Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2012, 15:07   #161
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
9 to 5 jobs
Ploegensysteem: men kan dus op eender welk tijdstip (zwangerschaps-)verlof nemen
Als je in ploeg werkt en om 6 uur 's morgens moet beginnen, moet je je kinderen om 5 uur uit hun bed rammelen om hen af te zetten in de kinderopvang om kwart voor 6 (ten laatste) die echter niet open is op dat uur.
Je beseft blijkbaar niet wat een heksentoeren je moet uithalen om je beroepsleven te combineren met gezin met kinderen. Laat staan dat je nog eens in ploeg werkt. Onze economisch systeem is daar nog niet op voorzien.

Citaat:
Een beroep aan de lopende band of stikatelier is heel wat anders dan de job van manager, managing director, etc... waarbij je om te beginnen al tal van overuren dient te kloppen en daarnaast nogeens minder snel vervangbaar bent. Dit laatste is dus niet heel gezinsvriendelijk.
Als een manager zo veel overuren moet kloppen, dan is die een slechte manager.
Geef aan een manager een kleiner gebied om te managen, zodat die ook 4/5 kan werken en een dag per week kan instaan voor het gezin.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 15:08   #162
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Ik heb het gelezen (en nu nog eens opnieuw) en ik vind dit echte stjeefse prietpraat...

Hoe zou jij dat bvb regelen moest jij de baas zijn van een stikateliertje van bvb 10 stiksters, die allen minstens 20 km verder wonen? Hoe gaat jij die uren laten glijden?
Ik heb niet de hele discussie gevolgd maar hier wil ik toch even op antwoorden. Hoe moeilijk kan het zijn om 10 stiksters glijdende uren te geven? Toch niet moeilijker dan 10 bedienden?
De laatste 2 jaren dat ik werkte had ik ook glijdende uren. Wij mochten beginnen tussen 7 en half 10 en uitscheiden vanaf 15u30. Waarom zou dat in een stikatelier niet kunnen?
Oud 11 maart 2012, 15:14   #163
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als je in ploeg werkt en om 6 uur 's morgens moet beginnen, moet je je kinderen om 5 uur uit hun bed rammelen om hen af te zetten in de kinderopvang om kwart voor 6 (ten laatste) die echter niet open is op dat uur.
Je beseft blijkbaar niet wat een heksentoeren je moet uithalen om je beroepsleven te combineren met gezin met kinderen. Laat staan dat je nog eens in ploeg werkt. Onze economisch systeem is daar nog niet op voorzien.

Geef aan een manager een kleiner gebied om te managen, zodat die ook 4/5 kan werken en een dag per week kan instaan voor het gezin.
Inderdaad, ik heb in de jaren '70 als telefoniste in ploegen gewerkt (6 - 2, 2 - 10 en twee dagdiensten 8 - half 5 en half 9 - 5).
Ik was toen nog getrouwd en dat was een geluk (dat ik dat nog ooit zou zeggen ). Ik moest met de vroege voor 5 uur opstaan om de bus te halen om tijdig om 6 uur op het werk te zijn, met de late was ik pas rond 11 uur thuis.
Een alleenstaande moeder kan zoiets niet, dat is zonder meer onmogelijk, men mag het die kinderen niet aandoen om zo onmenselijk vroeg op te staan - trouwens als men nog voor zijn kinderen moet zorgen, moet men nog vroeger opstaan. En waar kunnen de kinderen tot 11 uur 's avonds in een opvang blijven?
De managers die ik in mijn leven gekend heb, vonden zichzelf allemaal vreselijk belangrijk en onmisbaar. Terwijl zij urenlang in vergaderingen zaten en lunches en zakenreizen deden, deden hun bedienden het echte werk!
Oud 11 maart 2012, 15:16   #164
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik heb niet de hele discussie gevolgd maar hier wil ik toch even op antwoorden. Hoe moeilijk kan het zijn om 10 stiksters glijdende uren te geven? Toch niet moeilijker dan 10 bedienden?
De laatste 2 jaren dat ik werkte had ik ook glijdende uren. Wij mochten beginnen tussen 7 en half 10 en uitscheiden vanaf 15u30. Waarom zou dat in een stikatelier niet kunnen?
Ja, klopt, behalve als men in den 'ketting' zit (ik heb dat eens gezien in Nederland).

En als men dan de overste van dat atelier nog eens glijdende uren geeft.. dan zou dat bedrijfje wel eens figuurlijk kunnen stikken.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 15:17   #165
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Voila. Zo simpel is het inderdaad.
Oud 11 maart 2012, 15:18   #166
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, klopt, behalve als men in den 'ketting' zit (ik heb dat eens gezien in Nederland).

En als men dan de overste van dat atelier nog eens glijdende uren geeft.. dan zou dat bedrijfje wel eens figuurlijk kunnen stikken.
Dan zorg je voor een buffer.
Het aantal gestikte stukken wordt geteld.

Wat denk je dat de functie is van de overste?

Laatst gewijzigd door artisjok : 11 maart 2012 om 15:19.
Oud 11 maart 2012, 15:20   #167
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:

Sommligen denken waarschijnlijk dat een bedrijf(je) runnen ongeveer hetzelfde is als programmeren...
Oud 11 maart 2012, 15:20   #168
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zorg je voor een buffer.
Het aantal gestikte stukken wordt geteld.

Wat denk je dat de functie is van de overste?
Leg jij het eens uit.
Oud 11 maart 2012, 15:21   #169
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Voila. Zo simpel is het inderdaad.
Inderdaad... per slot van rekening is alles simpel.

