijk zijn zowel Limburgs als Nederlands Germaanse talen. Maar als dat de reden is om Nederlands te kiezen zou 'Duits' , met zijn veel groter aantal sprekers, veel beter gekozen zijn als officiële taal in deze streek.

Maar dan zou men in België ook beter kiezen voor Engels als officiële standaardtaal. Engels is namelijk een brugtaal tussen de Germaanse en Romaans talen. Toch de ideale taal voor de grensstreek tussen beide taalgebieden. Tenzij de politieke pipo's dan weer het weegschaaltje gaan bovenhalen om te bepalen of er een politiek evenwicht is tussen de delen Engels die van het Germaans resp. Romaans afkomstig zijn.
tja, toch ga je moeten aanvaarden dat op dit moment het Nederlands de enigste officiële taal is in Vlaanderen hoor. Als je dit wilt veranderen, richt een partij op en zorg ervoor dat je genoeg stemmen krijgt.
Oud 7 november 2011, 09:14   #168
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tja, toch ga je moeten aanvaarden dat op dit moment het Nederlands de enigste officiële taal is in Vlaanderen hoor. Als je dit wilt veranderen, richt een partij op en zorg ervoor dat je genoeg stemmen krijgt.
Verloren moeite. De Vlamingen zijn zelf al bezig AN als standaardtaal kapot te maken. En de Flaminganten herleiden Vlaanderen tot een niks betekenend, onooglijk gebiedje binnen Europa.
Ik moet niet meer doen dan rustig in mijn zetel afwachten en toekijken.
Oud 7 november 2011, 10:01   #169
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was inderdaad "kort en krachtig". Maar dat was dan ook ten volle gerechtvaardigd omdat je hier e..i..n..d..e..l..o..o..s.. steeds maar opnieuw zit te zemelen over het Nederlands dat voor jou zogezegd een "vreemde" taal is. Dat is voor jou niet méér een vreemde taal als voor de rest van de Vlamingen. Ik verwijs naar mijn posting daar net voor, iets waar je blijkbaar weinig kunt op replikeren:
Citaat:
Wat een onnozelheid! Nederlands was voor mij evenmin een "eigen moedertaal", om de eenvoudige reden dat mijn ouders alleen West-Vlaams kenden. En dat was in mijn jeugdperiode niet alleen het geval voor de kinderen uit West-Vlaanderen maar uit alle Vlaamse provincies. En overigens, dat was al evenzeer het geval voor zeer veel Nederlandse kinderen, want ook daar werd in de eerste na-oorlogse jaren veel dialect gesproken. Je hebt geen enkele reden om jouw geval als "iets speciaal" te beschouwen alleen maar omdat je Limburger bent en per se het Limburgs voor een volwaardige taal wil laten doorgaan.
De nuchtere waarheid is dat jij als Vlaming (in de hedendaagse betekenis) zo weinig zelfbewustzijn en zelfvertrouwen hebt dat je het bestaan van Vlaanderen zelfs ontkent en het liefst van al ons ten eeuwigen dage mentaal en cultureel wilt zien vastgekleefd zitten aan "les lumières de la langue et de la culture française"
Oud 7 november 2011, 10:06   #170
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Misschien kan Pajoske eens bij die superintellectuele madam op de koffie gaan en een paar extra plakaten gaan vragen zodat hij die in zijnen hof kan zetten.

Wel mooi s.v.p. zeggen hé pajoske?

Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 10:07   #171
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verloren moeite. De Vlamingen zijn zelf al bezig AN als standaardtaal kapot te maken. En de Flaminganten herleiden Vlaanderen tot een niks betekenend, onooglijk gebiedje binnen Europa.
Ik moet niet meer doen dan rustig in mijn zetel afwachten en toekijken.
Indien we bereid zijn toe te treden tot een confederatie met Nederland zullen we behoren tot een van de belangrijkste Europese staten. En klom nu alstublieft niet mekkeren over "opslorping" of "anschluss". Daar zal niets van aan zijn. Ook Nederland is zo verstandig om de Vlamingen hun eigenheid te gunnen én het omgekeerde geldt evenzeer. Maar tegenover de rest van de wereld zijn we dan opnieuw "The Low Countries" waar altijd met veel respect werd tegenaan gekeken.
Oud 7 november 2011, 10:25   #172
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zijn zelf al bezig AN als standaardtaal kapot te maken. En de Flaminganten herleiden Vlaanderen tot een niks betekenend, onooglijk gebiedje binnen Europa.
Hier heb je een punt natuurlijk.
De flaminganten hebben zich getransformeerd tot een beweging ter bescherming van autochtone Vlaamsche economische belangen. Met taal heeft dat niets meer van doen.

Voor onafhankelijkheid zal men gaarne heel Brussel Halle Vilvoorde opgeven. Scheelt een hoop allochtonen.

Citaat:
Indien we bereid zijn toe te treden tot een confederatie met Nederland zullen we behoren tot een van de belangrijkste Europese staten.
Zeker. Maar zolang het voor de lokale Vlaamse elites meer oplevert om zelf te graaien en de lakens uit te delen is er geen schijn van kans op een innig verbond mat de noorderburen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 7 november 2011 om 10:26.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 13:34   #173
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Misschien kan Pajoske eens bij die superintellectuele madam op de koffie gaan en een paar extra plakaten gaan vragen zodat hij die in zijnen hof kan zetten.

Ik heb jarenlang met Franstaligen samengewerkt. Een Antwerpse navelstaarder hoeft mij dus geen lessen te geven over de manier hoe ik met Franstaligen wens om te gaan. Uw kennis van Franstaligen opgedaan uit 'het palieterke'?
Troost u er was een tijd heel lang geleden dat ik ook enig geloof hechte aan hun artikels.
Citaat:
Is dat in al die maanden het enige dat ge kunt vinden? De linkerduim van deze dame blijft me trouwens intrigeren. Daar klopt iets niet met de schaduw. Slechte fotobewerking?

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 november 2011 om 13:36.
Oud 7 november 2011, 13:57   #174
pajoske

Standaard

Citaat:
Het was inderdaad "kort en krachtig". Maar dat was dan ook ten volle gerechtvaardigd omdat je hier e..i..n..d..e..l..o..o..s.. steeds maar opnieuw zit te zemelen over het Nederlands dat voor jou zogezegd een "vreemde" taal is. Dat is voor jou niet méér een vreemde taal als voor de rest van de Vlamingen. Ik verwijs naar mijn posting daar net voor, iets waar je blijkbaar weinig kunt op replikeren:
Omdat uw antwoord zever is. Mijn taal is dus een Vlaams dialect. M.a.w. U beweert dat inwoners uit Borgharen, Elsloo, Schinnen, Geulle enz. een Vlaams dialect spreken.

