![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Gouverneur
|
![]() Amai amai het is gewoon te erg voor woorden hoeveel onwetendheid er heerst in deze website
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Marokkanen bestaat uit Imazighen (Berbers) en Arabieren Berbers op hun beurt bestaan uit verschillende stammen, de meesten komen uit de Rif en een kleine miderheid uit Souss, het zuiden namelijk Agadir, en deze soort Berbers zijn donkerder tot mulatachtig De Arabieren van Marokko zijn in principe geen Arabieren maar zij spreken het Marokkaans-Arabisch en ze voelen zich gewoon Arabisch, de Marokkaanse Arabieren hebben praktisch allen Berberse DNA na recente onderzoeken Veel Marokkanen zowel Arabofonen als Berberofonen komen uit Tanger, Tetuan, Nador, Hoceima, Berkane, Oujda, mensen die voornamelijk uit het Noorden komen Turken bestaan ook uit verschillende bevolkingsgroepen zoals Lazen, Koerden, Armeniers, Assyeriers, Grieken, Bulgaren, Circassiers, Arabische Turken, Zigeuners, Alevieten, de meerderheid zijn Sunnitische Turken, Binnen de Marokkaanse en Turkse gemeenschap heb je ook een zeer lichte vorm van racisme tussen de Arabieren en Berbers onderling, tussen de Arabieren onderling en tussen de Berbers onderling, vanwege de vele Berberse stammen, een soort onschuldige geplaag, in principe kan je zeggen dat Berbers uit verschillende "volkeren" bestaan, volgens mij zijn het geen stammen, want je merkt wel een vorm van afstandelijkheid ten opzichte van de vele stammen, dit verklaart waarom Berbers nooit een "echte land" hebben opgebouwd Maar de Berbers zijn ook één van de meest oude volkeren die nog niet is uitgestorven Marokkanen hebben geen afkeer voor donkere mensen of wat dan ook, integendeel Marokkanen en Zwarten zijn broeders van elkaar, want we zijn allen Afrikanen, en Marokkanen zijn ook Afrikanen ik persoonlijk heb Zwarte vrienden, Zwarten en Noord-Afrikanen hebben veel gemeenschappelijk, Verder hebben Marokkanen veel zwart bloed, wat je wel veel hebt is dat sommige Marokkaanse jongens stikjaloers zijn op Zwarte mannen omdat sommige Marokkaanse vrouwen voor Zwarten vallen, en dit verklaart ook soms een haat voor sommige zwarte mannen, Er is ook een afkeer voor zwarten die zich voordoen als Zwarten uit Amerika, men vind dit namelijk dom, is het misschien niet beter om de echte Afrikaanse cultuur niet te behouden, we noemen ze "wannabe-motherfucker" Wat Somaliers betreft, Somaliers worden in hoge achting gehouden bij de Marokkaanse gemeenschap vanwege hun vroomheid, armoede en oorlog Let op: De meeste Marokkaanse Arabieren zijn wel moderner, losser, losbandiger en deze zelfde Marokkaanse Arabieren (die veel Berbers bloed hebben) hebben soms een afkeer en een haat voor Berbers omdat Berbers "strenger zijn", Islamitischer, en daar kunnen sommige Arabische mensen niet tegen, misschien is het een Arabische familie dat een afkeer heeft voor de Orthodoxe Somaliers??? Want Somalische vrouwen lopen rond in zeer grote gewaden Laatst gewijzigd door Moor : 4 april 2012 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Gouverneur
|
![]() Palestijnen die een afkeer hebben voor Marokkanen amai da's NIEUW
Het hangt ervan af wat voor Palestijnen? Zijn het Christelijke Palestijnen? Zijn het Moslim Palestijnen? Het is echt vreemd maar in de streek waar ik van afkomstig ben in de Rif had je een Palestijnse familie met kindjes, toen dat Palestijnse familie hun kindjes gestuurd hadden naar een school in Marokko, hadden ze expliciet gevraagd om hun kindjes geen Berberse lessen te geven terwijl ze in een puur Berberse streek woonden, dus Berbers zijn volgens mij veel solidairder voor de Palestijnse zaak dan de Marokkaanse Arabieren en toch hebben Palestijnse mensen die zich "Arabieren" wanen een afkeer voor Marokkanen