Het zou nog veel simpelder worden moest men geluisterd hebben naar de kleine linkse partijen die een 30/32 uren werkweek eisten...m et behoud van loon.

Laatst gewijzigd door fantoom : 11 maart 2012 om 15:23.
Oud 11 maart 2012, 15:25   #170
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik heb in de jaren '70 als telefoniste in ploegen gewerkt (6 - 2, 2 - 10 en twee dagdiensten 8 - half 5 en half 9 - 5).
Ik was toen nog getrouwd en dat was een geluk (dat ik dat nog ooit zou zeggen ). Ik moest met de vroege voor 5 uur opstaan om de bus te halen om tijdig om 6 uur op het werk te zijn, met de late was ik pas rond 11 uur thuis.
Een alleenstaande moeder kan zoiets niet, dat is zonder meer onmogelijk, men mag het die kinderen niet aandoen om zo onmenselijk vroeg op te staan - trouwens als men nog voor zijn kinderen moet zorgen, moet men nog vroeger opstaan. En waar kunnen de kinderen tot 11 uur 's avonds in een opvang blijven?
De managers die ik in mijn leven gekend heb, vonden zichzelf allemaal vreselijk belangrijk en onmisbaar. Terwijl zij urenlang in vergaderingen zaten en lunches en zakenreizen deden, deden hun bedienden het echte werk!
Ja, ik weet het.
Niet omdat ik zelf ooit in ploeg werkte, maar ik ken genoeg mensen die in ploeg werken.
Dan moet je als getrouwde moeder nog het geluk hebben dat de werkuren van je man nog leefbaar zijn.

Zelfs mensen met een "9 to 5" job (niemand die dan aan 8 uur geraakt met een middagpauze), die nog wat afstand moet afleggen om op het werk te geraken, moeten de kinderen meer dan 10 uur achterlaten in de opvang of op school. Dat is toch niet kindvriendelijk.
Oud 11 maart 2012, 15:28   #171
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Sommligen denken waarschijnlijk dat een bedrijf(je) runnen ongeveer hetzelfde is als programmeren...
Ik zou het niet weten of sommigen dat denken. Ik oordeel daar niet zo meer over.

Waar ik werk zijn er onnoemelijk veel managers (tientallen) die runnen geen van allen een bedrijf(je).
Oud 11 maart 2012, 15:30   #172
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad... per slot van rekening is alles simpel.

Het zou nog veel simpelder worden moest men geluisterd hebben naar de kleine linkse partijen die een 30/32 uren werkweek eisten...m et behoud van loon.
Welke kleine linkse partijen eisten dat? Dat wil ik wel eens nalezen.

Dat zou de werkloosheid wel oplossen.
En het gezinsleven stukken gemakkelijker.
Oud 11 maart 2012, 15:32   #173
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet weten of sommigen dat denken. Ik oordeel daar niet zo meer over.

Waar ik werk zijn er onnoemelijk veel managers (tientallen) die runnen geen van allen een bedrijf(je).
Ik begrijp je... Openbare diensten
Oud 11 maart 2012, 15:33   #174
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke kleine linkse partijen eisten dat? Dat wil ik wel eens nalezen.

Dat zou de werkloosheid wel oplossen.
En het gezinsleven stukken gemakkelijker
.
Dat dacht ik wel.

Nu ga je me niet vertellen dat jij niet weet welke partijtjes dat dit zijn/waren.
Oud 11 maart 2012, 15:40   #175
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je... Openbare diensten
Nu weet ik van wie je een dubbelnick bent.

Ik werk in "de privé", geen openbare dienst.
Oud 11 maart 2012, 15:41   #176
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik wel.

Nu ga je me niet vertellen dat jij niet weet welke partijtjes dat dit zijn/waren.
Neen, dat weet ik niet.
Vertel.
Dan kan ik die eis opzoeken.
Oud 11 maart 2012, 15:42   #177
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat weet ik niet.
Vertel.
Dan kan ik die eis opzoeken.
Je bent met mijn voeten aan het rammelen!
Oud 11 maart 2012, 15:59   #178
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent met mijn voeten aan het rammelen!
Kan je nu niet eens de namen geven van die kleine linkse partijtjes?
Oud 11 maart 2012, 16:25   #179
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik weet het.
Niet omdat ik zelf ooit in ploeg werkte, maar ik ken genoeg mensen die in ploeg werken.
Dan moet je als getrouwde moeder nog het geluk hebben dat de werkuren van je man nog leefbaar zijn.

Zelfs mensen met een "9 to 5" job (niemand die dan aan 8 uur geraakt met een middagpauze), die nog wat afstand moet afleggen om op het werk te geraken, moeten de kinderen meer dan 10 uur achterlaten in de opvang of op school. Dat is toch niet kindvriendelijk.
Er was ooit (zo'n 20 jaar geleden?) een trend bij de grotere multinationals om kinderopvang te voorzien (een crèche dus) OP de werkvloer.

Blijkbaar is het niet echt aangeslagen, want ik heb er niks meer over gehoord.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 16:37   #180
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was toen nog getrouwd en dat was een geluk (dat ik dat nog ooit zou zeggen ).
Hardwerkende mannelijke misbaksels kwamen toen goed van pas. Inderdaad toendestijds een geluk. Kostwinners. Voor de rest, groot vraagteken.
En toch. Je zou van die vrouwen enige dankbaarheid verwachten.
Het wordt tijd dat er een jaarlijkse week van de man wordt georganiseerd. Onderwijs, klasse.be, stelt mannen ondertussen in de picture.
Zoals vrouwen nu neerkijken op mannen. Zo kan het niet meer. Het wordt tijd dat ieder zijn/haar plaats kent.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be