Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2012, 18:36   #161
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En als je ze niet alle 30 dagen wast met gedistilleerd water dan verlies je er alle jaren nog eens 5%....op zijn minst.
Grapjas.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 18:43   #162
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Een voorbeeldje :

Installatie kost € 17000,00 (prijs Chinese brolpanelen) voor 5700 kWh per jaar effectieve opbrengst.
Prijs lijkt mij aan de hoge kant voor 7000Wp, minder dan 2EUR/Wp is nu geen uitzondering meer, en de opgegeven jaarlijkse opbrengst van gemiddeld 5700kWh is aan de lage kant.

Citaat:
Besparing aan stroom per jaar € 1050 (dan nog gerekend inclusief abonnementskosten, die je ook blijft betalen als je zonnepanelen hebt.
1050EUR voor 5700kWh lijkt mij een onderschatting. Bij Ecopower (een van de goedkoopste) betaal je all-in 22 cent per kWh, dan kom je aan 1254EUR, zonder rekening te houden met stijging van energieprijzen.

Als ik reken met een stijging van de elektriciteitsprijs van nog maar 3% per jaar dan kom ik op 33 695.45EUR aan energiekosten die je op 20 jaar uitspaart.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 18:52   #163
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De prijs is overschat.

Ik heb in maart CNPV panelen geplaatst aan 2.5 Wp (inclusief SMA omvormer en plaatsing), die prijs zal zeker nog dalen richting 2 Wp.

Dat zou in dit concrete geval een totaalfactuur betekenen van 15100 Euro, inclusief btw, 20 jaar garantie op panelen en omvormer.
De meerprijs voor vervanging van die omvormer kan je dus ook al laten vallen.

In mijn concrete geval zijn mijn panelen enkel en alleen al door de Groene Stroom certificaten terugbetaald na 8.5 jaar, nadien nog 11.5 jaar pure winst.

Daarnaast is er dus uiteraard het minder (netto ongeveer nul) gebruik van elektriciteit en er zijn abonnementen zoals Nuon Budget die enkel op basis van verbruik zijn en die geen abonnementskost rekenen.
Is de laagste prijs die ik in augustus gekregen heb, inclusief omvormers en plaatsing. Meestal is de garantie op de omvormers maar 10 jaar en niet voor niets.

Dit gezegd zijnde :
7000 wp X 2,5 = 17500

Bij 2 €/wp toch nogsteeds 14000 €

Laatst gewijzigd door Stingray : 3 april 2012 om 18:53.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 18:56   #164
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Prijs lijkt mij aan de hoge kant voor 7000Wp, minder dan 2EUR/Wp is nu geen uitzondering meer, en de opgegeven jaarlijkse opbrengst van gemiddeld 5700kWh is aan de lage kant.

1050EUR voor 5700kWh lijkt mij een onderschatting. Bij Ecopower (een van de goedkoopste) betaal je all-in 22 cent per kWh, dan kom je aan 1254EUR, zonder rekening te houden met stijging van energieprijzen.

Als ik reken met een stijging van de elektriciteitsprijs van nog maar 3% per jaar dan kom ik op 33 695.45EUR aan energiekosten die je op 20 jaar uitspaart.
Opbrengst in BE is nooit 100 %, zelfs niet bij een volledig zuidelijk gerichte installatie. Meestal blijft maar 80-85 van het wp vermogen over na omzetting. Mijn huidige installatie geeft dat perfect weer.

Een hogere prijs voor stroom maakt mijn voorbeeld alleen maar beter.

En je vergeet bij je prijsstijgingen dat de grondstoffen en energie voor aanmaak van de panelen eveneens zullen stijgen. Ze zullen minstens de inflatie volgen.

Enne, dit is niet verzonnen, komt rechtstreeks van de offertes van mijn installateur. Met certificaten en heel de hannekesnest terugbetaald op 5,5 jaar, zonder op 19,05 jaar....en dan hield hij nog geen rekening met de interest op het geld dat ik krijg als ik het uit zo zetten.

Bovendien werd er in mijn voorbeeld nog geen rekening gehouden met gekapitaliseerde interest.

Laatst gewijzigd door Stingray : 3 april 2012 om 18:59.
Oud 3 april 2012, 19:07   #165
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is de laagste prijs die ik in augustus gekregen heb, inclusief omvormers en plaatsing. Meestal is de garantie op de omvormers maar 10 jaar en niet voor niets.

Dit gezegd zijnde :
7000 wp X 2,5 = 17500

Bij 2 €/wp toch nogsteeds 14000 €

productiekostprijs ligt al eerder tegen de 1euro/watt
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 19:09   #166
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
productiekostprijs ligt al eerder tegen de 1euro/watt
Tja, niet voor niets dat ze failliet gaan bij 2 € zeker als ze ze moeten transporteren van China naar hier en af en toe nog een garantiegevalletje moeten regelen.
Oud 4 april 2012, 07:21   #167
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met certificaten en heel de hannekesnest terugbetaald op 5,5 jaar, zonder op 19,05 jaar
Hier zit het hem he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 07:23   #168
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hier zit het hem he
Dus doe dezelfde investering in een mediterrane zone, hebben ze 10% rendement, daar zie je dan dat die panelen op een punt gekomen zijn dat ze 'zichzelf bedruipen' maar nu moeten die 'zonnige zones' de fakkel overnemen

EN ten tweede dat illustreert mijnstelling, dat zonnige economien straks een competitief voordeel gaan hebben.
Oud 4 april 2012, 07:26   #169
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hier zit het hem he
Absoluut.