en Berbers omdat volgens hun zijn we "Barbaren" Terwijl het eigen een compliment is om Barbaar genoemd te worden. Want een Barbaar is een persoon die zichzelf blijft, een persoon die niet toegeeft aan de Romeinse en Arabische invloed, een persoon met een zeer koppige karakter en wij Berbers zijn koppig Dus sommige Palestijnen (gelukkige een kleine minderheid) worden gekoloniseerd door de Israeli's en ZE HEBBEN HET LEF om de Marokkanen te discrimineren Conclusie de oorzaak van de afkeer van de Palestijnen voor de Marokkanen= -Berberse bloed -Actualiteit -Criminaliteit van sommige Marokkanen? -Luidruchtigheid ??? -Hoge aantallen Marokkanen ???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Gouverneur
|
![]() In principe kan je zeggen dat zeer veel Marokkaanse families liever "rustige buren willen hebben" ik heb het wel over de rustige Marokkaanse families
Ik denk dat ras totaal geen rol speelt Ik zelf had vroeger een Belgische koppel als buren: het was de zaligheid zelve, rust, geen sigarettenrook, geen luidruchtige stemmen, zij werkten alle twee en ik werkte ook, dus ik had er geen last van, leeftijd 40 plusser Sinds een jaar is er een Marokkaanse jongen gekomen in hun plaats: sigaretten geur, lawaai, overlast, sigarettenpeuken op de voetpad en goot, lege blikjes "golden power" (geen Redbull want da's te duur) jointjes geur, ik heb veel discussies, ik heb zelfs politie gebeld, |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens mijn oppervlakkige opzoekingen, had ik de indruk gekregen dat het net de Berbers waren (Marokko en Algerije) die net niet islamitisch strenger waren omdat de Arabische overheersing (9de -11de eeuw) niet in hun leefgebieden ten volle doordrong (net zoals bv de Basken geen echte Romeinse overheersing hebben gekend.) Iemand uit die contreien heeft me ooit gezegd dat berbervrouwen in Algerije in die afgelegen gebieden (die volledig door de overheid worden verwaarloosd) GEEN sluier dragen. Nu waarschijnlijk wel, maar dertig jaren geleden helemaal niet. Dan is er nog een probleem om een klare kijk te kunnen hebben: mensen evolueren, mensen komen hier terecht en hebben een bepaalde reis achter de rug. Er is zoveel zodat er een hele kloof kan zijn tussen de ene generatie en de andere. Goede opmerking: het kan zijn dat mijn nieuwe Ethiopische of Somalische achterburen orthodox zijn (ik heb er reportages over gezien.). Hopelijk staan zij wel open voor normaal menselijk contact af en toe: gewoon een burenpraatje als de gelegenheid zich daarvoor aanbiedt. Nogmaals dank! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor mij is 'taqiyya' een nieuw woord en nieuw begrip. Kunnen moslimvrouwen ook 'taqiyya' in het leven roepen? Als de tot moslima bekeerde vriendin van mijn dochter staat op hallal-vlees als de vriendinnen bijeen komen, de sluier draagt, en getrouwd is met een Marokkaanse man, doet ze dan 'taqiyya' wanneer ze met vriendinnen die niet moslim zijn naar de sauna gaat? Ik vraag het gewoon om inzicht te krijgen. Het is wel een hele brok die je aanbiedt en wie kan daar nog uit wijs? Kan je daar misschien ook op reageren? Hoe moet iemand daar aan uit kunnen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 5 april 2012 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het gaat eigenlijk om een psychische 'verschoning' om toch nog in het reine te blijven met het geloof. Het gaat om 'veiligheid' maar ja ... Ik vermoed dat die taciyya ondertussen in diverse strekkingen, in diverse streken, doorheen de tijd, ook een eigen leven is gaan leiden. Twee van mijn Marokkaanse straatburen zaten heel wat jaartjes geleden in bruine café's. Ze rookten en dronken alcohol. Een vorm van taciyya, vermoed ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() IK vind dat Moor hier gewoon leugens vertelt.