Citaat:
De nuchtere waarheid is dat jij als Vlaming (in de hedendaagse betekenis) zo weinig zelfbewustzijn en zelfvertrouwen hebt dat je het bestaan van Vlaanderen zelfs ontkent en het liefst van al ons ten eeuwigen dage mentaal en cultureel wilt zien vastgekleefd zitten aan "les lumières de la langue et de la culture française"
De waarheid is dat ik net zelfbewust en vol zelfvertrouwen ben. En dat ik mij evenmin wil vastkleven aan de Vlaamse hoogheidswaanzin als aan de Franse 'lumière de la langue'. Maar jij had veel liever dat ik in jouw ideetje paste van de nederige volgzame Limburger.
Citaat:
Indien we bereid zijn toe te treden tot een confederatie met Nederland zullen we behoren tot een van de belangrijkste Europese staten. En klom nu alstublieft niet mekkeren over "opslorping" of "anschluss". Daar zal niets van aan zijn. Ook Nederland is zo verstandig om de Vlamingen hun eigenheid te gunnen én het omgekeerde geldt evenzeer. Maar tegenover de rest van de wereld zijn we dan opnieuw "The Low Countries" waar altijd met veel respect werd tegenaan gekeken.
Moet je eens aan de Ned. Limburgers vragen hoe goed hun samenwerking met den Haag is.
Oud 7 november 2011, 14:51   #175
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De flaminganten hebben eens een fotootje gevonden, zie ! Hoelang lopen jullie al met die dame te leuren eigenlijk? Af en toe uw plaat eens vervangen want ze blijft steken.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 15:20   #176
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
De flaminganten hebben eens een fotootje gevonden, zie ! Hoelang lopen jullie al met die dame te leuren eigenlijk? Af en toe uw plaat eens vervangen want ze blijft steken.
Tja, vervelend hè? En nochtans, ze was een opvallende vertegenwoordigster van een categorie "Belges" die vooral in "Bruxelles" veel meer aanwezig zijn dan jullie B.U.B.ers ooit willen gezegd hebben. Het is altijd gênant wanneer de realiteit zijn lelijk hoofd vertoont. Niet te verwonderen overigens, want ondanks de tweetalige website, barst jullie clubje van francofiele "Vlamingen".
Oud 7 november 2011, 15:29   #177
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hier heb je een punt natuurlijk.
De flaminganten hebben zich getransformeerd tot een beweging ter bescherming van autochtone Vlaamsche economische belangen. Met taal heeft dat niets meer van doen.

Voor onafhankelijkheid zal men gaarne heel Brussel Halle Vilvoorde opgeven. Scheelt een hoop allochtonen.

Zeker. Maar zolang het voor de lokale Vlaamse elites meer oplevert om zelf te graaien en de lakens uit te delen is er geen schijn van kans op een innig verbond mat de noorderburen.
Daar steekt een flink stuk waarheid in. Er zijn zogezegde "Vlamingen" die nog liever een voor Vlaanderen nadelige positie binnen la Belgique willen slikken en er in alle talen over zwijgen.
Oud 7 november 2011, 15:39   #178
pajoske

Standaard

Citaat:
Het is altijd gênant wanneer de realiteit zijn lelijk hoofd vertoont.
http://www.leap2020.eu/Which-languag...ion_a1034.html
Het ziet er precies toch niet zo goed uit voor Nederlands, hetgeen mij niks verwondert. Het verbaast mij enkel dat Engels zal achteruitgaan volgens de schrijvers van bovenstaand artikel.
Oud 7 november 2011, 15:48   #179
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.leap2020.eu/Which-languag...ion_a1034.html
Het ziet er precies toch niet zo goed uit voor Nederlands, hetgeen mij niks verwondert. Het verbaast mij enkel dat Engels zal achteruitgaan volgens de schrijvers van bovenstaand artikel.
Buiten het feit dat we in Europa dus Russische zullen spreken, vond ik volgend zinnetje helemaal hilarisch:

Citaat:
the rise of Celtic languages conveyed by the claims of independent or separatist movements in Ireland, Wales and Scotland, erodes the share of English on the British Isles (only the third mother-tongue spoken in the EU, fastly decreasing).

Om te beginnen spreken er meer mensen arabisch en Urdu in Londen en andere grootsteden, dan dat ze in Schotland en Ierland het Schots en Iers gaan hanteren.
En: wat heeft "mothertongue" er ineens mee te maken als het over lingua franca gaat? Of gaan we allemaal als moedertaal Russisch krijgen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2011, 17:24   #180
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle "Vlaamse" dialecten bij elkaar geteld (alle dialecten die heden ten dage nog gebruikt worden in het Vlaams Gewest, dus Brabant inbegrepen) vormen het "Vlaams".
Ah, je zet "Vlaams" toch al tussen haakjes als je over het "Vlaams" gewest spreekt. Je gaat het nog eens begrijpen.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be