Ik heb ze dan ook niet gekocht voor het milieu of omdat ze rendabel zijn. Ik heb ze gekocht omdat het mij een dikke winst oplevert, doordat de overheid zo dom is geweest het op deze manier te doen.
Oud 4 april 2012, 07:34   #170
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus doe dezelfde investering in een mediterrane zone, hebben ze 10% rendement, daar zie je dan dat die panelen op een punt gekomen zijn dat ze 'zichzelf bedruipen' maar nu moeten die 'zonnige zones' de fakkel overnemen

EN ten tweede dat illustreert mijnstelling, dat zonnige economien straks een competitief voordeel gaan hebben.
Ok. Zonnige zones, laat ons veronderstellen 100 % rendement.

Opbrengst nominaal per paneel 240 Wp. Nodige opbrengst om in stroom te voorzien : 5700 kWh per jaar. 24 zonnepanelen te leggen aan een kostprijs van 2,5 € per Wp. Dit is dus € 14.250

A rato van dezelfde kostprijs van € 1.050 per jaar voor stroom van het net : 13,57 jaar.

Normale interest op 14 jaar op 14250 = 285 X 14 = 3990

Dus het kost je minstens 14 + 4 jaar = 18 jaar om break even te raken.

Je panelen brengen na 18 jaar al maar 82 % niet meer op.

Ook hier houd ik geen rekening met de kapitalisatie van de interest.
Oud 4 april 2012, 07:58   #171
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

in spanje is het rendement *1.5
Dus 100watt paneel brengt 150kWh op
electriciteit kost 0.2 ergo 30euro/100watt paneel

zuiver op het paneel geredeneerd
http://www.ecobusinesslinks.com/solar_panels.htm
100Watt kost 100$, of 76euro

dus 50% rendement op paneel geredeneerd.
Oud 4 april 2012, 08:38   #172
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Graag technische info die dit ondersteunt, want dit lijkt me op een kwakkel.
Oud 4 april 2012, 08:49   #173
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graag technische info die dit ondersteunt, want dit lijkt me op een kwakkel.
Bane

je moet gewoon kijken naar rendementen in spanje,
je gaat toch wel weg kunnen met het idee als zonnepanelen in belgie voor 100Watt zogoed als 90kWh opbrengen, dat diezelfde panelen in een zone die 100% meer zonnige/wolkloze dagen heeft daar dan effectief 150kWh kan opbrengen ? Dat kun je opzoeken

en hier een grafiekje voor de ongelofelijke thomas

De prijs van een zonnepaneel kun je ook opzoeken. Die is zoals ik al zegde, gezakt naar 1$/Watt dus heb je voor 100Watt 100$ = 75euro investering

En danheb je de opbrengst van uw elektricteit die je verbruikt. Als je 0.2euro per kWh moet betalen aan de maatschappij als particulier (we spreken hier niet aan de nucleaire productiekostprijs van 0.05euro per kWh) dan heb je toch uw berekening vlug klaar ??

Dus in grote lijnen geredeneerd zijn voor zuiderse landen rendementen te noteren van 25%

Gridpariteit is in principe bereikt voor zonnepanelen.PUNT. Zonnepanelen gaan nooit meer verdwijnen. Bovendien zijn die dingen nu precies niet geniaal moeilijk in elkaar te clipsen, dat is gewoon een mecanosysteem. Dus de kostprijs voor installatie verdubbelt zoals ik altijd zeg deoor de lasten op arbeid de kostprijs.

Nu redeneer daar maar over, als het 50% rendabel is in zuiderse landen op zonnepanelen geredeneerd, waarom zou je nu als land de arbeid voor installatie van zonnepanelen met 70% belasten ? Waarom moet een paneel geinstalleerd in Belgie 2€/watt kosten als daar dan 0.6€ per wat naar de staat gaat via BTW, lasten op arbeid ??? Waarom zit je te memmen over subsidies als ze in feite rendabel te installeren zijn moesten er geen lasten geheven worden ???

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 april 2012 om 08:56.
Oud 4 april 2012, 08:59   #174
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Bane

je moet gewoon kijken naar rendementen in spanje,
je gaat toch wel weg kunnen met het idee als zonnepanelen in belgie voor 100Watt zogoed als 90kWh opbrengen, dat diezelfde panelen in een zone die 100% meer zonnige/wolkloze dagen heeft daar dan effectief 150kWh kan opbrengen ? Dat kun je opzoeken

en hier een grafiekje voor de ongelofelijke thomas

De prijs van een zonnepaneel kun je ook opzoeken. Die is zoals ik al zegde, gezakt naar 1$/Watt dus heb je voor 100Watt 100$ = 75euro investering

En danheb je de opbrengst van uw elektricteit die je verbruikt. Als je 0.2euro per kWh moet betalen aan de maatschappij als particulier (we spreken hier niet aan de nucleaire productiekostprijs van 0.05euro per kWh) dan heb je toch uw berekening vlug klaar ??