Salafisten( ik heb ermee gewerkt en dus praktijkervaring met hun handelen!) volgen de weg van het leven van Mohammed. Zij zien de Koran als wetenschap en zetten dit boek en hadith centraal voor hun handelen in elk aspect. Maar vooral de figuur van mohammed en zijn leven is hun grote inspiratie. Wat viel me op? Salafisten doen veel moeite om je te bekeren. Wanneer dit niet lukt wordt je gezien als ongelovige en dan verandert hun houding behoorlijk. Er wordt zonder schaamte gelogen wanneer daar voor hen voordeel uit te halen viel. Samenwerking met mensen van een andere strekking, ook wanneer het moslims zijn,willen ze niet. Hun opvattingen zijn ultraconservatief, bij lezingen horen vrouwen afgescheiden te worden desnoods met doeken zodat er geen gemengd sociaal verkeer is. Foto's van mensen werden omgedraaid in zalen die gehuurd werden voor hun lezingen, want afgebeelde mensen zijn haram. Zij vinden, en dit werd ook openlijk verkondigd dat je met niet gelovigen niet hoort om te gaan, tenzij je daar voordeel bij hebt, je gaat ook niet met collega's iets drinken, en je mag niet in de buurt van alcohol komen. Moslims die niet de weg van Mohammed centraal zetten, moeten ook bekeerd worden want dat zijn geen goede moslims. Lobbyen bij politici is een goede zaak, desnoods manipuleer je groepsgedrag bij jongeren, om de beeldvorming te bewerkstelligen dat imam en moskees voor rust, vrede en invloed staan, boven het gezag van politie of andere diensten. Zo kom je op politieke lijstvorming terecht, wanneer je tenminste geen statements verkondigt die werkelijke bedoelingen ontmaskeren. Die bedoelingen zijn" ook via politieke weg de invloed van islam vergroten". zijn dit dan allemaal gevaarlijke terroristen? Nee. Maar wel zetten sommige groeperingen aan tot geweld door te recruteren voor " heilige oorlogen" en verdienden salafisten minstens aandacht omdat zij de weg van Mohammed boven burgelijke wetgeving stellen en dus een conflictmodel hanteren tegenover de omringende samenleving. Daarbij worden leugens niet geschuwd, iedereen al vergeten dat die vraag ook werd gesteld in een tv programma aan een organisatie voor bekeerlingen waarop werd geantwoord dat de koran liegen niet verbood? De halfzachte voorstelling van Moor klopt dus niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Minister
|
![]() Bestaat er wel zo iets als 'de salafisten' en gaat het niet eerder om een verzameling van kleine en grotere groepen die zichzelf als salafisten omschrijven?
In dat geval is het vrij onzinnig om over 'het juiste beeld' te discussieren, omdat het in dat geval puur afhangt van de salafistische groep waar je ervaring mee hebt.
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u "ja" hierop antwoordt, waarom zouden er dan geen "salafisten" bestaan, mensen die behoren tot een strekking met bijzonder grote overeenkomsten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Lijkt me perfect mijn punt te illustreren.
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Minister
|
![]() Dus wat? Welk punt probeer je te maken? Je geeft toch helemaal geen antwoord op mijn vraag? Waarom zou het feit dat je flink wat gelijkenissen tussen het KVHV en Opus Dei ziet willen betekenen dat de salafisten uit 1 homogene groep bestaan?
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat was uw vraag trouwens? Iets met het IRA of zo? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Minister
|
![]() Ja natuurlijk zijn er flink wat overeenkomsten. Het zullen hoogstwaarschijnlijk allemaal wel moslims zijn. De vraag is juist hoe homogeen deze groep is. Is het salafisme in Vlaanderen echt een georganiseerde beweging, of is het eerder een mode woord dat door vele losse groepjes gebruikt wordt ev. om zichzelf een zekere legitimiteit aan te meten?
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 7 april 2012 om 00:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat hun tot een groep maakt is de doelstelling te leven ( letterlijk en figuurlijk) naar het voorbeeld van het leven van de profeet.
Dat is geen gematigd standpunt binnen een Westerse samenleving, het niet omgaan met ongelovigen tenzij je daar voordeel uithaalt, het centraal zetten van de Koran, als zou dit de basis van alle wetenschap zijn, de strikte afscheiding voor mannen en vrouwen,het opdringen van hun visie aan andere moslims, het politiek lobbyen om eigen agenda door te drukken, het overtuigen, liefst van bekeerlingen dat je hoort te vechten in heilige oorlogen, zorgen voor een conflictmodel met deze samenleving. Zijn er onderling nog verschillen? Ja, Takfiri's kiezen hoe dan ook voor geweld , de moord op Theo van Gogh en bedreigingen aan Hirshi Ali Ayaan waren daar voorbeelden van, maar andere groepen vinden dan weer dat je misleiding het best kunt gebruiken om standpunten te bereiken en zien politieke invloed als het beste wapen, maar alle groepen geloven in een mate van islamitisering van een samenleving door apartheid onder gelovigen en ongelovigen, gescheiden sociaal leven voor mannen en vrouwen, en zeer strikte regelgeving voor ieder onderdeel van het menselijk bestaan, gebaseerd op het voorbeeld van Mohammed's leven. Muziek zien ze als haram, ook in de buurt van alcohol komen. Sharia4 Belgium zijn salafisten, zij erkennen het oordeel van een rechtbank uiteraard niet, maar zetten geloofsregels boven door mensen gemaakte wetten. En ja; salafisten zijn georganiseerd en goed ook, meer dan andere moslims dit zijn, Turken aangesloten op Dyanet buiten beschouwing gelaten, maar behalve de graad van organisatie is er geen gelijkenis tussen die groepen moslims., Turken aangesloten bij Dyanet zijn meestal Kemalisten en totaal niet bezig met uitbreiding of macht, laat staan dat zij religie als basis voor conflict hanteren naar de samenleving toe |
![]() |
![]() |