Dus in grote lijnen geredeneerd zijn voor zuiderse landen rendementen te noteren van 25%

Gridpariteit is in principe bereikt voor zonnepanelen.PUNT. Zonnepanelen gaan nooit meer verdwijnen. Bovendien zijn die dingen nu precies niet geniaal moeilijk in elkaar te clipsen, dat is gewoon een mecanosysteem. Dus de kostprijs voor installatie verdubbelt zoals ik altijd zeg deoor de lasten op arbeid de kostprijs.

Nu redeneer daar maar over, als het 50% rendabel is in zuiderse landen op zonnepanelen geredeneerd, waarom zou je nu als land de arbeid voor installatie van zonnepanelen met 70% belasten ? Waarom moet een paneel geinstalleerd in Belgie 2€/watt kosten als daar dan 0.6€ per wat naar de staat gaat via BTW, lasten op arbeid ??? Waarom zit je te memmen over subsidies als ze in feite rendabel te installeren zijn moesten er geen lasten geheven worden ???
Nogmaals : waaruit blijkt dat een paneel 150 % opbrengt ?
Oud 4 april 2012, 09:27   #175
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Grapjas.
Neen toch niet.
Zoek maar eens op.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 10:15   #176
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals : waaruit blijkt dat een paneel 150 % opbrengt ?
misschien de grafiek lezen ?? 1900kWh/1000Watt paneelin zuiden van spanje
Oud 4 april 2012, 11:08   #177
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

zuiver op het paneel geredeneerd
http://www.ecobusinesslinks.com/solar_panels.htm
100Watt kost 100$, of 76euro

dus 50% rendement op paneel geredeneerd.
Ik mag hopen dat je niet over de technische rendementen van panelen spreekt.
Die veranderen immers niet, waar je die dingen ook zet.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 11:26   #178
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ik mag hopen dat je niet over de technische rendementen van panelen spreekt.
Die veranderen immers niet, waar je die dingen ook zet.
Nee hoor, wiskundig het economisch rendement van een zonnepaneel van 100watt dat je koopt aan 1$/Wpiek en dat je in een spaanse zone plaatst waar het 150kWh per jaar electriciteit produceert die economisch 30euro per jaar produceert. We hebben bewust nog niet dat paneeltje in Malaga geplaatst, waar het dan een fantastische 190kWh moet opbrengen, en we hebben dus bewust ook niet gerekend aan de prijs van 0.3euro/kWh of 57euro, we hebben het nog tam gehouden.

Kijk als Buffet al zonneparken begint te installeren is er wel iets loos hoor.

De grafiek zegt 1900kWh/m2
Een m2 paneel aan 18% rendement zou dus bvb 342kWh per m2 halen, in Belgie zou zo'n paneel van 180Wattp 180kWh halen.
Nu ik heb gewoon het noorden van Spanje 1000kWh vergeleken met de onderkant van spanje 1900
En daaruit veronderstel ik dat gezien in het noorden van spanje je 1000 haalt, wat het getal is dat men hier in Belgie ophoest ,en aangezien het naar het middentoe opklimt naar 1500 dat je toch wel mag rekenen met 150% ??

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 april 2012 om 11:38.
Oud 4 april 2012, 12:37   #179
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ooit leek het de Duitsers dat de koop van zonnepanelen goed was voor de interne economie. Koop Duitse waar, dan helpen wij elkaar.
Maar achtereenvolgens gingen de producenten Solarhybrid, Solar Millennium en Solon failliet.
Nu is de ooit grootste producent Q-Cells met 2200 man personeel failliet.
De zonnepanelen worden nu in China gekocht want die zijn veel goedkoper. Waar al die firma's aan leden was een waterhoofd van bestuurders, managers enz. Dat maakte die frima's niet duurzaam.
Solarfirma Q-Cells ist insolvent
"Vergangenes Jahr hatte Q-Cells einen Verlust von 846 Mio. Euro ausgewiesen, der Umsatz war um ein Viertel auf rund eine Mrd. Euro eingebrochen.".
In Duitsland was 10 jaar geleden de prijs 50 cent voor geleverde zonne-kWh's.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 21:32   #180
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard Subsidiëring

Hoewel ik me toch zeker als "groen" durf te omschrijven, heb ik ernstige bedenkingen bij zonnepanelen. In theorie lijkt subsidiëring overbodig, en als die toch nodig blijkt te zijn om er profijt uit te halen dan staat de technologie gewoonweg nog niet op punt. Kan iemand mij vertellen of er berekeningen bestaan op dat vlak, en indien mogelijk mij de verwijzing te geven?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be